reklama

Recenze skládacího kola Tern Joe D24

Tern Joe D24 je zástupcem ne příliš obvyklé kategorie „velkých“ skládaček – jde o kolo více méně standardní velikosti s 26" koly, určené primárně pro ježdění po městě nebo v lehčím terénu. Dominantním rysem této kategorie je limitovaná skladnost – kolo sice složíte, ovšem zapomeňte na portabilitu skládaček s 20" nebo menšími koly – spíš než pro neustálé skládání při nastupování do tramvaje či autobusu je tento kus vhodný pro snadnou přepravu autem, dobře se vejde do výtahu a má menší nároky na uskladnění například v bytě.

Skládací kolo Tern Joe D24
Skládací kolo Tern Joe D24
Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Na první pohled byste si Joea mohli snadno splést s obyčejným trekingovým kolem s pevnou přední vidlicí – až na ten druhý si všimnete mohutného kloubu, který umožňuje zlomení rámu v půli. Zde je třeba ocenit standardní „ternovskou“ páku, která slouží k uvolnění mechanismu kloubu a složení kola – mnoho konkurentů ve stejné kategorii totiž vyžaduje pro tuto operaci imbusový klíč. Ten ovšem budete i zde potřebovat ke složení řídítek – naštěstí je mazaně uložen přímo v nich, takže bude vždycky po ruce. Mechanismus kloubu je opravdu masivní a rám zůstává za všech okolností tuhý tak, že skoro nepoznáte, že jedete na skládačce. Čas nutný pro složení je podle výrobce 30 sekund, což naprosto odpovídá realitě. Složené kolo drží u sebe poměrně masivní magnety, které známe z malých skládaček – zde fungují také dobře, ale je znát, že kolo je větší a těžší, takže ne vždy to magnety ustojí a může dojít k nenadálému rozpojení. Na spodní části kola je pogumovaný „stojánek“, na kterém ve složeném stavu spočine – stabilita je vzhledem k velikosti kola slušná.

Tern ve složeném stavu
Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Rám je vyrobený standardně z hliníku a přes jeho relativní mohutnost je váha kola přijatelných 14 kg – i když pro dámy už to může být na denní přenášení přeci jen dost. Rozumné hmotnosti je dosaženo také použitím pevné ocelové přední vidlice. Zda je to cesta správným nebo špatným směrem je asi otázka názoru – vzhledem k cenové kategorii – model patří v nabídce Ternu spíš k těm levnějším – by asi případná odpružená vidlice nebyla žádná sláva, takže možná buďme rádi spíš za úsporu váhy a menší (tedy spíš nulovou) náročnost na údržbu. O odpružení se tak výhradně starají pláště Schwalbe Big Apple, které, podle našeho názoru, dokáží kolo odpružit stejně dobře jako špatná pružinová vidlice (navíc pruží vpředu i vzadu). Jde o vynikající pláště, které, jak už jsme zjistili v minulosti na jiných kolech, se ale příliš nehodí do terénu, zejména když je mokro, kdy mají díky hladkému vzorku tendenci prokluzovat. 

Celkové jízdní vlastnosti tedy Joea zařazují spíš mezi městská nebo příměstská kola, ačkoli si určitě poradí i s lehčím terénem. Pokud byste jej ovšem chtěli (třeba kvůli jeho skladnosti) občas použít jako náhradu za horské kolo, asi se nevyhnete výměně plášťů.

Ještě zbývá doplnit, že rám se vyrábí ve třech velikostech – S, M, L, což chválíme, protože ačkoli u běžných kol je více velikostí rámu standardem, o skládačkách se to říci nedá – ty se většinou vyrábějí v jediné. Maximální výrobcem udávané míry jezdce jsou 190 cm a 115 kg.

Rukojeti a řazení
Rukojeti, řazení a brzdy, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Osazení odpovídá kategorii – přehazovačka SRAM X4 s grip shifterem stejné značky se starají o obsluhu 8 kolečkové kazety Sunrace. Trojpřevodník Microshift je ovládán rovněž grip shifterem, který nám ulpěl v paměti jedním (možná jen pro nás) zajímavým rysem, a sice tím, že nemá pouze tři polohy, jak by člověk předpokládal podle počtu převodů. Krok řadiče je tak nějak delší, takže přeřazením o jeden stupeň vlastně přeřadíte jenom o půl stupně. Oproti klasickým páčkám je to sice trochu nezvyk, ale dá se s tím žít. Rozsah 24 převodů je naprosto dostačující. Véčkové brzy, jejichž výrobce nám Tern zatajil (na webu se píše „V, aluminum, linear spring“), se chovají zhruba tak, jak byste od nich čekali – prostě brzdí. Sedlo (opět se všeříkajícím názvem „Sport“) ve skutečnosti není úplně sportovní, ale pro daný účel příjemné. Kolo je, nebo alespoň to naše bylo, standardně osazeno stojánkem, ne však už blatníky – ty si musíte případně přikoupit. Možné je osadit i nosič – ani ten ale ve standardní výbavě nehledejte.

Pohon
Pohonná jednotka, Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Co říci závěrem – Tern Joe D24 je dobré kolo pro dojíždění do práce, nebo na výlety po zpevněných cestách. Nečekejte od něj extrémní skladnost, ani vysoké výkony v terénu a můžete si s ním užít spoustu příjemných kilometrů.

  • Výběr velikosti rámu
  • Velký rozsah převodů
  • Pláště nevhodné do terénu

Technická specifikace

Název: TERN Joe D24
Hmotnost: 14 kg
Rám: hliník
Brzdy: V-brake, aluminum, linear spring
Řazení: SRAM 3.0 Comp, 3 × 8 spd.
Pedály: Wellgo, aluminum cage
Pláště: Schwalbe Big Apple
Rozměry po složení: 35 × 92 × 85 cm
Velikost kol: 26"
Cena: 15 990 Kč
Prodejce: AZUB Bikes
Další informace: www.azub.cz

Fotogalerie

Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24 Skládací kolo Tern Joe D24
Petr Vít, NaKole.cz, 19.02.2014
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 23:41
Komentáře k článkům Přijeďte si propotit triko na Znojemsko včera v 21:33
Rada při výběru kola gravel včera v 21:05
Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 20:49
Technické rady Co s řopíkem? 2 včera v 20:31
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 20:27
Ve městě na kole Pujčení kola v Paříži včera v 19:11
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

157 cyklistů (4 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024