reklama

Malý cyklistický balíček vstupuje v platnost

1. srpna vstupuje v platnost nové znění silničního zákona, které obsahuje tzv. „malý cyklistický balíček“. Česko tak alespoň částečně napravuje dluh vůči cyklistům. Na naše zákony ale čeká další řada změn, než z něj zmizí alespoň největší absurdity ve vztahu k provozu jízdních kol.

Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče.
Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče.
Foto: Tomáš Cach

Zastaralá legislativa, která v mnohém považuje jízdní kolo za „malý automobil", je často překážkou, která brání návrhům bezpečnějších řešení pro cyklisty. „Naše cyklistická legislativa zaostává nejvíce, a to i ve srovnání s Polskem a Slovenskem. Naši východní sousedé mají nyní legislativu cyklisticky vstřícnější, než je ta česká," říká k tomu národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Přestože při Ministerstvu dopravy již dva roky pracuje Komise pro začlenění rozvoje cyklistické dopravy do silniční legislativy, nové změny se objevují jen velmi opatrně a zvolna.

„Malý cyklistický balíček", který je v pořadí druhou novelou zohledňující cyklisty, obsahuje drobné technické úpravy zákona, které nejsou pro cyklisty nijak dramatickou změnou. Spíše než o zvýhodnění cyklistů jde v tomto případě o sjednocení pravidel s chodci a větší přehlednost provozu na silnicích.

 

Co nového čeká na cyklisty

1.Zákaz předjíždění a parkování na přejezdech pro cyklisty:

§ 17 odst. 5 písm. d): Řidič nesmí předjíždět na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.

§ 27 odst. 1 písm. c): Řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi.

V současné době je zakázáno předjíždět na přechodech pro chodce či v blízkosti před nimi. Nová úprava zavádí od 1. srpna tuto povinnost i pro přejezdy pro cyklisty. Cílem je sjednotit povinnosti řidičů ve vztahu k přechodům pro chodce a přejezdům pro cyklisty. První zmíněná úprava má zabránit případnému sražení cyklisty na přejezdu rychleji jedoucím automobilem v druhém pruhu.  Z důvodu bezpečnosti je také řidičům zakázáno parkovat na přejezdech pro cyklisty a v bezprostřední vzdálenosti, obdobně jako je tomu u přechodů pro chodce.

2. Vedle žlutého chodce i žlutý cyklista

§ 70 odst. 2 písmeno f): Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál „Signál žlutého světla ve tvaru chodce", „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty" nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty", jímž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů.

Všichni znají signál pro řidiče v podobě žlutého světla ve tvaru chodce, který upozorňuje na skutečnost, že při odbočení křižují směr chůze přecházejících chodců. Nově přibude i signál žlutého světla ve tvaru cyklisty (resp. jízdního kola), případně i v kombinaci společně se symbolem chodce, upozorňující řidiče na skutečnost, že při odbočení křižují směr jízdy přejíždějících cyklistů. Ostatní práva a povinnosti řidičů ve vztahu k chodcům a cyklistům na přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty zůstávají zachovány beze změny, jde tedy pouze o dodatečné upozornění.

Další témata jsou v přípravě

Na počátku letošního roku náměstek Ministra dopravy Ivo Toman sestavil úzkou pracovní skupinu, jejímiž členy jsou kromě zástupců ministerstva také odborníci z týmu národního cyklokoordinátora. Mezi legislativními návrhy, které by se měly projednávat v nejbližší době, je například provoz přívěsných vozíků za jízdní kola (tématu jsme se věnovali nedávno). Na tzv. cykloskupinu čekají ale také další témata, kterými jsou například nedořešená práva při odbočování, sjednocení práv chodců, bruslařů a cyklistů v místech překonání komunikace či upřesnění chování bruslařů.


Cyklostezka v Uherském Hradišti, kde by cyklisté měli správně sesedat z kola každých 10 m. Podle jiného paragrafu přitom musejí tuto stezku využít a nesmějí jet po souběžné silnici. Také toto místo čeká, až se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo pozemní komunikaci.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Užitečné odkazy:

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Zde by se upozornění na přejíždějící cyklisty hodilo. Signál vlevo je určen pro chodce a cyklisty, návěstidlo vpravo upozorňuje řidiče. Nová značka bude upozorňovat řidiče při odbočování nejen na chodce, ale také na přejíždějící cyklisty Světelné upozornění na křížení provozu cyklistů naprosto běžné např. v sousedním Německu (Freiburg) Také toto místo v Uherském Hradišti čeká, až se v zákoně vyřeší vzájemné vztahy při odbočování na plochu mimo pozemní komunikaci.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 01.08.2011
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, ale loňské kilometry, řekl bych, zavání skoro ostudou. Tak málo už jsem dlouho nenajel. A protože si vedu podrobnou knihu jízd v excelu, tak se s vámi mohu podělit o tu bídu. Ale prosím…
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

 ()
Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje hnutou brzdu na Májině kole. Jak dlouho asi takhle šlape, nevíme. Důležitý bod každého rána, doteď zanedbávaný a omezený na zjištění defektů - kontrola funkčnosti kol! U elektrárny před…
PetuVan | 23.01.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (1/2)

 ()
Po krátké přestávce jsme se vrátili k dovolené s bicyklem. Muž se po letech vybabral z bolestí zad, chtěli jsme něco akčnějšího. Jenže Jáchym (2r) byl lenoch, chodit se mu nechtělo a na delší nošení byl celkem těžký. Z cest do školky jsme měli ověřenou jeho "snášenlivost" vozíku. Mája po 4.…
PetuVan | 23.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 70 dnes v 22:04
NEcyklo Zaujalo 184. dnes v 21:41
Nevzdáváme, hubneme! dnes v 20:36
Cestování na kole Polsko? dnes v 20:33
Rada při výběru kola 29 MTB vs. kros? Jaké? dnes v 16:35
Elektrokola baterie lion 36v kde koupit dnes v 14:05
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

221 cyklistů (20 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, …
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje…
PetuVan | 23.01.2018