Český parlament by měl v roce 2011 rozhodnout o dalším osudu cyklopřívěsů, které slouží k přepravě dětí. Podívejme se, v čem se vozí děti u našich evropských sousedů.
Nabízíme malé srovnání možností, jak převážet děti nebo i dospělé osoby na kole. Jak uvidíte, možností je více než dost. U každé možnosti najdete stručnou charakteristiku společně s přehledem relativních výhod a nevýhod.
Přední sedačka na kole.
Foto: Jitka Vrtalová
Přední sedačka na koloběžce.
Foto: Jitka Vrtalová
Zadní sedačka na kole.
Foto: Jitka Vrtalová
Vozíky nemusí být umístěny pouze za kolem…
Foto: Jitka Vrtalová
…ale také za lyžemi…
Foto: rodina Kosařova a Zrzavých
…nebo pro in-line bruslení.
Foto: Jitka Vrtalová
Nejčastěji jsou tyto stroje k vidění v Dánsku, odkud pochází model Christiania bikes. Tato tříkolka je asi nejznámější, zdaleka ne ale jediná na evropských silnicích. Na náš trh se tříkolky dostávají jen velmi zvolna, již dnes však je možné některé z nich v Česku pořídit.
Nejznámější tříkolkou je dánská Christiania bikes.
Foto: Tomáš Cach
Existují ale i jiné – třeba Kangaroo od firmy Winther.
Foto: Tomáš Cach
Pro jednostopá kola s připojenou krabicí se zatím české označení nevžilo, nejčastěji se nazývají podle holandského vzoru bakfiets, obdobou jsou boxbike nebo wheelbarrow.
Klasický holandský model se značkou bakfiets.nl.
Foto: Tomáš Cach
Dětem, jak se zdá, vyhovuje.
Foto: flickr.com
Speciálně upravená vozítka mohou výrazně pomoci tělesně i mentálně hendikepovaným dětem, které se tak mohou připojit k výletům se svými rodiči.
Takováto vozítka jsou k vidění ve Švýcarsku. Pasažéři mohou sedět
vedle sebe..
Foto: Tomáš Cach
…nebo za sebou.
Foto: Tomáš Cach
Mnoho evropských měst podporuje službu, pro jejíž označení se nejčastěji používá zrácenina japonského slova rikša. V mnoha státech jižní a jihovýchodní Asie je to stále běžný dopravní prostředek, v Evropě se využívá především jako služba turistům. Také v Praze se v roce 2006 rozjel obdobný projekt nazvaný Velotrixi, po třech letech však kvůli nedohodě mezi pražským magistrátem a provozovateli služba skončila (podrobnosti najdete v našem článku). Nejrůznější velomobily a nákladní kola jsou také alternativou, jak přepravovat děti i dospělé.
Foto: Václav Vrtal
Pasažéry lze vozit vpředu i vzadu.
Foto: Tomáš Cach
Pro starší děti, které již zvládají jízdu na vlastním kole, ale stále je z nějakého důvodu lepší mít je pod kontrolou, jsou určena různá přípojná zařízení. Dobře se osvědčila při jízdě na větší vzdálenosti, stejně jako při průjezdu rušnými křižovatkami měst. O jednotlivých typech těchto zařízení si budete moci již brzy přečíst více na našem serveru.
TrailGator je jednoduché zařízení, které lze složit a vézt samostatně na
rodičovském kole. Foto: Jitka Vrtalová
Mnohem stabilnější je švýcarský patent Follow Me, který se kvůli
větší váze hodí především do rovinatých oblastí a do měst.
Foto: Jitka Vrtalová
Půlkola nejsou tak oblíbená jako přípojné tyče, protože dětské kolo
nemůže jezdit samostatně, pouze připojené k tomu rodičovskému. Přesto
jsou k vidění například ve Švýcarsku a nejen tady.
Foto: Jitka Vrtalová
Náš přehled by nebyl úplný, kdybychom vynechali tandemy. Nejčastěji dvojmístná kola bývají často upravená tak, aby na šlapky dosáhly i malé děti. Ale i pokud není tandem speciálně upravený, převozu dětí poslouží více než spolehlivě, jak ukazuje následující fotografie:
Obrázek je ze švédského města Visby, které je cílem mnoha turistů.
Foto: Jitka Vrtalová
V některých evropských městech se obyvatelé zřejmě rozhodují podle pravidla „čím víc, tím líp“. Tři a více dětí na jednom kole nejsou výjimkou, a tak se skládají vozíky, sedačky a tandemy do nejrůznějších kombinací, aby se přepravovat mohla celá rodina. Potěšte se pohledem na některé takové karavany:
Pět lidí na jednom kole v ulicích dánské Kodaně.
Foto: Tomáš Cach
Berlínská maminka se třemi dětmi na cestě do školky.
Foto: Jitka Vrtalová
Vozíčky mohou využít i jesle nebo mateřské školky. Na obrázku je
příklad z Berlína.
Foto: Jitka Vrtalová
A to nebyla zatím řeč o vícemístných kolech, která spadají spíše do kategorie kuriozit a zábavy než skutečné přepravy. Ale že jsou takové samohyby k vidění také v Praze, ukazuje například loňská novoročenka NaKole.cz.
Zdaleka ne všechny dopravní prostředky, které jsou uvedeny v tomto článku, jsou u nás homologovány pro převoz dětí. Pokud český parlament bude rozhodovat o přívěsných vozících, měli by naši zákonodárci nahlédnout také kousek za české hranice. Vozítek a zařízení pro převoz dětí je totiž mnohem více a paušálním zákazem bychom se hodně ochudili.
Na přípravě tohoto článku se podíleli odborníci na cyklodopravu, kterým bychom rádi touto cestou poděkovali. Jde především o Tomáše Cacha, Tomáše Prouska, Květoslava Syrového a Vratislava Fillera.