Jak vybírat dětské kolo

Potřebujete pro vaše dítě koupit první kolo a nevíte, podle čeho vybírat? Při výběru rozhoduje nejen váha a velikost, o kvalitě kola rozhodují především detaily. Pozor je třeba dát na levná kola, často vůbec neodpovídají normám.

Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

První kilometry

Pamatujete se na své první jízdní kolo? Většina z nás ano, první samostatné šlápnutí do pedálů se totiž nesmazatelně zapíše do naší paměti. Také proto většina rodičů dbá na to, aby to první kolečko bylo bezpečné, přátelské, hezké, prostě aby se na něj dobře vzpomínalo. Hodně ale můžeme udělat pro své děti ještě před tím, než vůbec usednou poprvé na kolo. Při učení hrají důležitou roli rovnováha a koordinace, které lze u dětí postupně trénovat už od zhruba dvou let věku s využitím odrážedla a tříkolky (postup jsme uveřejnili pod názvem jak naučit dítě jezdit na kole).

Mezi třetím a čtvrtým rokem přichází ta pravá chvíle pro pořízení dětského kola. Odrážedlo začíná být malé, tříkolka zase příliš pomalá, a děti čím dál tím více pokukují po starších sourozencích nebo kamarádech, kteří kolem sviští na vlastních kolech. Na co nezapomenout při výběru, poradí následující řádky.

Velikost je základ



Foto: Petr Vít, NaKole.cz

Dětská kola se vyrábějí v několika velikostech podle věku a výšky dítěte. Velikost je daná rozměrem ráfků kol, udávaným v palcích (jeden palec – 2,54 cm) – ta nejmenší začíná od 12". Dvanáctipalcová kola většinou vystačí na první dva roky ježdění, než je vystřídají postupně 16", 20" a 24" kola, přes které se dítě obvykle „projezdí“ do věku 10–12 let. Vybírání velikosti pouze na základě věku bývá ošidné, protože stejně staré děti se mohou velmi lišit svojí velikostí, ale i schopnostmi. Užitečnější je proto změřit u dítěte jeho výšku a délku nohou (tj. vzdálenost od země do rozkroku), která by měla odpovídat výšce sedla nad zemí. Při koupi kola se odečtená vzdálenost země-sedlo měří při vytažení sedlové tyče zhruba do poloviny s tím, že při této výšce by dítě mělo bezpečně došlápnout nohama na zem. Pro návštěvu obchodu stačí vybavit se těmito dvěma údaji, tedy výškou dítěte a délkou jeho nohou. Požadavek „chci kolo pro čtyřleté dítě“ bohužel nestačí pro dobrý odhad velikosti.  Ideální ale je vypravit se na nákupy společně s malým cyklistou. Pokud si udělá několik testovacích koleček, má nové kolo mnohem větší šanci na úspěch. Hlavně u děvčátek totiž bývá tím nejdůležitějším barva rámu a zvolených doplňků. Důležitá je také otestování síly, která je nutná na stisknutí brzdové páky, a samozřejmě i celkový pocit z ovládání kola.

Kolo však často bývá také dárkem, který má adepta cyklistiky potěšit pod stromečkem, jako odměna za vysvědčení nebo k narozeninám. Jedním slovem, kolo má být překvapení, které dítě poprvé uvidí až v garáži nebo v bytě. Pro takovéto koupě se může hodit následující tabulka velikostí. I když údaje jsou velmi orientační, lze podle ní zhruba vybrat velikost dětského jízdního kola:

Velikost kola

Výška dítěte

Orientační věk

12"

90–110 cm

3–4 roky

16"

100–120 cm

3–6 let

20"

115–135 cm

5–9 let

24"

130–155 cm

9–12 let

Znovu je třeba opakovat, že děti stejného věku se mohou lišit, pokud jde výšku i o zručnost.

Norma je důležitá!


Foto: Martina Mončeková

Bezpečnost dětí je věc, kterou se velmi pozorně zabývají i právní a technické normy. Podobně jako vlastnosti dětských hraček, i vlastnosti jízdních kol definuje speciální norma (číslo ČSN14765+a1). Ta klade důraz především na důkladné zakrytí všech míst, o které by se mohlo dítě případně zranit – jde například o kryt řetězu, zaoblené hrany, ale i konce lanek a podobné potenciálně nebezpečné „drobnosti“. Důležité jsou samozřejmě brzdy, které by měly pracovat plynule a bez „kousání se“. Brzdové páky by pak měly být svojí velikostí i silou stisku přizpůsobeny dětským ručičkám. Souhrn požadavků, které udává norma na dětská kola, najdete v článku „Kupujeme dětské kolo“. Normě musí odpovídat všechna jízdní kola, která se u nás prodávají. Přesto kontroly každoročně odhalí řadu výrobků, které požadavkům neodpovídají. „Stalo se, že u dovozových kol nám při uchopení zůstala v ruce hrazda z řídítek,“ říká výrobce kol Ivo Danačík. Ten doporučuje rodičům, aby před koupí dětského kolečka zkontrolovali především kryt řetězu, správně fungující brzdy a možné ostré výstupky.

Stejně jako u dospělých kol lze ovšem doporučit nekupovat dětská kola v supermarketech, ale raději navštívit zkušeného specialistu.

Váha s otazníkem

U dětských kol se často řeší také jejich váha. „Dětská kola jsou obecně těžká,“ říká o nejčastěji prodávaných typech kol Ivo Danačík. Na váhu se obvykle hledí až v kategorii sportovních kol, u kterých si jejich majitelé připlácejí za lepší duralový rám, kvalitnější osazení a nižší odpor při jízdě, daný vzorkem na pláštích a kvalitními ložisky. Rozdíl je ovšem znát především při intenzivním tréningu, který absolvují adepti závodní cyklistiky.  Pro běžnou cykloturistiku, při které dítě ujede jen několik kilometrů o víkendech nebo během volných odpolední, postačí jízdní kolo s ocelovým rámem, které splňuje základní požadavky dané normou. „Nejmenší kola slouží dětem maximálně rok nebo dva a najezdí se na nich jen málo kilometrů, nemusí to být tedy nutně top kola,“ říká Danačík s tím, že při výběru kola je třeba vzít v úvahu jeho předpokládané využití.

Důležité detaily

Ačkoli základní požadavky na dětská jízdní kola definuje norma, neméně důležité jsou také pohodlí dítěte a „nepovinné" bezpečnostní prvky. Hlavně u nejmenších 12" kol by hrazdička na řídítkách měla být rozhodně obalena ochrannou pryžovou vrstvo – případný pád pak s trochou štěstí skončí „jen" modřinami namísto vyražených zubů či dokonce zlomenin. Ze stejného důvodu radí prodejci také používat gripy na řídítkách, které účinně ochrání jejich konce. Kvalitní sedlo potom z velké části rozhoduje o komfortu jízdy. Klíčové ale bývají brzdy, konkrétně velikost a síla stisku páky na řídítkách. „Až příliš často jsou na dětských kolech k vidění dospělé ruční brzdy, které malé dítě nejen že neutáhne, ale dokonce na ně ani nedosáhne." komentuje současnou situaci Danačík.

Přečtěte si také:

  • Jak naučit dítě jezdit na kole – Naučit se jezdit na kole není snadné pro nikoho – pro děti ani pro rodiče. Pro dospělé to může znamenat sérii ponižujích úkonů. Doprošování se, přesvědčování, vyhrožování a potom samozřejmě následné běhání za kolem a přidržování sedla, roztlačování a dobíhání kola. Chcete vědět, jak si to celé usnadnit? (25. 6. 2009)
  • Dětská odrážedla – jak si vybrat – Můžete naběhat kilometry u přidržování dětského sedla. Nebo můžete zkusit odrážedlo. Proč jsou dnes odrážedla tak populární, na co si dát pozor při jejich výběru a jaká jsou pravidla jízdy… (NaKole.cz, 19. 5. 2009)
  • Velký test dětských odrážedel - NaKole.cz přinesl  test několika modelů, které ukazují šířku nabídky na českém trhu. (22. 10­. 2009)
  • Jak na výběr správné přilby – Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými typy cyklistických přileb, podle čeho vybírat, jak a kde nakupovat? Cyklistická helma musí na hlavě především správně sedět. Jak nesáhnout vedle při koupi nové přilby a jak ji správně nosit… (27. 11. 2010)
  • Kupujeme dětské kolo - Při výběru a nákupu dětských jízdních kol je zapotřebí být ve střehu (stále ještě se na trhu vyskytují nebezpečné výrobky), pečlivě vybírat, a především vědět, na co je zapotřebí se zaměřit. (2. 5. 2003)

Fotogalerie

Redakce NaKole.cz, 28.06.2012
Blogy

Cyklovýlet na Slovensko

 ()
Kopřivnice, Velké Karlovice, Stratenec (památník), Bytča, Žilina, vodní dílo, hrad Strečno, chata pod Suchým (NP Malá Fatra 1075 m.n.m.), Púchov = 284 km (so+ne) Zdravím všechny cyklistické nadšence a rád bych, alespoň krátce, popsal další trasu, „mezinárodní trasu", kam třeba vyrazit a co určitě…
Marťas004 | 24.05.2016

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

 ()
Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98 kmNastoupáno: 2218mRozhledny: Petřín nad Jabloncem, Křížek Dobrá Voda, Kopanina, Kozákov, Žalý Sraz máme s Jardou na Petříně v devět. Vyrážíme směrem zpátky ke mě domů, k rozhledně na Dobré…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

 ()
Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem léta 2015 při utopické představě fotek kol u moře. S určitými obavami, ale jistým pocitem dobrodružství, bylo nakonec rozhodnuto pokusit se dojet k moři do Černé Hory. Jeli jsme já a můj…
bedda.cross | 08.05.2016

Zrovna v sezoně?

Tak nám zavřeli cyklostezku z Děčína do Hřenska, nejnavštěvovanější stezku v Čechách. Zbývá možnost lodí - bere až 30 kol - a v Hřensku přívozem do Německa,pak už stezka funguje nebo podjet most kolem nové knihovny dál a po frekventované vcelku nepříjemné silnici do Hřenska, přívozem do Německa...…
hančule | 03.05.2016

Velikonoční Lužice 2016

 ()
Už v okamžiku, kdy bylo jasné, že Velký pátek bude státním svátkem, začal jsem přemýšlet jak využiji volných dnů k nějaké cestě po Horní Lužici. Kdybych si vzal na Zelený čtvrtek dovolenou, bylo by to krásných pět dní v kuse. Oblast mezi Sprévou a Nisou byla pro mě Terra incognita, tak jsem to…
petrp | 28.04.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 129 před 3 minutami
Cestování na kole jizerky a okolí před 7 minutami
Bílá - Balaton před 15 minutami
Cestování na kole Legálně v Německu a v Dánsku dnes v 22:15
Ostatní – cyklo Tak jaké to bylo dneska 56. dnes v 22:09
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

282 cyklistů (17 přihlášených)

Cyklovýlet na Slovensko

Kopřivnice, Velké Karlovice, Stratenec (památník), Bytča, Žilina, vodní dílo, hrad Strečno, chata pod Suchým …
Marťas004 | 24.05.2016

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem…
bedda.cross | 08.05.2016