Pomohou nové dopravní značky cyklistům?

V průběhu několika dní vstoupí v platnost vyhláška  Ministerstva dopravy 247/2010 Sb., která mimo jiné zavádí nové dopravní značky pro cyklisty. Jak je vidět z reakcí médií, většina novinářů trochu tápe v tom, jaký je vlastně význam této úpravy a co přinese českým cyklistům.

Foto: NaKole.cz

Kolaři nemají na růžích ustláno

Česká legislativa až na malé výjímky příliš nereagovala na prudký rozvoj cykloturistiky v průběhu posledních dvaceti let. Podle našich zákonů se cyklista má chovat v podstatě jako řidič automobilu. Předpisy příliš nepočítají s tím, jak odlišné jsou potřeby cyklistů na silnicích a jak odlišné jsou jejich možnosti co do rychlosti, reagování a rozhledu. V představě velké části lidí navíc cyklisté patří na cyklostezky a na silnicích jednoduše nemají co dělat. Zvláště ve větších městech jsou tak cyklisté nuceni jezdit na hraně zákona a někdy jej i mírně překračovat.

Teprve v posledních letech u nás začínají sílit hlasy, které požadují plnou integraci cyklistické dopravy do provozu. Nejde jen o papírové potvrzení, že cyklista má stejná práva a povinnosti jako řidič motorového vozidla.  Pokud chce Česko držet krok s ostatními zeměmi EU, čeká nás v nejbližších letech podstatná změna zákona 361/2000 Sb. a navazujících vyhlášek. Zájemci o bližší podrobnosti se mohou podívat na shrnutí cyklokonference ve Špindlerově Mlýně, který vznikl v květnu 2009.

Ledy se hýbou…

Změny na Ministerstvu dopravy se rozhýbaly až v posledním roce za vedení Gustava Slamečky. Měsíc po svém nástupu, tedy v červnu 2009, ministr vytvořil pozici koordinátora cyklistické dopravy ČR a jako historicky prvního v této funkci jmenoval Ing. Jaroslava Martinka.

Koncem roku 2009 na MD vznikla pracovní skupina pro změnu legislativy, ve které jsou zastoupeni kromě ministerstva také reprezentanti krajů, měst, Policie ČR, CDV, projektantů a odborné veřejnosti.  Skupina  vytvořila řadu návrhů, které lze rozdělit do tří oblastí:

  • změny využívající právě otevřeného zákona 361/2000 Sb. (tzv. malý cyklistický balíček).
  • Velká novela zákona 361, která potřebuje širší diskusi, dostala první obrysy. Konkrétní změny by měly být projednány vprůběhu současné vlády (tzv. velký cyklistický balíček).
  • Změny k začlenění do právě otevřené vyhlášky (především definice pojmů a úprava dopravního značení).

Nové cyklistické značení

Nová vyhláška č. 247/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 30/2001 Sb. a která začne platit 14. září, je prvním konkrétním výsledkem práce skupiny.  V následujícím textu se zaměřím jen na ty, které se týkají cyklistů.

Největší ohlas měla zřejmě nová doplňková tabulka E12a-b, která dovoluje cyklistům průjezd jednosměrkou v protisměru. Změna přitom není příliš dramatická, cykloobousměrky jsou již nyní v provozu na mnoha místech. Dodatkové tabulky, které průjezd jednosměrkou pro cyklisty umožňovaly, ale vypadaly různě (viz fotogalerie pod článkem) a jejich instalace často narážela na formální nedostatky při schvalování. Vzhled dodatkové tabulky, který je přímo definovaný v zákoně, je tak důležitým podkladem pro projektanty i samotné cyklisty.

 

Nová dodatková tabulka „Povolený směr jízdy cyklistů (č. E 12c) upraví způsob zařazení cyklistů na dvou- a víceproudé komunikaci odlišně od řazení ostatní dopravy. Taková úprava umožní zejména přesunout provoz cyklistů z tzv. vnitřních jízdních pruhů do pravého jízdního pruhu, kde je jejich bezpečnost nesrovnatelně vyš­ší.

 


Ukázka dodatkové tabulky „Povolený směr jízdy cyklistů“.

Další novinkou je dodatková tabulka IS l0e, která umožňuje nepřímé levé odbočení, lidově označované jako „tah koněm“. Tabulka předpokládá instalaci na frekventovaných křižovatkách, kde umožní bezpečné odbočení vlevo pro zranitelné skupiny cyklistů, jako jsou senioři či rodiny s dětmi.

 

„Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce (č. V 8b) podstatně rozšíří možnosti vyznačení přejezdů komunikací pro cyklisty. Dosavadní legislativní úprava totiž vyžadovala pro souběžně vedoucí přechod a přejezd normovou šířku 7,5 m. Pokud se tato úprava „nevešla“, z přejezdu pro cyklisty tak často sešlo. Výsledkem jsou nesmyslně přerušované cyklostezky přechody pro chodce, na kterých by cyklista měl správně sesednout a kolo převést jako chodec. Změna tuto normovou šířku zkrátí zhruba o metr.

 

Piktogramový koridor pro cyklisty (č. V 20) již řada cyklistů důvěrně zná z Prahy, kde se značky cyklistů na silnici objevily před více než rokem. Opatření inspirované zahraničními zkušenostmi vzniklo jako obecně definovaný „nápis na vozovce“.  Cyklistům nezaručuje žádná práva, je však velmi důležitý pro řidiče jako upozornění na existenci a směr pohybu cyklistů. Jak jsme měli možnost sami vyzkoušet na frekventovaných silnicích, řidiči tento prostor respektují s velkým odstupem a jsou na přítomnost cyklistů připraveni. „Cyklopiktokoridor“ bude vyznačen hlavně tam, kde se nevejde vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty s požadovanou normovou šířkou. Legalizace by měla napomoci rozšíření této velmi užitečné značky, která pomáhá psychologicky zvýšit bezpečnost cyklistů.

 

Posledním z nových opatření pro cyklisty je dopravní značka „Konec cyklistické trasy (č. IS 21d).  Význam má hlavně pro zlepšení orientace cykloturistů.

A co dál?

Jak již bylo řečeno, česká legislativa má stále velký dluh vůči cyklistické dopravě. Nová vyhláška je zatím jen příslovečnou vlaštovkou, která by mohla přinést jaro. Část procyklistických řešení, které vyhláška zavádí, již byla nějakým způsobem možná i v předchozích letech. Značky byly ovšem definované jen obecně jako dodatkové tabulky či nápisy na vozovce. V praxi existovalo několik variant jedné značky a pro povolení a instalaci značky často rozhodovalo to, zda zodpovědný pracovník sympatizuje s cyklisty. Jasná definice podoby značek má tak velký význam pro projektanty dopravních řešení a v důsledku i pro cyklisty.

Piktogramy jsou srozumitelné pro každého, takže větší osvětovou kampaň tyto značky ani nepotřebují. Česká republika se ale stále musí vyrovnat s dluhem, který má vůči cyklistům v oblasti legislativy. Závisí nyní na novém ministrovi, zda změnu zákona podpoří.

Další informace ke stažení:

Fotogalerie

Díky dobrému značení lze ošetřit pohyb cyklistů ve všech směrech (příklad je ze švýcarského Bernu). Doplňkové tabulky v cykloobousměrkách mají různou podobu... Vědí cizinci při průjezdu Prahou, co říká tato dodatková tabulka?
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 04.09.2010
Blogy

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

 ()
Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
cyklo-poustevnik | 27.12.2016

První kilometry na elektrokolech

 ()
Rozhodli jsme se naše stávající kola Author Reflex a Corsa elektrifikovat. V odborném servisu je vybavili středovými motory a my vyrazili na cestu domů. Po doplnění výstroje, kterou jsme před úpravou sundali a hlavně dobití baterií už druhý den využíváme hezkého počasí a jedeme k vodě. Tradiční…
Mirku | 18.12.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo, Co potěšilo 117 dnes v 01:07
Komentáře k blogu Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí včera v 22:55
Ostatní – cyklo Židova struha - dá se projet, pane Lorenz? :-) včera v 20:26
NEcyklo Co vás zaujalo 148 včera v 20:16
Co vás vytočilo 111. včera v 19:53
Cestování na kole Z čech do chorvatska včera v 17:49
Technické rady Netradiční sdílení kola včera v 17:33
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

99 cyklistů (5 přihlášených)

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017

7001

3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v…
Quatsch | 04.01.2017