reklama

Lance Armstrong: Musíme podporovat městskou cyklistiku

„Nejde o to, kolik kol prodáme.“ To říká šampion Tour de France Lance Armstrong, který plánuje otevřít cykloobchod, centrum pro městské cyklisty, tréninkové prostory a kavárnu v budově z padesátých let na severovýchodním rohu ulice Nueces a Čtvrté ulice v Austinu.

Foto: Austin American Statesmen

„Centrum tohohle města se prudce rozrůstá. To budou všichni ti noví lidé jezdit všude autem? Musíme podporovat dojíždění za každodenními záležitostmi na kole,“ řekl Armstrong. Tato slova otiskl již v únoru americký místní deník Austin American Statesmen, z článku dále citujeme.

Obchod se jmenuje Mellow Johnny (sladký Johnny) podle přezdívky, kterou si Armstrong vysloužil, když na Tour de France tak často nosil „maillot jaune“ neboli žlutý trikot. (Dle zvyku jej vždy nosí vedoucí muž průběžného pořadí.)

Armstrong řekl, že by si přál, aby se z Austinu stalo město podobné Portlandu ve státě Oregon, kde je jízda na kole součástí tamní kultury a lidé dojíždějí na kole do práce, do restaurací a za svými povinnostmi. „Když tam jdete po ulici, vidíte spoustu bicyklů — protože tam jsou bezpečné stezky pro cyklisty,“ řekl Armstrong o městě dobře známém svojí politikou podporující cyklistiku a opatřeními přátelskými pro kola. Jak to ale Austin udělá?

„Ta cyklostezka (Lance Armstronga) je dobrý začátek,“ řekl Armstrong a jeho hlavní partner v tomto projektu, Bart Knaggs k tomu dodal, že by si přál, aby Austin budoval cyklostezky oddělené od motorové dopravy a zavedl podobný systém, jaký funguje v Paříži, kde si lidé mohou pomocí kreditní karty vypůjčit bicykl ze stojanu a vrátit ho v kterékoliv z mnoha stanic po celém městě.

„Jsou chvíle, kdy se cestou na kole po Austinu aut bojím,“ řekl Armstrong. „Představte si, jak se asi musí cítit začínající cyklista. Myslím, že snem primátora Wila Wynna byla tahle právě probíhající revitalizace městského centra, ale všechno by bylo ještě mnohem jednodušší, kdyby se tu lidé mohli pohybovat na kole.“

V Mellow Jonnym budou k vidění špičková kola značky Trek, která Armstronga sedmkrát po sobě dovezla k vítězství na Tour de France, nicméně hlavním cílem obchodu nebude prodej nejnovějších a nejlehčích závodních kol. Obchod bude oslavovou kultury jízdního kola, od historických rekvizit na stěnách až po pult, kde budou zákazníci moci usrkávat kafe, pozorovat mechaniky při práci a vyptávat se jich na různé věci.

Kromě silničních kol budou v Mellow Johnny k dostání městská kola, horská kola, triatlonová kola, jednopřevodová kola, lehokola i ručně vyrobená „umělecká kola“, která vypadají stejně dobře zavěšená na stěně jako při jízdě na ulici. Na skladě bude také vybavení od firem Giro, Nike a Oakley. Sprchy a úschovna kol umožní lidem, kterým na pracovišti takováto zařízení chybí, dojet do centra, nechat si kolo v našem obchodě, vykoupat se a zbytek dojet třeba ve velotaxi nebo dojít pěšky.

Armstrong, který si stále pamatuje jak byl trochu vystrašený, když jako malý kluk vešel do obchodu s koly, chce, aby se tohle jeho zákazníkům nikdy nestalo. Přiznal, že raději k jízdě na kole přivede nováčky, než aby prodal o něco rychlejší kolo zkušenému cyklistovi.

„Jestli jezdíte na kole po městě, jste pro nás stejně důležití jako mistr republiky v silniční cyklistice,“ řekl Knaggs. „Možná i důležitější,“ dodal Armstrong.

O Armstrongově cykloobchodu píše i nové číslo magazínu Momentum. Podle něj se Mellow Johnny také připravuje lobbovat u města a velkých zaměstnavatelů, aby podporovali cyklistiku a učili začínající cyklisty jak se na ulici správně chovat. Momentum končí svůj článek o Armstrongově novém obchodě v Austinu těmito slovy:

Při nedávném rozhovoru, který Armstrong poskytl ve Washington, D.C. na Intercultural Cancer Council, Lance popisoval, jak v roce 1996, poté, co se mu podařilo překonat rakovinu, jej jeho onkolog zasvětil do „povinnosti vyléčených“ — povinnosti vystoupit a mluvit o své bitvě s rakovinou a využít ji k vyššímu účelu. Zdá se, že tato povinnost se promítla i do Armstrongových myšlenek o cyklistice: „Nemusím vám říkat co znamená každý automobil, který dostaneme ze silnice, pro něčí zdraví, ale také pro životní prostředí.“

Zdá se, že dopravní a městská cyklistika má dalšího silného zastánce.

Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | včera

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Elektrokola Přestavbový set 250w před 12 minutami
Komentáře k blogu Galdhøpiggen 2017 dnes v 06:53
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 66. dnes v 06:52
K24 2017 dnes v 06:43
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 126. dnes v 06:25
Komentáře k článkům Proč chtějí v Nizozemsku více kol? dnes v 04:03
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 00:05
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 včera v 23:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

194 cyklistů (11 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | včera

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017