reklama

Vyvracíme mýty o elektrokolech: rozhodně nejsou jen pro lenochy!

Zastánci klasických kol by mohli říci, že „se nám tady rozmohl určitý nešvar“. Elektrokola se totiž v současné době začaly na ulicích objevovat jako houby po dešti. A stejně tak jako si velmi rychle našla hodně zastánců, objevili se také jejich odpůrci.

Negativní postoje však většinou pramení z nevědomosti. Proto je nyní na místě vyvrátit některé z mýtů, které se o kolech poháněných elektřinou tradují.

V čem spočívá jejich přínos?

Elektrokola na rozdíl od klasických kol disponují baterií zabudovanou v rámu kola. Při zapnutí elektrického pohonu dochází k doplňování síly, kterou vynaložíte u šlapání. Díky tomu tedy šlapete lehčeji, volněji, ale přitom máte pořád vysokou rychlost. Sílu pohonu si navíc můžete nastavit, jelikož elektrokola disponují několika stupni – od těch nejslabších, které sotva pocítíte, až po ty silné, kdy se vám zdá, že nemusíte téměř vůbec zabírat.

Jízda na těchto kolech však nikdy není o tom, že byste vůbec nešlapali. Aby vám elektrický pohon pomáhal, musíte vždycky šlapat. Samozřejmě je potřeba kontrolovat hladinu nabití baterie, a pokud je před vámi delší cesta, vyplatí se ji předem dobít.

V současné době je na trhu nepřeberné množství typů elektrokol, která mají baterie se schopností rekuperace, tedy postupným dobíjením během rychlé jízdy. Díky tomu a také díky rychlému nabíjení se elektrokola stala vhodným prostředkem i při jízdě na dlouhé tratě.

Elektrokola nepatří jen do měst!

Sportovně založení lidé odsuzovali možnost využití těchto kol jen ve městech, a to kvůli možnostem nabíjení.

Toto však již dávno není pravdou, nabíjecí stanice vhodné pro elektrokola nyní naleznete na mnoha místech, u kulturních památek, obchodních domů a pravidelně se instalují i v různých horských oblastech. Například v Beskydech jsou nabíjecí stanice na elektrokola nainstalovány již několik let. V podstatě platí, že nabíjecí stanici naleznete všude tam, kde se vyskytují i stojany na klasická kola.

K jejich rozšířenému využití rozhodně přispěl i fakt, že již neváží tolik. Nejlevnější elektrokola sice stále obsahují těžkou, olověnou baterii, která váhu kola dostane až nad solidních 40 kg, daleko rozšířenější variantou jsou lithiové baterie, které váží do 30 kilo a tím pádem nabízejí snadnější manipulaci a menší dřinu při rozjezdu do kopce.

Elektrokola jako přepravní prostředek pro důchodce? Nesmysl

Právě díky své odlehčené konstrukci a možnosti zdolávat i náročnější úseky neplatí mýtus, že jsou tato kola vhodná jen pro důchodce a líné jedince. Naopak!

Nikde není psáno, že motor musí být zapnutý po celou dobu jízdy. Pokud se jezdec rozhodne mít jej vypnutý, může cestu absolvovat stejně jako na horském kole, kdy si náročnost reguluje jen klasickými převody.

Navíc, díky rekuperaci, která dokáže kolo během jízdy dobíjet, se mohou sportovci vydávat na daleko delší a náročnější trasy, než by si s horským kolem troufli. O tom vypovídá také fakt, že je lze dělit do několika kategorií.

Mezi klasické typy patří městská elektrokola, která urychlí váš pohyb ve městech a ulehčí vám cestu tak, abyste do práce či do školy nepřijeli celí zadýchání. Pro sportovní duše jsou vhodná sportovní, horská či treková elektrokola. Díky nízké hmotnosti se s nimi jednoduše manipuluje a pomáhají zdolávat ty nejnáročnější kop­ce.

Při výběru se lze navíc dívat na takové parametry, jako je délka dojezdu, již zmiňovaná rekuperace nebo třeba středový pohon, se kterým dosáhnete vyšší rychlosti.

Trh myslí také na lidi se ztíženými možnostmi pohybu. Konstrukce se sníženým nástupem je vhodná pro všechny, kteří mají zdravotní problémy, přesto se ale jízdy na kole nechtějí tak úplně vzdát.

Elektrokolo doplňuje osobitý styl

Díky existenci těchto kol lze říci, že se rozšířil okruh lidí, kteří se na kole vydávají do práce. Pro mnohé z nás sice není problém obléct se do sportovního oblečení a vyrazit na nákup, pokud však máte v práci určitý dress code, nemůžete do práce přijet zpocení z jízdy na kole. A díky tomu, že se elektrokola vyrábějí i v elegantním stylu, na nich nebude vypadat nepatřičně ani jezdec s kravatou.

Při náročnějším výšlapu však platí, že byste se měli vybavit odpovídajícím oblečením. Kvalitní sportovní oblečení vhodné i do chladnějšího počasí nabízí Lidl leták příští týden za velmi příznivé ceny. Při nakupování je dobré zaměřit se na kvalitní kalhoty s výstelkou, které usnadní dlouhé sezení v sedle, a triko s kapsami na zádech, které jsou při jízdě velmi praktické a bezpečné.

Rozhodně lze očekávat, že elektrokola z našich cest jen tak nevymizí, naopak, tato oblast nabízí ještě další možnosti rozvoje. Můžeme se tedy jen těšit na to, jaké zajímavé vychytávky si pro nás výrobci v příštích letech připraví.

- inzerce -, 23.11.2020
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app před 11 minutami
Ve městě na kole Pujčení kola v Paříži dnes v 12:55
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 dnes v 09:19
Cestování na kole Směr Provence na e-kole dnes v 08:36
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 07:26
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 06:47
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

252 cyklistů (10 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024