reklama

Optimální cyklistický stojan

Smyslem tohoto článku je upozornit na nedostatky cyklistických stojanů používaných v Praze (i jinde v Česku) a vysvětlit požadavky na stojan používaný ve městě. Součástí jsou příklady vhodných cyklistických stojanů ze západoevropských měst, kde je již jízdní kolo považováno za plnohodnotný dopravní prostředek.

Zwiesel - Německo
Zwiesel - Německo
Foto: Zwiesel - Německo

Pokud se v Praze při úpravách parteru vůbec počítá s cyklistickou dopravou a je instalován stojan, je v podstatě vždy nepříliš vhodného typu. Často se tak setkáváme s tím, že cyklisté i poblíž stojanu uvazují kola k zábradlí a dopravním značkám, popřípadě že stojan používají jiným způsobem, než jaký byl záměr výrobce (opírání z boku a pod., typický příklad je stojan na dvoře FS ČVUT v Dejvicích).

V podstatě všechny u nás používané stojany počítají s uchycením jízdního kola pomocí předního nebo zadního kola – zasunutím pneumatiky mezi ocelové tyče či trubky, do drážy a pod. Tento systém má několik nevýhod:

  • Stojan většinou nefunguje dobře pro různé typy kol (silniční/horské)
  • Cyklisté se často obávají stojan používat, hrozí poškození výpletu, přehazovačky…
  • Často je nutný dlouhý řetěz k uzamčení kola, kterým zdaleka ne všichni disponují (je nutné aby stačil až k rámu bicyklu, uchycení za ráfek není dostatečné)
  • I pokud máme dostatečně dlouhý zámek, zamykání kola je velmi nepohodlné. Vyžaduje provlékání řetězu nízko u země, cyklista se snadno ušpiní (Pokud se jedná o používání jízního kola pro pohyb ve městě, s častým uvazováním kola, v civilním oděvu, je právě toto pravděpodobně největší nedostatek)

Těmto nedostatkům lze předejít použitím stojanu dokonce výrazně jednodušší (a tedy i levnější) konstrukce. Jediné požadavky jsou tyto:

  • Jednoduché opření bicyklu RÁMEM o jakoukoliv ROBUSTNÍ konstrukci výšky cca 80cm
  • Konstrukce musí obsahovat nějakou pevnou uzavřenou část, kterou jde provléci zámek, pohodlně ve výšce rámu kola.

Naprosto dostatečným stojanem je tedy například ocelová trubka ohnutá do tvaru U, zabetonovaná do země či jinak upevněná konci k zemi (viz příklad ze Ženevy).

O takovouto konstrukci se mohou opřít dvě jízdní kola (v mnoha případech dostatečná kapacita), v případě potřeby větší kapacity se stojanů umístí více vedle sebe. I velké „hnízdo“ stojanů tak nevytváří v parteru žádnou bariéru a lze mezi nimi volně procházet. Jelikož jsou u nás používané stojany většinou rozměrnější konstrukce, je potřeba pro ně hledat místa kde nepřekáží. Stojany zde popisovaného typu mohou být umístěny mnohem volněji, protože jejich půdorysné rozměry jsou zanedbatelné a jsou tak minimální překážkou.

Na fotografiích můžeme vidět, že navzdory velmi jednoduchému principu mohou být stojany ztvárněny mnoha způsoby, jediným požadavkem je zachování vhodné výšky a dostatečné pevnosti. Prosté provedení můžeme vidět na příkladu Ženevy, v Lyonu jsou stojany součástí sjednoceného mobiliáře (shodný design s litinovými sloupky a dalšími prvky). Další jednoduché řešení je např. v Roanne, historizující provedení v Paray le Monial…

Druhý příklad ze Ženevy ukazuje i přenosnou verzi, umožňující sestavení stojanu libovolné velikosti (svislé rámy jsou spojeny demontovatelnými trubkami).

Příklady stojanů

Ženeva

Ženeva
foto: Matěj Boháč

Ženeva, přenosná varianta

Ženeva

Lyon

Lyon

Lyon

Lyon

Clermont Ferrand

Clermont Ferrand

Roanne

Roanne

Paray-le-Monial

Paray-le-Monial

Zwiesel – Německo

Zwiesel
foto: Lucie Hniková

Článek je mým subjektivním pohledem, čerpám ze zkušeností nabytých každodenním používáním jízdního kola v Praze i v zahraničí a coby student architektury snad i něco tuším o městském mobiliáři. Ocením samozřejmě jakékoliv další názory a připomínky, rád a nezištně bych se podílel na tvorbě či výběru stojanu, který by pomohl k zatraktivnění cyklistické dopravy v Praze.

Snad se tento text stane inspirací pro radní, výrobce stojanů a další zúčastněné.

Matěj Boháč, 23.04.2007
Blogy

Maďarsko a Chorvatsko na kole

 ()
Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Presidentske volby ve Francii 5 před minutou
Pobavilo, potěšilo 123. před 11 minutami
Co vas zaujalo 156 dnes v 13:29
Lehokola Homebuilders lehokol 11 dnes v 13:19
NEcyklo LIDL pro cyklisty VII dnes v 13:17
Technické rady Čerpání technických poznatků dnes v 12:42
Trénink a zdraví Co užíváte při namožení svalů? dnes v 12:09
Elektrokola Elektrokola podporují lenost... dnes v 12:06
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

291 cyklistů (34 přihlášených)

Maďarsko a Chorvatsko na kole

Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné,…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017