České Budějovice chtějí 16% podíl cyklistů

Rozhovor s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic.

Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Foto: Martin Mach, EkoList

České Budějovice jsou městem, kde má cyklistika dlouholetou tradici. Z 1,2 miliardového rozpočtu dal loni magistrát na cyklistiku 27 milionů korun. O tom, s čím se město v prosazování cyklistiky jako dopravní alternativy potýká, jsme si povídali s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic. Rozhovor se konal u příležitosti konference Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v Hluboké nad Vltavou, která se konala v polovině září.

Jaká je situace cyklistické dopravy v Českých Budějovicích?
V současné době se v Českých Budějicích cyklistika podílí 9 % na dělbě dopravní práce. My bychom to rádi budováním cyklostezek, zvyšováním bezpečnosti a zlepšováním podmínek pro cyklisty dotáhli na 16 %. Je to kvůli tomu, že České Budějovice, tak jako jiná města, mají ohromný problém s individuální automobilovou dopravou a to zejména v centru. České Budějovice naštěstí mají naprosto ideální konfiguraci pro cyklistickou dopravu, protože leží v Budějovické pánvi a město je tedy rovinaté. Bohužel je od severu k jihu rozděleno třemi dost podstatnými bariérami: železnicí, kterou se nám daří překonávat asi nejméně, řekou a čtyřproudou silnicí první třídy.

Dá se tedy říci, že Českobudějovický magistrát cyklistickou dopravu podporuje?
V posledních letech tomu tak je, snažíme se každý rok do rozpočtu dávat paušálně deset milionů korun na cyklistickou dopravu. Někdy je to i více, to když máme připraveny větší projekty, kde očekáváme nějaké dotace. V roce 2003 jsme měli deset milionů v rozpočtu poprvé, ale protože nebyly ještě připraveny projekty, proinvestovalo se poměrně málo. Následující rok jsme si to ale vydatně vynahradili, na cyklistiku šlo celkem 27 milionů, letos to bude kolem 26 milionů.

Zmiňovala jste problém s individuální automobilovou dopravou. Jak řešíte problém parkování aut v Českých Budějovicích?
Řešíme to těžko. Nějakým způsobem jsme vyřešili parkování v historickém centru, kde jsme nastavili poměrně striktní režim. Na jeho dodržování dohlíží soukromá firma a systém funguje docela dobře. Ubylo aut v historickém centru, nejsou problémy s parkováním v centru, zůstaly ale problémy mimo centrum. Máme vytipována místa na výstavbu parkovacích domů s tím, že se to snažíme dát do veřejné soutěže investorům.

Jak tato omezení parkování v centru vnímají sami občané Českých Budějovic? A jaký je vztah lidí k cyklistické dopravě?
Co se týče parkování v centru města, zde byla situace už tak hrozná, že zavedené opatření nevyvolalo takovou nevoli, jak by se dalo očekávat. Vztah lidí k cyklistické dopravě je velmi pozitivní, lidé v Budějovicích na kolech jezdí hodně. Kdyby byly cesty pro cyklisty opravdu bezpečné, tak by to byl i nejsnazší dopravní prostředek například pro děti do škol. Abychom co nejvíce zvýšili bezpečnost, převzali jsme například kroměřížský projekt „Na kolo jen s přilbou“. Ve spolupráci s městskou policií odměňujeme děti, které na kole používají přilbu. Nejčastější formou dárku jsou drobné cyklistické potřeby jako blikačky či brašny. Čas od času je však odměnou kolo. Od října 2004 do května 2005 se počet dětí s přilbou zvedl na 40 %, což je téměř 35% nárůst. Vřele doporučuji jako politickou kampaň pro politiky!

Co je v Budějicích největší problém při výstavbě cyklistických stezek?
Jedním velkým problém je místo. Někdy se musíme vměstnat do cyklistické trasy, protože cyklostezka se na dané místo prostě nevejde, i když se snažíme upřednostnit budování bezpečnějších cyklostezek. Druhý velký problém je nedostatečná legislativa. U nás se Policie ČR striktně drží vyhlášky a nepřipouští různé normy a pracovní materiály, které vznikají na ministerstvu dopravy. Například podle normy existuje značka pro přejezd pro cyklisty. Policie ČR však tvrdí, že podle vyhlášky neví, jakým způsobem má zasáhnout v případě, že na takovém přechodu dojde k nehodě. Není totiž jasné, kdo zde má přednost. Stejné problémy jsou se situováním cyklistických tras do jednosměrek v protisměru. To jsou asi největší kameny úrazu. Nicméně nějaké vlaštovky se nám již daří. Domluvili jsme se s policií, že tam, kde budou vhodné podmínky a světelná signalizace, by nám přejezd pro cyklisty pustili. V centru máme už i jednu cyklistickou trasu v jednosměrce v protisměru. Je to takové malé vítězství ducha nad hmotou.

V mnoha městech jsou proti cyklostezkám v centru historických měst památkáři. Jaké je to u vás?
Památkáři jsou samozřejmě problém. Většina komunikací v centru je dlážděna velkými kostkami, což je pro cyklisty velmi nepohodlné. Větší opravy komunikací, v rámci nichž by bylo možné dělat nějaké úpravy, proběhly už v minulosti, ale to se na opravy ještě nepohlíželo koncepčně. Plánujeme opravu jedné ulice v centru a s památkáři jsme se domlouvali, že okraj silnice by byl vydlážděn menšími kostkami. To by památkářům nevadilo a pro cyklisty by to bylo sjízdnější. Loni se nám dokonce povedlo prosadit pruh cyklistické stezky z asfaltu kousek za divadlem, na okraji památkové rezervace.

A vy sama jezdíte do práce na kole?
Když jsem ještě nezastávala svou funkci, tak jsem jezdila běžně na kole, dnes jezdím do práce městskou hromadnou dopravou. Je to kvůli tomu, že musím být při výkonu své funkce za dámu a to na kole ne vždycky jde.

Martin Mach, EkoList, www.ekolist.cz, 10.10.2005
Blogy

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

 ()
Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
cyklo-poustevnik | 27.12.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 152 před 7 minutami
Technické rady centrování kola s kotoučovou brzdou před 7 minutami
NEcyklo Co pobavilo, co potěšilo CXX dnes v 09:41
Technické rady cyklokomputer dnes v 09:03
NEcyklo Co vás vytočilo 112 dnes v 08:26
Cestování na kole Izrael na kole v dubnu 2017 dnes v 07:58
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

207 cyklistů (28 přihlášených)

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017