Trojský most ze sedla kola

Tak jim i nám konečně otevřeli Trojský most. Myšleno jim motoristům, MHD a nám ostatním bezmotorovým. Takřka týden po té slávě jsem se tam byl na kole projet, abych poznal, nakolik je tato kontroverzní stavba přínosná pro cyklisty. Tedy alespoň z mého pohledu odbornější veřejnosti.

Po obou stranách mostu vede piktogramový koridor.
Po obou stranách mostu vede piktogramový koridor.
Foto: Jiří Juřík

Trojský most je pěkný, takový nově bělostný, aby ne, když jsem jej zkoumal pár dní po zprovoznění. Uvidíme, co časem udělá spad, posedávající ptactvo a samozřejmě sprejeři. Nicméně, za ty peníze (prý 1,3 miliardy Kč) mu chybí křišťálové lustry, pozlacené zábradlí, osobní strážce, koberce červené. Most je součástí tunelového komplexu Blanka, který ještě nefunguje veřejně, takže je prozatím poněkud nevyužitý. V pondělí navečer, kdy by měla být odpolední špička, zde projelo jen několik aut, tramvají a autobusů MHD. Nejvíce zde pak bylo pěších a cyklistů okukujících a fotících, stejně jako já.

Trojský most v odpolední špičce
Na odpolení špičku všedního dne docela poklidno

Kudy k mostu a z mostu

Na začátek bych připomenul, že každý most má mostovku a dvě předmostí, levobřežní a pravobřežní. V případě Trojského mostu levobřežní předmostí je na straně Holešovic, pravobřežní na území Troje. Dále má most dvě strany, jednu proti proudu řeky, v našem případě východní a po proudu, zde západní. Pokud se týká Trojského mostu, je pro cyklisty zajímavý kvůli třem místům. Na holešovické straně to je nádraží Praha Holešovice a stejnojmenná stanice metra C, dále pak přírodní památka Královská obora, známější jako Stromovka, kudy prochází levobřežní cyklotrasa A1. Třetím cyklistickým lákadlem je na trojském břehu pravobřežní páteřní cyklotrasa A2, která spojuje centrum města s jeho severním okrajem, potažmo zoologickou zahradou a Trojským zámkem. Na základě vyjmenovaných možností tak vzniká zhruba osm variant tras, v jejichž průběhu určitou roli hraje Trojský most. Všechny probírat nebudeme, jen ty nejzajímavější. Ať v dobrém či opačném.

Kudy přes most

Uspořádání mostovky (toho co je nad terénem a vodou) Trojského mostu je jednoduché a podélně symetrické. Uprostřed je oddělené tramvajové těleso, po jeho stranách jsou dva jízdní pruhy, na jejich okraji pak koridory pro cyklisty vyznačené piktogramy V20, ty budou využívat především zkušenější cyklisté. Na obou okrajích mostovky jsou chodníky, po kterých vede smíšená cyklostezka, která není vyznačená vodorovně, ale svislými značkami před vjezdy na chodníky. Nechybí ani žluté orientační značení. Přes most nově vede cyklotrasa A31.

Značení smíšené cyklostezky na Trojském mostě
Značení smíšených cyklostezek před vjezdy na chodníky

Snad jen tankům vjezd zakázán

Moje první osobní setkání s Trojským mostem začalo příjezdem po A2, tedy po pravém břehu Vltavy. Podjel jsem most Barikádníků, hned za ním jsem se nechal vést žlutou cedulkou na, kvůli stavbě dlouho uzavřenou, cyklostezku, ale asi po 100 metrech jsem dojel zdánlivě do prd…ic. Přede mnou sice stezka byla, ale zatarasená betonovými bloky, které se používají proti tankům. Dá se mezi nimi sice projet, ale nevím, jak by to bylo s přívěsným vozíkem. Vzhledem ke stavu zábran (zarostlé v asfaltu) si říkám, že to tady, stejně jako nedalekou cedulku zakazující vstup na staveniště, někdo prostě jen zapomněl a brzy pochybení napraví. Nicméně sloupek na pravé straně stezky se zákazem vjezdu a vstupu se skví novotou! Proč? Co s tím? Dopravní značky se umísťují po pravé straně komunikace, pro kterou platí, nicméně předpokládejme, že v tomto případě jde o nějaké nedopatření a zákazy platí pro travnatý prostor vpravo podél silnice. Takže projíždím, tak jako všichni cyklisté, dále k mostu. Těsně před mostem se nová stezka dělí. Můžete jet vlevo k Vltavě, rovně pod most a dále po A2, nebo vpravo na most.

Rozcestí před nájezdem na Trojský most
Rozcestí před nájezdem na most ve směru A2

Chci na most a přes něj k nádraží, najíždím na mostovku, kde je značení smíšené cyklostezky.

Nájezd na most po trase A2
Pohled zpět z mostu na nájezd na most po trase A2

Bohužel zde zaznamenávám první (dočasný) šrám na novém mostu. Je otázka, kdo, jak a proč sloupek semaforu vyvrátil.

Vyvrácený sloupek semaforu
První šrám na novém mostu

Na opačné straně mostu objíždím travnatý ostrůvek, stále po chodníkové cyklostezce podjíždím železniční most a jsem pohodlně takřka u nádraží.

Sjezd z mostu směr nádraží
Sjezd z mostu směr nádraží

Bohužel podstatné slovo je – takřka. Sice chybí jen kousek, ale na konci cyklostezky je obrubník, který se objíždí po trávě, jinak musíte zcela bezbariérově na obrubník.

Obrubník
Obrubník – konečná a do trávníku

No projel jsem i přes zátarasy a pofidérní zákazy a na chodník vyjel. Nicméně se nabízí otázka, proč při jízdě po proudu Vltavy nevyužít k příjezdu na nádraží rovnou most Barikádníků, kde se dá bez problému jet po chodníku, a zajíždět si až k novému mostu, což je asi o půl km delší. Snad jen pro ten pocit…

Z mosta do prosta

Druhý směr, který jsem prozkoumal, bylo levobřežní propojení Stromovky a nádraží, které jsem rád absolvoval, ale které bylo rovněž po dobu stavby uzavřené. Těšil jsem se, že něco málo z miliardy ukápne, a že drkotavá pěšinka po navigaci těsně nad Vltavou se díky stavbě mostu změní v něco pohodlnějšího. Nestalo se tak. Z ulice Za Elektrárnou se stále jezdí po vyšlapané stezce, která se podle mapy honosně jmenuje Holešovické nábřeží.

Pěšina na Holešovickém nábřeží
Pěšinku od Stromovky k mostu stavba bohužel nepoznamenala.

Teprve těsně před holešovickým předmostím, byly provedeny úpravy, a tak se nechávám zlákat k výjezdu po nové rampě.

Nájezd na most od Stromovky
Nájezd na most od Stromovky

Vyjíždím na most a chodníková cyklostezka ve směru nádraží zde končí a musím do pruhu na vozovce. Chodník je náhle určen jen pro pěší. Přitom na stejně širokém chodníku na opačné straně je smíšený provoz cyklistů a chodců povolen.

Přeměna chodníkové cyklostezky na koridor ve vozovce
Přeměna chodníkové cyklostezky na koridor ve vozovce
 Chodník je náhle určen jen pro pěší.

Pokračuji spořádaně po piktogramech, které mne doprovodí kousek za železniční most, kde končí, a já se musím před světly řízeným přechodem zařadit podle přikázaných směrů. Mohu jet rovně do ulice Partyzánské, vlevo do Vrbenského, ale já chci k nádraží. Řešením, poněkud kostrbatým, je dojet až dopředu před auta, kde je vodorovně vyznačen značkou V19 prostor pro cyklisty, zde sesednout a kolo převést přes přechod směrem k nádraží.

Výjezd od mostu směrem k holešovickému nádraží
Výjezd od mostu směrem k holešovickému nádraží vás přinutí kolo vést nebo jet mezi auty.

Nyní již vím, že jednodušší bude při cestě ze Stromovky, most podjet a pokračovat po jeho opačné straně k nádraží tak, jak je popsáno v předchozím odstavci i s tím obrubníkovým zádrhelem.

Přiškrcený most

Pokud byste se na Trojský most vydali autem, od Troje pojedete parádně. K dispozici vám budou dva jízdní pruhy, ale ouha, na konci je potřeba podjet původní železniční most, který je úzký a hned za ním jsou opět pruhy dva. Takže takové pěkné škrtidlo na celé kráse. Motoristé se mohou těšit na nové zácpy a stavební firmy na novou zakázku při rozšiřování železničního mostu.

Podjezd pod železničním mostem
Pro auta je připraveno pěkné škrcení v tomto hrdle.

Přínos – využití Trojského mostu pro jízdu na kole lze posuzovat jednak z pohledu cyklisty dopravního, pak rekreačního. Kdo používá kolo jako dopravní prostředek, zvláště jezdí-li například z oblasti Bohnic směr Holešovice, most jistě uvítá, ačkoli i doposud je toto propojení dobré. Lávka u zámku je od Trojského mostu vzdálená 1,2 km, most Barikádníků jen 700 metrů. Pro rekreanty pak nový most přináší propojení metra C a vlaků s páteřní cyklotrasou A2. Jen musí vědět kudy na most najíždět či jej podjíždět, aby se nedostali do onoho „z mosta do prosta“.

Uvidíme, nakolik si cyklisté Trojský most oblíbí a začlení jej do svých tras. Ještě větší očekávání a otázky pak přináší blížící se zbavení panenství Blanky, tedy její oficiální zprůjezdnění. Nakolik si celý komplex, tedy tunely a most, osvojí motoristé, zda ulehčí městu, případně způsobí další, nečekané zácpy na jiných místech města než jsou doposud. V důsledku by nové komplikace mohly ze stojících aut vyhnat řidiče a připomenout jim MHD, chůzi či dokonce jízdu na kole. To by pak mohl být další přínos Trojského mostu a celého komplexu Blanka. 

Fotogalerie

Po obou stranách mostu vede piktogramový koridor. Celkový pohled na stále ještě bílý Trojský most Na odpolení špičku všedního dne docela poklidno Cyklostezky nejsou na chodnících vodorovně vyznačeny. Značení smíšených cyklostezek je na nájezdech na ně. Příjezd k mostu po A2 ve směru po proudu Vltavy je poněkud nepřívětivý. Rozcestí před nájezdem na most ve směru A2 Pohled zpět z mostu na nájezd na most po trase A2 První šrám na novém mostu Sjezd z mostu směr nádraží na východní straně je v pořádku. Pohled zpět od nádraží k mostu, zdánlivá pohoda Ovšem na druhé straně – konečná a do trávníku Pěšinku od Stromovky k mostu stavba bohužel nepoznamenala. Nájezd na most od Stromovky vlastně nikam nevede. Přeměna chodníkové cyklostezky na koridor ve vozovce Stejně široký chodník, stejný směr, ale jen pro pěší Západní výjezd od mostu směr Holešovice vás přinutí kolo vést nebo jet mezi auty.
Jiří Juřík, 20.10.2014
Do vaší knihovny

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…
259 Kč

Rájem rozhlednovým – 70 nejnovějších rozhleden ČR

Jiří Štekl
• 70 nejnovějších rozhleden České republiky • vložena mapa VŠECH rozhleden ČR
Kniha je určena především pro ty zájemce, kteří už vlastní první, druhé nebo třetí vydání této úspěšné knihy a nechtějí si kvůli nově…
199 Kč
Blogy

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

 ()
Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
cyklo-poustevnik | 27.12.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 152 včera v 23:34
Radování ze sněhu 2017 včera v 22:27
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz 2017 - ubytování včera v 21:11
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 62. včera v 20:04
Elektrokola cycle analyst včera v 18:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

100 cyklistů (6 přihlášených)

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017