reklama

Croozer – přívěsný vozík za kolo (4.)

Přeprava vozíku metrem, tramvají, autobusem a vlakem.

Croozer 737
Croozer 737
Foto: Václav Vrtal

Přeprava Croozeru

Ačkoliv se zdá, že dvě kola a vozík se dají přepravovat pouze autem, a to ještě s velkým zavazadlovým prostorem, není to tak. Celkem bez potíží se dá cestovat i metrem a vlakem. Do tramvají a autobusů pražské hromadné dopravy kola nesmějí, ale Croozer samostatně jako kočárek ano. Pak pro něj platí to samé, co pro kočárek.

Dvě základní možnosti:

  1. Jeden táhne nebo tlačí Croozer a stará se o dítě/děti, druhý má na starosti obě kola. Je to rychlejší, ale s těmi dvěma koly se to musí umět: po eskalátoru, po pevném schodišti, couvání (snadno se rozjedou do stran). Dá se to zvládnout.
  2. Croozer se sbalí do vaku, ten si jeden z dvojice hodí na rameno, každý se stará o své kolo. Složení a rozložení zdrží, zabere se ale míň místa a uvolní se jedna ruka.

Metrem

V metru mohou být podle předpisů kola jen na zadní plošině, a to nejvýše dvě. Zpravidla se však toleruje i víc kol, případně přeprava v jiném místě posledního vozu (naopak v prvním voze si vás řidič všimne a vyhodí vás). Důležitější je ohleduplnost vůči ostatním cestujícím. Kočárek se může přepravovat všude.

Takže teoreticky mohou jet dvě kola i rozložený vozík společně na zadní plošině posledního vozu, prakticky se to ale dá provést jen u nových souprav, kde je dost místa, a pokud necestuje mnoho lidí. U starých souprav nebo při větším návalu je lepší se rozdělit a s vozíkem nastoupit do jiných dveří, případně vozík sbalit do vaku.

Pokud nejedete z konečné na konečnou, je potřeba umět nastoupit a vystoupit se všemi věcmi během 10–15 sekund a postavit se tak, abyste při rychlém rozjetí soupravy neupadli.

Řada stanic má dnes bezbariérový přístup výtahem nebo přímo z ulice, bohužel výtah bývá dost často příliš malý (myslím úzký). Pak je potřeba jet po eskalátorech (jezdících schodech) nebo přepravit vozík po pevném schodišti.

Po eskalátoru

Jezdí se tak, že přepravující osoba je vždycky níž než vozík a dítě z vozíku kouká na ni (je tedy otočeno obličejem dolů). Přepravující osoba drží přitom vozík za přední nárazník, ne za zadní držadlo. Jedete-li zdola nahoru, jdete na schody čelem a vozík na ně nacouvá. Jedete-li shora dolů, je to obráceně – vy na ně couváte zády ke směru jízdy a vozík na ně najíždí špičkou dopředu.

Hlavně žádnou paniku. Po najetí na schody dosedne vozík zadním nárazníkem na hranu schodu, čímž se přirozeně zabrzdí, a vám stačí jen ho přidržovat.

S koly se na eskalátor najíždí tak, že si vlezete mezi ně a uchopíte každé z nich za tu část řídítek, která je od vás dál. Ihned poté, co vstoupíte na schod, je potřeba každou rukou pevně stisknout brzdu a stát pevně. Dvě kola docela dost táhnou dolů, možná se kolem vás trochu zkroutí – dejte pozor, nezakopněte a nepřepadněte. Velmi doporučuji tohle trénovat na eskalátorech s pomalejším nájezdem, případně s jedním kolem a jednou rukou.

Po pevném schodišti

Vozík je potřeba normálně snést nebo vynést. V příznivých případech se dá dolů sdrncat (pozor na zadní nárazník!), ale nahoru ho musíte vynést. Jelikož se to nedá udělat zároveň s vynesením kol, je potřeba přepravu synchronizovat a zejména na frekventovaných místech dávat pořád pozor, jestli máme všechno. Na druhou stranu nám tam občas někdo nabídne pomoc.

Vlakem

Podle dnešního stavu (léto 2005) můžete kola i Croozer přepravovat jako spoluzavazadlo, nebo je dát do úschovy. Spoluzavazadlo znamená, že máte kolo tam, kde cestujete, a sami se o ně staráte. Úschovu nabízí zavazadlové vozy nebo oddíly, kolo svěříte průvodčímu a on vám ho na konci cesty vydá. Cenově to vyjde u kol nastejno (za 20 Kč), u Croozeru platíte dvacku jen v případě úschovy – jako spoluzavazadlo se kočárky přepravují zdarma. Jelikož ale všechny tři věci dohromady zaberou dost místa, doporučuju dávat do úschovy vždy; ledaže byste jeli krátkou vzdálenost a vlak byl prázdný.

Je dobré si předem zjistit, zda je ve vlaku vůbec přeprava spoluzavazadel nebo úschova možná. Pozná se to z jízdního řádu: symbol kola ve sloupci vlaku znamená přepravu spoluzavazadel, symbol kufru zavazadlový vůz nebo oddíl. Ovšem v praxi to někdy bývá, zejména u lokálek, jinak. Tzv. pantografy mají pro spoluzavazadla místa dost, ale vlaky na malých tratích na tom bývají často hůř, případně místo není tak snadno dostupné. Zavazadlové vozy mívají většinou jen rychlíky.

Naložení kol a vozíku není úplně jednoduchá operace, vyžaduje zkušenost, schopnost improvizace, slušnost a klid. Pokud nevyjíždíte z výchozí zastávky a vlak nemá zavazadlový vůz, můžete být překvapeni a pod časovým tlakem se můžete dopustit chyby. Zásadou je jednat vždy slušně, zabrat co nejméně místa a v případě potřeby strčit dopředu dítě (je to srabské, ale ostatní cestující změknou).

Pokračovat

Fotogalerie

Croozer 737 Croozer 737
Honza Hučín, suplik.petnik.cz, 24.08.2005
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 23:52
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 22:00
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 21:45
Vyjížďky, srazy, akce Praha - Voděradské Bučiny na kole včera v 21:26
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 21:14
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 18:50
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app včera v 14:31
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 06:55
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

137 cyklistů (1 přihlášený)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024