Česká města ožila cyklojízdami

V uplynulém týdnu ulice našich měst zaplavili cyklisté. Na společných cyklojízdách v Praze, Brně, Ostravě a Plzni si znovu připomněli neuspokojivé podmínky pro cyklistickou dopravu.

Pražská cyklojízda
Foto: Lubomír Kotek

Hlas cyklistů je slyšet stále silněji – každým rokem v ČR přibývají města, kde se pořádají cyklojízdy. Roste počet lidí, kteří se chtějí ve svém městě dopravovat na kole. Často ale narážejí na nedostatečně vytvořené podmínky, zejména chybějící síť bezpečných cest. Cestu s malým dítětem na kole tak podnikne jen málokdo.

Jak to tedy vypadalo na cyklojízdách v Plzni, Ostravě, Brně a v Praze? Pro porovnání jsme zařadili i krátkou zprávu z Budapešti.

Plzeň

Cyklojízda se tu konala už ve středu 18.4.
Společenská akce přivedla na start okolo dvou desítek cyklistů. Jízda vyrazila z pěší zóny ve Smetanových sadech, část trasy ale vedla i po rušné Klatovské a Americké třídě. Akci svou přítomností podpořil také plzeňský radní Petr Náhlík.
„V posledních letech se podmínky pro cyklistiku v Plzni trochu zlepšily, stále však chybí páteřní síť stezek spojující jednotlivá předměstí s centrem,“ řekl k motivům plzeňské cyklojízdy Daniel Rajdl z organizace Děti Země.

Ostrava

O dva dny později než v Plzni, 20.4. se uskutečnila cyklojízda napříč Ostravou. Na srazu před Slezskoostravským hradem se sešlo přes dvacet cyklistů všech generací. Zájem mezi ostatními cyklisty a kolemjdoucími budila především lehokola.
Po sedmnácté hodině vyrazili cyklisté na projížďku městem a cestou provolávali hesla jako „Ostravu pro kola“ nebo „Nejlepší doprava je kolo“. Přes lávku Unie se peloton vydal k Výstavišti, pokračoval Nádražní ulicí, dále po Sokolské a zpátky k Výstavišti. Cyklojízda byla zakončena před Novou radnicí, kde cyklisté přečetli své požadavky.
Především jde o budování cyklostezek a tras, které by byly použitelné k jízdě do práce, školy i za zábavou. Podle účastníků cyklojízdy je prvořadým úkolem vyřešit kritická místa, jako např. příjezd do centra, přemostění dálnice a železnice v oblasti Svinovkých mostů či řešení cyklodopravy v oblasti ulice Výstavní ve Vítkovicích.

Brno

V Brně se 19.4. sešli na cyklojízdě nejen cyklisté, ale i koloběžkáři, lehokolaři, bruslaři a hlavně jednokolkáři, kterých v Brně přibývá. Celkový počet účastníků dosáhl čísla 219.
Před zahájením prezentovala Nadace Partnerství svůj projekt Cyklisté vítáni a k vidění byla také výstava fotografií z rumunského Banátu. Podle organizátorů byla letos největší účast rodin s dětmi. „Cílem akce bylo umožnit lidem pocit bezpečné jízdy po městě,“ řekl Miloš Hotař, koordinátor kampaně Brno na kole. K dobrému pocitu z cyklojízdy přispěla i policie, která v Brně vystupovala v roli „špuntařů“.
Cyklojízdy se v Brně konají pravidelně každý třetí čtvrtek v měsíci.

Praha

Stejně jako v Brně, i v Praze se cykojízda uskutečnila ve čtvrtek 19.4. Více než osm stovek účastníků projelo z Vinohrad na Václavské náměstí a dále po magistrále na holešovické výstaviště.
Pražskou cyklojízdu přijeli na svých kolech podpořit také ministr životního prostředí Martin Bursík a pražský radní Petr Štěpánek. „Cyklojízda chce ukázat, že je stále více lidí, kteří si přejí, aby politika města vytvářela prostředí pro cyklistickou dopravu tak, aby byla bezpečná,“ řekl novinářům Bursík. Lidé podle něj nechtějí jezdit na kole jen rekreačně a mimo Prahu. „Byli by rádi, kdyby se Praha stala městem, které přestane být nepřátelské pro cyklisty,“ uvedl.
Také podle Štěpánka je důležité, aby se z jízdního kola stal normální dopravní prostředek. „Cyklisté jsou rovnocennou součástí dopravy a je potřeba, aby při všech dopravních řešeních bylo myšleno i na ně,“ řekl novinářům.
Cyklisté na kolech všech typů, bruslaři i koloběžkaři si společně užívali volnou jízdu a množství prostoru na pražské magistrále. Pozornost vzbudila také vozítka Velotrixi na lidský pohon, která fungují v centru Prahy jako taxislužba.
Jízda proběhla za asistence policie, která dohlížela na bezpečí účastníků.
„Celkově mám z jízdy dobrý pocit,“ řekl po skončení mluvčí pražských cyklistů Michal Křivohlávek z projektu Auto*Mat.

Budapešť

Počet účastníků na jarní budapešťské cyklojízdě dosáhl neuvěřitelných 50 000. Počet lidí, kteří v Budapešti používají kolo ke každodenním cestám do práce nebo do školy, vzrostl za poslední tři roky dvojnásobně.
Také zásluhou cyklojízd se rychlost budování cyklistických pruhů a cyklostezek zvýšila z 1–2 km/rok na 30 km/rok. Na maďarském Ministerstvu dopravy funguje úřad Ombudsmana pro cyklistiku.
„Věříme, že se nám daří budovat čistější město, ve kterém se dá žít, a které je přátelské k cyklistům,“ říkají organizátoři budapešťských cyklojízd.

Další informace

Plzeň – www.detizeme.cz/…
Ostrava – www.ostravske­cyklojizdy.wz­.cz
Brno – www.brnonakole.cz
Praha – www.cyklojizdy.cz
Budapešť – www.criticalmas­s.hu

Pražská cyklojízda Pražskou cyklojízdu podpořil také ministr životního prostředí Martin Bursík Peloton cyklistů na pražské magistrále Pražská cyklojízda Pražská cyklojízda Pražská cyklojízda Pražská cyklojízda Pražská cyklojízda Ostravská cyklojízda Ostravská cyklojízda Brněnská cyklojízda Brněnská cyklojízda Brněnská cyklojízda Brněnská cyklojízda Brněnská cyklojízda