reklama

Kvalitní cyklostojany už i u nás

Má-li být cyklostojan v našich podmínkách pokládán za kvalitní, musí být především funkční. V Česku stále ještě přetrvává názor, že k zaparkování kola postačuje kolo postavit. Málokdo přemýšlí nad tím, zda si cyklista může také kolo dobře zamknout (tedy spojit vlastním zámkem běžné délky rám kola se stojanem) nebo zda si kolo parkováním nepoškodí. Řešení splňujících tyto podmínky přitom najdeme dost nejen v zahraničí, ale už i u nás.

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně
Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně
Foto: Archiv Komise HMP pro cyklistickou dopravu

 

„Říkat cyklostojan je zavádějící, říká Jaroslav Sobota z občanského sdružení Plzeňsko na kole, které se zlepšením parkování pro cyklisty v Plzni zabývá. „Spíš bychom měli říkat cykloopěradla‘, protože základem dobrého zaparkování kola je stabilní opření kola a možnost zamčení rámu kola ke stojanu. Správný stojan se také nemá dotýkat žádné z mechanických částí jako je přehazovačka, přesmykač či kotoučové brzdy. Jen při takovém uchycení se kolo nepoškodí,“ dodává spoluautor návrhů nových plzeňských cyklostojanů. Z hlediska běžného užívání je důležitá také vandaluvzdornost a způsob instalace.

Parkovacích stání pro kola bylo v posledních dvou letech vytvořeno dost i v Praze. V rámci akce „Stojany pro Prahu“ nainstalovalo hlavní město Praha jen v loňském roce stovky stojanů, které splňují všechny požadavky na funkčnost a bezpečnost. „Stojan na kola musí být hlavně funkční. Pokud tomu tak nebude, cyklista si kolo raději zamkne k nejbližší dopravní značce, protože je to bezpečnější,“ říká Pavel Polák, předseda Komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu. „Stojany, které neumožňují bezpečné zamčení kol, do Prahy nechceme. A to se často týká i designově zdařilých řešení, která se pak stávají jen nefunkční ozdobou veřejných prostor, například staré pražské spirály‘,“ dodává Petr Introvič z Technické správy komunikací, který měl instalaci stojanů v Praze na starosti. Nefunkční cyklostojany jsou navíc často financovány z obecních rozpočtů.

Řešení v Praze není výjimkou. I v Čechách už máme kvalitní řešení parkování pro kola, kde se snoubí funkce s estetikou. Příkladem jsou tulipánové cyklostojany v Plzni, které byly navrženy k umístění do zatravněných ploch. „Chtěli jsme ukázat, že cyklostojan může být funkční, ale i krásný a nemusí být vždy tou šedivou „Popelkou zastrčenou někde v rohu. Proto jsou naše tulipánové cyklostojany žluté a na trávníku přímo kvetou, říká spoluautorka návrhu Radka Žáková z občanského sdružení Plzeňsko na kole.

„Mrzí mne, že zásady kvalitního parkování ještě nejsou v povědomí naší odborné veřejnosti,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „O tom, jak by měl vypadat kvalitní cyklostojan, neví ani zadavatelé, tedy starostové či jejich úředníci, ale bohužel často ani architekti a projektanti, od kterých se to jako od odborníků očekává. Tuto situaci bychom chtěli změnit a doufáme přitom v podporu médií,“ dodává.

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Vhodné cyklostojany v Praze-Karlíně Vhodný tulipánový cyklostojan v plzeňském ŠKODA sport parku Vhodné cyklostojany v Plzni-Slovanech Vhodné stojany u MU v Praze-Letňanech Esteticky zdařilé, avšak nefunkční stojany na náměstí v Přimdě Ukázka špatného řešení, která je často k vidění před českými restauracemi. Fotografie je z šumavského Stožce na německo-českých hranicích.
www.cyklostrategie.cz, 15.03.2010
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app dnes v 01:06
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 23:08
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 20:46
Vyjížďky, srazy, akce Netradiční scorelauf - WRC Brdy včera v 20:01
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 14:44
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část včera v 14:10
Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 11:15
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

150 cyklistů (2 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024