reklama

Cesta na sever 2007 – Bornholm

Sedím kdesi uprostřed Čech a vzpomínám na Bornholm. Pole jsou sklizená, po loukách se táhnou studené mlhy. Pomalu se blíží podzim a vzpomínka na bílé pláže plné slunce, na cyklostezky uprostřed pastvin a světlovlasé děti už se pomalu mění v sen.

I takhle se jezdí na ostrově Bornholm
I takhle se jezdí na ostrově Bornholm
Foto: NaKole.cz

Znovu pročítám text, který jsme dali dohromady v průběhu cesty. Jsou v něm vykousané části turistických průvodců a obsahuje snad všechny důležité informace pro návštěvu ostrova. Znovu a znovu čtený text, mnohokrát opravovaný a vylepšovaný, je už naprosto sterilní. Nezbylo v něm nic z toho, čím nás ostrov tak oslovil. A tak text odkládám (třeba ještě přijde jeho čas) a začínám psát znovu od začátku na čistý list vzpomínky, které v nás zanechal dánský ostrov Bornholm.

Ostrov pro cyklisty

Moje první vzpomínka míří k trajektu na Bornholm, který vyplouval z německého Sassnitz. Už jsme si zvykli, že do lodí, které křižují Baltské moře, společně s námi vjíždějí do podpalubí dva nebo tři další cyklisté. Je zvykem, že obsluha pouští cyklisty jako první, aby si kola připevnili k bokům lodi. Teprve po nich pomalu najíždějí osobní auta a kamiony.
Při cestě ze Sassnitz nás čekalo překvapení. Ne jeden nebo dva, ale skupina třiceti nebo snad čtyřiceti pestrobarevných cyklistů. Ještě včera nám v přepravní společnosti tvrdili, že se na trajekt nevejdeme, že loď je plně obsazená. Zdálo se to směšné, aby na několikapodlažním kolosu nebylo místo pro tři kola a vozík. Tady tomu začínám pomalu věřit.
Většina z cyklistů jede na ostrov nalehko, jen s příručními brašnami nebo batůžkem na zádech. Auta nechali v německém Sassnitz a Bornholm teď prozkoumají kolmo. Platit převoz auta trajektem je tady zbytečné, ostrov je možná hezčí ze sedla bicyklu.
To co cítíme, je jednoduše euforie. Připadáme si jako na německo-dánské cyklojízdě. Množství kol je příslibem, že turistické prospekty nelhaly – Bornholm bude opravdu ostrovem pro cyklisty.

Síla bezpečí

Stejně jako mnoho ostatních lidí jsme na Bornholmu přestali zamykat kola. My dospělí jsme navíc odložili přilby, které se cestou po ostrově většinu času houpaly zavěšené na madle vozíku.
Okamžitě jsme pocítili sílu vzájemné důvěry. Místní farmáři nezamykají svoje domy, ani když odjíždějí na celý den pryč. K typickým obrázkům ostrova patří samoobslužné prodejny se zeleninou. Přebytky svojí úrody nechávají místní zahrádkáři ve velkých krabicích u cesty, kupující pak vhodí peníze do přiložené kasičky. V době naší návštěvy byly k vidění hlavně sezónní nové brambory nebo jahody, ale i třeba pletení trollové, dřevo na grilování nebo květiny. Stejně tak jsme nacházeli samoobslužné kasičky u veřejných tábořišť, kde bylo možné přespat za 20 dánských korun.
Sami Dánové si myslí, že to patří k ostrovní kultuře, rozšířené po všech ostrovech Baltského moře.

Bezpečné stezky pro cyklisty

Další vzpomínka ukazuje asfaltovou stezku mezi loukami a poli. Ostrov je protkaný cyklostezkami, které vedou po zrušených železnicích. Starší Vendulku, která většinu cesty na sever šlapala na závěsné tyči, jsme odpojili a po ostrově jezdila už sama. Vyhovovalo nám i malé převýšení, pro které je ostrov doporučovaný rodinám s dětmi na kolech.
K pocitu bezpečí samozřejmě přispěly stezky oddělené od motorové dopravy. Ve městech to byly jenom cyklopruhy podél hlavních silnic. Ať jsme ale zabrousili kamkoli, chování řidičů bylo maximálně ohleduplné. Neexistovalo nic jako parkování na cyklopruzích nebo snad dokonce troubení na cyklisty. Ostrované nikam nespěchali, vždy měli dost času počkat, než projedeme křižovatkou s celým naším „cirkusem“. Snad ještě nikde jsme se necítili na silnicích tak doma, jako tady.
Teprve později jsme se dověděli, že v celém Dánsku platí zákon na ochranu nejslabšího na silnici – cyklisty. Pokud dojde ke kolizi mezi cyklistou a automobilem, vina se automaticky dává řidiči. Nikdo nezkoumá, kdo nehodu zavinil. Na první pohled tvrdé opatření, ale v praxi funguje dokonale. Jsou to samotní řidiči, kteří si hlídají cyklisty a odhadují, jak se zachovají. V každé autoškole se řidiči podrobně učí, co mohou od kolařů očekávat a jak je neohrozit.
A ještě jedna věc tu funguje. Snad každý Dán jezdil v dětství do školy na kole, a tak jako řidič svoje chování přizpůsobuje těm nejzranitelnějším cyklistům – dětem.

Ostrov na míru

Na Bornholmu snad nic není velké, nebo snad monumentální. Všechno má sympatický lidský rozměr. Na ostrově velikosti 40 krát 60 kilometrů nebylo místo rozmáchnout se do panelákových mrakodrapů.
Vůbec se říká, že ostrov Bornholm je miniaturou celé Skandinávie. Ukazují se tu rovinaté pastviny, písečné pláže, vysoké skalní útesy nad mořem i hluboká riftová údolí zarostlá lesem. Snad největší kouzlo ale pro nás měly přízemní hrázděné domky v centrech měst.

Je ještě mnoho věcí, které se mi vybavují při vzpomínce na dánský ostrov Bornholm. Větrné mlýny, kulaté kostely, udírny, tábořiště s hořícím ohněm. Ale o tom zase někdy příště.

[ mapa celé trasy Cesty na sever 2007 ]

Fotogalerie

I takhle se jezdí na ostrově Bornholm Ostrov má typický tvar, který najdete snad na všech výrobcích se značkou Bornholm Na Bornholmu jsou často k vidění vozítka se značkou Christiania bikes Christiania bike v nepromokavém provedení Maják a kostel – dva symboly přístavního města Rönne V informačním centru v Rönne je pro děti připravena řada rozptýlení – Vendulka si vybrala skládačku bornholmského autobusu Kemp v Rönne, Vendulka pomáhá sušit vyprané věci Ze stánku před farmou kupujeme nové brambory V samoobslužných stáncích najdete nejenom brambory Jitka při práci na jedné z bornholmských pláží Písečné duny v Dueodde Říká se, že na plážích v Dueodde je nejjemnější písek z celé Skandinávie V bornholmských lesích A pak že ten kámen nerozhoupu V bornholmských městech V bornholmských městech Proslulé bornholmské udírny Kamenité severní pobřeží Na útesu Kulaté kostely jsou pro Bornholm typické …podobně jako větrné mlýny
Do vaší knihovny

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …
349 Kč
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Úpadek výbavy na hory před 8 minutami
Zaujalo 175 před 13 minutami
Komentáře k článkům Třeboňsko na kole: Jindřichův Hradec – Nežárka dnes v 19:50
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 18:36
Komentáře k blogu Poslední cesta dnes v 18:26
Technické rady Na těžko, s přívěsem.. dnes v 18:08
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

214 cyklistů (23 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017