Pouliční slavnost spojenou s uzavřením části Prahy 2 pro automobilový provoz pořádá již tradičně občanské sdružení Auto*Mat. Akci, která je součástí Evropského týdne mobility, zahájili velvyslanci Dánska, Nizozemí a Rakouska spolu s ministrem dopravy Vítem Bártou a radní Prahy 2 Aleksandrou Udženija. (aktualizováno 30. 9. 2010)
Zahájení pouliční slavnosti Zažít město jinak se zúčastnil ministr dopravy Vít Bárta, který dopoledne absolvoval okružní cestu po centru Prahy. V doprovodu projektanta Tomáše Cacha a zástupců sdružení Auto*Mat se seznámil s ulicemi Prahy ze sedla svého bicyklu. „Současnou prioritou resortu dopravy je spíše výstavba obchvatů měst, neboť je to cesta jak rychleji a levněji ochránit občany před negativními dopady automobilové dopravy,“ zdůraznil ministr Bárta. Podle něj éra předražených dálnic musí skončit a peníze z veřejných rozpočtů je třeba vynakládat efektivně.
„Jsem pro ta řešení, která povedou ke zklidnění dopravní situace ve městech a zvýší tak bezpečí a životní úroveň jejich obyvatel. I v tomto je však nesmírně důležité dbát na efektivitu vynaložených prostředků. To platí v případě přeložení severojižní magistrály u Národního muzea stejně jako u nových dálničních staveb a obchvatů. I zde je proto potřeba důkladně zvážit, zda výsledné podoby řešení a jejich faktický přínos odpovídají vynaloženým financím,“ řekl ministr.
Podle rozhovoru, který ministr poskytl Týdnu, budou výsledkem jeho inspekční cesty konkrétní kroky. „Samozřejmě jako ministr dopravy si zametu před vlastním prahem. V následujících týdnech bych chtěl věnovat pozornost tomu, aby se zlepšily služby pro cyklisty na hlavním nádraží a ve vlacích Českých drah,“ slíbil ministr po zakončení jízdy na pražských Vinohradech.
Dánský velvyslanec Ole E. Moesby svezl ve svém diplomatickém vozidle
rakouského velvyslance Ferdinanda Trauttmansdorffa.
Foto: Auto*Mat
Zažít město jinak pokračovalo pouliční slavností, které se zúčastnilo kolem 5.000 návštěvníků. Její součástí bylo pouliční divadlo, módní přehlídka na kolech a odpolední program vyvrcholil velkou podzimní cyklojízdou. Jejího zahájení se na svém nákladním kole Christiania bike zúčastnil také dánský velvyslanec Ole E. Moesby. „Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Jízda na kole totiž není jen zábava nebo sport – je také výbornou alternativou k ostatním způsobům městské dopravy – a nepotřebujete při ní žádné speciální sportovní oblečení! Důležité také je, že když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ řekl reprezentant Dánska, který sám často jezdí na kole po Praze. Dánské království je už po více než sto let zemí nadšených cyklistů. Jízda na kole zde patří mezi nejoblíbenější způsoby dopravy, a není divu, že právě zde vzniklo první velvyslanectví cyklistiky na světě. Funguje od roku 2009 a je centrem služeb a vědomostí pro všechny zájemce o bicykly.
V dánském „cargo bike“ se svezl také rakouský velvyslanec Ferdinand Trauttmansdorff. „Vídeň si už před lety dala za cíl snížit podíl motorizované osobní dopravy na 25 %,“ prozradil jedno z tajemství, díky kterým byla rakouská metropole opakovaně zvolena jako nejlepší město světa pro život. Dalšími nástroji jsou rozšíření nabídky veřejné dopravy, například nedávno zavedený noční provoz metra o víkendech, nebo rozvoj sítě cyklostezek, která nyní čítá na 1 200 kilometrů.
Ze své podstaty cyklistickou zemí je Nizozemsko. Ve velkých městech stimulují dopravní opatření automobilisty k tomu, aby nechali svá auta na okraji a dále pokračovali veřejnou dopravou nebo přesedli na bicykl. „Já sám se snažím jezdit na kole tak často, jak je to jen možné. Před mým příjezdem do Prahy jsem jezdil do práce na ministerstvo zahraničí každý den sedm kilometrů tam a sedm zpět – vždy proti větru. Tramvají jsem jel pouze, pokud pršelo. Zajímavé bylo, že jet tramvají, autem nebo na kole vyšlo časově na stejno. Ministerstvo mimoto poskytuje každému zaměstnanci roční tramvajenku a omezilo parkovací místa v budově,“ popisuje své zkušenosti velvyslanec Nizozemska v České republice Jan C. Hanneman.
Podle Michala Křivohlávka z iniciativy Auto*Mat politikové opomíjejí příklady úspěšných měst západní Evropy a spoléhají na inženýrská řešení. „Stále se opakuje mýtus, že nejprve musíme dostavět dálniční okruhy a pak teprve můžeme zklidňovat dopravu. Například Berlín od dostavby svého okruhu zcela ustoupil, protože finanční náklady jsou obrovské a efekt minimální. Každá nová silnice se rychle naplní auty. Pražské okruhy jsou rozestavěné desítky let, stály desítky miliard a doprava ve městě je na tom stále hůře.“
Podle Křivohlávka je zapotřebí zcela změnit směr uvažování. „Vídeň, Kodaň nebo Curych jsou města s vysokou kvalitou života nikoliv proto, že mají dostatek dálničních okruhů, ale proto, že mají dobrou veřejnou a bezmotorovou dopravu, kvalitní veřejný prostor a čisté životní prostředí. Nové vedení Prahy by nemělo opakovat staré chyby,“ dodal mluvčí Auto*Matu.