reklama

České Budějovice chtějí 16% podíl cyklistů

Rozhovor s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic.

Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Foto: Martin Mach, EkoList

České Budějovice jsou městem, kde má cyklistika dlouholetou tradici. Z 1,2 miliardového rozpočtu dal loni magistrát na cyklistiku 27 milionů korun. O tom, s čím se město v prosazování cyklistiky jako dopravní alternativy potýká, jsme si povídali s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic. Rozhovor se konal u příležitosti konference Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v Hluboké nad Vltavou, která se konala v polovině září.

Jaká je situace cyklistické dopravy v Českých Budějovicích?
V současné době se v Českých Budějicích cyklistika podílí 9 % na dělbě dopravní práce. My bychom to rádi budováním cyklostezek, zvyšováním bezpečnosti a zlepšováním podmínek pro cyklisty dotáhli na 16 %. Je to kvůli tomu, že České Budějovice, tak jako jiná města, mají ohromný problém s individuální automobilovou dopravou a to zejména v centru. České Budějovice naštěstí mají naprosto ideální konfiguraci pro cyklistickou dopravu, protože leží v Budějovické pánvi a město je tedy rovinaté. Bohužel je od severu k jihu rozděleno třemi dost podstatnými bariérami: železnicí, kterou se nám daří překonávat asi nejméně, řekou a čtyřproudou silnicí první třídy.

Dá se tedy říci, že Českobudějovický magistrát cyklistickou dopravu podporuje?
V posledních letech tomu tak je, snažíme se každý rok do rozpočtu dávat paušálně deset milionů korun na cyklistickou dopravu. Někdy je to i více, to když máme připraveny větší projekty, kde očekáváme nějaké dotace. V roce 2003 jsme měli deset milionů v rozpočtu poprvé, ale protože nebyly ještě připraveny projekty, proinvestovalo se poměrně málo. Následující rok jsme si to ale vydatně vynahradili, na cyklistiku šlo celkem 27 milionů, letos to bude kolem 26 milionů.

Zmiňovala jste problém s individuální automobilovou dopravou. Jak řešíte problém parkování aut v Českých Budějovicích?
Řešíme to těžko. Nějakým způsobem jsme vyřešili parkování v historickém centru, kde jsme nastavili poměrně striktní režim. Na jeho dodržování dohlíží soukromá firma a systém funguje docela dobře. Ubylo aut v historickém centru, nejsou problémy s parkováním v centru, zůstaly ale problémy mimo centrum. Máme vytipována místa na výstavbu parkovacích domů s tím, že se to snažíme dát do veřejné soutěže investorům.

Jak tato omezení parkování v centru vnímají sami občané Českých Budějovic? A jaký je vztah lidí k cyklistické dopravě?
Co se týče parkování v centru města, zde byla situace už tak hrozná, že zavedené opatření nevyvolalo takovou nevoli, jak by se dalo očekávat. Vztah lidí k cyklistické dopravě je velmi pozitivní, lidé v Budějovicích na kolech jezdí hodně. Kdyby byly cesty pro cyklisty opravdu bezpečné, tak by to byl i nejsnazší dopravní prostředek například pro děti do škol. Abychom co nejvíce zvýšili bezpečnost, převzali jsme například kroměřížský projekt „Na kolo jen s přilbou“. Ve spolupráci s městskou policií odměňujeme děti, které na kole používají přilbu. Nejčastější formou dárku jsou drobné cyklistické potřeby jako blikačky či brašny. Čas od času je však odměnou kolo. Od října 2004 do května 2005 se počet dětí s přilbou zvedl na 40 %, což je téměř 35% nárůst. Vřele doporučuji jako politickou kampaň pro politiky!

Co je v Budějicích největší problém při výstavbě cyklistických stezek?
Jedním velkým problém je místo. Někdy se musíme vměstnat do cyklistické trasy, protože cyklostezka se na dané místo prostě nevejde, i když se snažíme upřednostnit budování bezpečnějších cyklostezek. Druhý velký problém je nedostatečná legislativa. U nás se Policie ČR striktně drží vyhlášky a nepřipouští různé normy a pracovní materiály, které vznikají na ministerstvu dopravy. Například podle normy existuje značka pro přejezd pro cyklisty. Policie ČR však tvrdí, že podle vyhlášky neví, jakým způsobem má zasáhnout v případě, že na takovém přechodu dojde k nehodě. Není totiž jasné, kdo zde má přednost. Stejné problémy jsou se situováním cyklistických tras do jednosměrek v protisměru. To jsou asi největší kameny úrazu. Nicméně nějaké vlaštovky se nám již daří. Domluvili jsme se s policií, že tam, kde budou vhodné podmínky a světelná signalizace, by nám přejezd pro cyklisty pustili. V centru máme už i jednu cyklistickou trasu v jednosměrce v protisměru. Je to takové malé vítězství ducha nad hmotou.

V mnoha městech jsou proti cyklostezkám v centru historických měst památkáři. Jaké je to u vás?
Památkáři jsou samozřejmě problém. Většina komunikací v centru je dlážděna velkými kostkami, což je pro cyklisty velmi nepohodlné. Větší opravy komunikací, v rámci nichž by bylo možné dělat nějaké úpravy, proběhly už v minulosti, ale to se na opravy ještě nepohlíželo koncepčně. Plánujeme opravu jedné ulice v centru a s památkáři jsme se domlouvali, že okraj silnice by byl vydlážděn menšími kostkami. To by památkářům nevadilo a pro cyklisty by to bylo sjízdnější. Loni se nám dokonce povedlo prosadit pruh cyklistické stezky z asfaltu kousek za divadlem, na okraji památkové rezervace.

A vy sama jezdíte do práce na kole?
Když jsem ještě nezastávala svou funkci, tak jsem jezdila běžně na kole, dnes jezdím do práce městskou hromadnou dopravou. Je to kvůli tomu, že musím být při výkonu své funkce za dámu a to na kole ne vždycky jde.

Martin Mach, EkoList, www.ekolist.cz, 10.10.2005
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

Cestování na kole Parťák :) před 3 minutami
Jaké to bylo dneska 70. před 7 minutami
NEcyklo Zaujalo 175 dnes v 11:15
Technické rady Výměna zadní osy dnes v 09:53
Fotohádanky Fotohádanky 2017 dnes v 08:25
NEcyklo Úpadek výbavy na hory dnes v 07:53
Vyjížďky, srazy, akce Adventure Koenigstein 2018 dnes v 07:03
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

208 cyklistů (20 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017