Brémy a cyklisté

Brémy, nejmenší spolková země Německa, má několik symbolů. Především jsou to pohádkové postavičky z příběhů bratří Grimmů, fotbalový klub Werder Bremen, nebo pivovar Haake Beck. Mezi symboly Brém ale rozhodně patří také jízdní kolo.

Foto: Archiv

Staré hansovní město leží na řece Weser, asi 50 km před jejím ústím do Severního moře. Historické centrum však není na zábranu vybudování sítě bezpečných cest pro cyklisty. Právě naopak – před lety rozhodli zastupitelé města, že v centru dostane přednost pěší, cyklistická a veřejná doprava. Osobní automobily byly vytěsněny na parkoviště za hranici vnitřního města. Brémští obyvatelé zprvu protestovali, rychle si ale zvykli na procházky po městě, komfortní systém veřejné dopravy, cesty do práce na kole či pěšky a posezení pod slunečníky s výhledem na řeku Weser. Při naší cestě do Brém jsme se zájezdním autobusem bezradně projížděli město a marně hledali místo k zaparkování. Nakonec jsme museli zavolat místního zástupce ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad Club – Německého cyklistického spolku). Ten jel potom před autobusem na kole a ukazoval cestu.

Kolo je v Brémách běžným způsobem dopravy doslova pro každého. Podíl cyklistické dopravy tvoří 23 %, kola jsou prakticky všude. K vidění jsou studenti místní univerzity, rodiče s dětmi, manažeři v oblecích i důchodci. Hráči fotbalového klubu Werder Brémy běžně používají kolo jako součást svého tréningového plánu. Hodně lidí tu jezdí na městských kolech se sníženou rámovou trubkou, se zapouzdřenou přehazovačkou a košem na nosiči. Zajímavá jsou speciálně upravená kola pro seniory.

U hlavního nádraží, jen pár set metrů od historického centra, je několikapodlažní půjčovna, úschovna a opravna kol (radort). Je to součást promyšleného systému „changing points“ – míst, kde lze pohodlně přesednout z příměstského vlaku na MHD či kolo.
Hlavní cyklostezky sledují tok řeky Weser, která protéká městem. Brémská nábřeží jsou obsypána zahrádkami a lavičkami. Mnoho místních obyvatel i turistů sem přichází jen tak posedět a potěšit se pohledem na řeku. Weser Radweg je dlouhá přes 500 km a vede od města Hannoversch Münden v srdci Německa až k ústí řeky do Severního moře. Weser Radweg bývá označována za jednu z nejkrásnějších stezek v Evropě.

Pro turisty je tu brémská cyklostezka (Bremer Stadtweg) – okružní prohlídková trasa, která spojuje nejzajímavější místa. Začíná na hlavním nádraží, kde je možné zapůjčit si kolo a vyrazit do města po vlastní ose. Cyklostezka má svoje logo a je vyznačená ukazateli.
Je součástí projektu Zelený prsten (Grüner Ring), který obsahuje 800 km cyklostezek. Ty spojují Brémy s okolními 23 městy a vesnicemi v Dolním Sasku a vedou nádhernou krajinou.

Další informace:

www.gruener-ring-region-bremen.de
www.bremen-tourism.de

Logo městských cyklostezek vychází z pohádky bratří Grimmů. U nás je příběh známý pod názvem Zvířátka a Petrovští. Projekt Zelený prsten obsahuje 800 km cyklostezek, které spojují Brémy s rekreačními plochami a okolními městy. Dvoupodlažní půjčovna a opravna kol před hlavním nádražím Kola se sníženým rámem určená převážně pro seniory V ulicích Brém Na nábřeží řeky Weser Na nábřeží řeky Weser Krytá cyklostezka na mostě, auta jezdí o patro výš. Na kruhovém objezdu V ulicích Brém V ulicích Brém V ulicích Brém V ulicích Brém V ulicích Brém V ulicích Brém V ulicích Brém V ulicích Brém V ulicích Brém
Jitka Vrtalová, 16.07.2006
 (CK Bondo)

Holandsko na kole: Rovinkami za větrnými mlýny

Nizozemsko
07.06.2024 - 10 dní
Letecky

Romantická města čtyř řek na kole