Na veliké cestě – část 5. – Zdraví

Zdraví nám na Veliké cestě až na malé výjimky přálo. Všichni jsme se vrátili domů v lepší kondici než jsme odjížděli.

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená.
Foto: Václav Vrtal

Kromě vaření byla starost o zdraví všech členů výpravy jednou z mých hlavních povinností. Kromě lékárničky jsem tak celou cestu měla ve správě i láhev slivovice. Tu jsme užívali opravdu jako léku.

Starost o zdraví znamenala v první řadě starost o vlastní kolena. Zamlada jsem hodně sportovala, teď si hojím následky v podobě artrotických kloubů. Když praskání v kolenou bylo v kopcích silnější než skřípání kola, vypravila jsem se k ortopedovi. Ten mi předepsal všechno možné, od zobání glukosamin a chondroitin sulfátů, tlačenky a sulcu, přes vložky do bot až po rehabilitaci. To ale nic nemění na tom, že už si musím dávat na kolena pozor. U Lidla jsem si koupila doplňky pro motorkáře – chrániče proti zimě na kolena, které poctivě nosím, když teplota klesne pod 15ºC.

Delší cesta na kolech má vždycky blahodárný účinek na kvalitu spánku. Okamžitě po ulehnutí do spacáku upadneme do bezvědomí a tvrdě spíme až od rána. Zajímavé je, že to platilo i o našich holčičkách, které se celou cestu vezly ve vozících. Ta dokonce prospala i děsivou bouřku, která nám málem odnesla stan.

Až na malou lapálii s infekcí z koupání jsme byli všichni zdraví jako řípy. Infekci si Vendulka zodpovědně schovala až do Čech, kdy stačilo najít nejbližšího dětského doktora. Protože jsme museli čekat na výsledky výtěrů, dali jsme si dvoudenní odpočinek v hotelu u Lipna. Byla to příjemná přestávka, během které jsme si zaskočili i do sauny.

Nakonec bych ještě ráda udělala malou poznámku na téma hygiena. Starý bonmot říká, že děti jsou buď čisté nebo šťastné. Dohromady to prý jde jen těžko skloubit. Zpočátku jsem se snažila, aby holky byly čisté „aby lidi neřekli“. Potom jsem se snažila, aby aspoň nebyly tak špinavé. Nakonec jsem si říkala – hlavně, že jsou zdravé. Přese všechno, co si dokázaly nastrkat do pusy, v čem všem se vyválely a přesto že vytřely od prachu asi tak polovinu Rakouska, dokázaly odolat všem bacilům a zůstat v dobré náladě.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená. Spaní nám jde opravdu dobře jak ve stanu,… …, tak i ve vozíku Občas únava,… …, ale jinak děvčátka překypovala radostí ze života ve dne,… …, i večer. Chuť k jídlu nám také nechyběla.
Jitka Vrtalová, 09.01.2007

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…