Na veliké cestě – část 5. – Zdraví

Zdraví nám na Veliké cestě až na malé výjimky přálo. Všichni jsme se vrátili domů v lepší kondici než jsme odjížděli.

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená.
Foto: Václav Vrtal

Kromě vaření byla starost o zdraví všech členů výpravy jednou z mých hlavních povinností. Kromě lékárničky jsem tak celou cestu měla ve správě i láhev slivovice. Tu jsme užívali opravdu jako léku.

Starost o zdraví znamenala v první řadě starost o vlastní kolena. Zamlada jsem hodně sportovala, teď si hojím následky v podobě artrotických kloubů. Když praskání v kolenou bylo v kopcích silnější než skřípání kola, vypravila jsem se k ortopedovi. Ten mi předepsal všechno možné, od zobání glukosamin a chondroitin sulfátů, tlačenky a sulcu, přes vložky do bot až po rehabilitaci. To ale nic nemění na tom, že už si musím dávat na kolena pozor. U Lidla jsem si koupila doplňky pro motorkáře – chrániče proti zimě na kolena, které poctivě nosím, když teplota klesne pod 15ºC.

Delší cesta na kolech má vždycky blahodárný účinek na kvalitu spánku. Okamžitě po ulehnutí do spacáku upadneme do bezvědomí a tvrdě spíme až od rána. Zajímavé je, že to platilo i o našich holčičkách, které se celou cestu vezly ve vozících. Ta dokonce prospala i děsivou bouřku, která nám málem odnesla stan.

Až na malou lapálii s infekcí z koupání jsme byli všichni zdraví jako řípy. Infekci si Vendulka zodpovědně schovala až do Čech, kdy stačilo najít nejbližšího dětského doktora. Protože jsme museli čekat na výsledky výtěrů, dali jsme si dvoudenní odpočinek v hotelu u Lipna. Byla to příjemná přestávka, během které jsme si zaskočili i do sauny.

Nakonec bych ještě ráda udělala malou poznámku na téma hygiena. Starý bonmot říká, že děti jsou buď čisté nebo šťastné. Dohromady to prý jde jen těžko skloubit. Zpočátku jsem se snažila, aby holky byly čisté „aby lidi neřekli“. Potom jsem se snažila, aby aspoň nebyly tak špinavé. Nakonec jsem si říkala – hlavně, že jsou zdravé. Přese všechno, co si dokázaly nastrkat do pusy, v čem všem se vyválely a přesto že vytřely od prachu asi tak polovinu Rakouska, dokázaly odolat všem bacilům a zůstat v dobré náladě.

Seriál Na veliké cestě:

1. část – Přípravy
2. část – Trasa
3. část – Jak to snášely děti
4. část – Jídlo a vaření
5. část – Zdraví
6. část – Jak jsme spali

Hygiena musí být, ať je voda teplá nebo studená. Spaní nám jde opravdu dobře jak ve stanu,… …, tak i ve vozíku Občas únava,… …, ale jinak děvčátka překypovala radostí ze života ve dne,… …, i večer. Chuť k jídlu nám také nechyběla.
Jitka Vrtalová, 09.01.2007
Labská cyklostezka – Míšeň (CK Victoria)

Labská cyklostezka

Německo
14.05.2024 - 3 dny

Bavorsko na kole s výlety do Tyrolska

Německo, Rakousko
03.07.2024 - 6 dní

Romantická města čtyř řek na kole