Baby boom posledních několika let se nevyhnul ani cyklistice. Šatny ve školkách jsou zaplněné odrážedly a koloběžkami, počtem prodaných dětských cyklopřívěsů jsme se v Evropě vyšvihli na přední místo. V současné době probíhající veletrhy Sport Life a Bike Brno se otevírají mimo jiné rodičům s dětmi. Na brněnském výstavišti jsme se podívali, jaké zajímavé novinky přivezli výrobci a prodejci dětem.
Dětská kola přelomu sedmdesátých a osmdesátých let u nás byla většinou přehlídkou svépomocné tvořivosti českých tatínků. Jezdit se začínalo mezi šestým a desátým rokem, přeprava malých dětí se omezovala na kovovou sedačku natvrdo přišroubovanou na rámu dospělého kola.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Boom cykloturistiky nenechal stranou ani děti. Doslova revoluci způsobilo objevení cyklopřívěsů na našem trhu. První vozíky za kolo se u nás začaly prodávat v roce 2002 a brzy si získaly masovou oblibu. Společnost Dvě plus dvě změnila vnímání fenoménu cestování s dětmi. Rodiče zjistili, že spokojený kojenec či batole s nimi může strávit na výletě celý den nebo dokonce absolvovat ve vozíku dálkovou trasu. V té době jsme s vozíky Croozer podnikli řadu cest do zahraničí a můžeme potvrdit, jak báječný vliv to mělo na naše děti.
Dětské přívěsné vozíky najdete dnes u stánků společnosti Dvě plus dvě (Croozer a odpružený Charriot) a AZUB (kromě vlastní značky AZUB nabízí i odpruženou řadu značky Burley). Vozíky se neomezují jen na cykloturistiku – rodiče s nimi mohou běhat, jezdit na in-line bruslích, jejich součástí jsou sady pro lyžování či se obratem promění na plnohodnotný dětský kočárek. „Teď už zbývá jen vymyslet, jak naučit vozíky plavat,“ okomentoval to zástupce Dvě plus dvě Michal Zouhar. Minulý rok představila tato firma speciální „miminkovník“ – závěsnou kolíbku pro děti, díky které mohou jezdit ve vozících i novorozenci.
Cargo kolo s vozíkem, který lze odpojit.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Zajímavým experimentem je novinka představená značkou Dandy – kolo s vozíkem před řídítky. Kočárek s dítětem se dá odpojit a použít samostatně nebo jej připojit za jiné kolo jako klasický cyklopřívěs.
Popularita vozíků je u nás velká, cyklopřívěsy dokonce jako by vytlačily z výstavní plochy tradiční cyklosedačky. Na brněnském výstavišti jich mnoho neuvidíte.
Uchycení cyklosedačky Bobike pasuje na každý rám.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Pokud jde o sedačky pro děti, za zmínku určitě stojí sada Bobike, která letos představila unikátní úchyt na rám. Díky němu upevníte zadní cyklosedačku na kterékoli kolo. Pokud potřebujete převážet starší dítě, je jejich sedačka připravená postarat se až o desetileté juniory s váhou do 36 kg. Sedačky Bobike najdete na stánku společnosti Citybikes.
Jak jsme už zmínili v jednom z předchozích článků, jsou čím dál tím více k vidění kola určená pro každodenní přepravu. Na několika stáncích tak najdete nákladní kola s prodlouženými a zesílenými nosiči pro převoz čehokoli včetně dětí.
Foto: Petr Vít
Hitem posledních několika let se bezpochyby stala odrážedla. Výrobci se shodovali v tom, že v uplynulých letech zájem o ně převýšil poptávku. „V posledních letech jsme nestačili odrážedla vyrábět,“ řekl za všechny zástupce tuzemské značky Favorit Aleš Pomezný.
Odrážedla v cenách od jednoho do dvou tisíc korun dnes nabízejí nejenom specializovaní prodejci, do svých katalogů jej zařadily prakticky všechny velké firmy. Malí nezbedové ve věku od dvou let na nich získávají první zkušenosti s ovládáním „samohybů“ a učí se udržet rovnováhu i řídit. Pokud byste se rozhodovali, zda svému dítku odrážedlo pořídit, nezapomeňte se podívat na naše rady jak správě vybrat odrážedlo). Odrážedla jsou na veletrhu k vidění opravdu „od Šumavy k Tatrám“ a v pestré nabídce několika desítek modelů na veletrhu si určitě vybere každý.
Kompletní nabídku pro dětské návštěvníky má stánek německé značky
PUKY.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Díky odrážedlům se děti naučí jezdit velmi rychle na jízdních kolech, které začínají od velikostí ráfků 12". Dnes již nejsou výjimkou tříletí špunti, kteří si to drandí na vlastním jízdním kole vedle rodičů. Stejně jako u odrážedel, i tady je nabídka obrovská. Souboj probíhá hlavně na poli barev a vzorů, technicky nepřinášejí dětská kola výrazné inovace. Až na několik málo výjimek jsou dětská kola stále těžká s ovládáním, které není přizpůsobené slabším prstíkům. Pokud však vaše dítko nejezdí závodně, případně nemusí na své každodenní cestě do školy překonávat strmý sráz, nemusejí být uvedené nedostatky osudové. Pokud hovoříme o výjimkách, na veletrhu jsou samozřejmě k vidění i plnohodnotné ekvivalenty špičkových kol v dětských velikostech. Cena tomu samozřejmě odpovídá – místo několika tisíc zaplatíte za tyto zmenšeniny dospělých kol spíše desetitisíce.
Barvami hýří dospělé i dětské sekce jízdních kol. Přinejmenším totéž platí o nabídce doplňků. Dětské přilby, rukavice, batůžky a cyklistické lahve se předhánějí kytičkami a motýlky pro mladé slečny na jedné straně a lebkami, ohnivými motivy a auty pro chlapečky na straně druhé. Pokud má vaše malé dítko vyhraněný vkus, na tomhle poli se určitě vyřádí do sytosti.
Pořadatel veletrhu myslel i na povyražení nejmenších cyklistů a cyklistek. Na dětské návštěvníky jsou připraveni v pavilonu G1, kde o víkendu proběhne tradiční Mistrovství České republiky v biketrialu. Vedle zajímavé podívané tady návštěvníky čeká rovněž dětské dopravní hřiště a dětský koutek s hlídáním.
V sobotu dopoledne zve pořadatel na dětské cyklistické závody, které přímo v areálu výstaviště pořádají AMULET Bicycles a pořadatelský team SpinFit Liberec. Soutěžit se bude v šesti věkových kategoriích, nejmladší je určena dětem do čtyř let a nejstarší třináctiletým a čtrnáctiletým. Všichni účastníci si zde mohou vyzkoušet pravou závodní atmosféru.