Na veliké cestě – část 5. – Zdraví

Zdraví nám na Veliké cestě až na malé výjimky přálo. Všichni jsme se vrátili domů v lepší kondici než jsme odjížděli.

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená.
Foto: Václav Vrtal

Kromě vaření byla starost o zdraví všech členů výpravy jednou z mých hlavních povinností. Kromě lékárničky jsem tak celou cestu měla ve správě i láhev slivovice. Tu jsme užívali opravdu jako léku.

Starost o zdraví znamenala v první řadě starost o vlastní kolena. Zamlada jsem hodně sportovala, teď si hojím následky v podobě artrotických kloubů. Když praskání v kolenou bylo v kopcích silnější než skřípání kola, vypravila jsem se k ortopedovi. Ten mi předepsal všechno možné, od zobání glukosamin a chondroitin sulfátů, tlačenky a sulcu, přes vložky do bot až po rehabilitaci. To ale nic nemění na tom, že už si musím dávat na kolena pozor. U Lidla jsem si koupila doplňky pro motorkáře – chrániče proti zimě na kolena, které poctivě nosím, když teplota klesne pod 15ºC.

Delší cesta na kolech má vždycky blahodárný účinek na kvalitu spánku. Okamžitě po ulehnutí do spacáku upadneme do bezvědomí a tvrdě spíme až od rána. Zajímavé je, že to platilo i o našich holčičkách, které se celou cestu vezly ve vozících. Ta dokonce prospala i děsivou bouřku, která nám málem odnesla stan.

Až na malou lapálii s infekcí z koupání jsme byli všichni zdraví jako řípy. Infekci si Vendulka zodpovědně schovala až do Čech, kdy stačilo najít nejbližšího dětského doktora. Protože jsme museli čekat na výsledky výtěrů, dali jsme si dvoudenní odpočinek v hotelu u Lipna. Byla to příjemná přestávka, během které jsme si zaskočili i do sauny.

Nakonec bych ještě ráda udělala malou poznámku na téma hygiena. Starý bonmot říká, že děti jsou buď čisté nebo šťastné. Dohromady to prý jde jen těžko skloubit. Zpočátku jsem se snažila, aby holky byly čisté „aby lidi neřekli“. Potom jsem se snažila, aby aspoň nebyly tak špinavé. Nakonec jsem si říkala – hlavně, že jsou zdravé. Přese všechno, co si dokázaly nastrkat do pusy, v čem všem se vyválely a přesto že vytřely od prachu asi tak polovinu Rakouska, dokázaly odolat všem bacilům a zůstat v dobré náladě.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená. Spaní nám jde opravdu dobře jak ve stanu,… …, tak i ve vozíku Občas únava,… …, ale jinak děvčátka překypovala radostí ze života ve dne,… …, i večer. Chuť k jídlu nám také nechyběla.
Jitka Vrtalová, 09.01.2007
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – kemp

Pohodlně údolím Altmühltal k Dunaji

Německo
20.07.2017 - 4 dny
 (Österreich Werbung, CK Kudrna)

Dunajská cyklostezka – kemp

Rakousko, Německo
02.08.2017 - 5 dní
In-line skating

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…

Na kolech pod Mt. Blanc

Michal Ivasienko
Putování se třemi malými dětmi k nejvyššímu vrcholu Evropy
Ještě rok před popisovanou cestou k nejvyššímu vrcholu Evropy neměli účastníci této expedice naprosto žádné zkušenosti s cykloturistikou a…

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…