reklama

Rozhovor s lékařem

Hovoříme s panem profesorem MUDr. Havránkem, PhD, přednostou chirurgické kliniky Thomayerovy nemocnice v Praze.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Václav Vrtal

Vážený pane profesore, s jakými úrazy z kola se nejčastěji setkáváte?

Nejčastější jsou poranění hlavy a horních končetin, převážně loktů.

Kolik je těm dětem let – jak jsou staré?

Už malé děti padají z tříkolek, ale prudký nárůst úrazů z kola je po 6. roce věku. Samozřejmě nejvíce jich je kolem puberty, zvláště u horských cyklistů.

Dá se těm úrazům předejít?

Samozřejmě, značné části cyklistických úrazů lze předejít. V bodech lze deklarovat:

  1. separace cyklistiky od dopravy;
  2. organizace cyklistiky (nejvíce úrazů vzniká při neorganizovaném sportu, naprosté minimum např. na rodinných výletech);
  3. použití ochranných pomůcek

Je rozdíl mezi úrazem s cyklistickou přilbou a bez ní?

Rozdíl je až fatální: helma ochrání hlavu až v 90% pádů. Lze lapidárně říci, že bez helmy se dá z kola spadnout i jen jednou v životě.

Jsou spojena s nošením cyklistické přilby nějaká rizika, třeba úraz krční páteře místo hlavy?

Běžně se nepopisují a ani my v praxi je nepozorujeme.

Jak dlouho po úrazu hlavy jsou děti u vás na klinice hospitalizovány?

Záleží samozřejmě na typu a tíži poranění. Po běžném otřesu mozku leží děti v nemocnici 3–5 dnů, po zlomenině v oblasti lokte kolem týdne a s těžkým poraněním hlavy a mozku i mnoho týdnů.

Potřeboval někdy některý zraněný cyklista „Ostrov života“?

„Ostrovy života“ jako nadační akce zajišťovaná Chartou ´77 podpořila všechna Centra dětské traumatologie v ČR (je jich osm). Každé centrum potřebovalo k nutnému dovybavení něco jiného, např. naše klinika koupila pojízdný RTG přístroj, pod kterým bylo již operováno mnoho poraněných cyklistů.

Co říkáte propagační kampani „Na kolo jen s přilbou“?

Je to jedna z velmi účinných a nejvhodnějších cest, jak přispět ke snížení úrazovosti dětí na kole.

Jako zkušený cyklista – proč jsou nyní úrazy hlavy častější?

Na veřejných komunikacích to je zrychlením dopravy, absencí cyklistických stezek, mimo komunikace jistě zvýšením technické náročnosti cyklistiky (MTB, apod.) a hlavně vůbec se daleko víc jezdí na kole než dříve. V cyklisticky atraktivních oblastech vzniká v létě dojem, že cyklistika je v Čechách národním sportem.

Máte nějakou radu rodičům?

Ať jejich děti hodně jezdí na kole, je to krásný sport, ale ať rodiče dobře volí prostředí (ne na hlavních silnicích, ulicích), organizaci cyklistiky (lépe pod dozorem rodičů, v oddíle, apod.), ať dohlížejí na dobrý technický stav kola (brzdy, apod.) a hlavně na nošení ochranných pomůcek. Užití technicky a designově špičkových produktů (helmy, rukavice) není ostudou, věcí která nesluší a je nutné stydět se za ní, ale lze to chápat jako přednost, „frajeřinu“. V neposlední řadě musí jít rodiče dětem příkladem, ne nutit k nošení helem své potomky a sami jezdit bez nich.

Máte nějakou oblíbenou trasu nebo místo, kam jezdíte na kole?
Hlavně četné cyklotrasy na Šumavě a v šumavském podhůří, ale rád se projedu kdekoli krásnou přírodou po polních cestách a pěšinách na horském kole.

Děkuji za rozhovor.

Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

O čem se mluví:

Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část včera v 22:26
Vyjížďky, srazy, akce Slovenský lehozraz včera v 21:53
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 20:51
Cestování na kole Karel znovu na cestě včera v 00:05
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

266 cyklistů (1 přihlášený)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024