reklama

Amsterdam – evropská metropole cyklistů

Do Amsterdamu se jezdí hlavně za dobrou trávou, romantickými kanály a tolerantní společností. Kdo jednou Amsterdam navštívil, bezpečně ví, že nejlepší je poznávat ho ze sedla kola. Na kole tu jezdí všude – do práce, do obchodů, na kole tu jezdí policie, kurýři i pošťáci. Čím to, že téměř polovina veškeré dopravy ve městě náleží cyklistům?

Amsterdam, kola parkující podél kanálu
Amsterdam, kola parkující podél kanálu
Foto: Archiv

Jízda na kole tu má dlouhou tradici. Půdorys města ze 17. století rozhodně nebyl předurčen pro automobilovou dopravu. Úzké uličky, mosty přes kanály a rovinatý terén jsou pro kolo přímo ideální. Na kole vždycky bezpečně prokličkujete a ke svému cíli se dostanete nejrychleji. Některé prameny uvádějí, že ve vnitřním městě doba přepravy mezi libovolnými dvěma místy nepřesahuje 15 minut.

Druhou nezbytnou podmínkou je politika městského zastupitelstva, která aktivně podporuje cyklistickou dopravu. Ta je tady vnímána jako rovnocenný způsob dopravy. Město zaměstnává specializovaného koordinátora pro otázky cyklistiky – ten funguje jako kontaktní osoba mezi vládou a místními úřady. Městská rada se aktivně snaží vytlačit automobily z centra a souběžně vytvářet programy pro podporu kola jako běžného dopravního prostředku. Ve vztahu k cyklistické dopravě jsou důležité hlavně komunikace s veřejností, rozvoj sítě cyklostezek, zvyšování počtu přístřešků a stojanů pro kola, spolupráce se zaměstnavateli, kteří by měli umožňovat dopravu do práce na kolech a obecně podpora kola jako běžného dopravního prostředku po městě.

Cyklisté mají ve městě vyhražen zvláštní pruh mezi chodníkem a silnicí. Ten je obvykle ohražen velkými žlutými kostkami. Kolo tu používá skutečně většina lidí – na 730 000 obyvatel města Amsterdam připadá 600 000 jízdních kol.

Pro turisty jsou tu půjčovny kol, specializovaní průvodci městem na kolech, mapy s poznávacími trasami i zvláštní „cyklistické hotely“. Standardní kolo z půjčovny připomíná asi nejvíc paní sládkovou z Postřižin. Sedí se na něm úplně vzpřímeně, většinou nemá žádné převody a pokud ano, tak jen tři až čtyři a bývá dost těžké. Místní obyvatelé jezdí o dost pomaleji než byste čekali. Z našeho pohledu by většina místních kol patřila do šrotu. Ale obyvatelům Amsterdamu to ani přinejmenším nevadí a jezdí na nich ostošest.

Město má v souvislosti s cyklistickou dopravou dva hlavní problémy – bezpečnost a krádeže kol. První bod se týká hlavně neinformovaných turistů. V husté cyklistické dopravě jsou místní zvyklí používat vyhrazené pruhy a nedívat se příliš napravo či nalevo. Pokud se v pruhu pro cyklisty objeví chodec, měl by se důkladně rozhlédnout a rozhodně rychle uskočit před přijíždějícím kolem. Někteří návštěvníci Amsterdamu ale považují pruh pro cyklisty za jakýsi zvláštní chodník a nevěnují velkou pozornost své bezpečnosti. Chovají se asi zhruba tak, jako kdyby bez rozhlédnutí vběhli na silnici a pak se rozčilovali na bezohlednost řidičů.

Pokud jde o krádeže kol, ty jsou v Amsterdamu na denním pořádku. I když ve městě je 25 hlídaných parkovišť pro kola, nepodařilo se zatím krádeže bicyklů dostat pod kontrolu. I to je jeden z důvodů, proč místní neinvestují do drahých a kvalitních kol. V případě krádeže je jednodušší rychle a levně si koupit kolo nové.

Kola tu půjčují v půjčovnách, ale zcela běžně i v hotelech. Kuriozitou je specializovaný cyklistický hotel Ostade Bike Hotel, který je plně vybavený pro turisty na kolech. Personál má zvláštní školení a poskytne hostům kompletní informace o cyklistické dopravě v Amsterdamu i o doporučených trasách.

A pokud vás omrzí šlapání po dlažbě a asfaltu? Ještě je tu možnost projet se na šlapadlech po amsterdamské síti kanálů.

Fotogalerie

Amsterdam, kola parkující podél kanálu Amsterdam, vlakové nádraží
Redakce NaKole.cz, 12.02.2004
Vyzkoušejte
 (CK Nomád)

Holandsko na kole

Nizozemsko
02.07.2017 - 8 dní
cyklistický
Autobusem
10 390 Kč
 (CK Cyklotur)

Holandsko na kole

Nizozemsko
11.07.2017 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
9 280 Kč
 (CK Nomád)

Holandské Frísko a ostrovy na kole

Nizozemsko
18.07.2017 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
6 990 Kč
 (CK Extrem Tour)

Holandsko na lodi a na kole - střed

Nizozemsko
20.07.2017 - 10 dní
plavba na lodi
Autobusem
17 490 Kč 15 990 Kč
 (CK Victoria)
cyklistický
Autobusem
9 500 Kč
Do vaší knihovny

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…
199 Kč

Případ zájezd

Jan Jícha
Příběh o nejneuvěřitelnějším zájezdu všech dob
Byli jste někdy na zájezdu a vrátili se z něj celí, se vším majetkem a všichni? Pak nevíte, co je zájezd. Znáte průvodce, kteří chodí s…
199 Kč
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Technické rady Výměna řazení Nexus - Alfine dnes v 12:38
NEcyklo Co vás vytočilo 114 dnes v 12:25
CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 12:21
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? dnes v 12:05
Silniční kola délka představce dnes v 11:52
Elektrokola Přestavbový set 250w dnes v 10:43
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 66. dnes v 10:37
Komentáře k blogu Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe dnes v 09:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

358 cyklistů (23 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017