reklama

Skládací kola do města i do přírody

Když se řekne „skládačka“, většina lidí zavzpomíná na těžké a nemotorné výrobky ze sedmdesátých a osmdesátých let. Dnešní skládačky jsou ale úplně jiné – lehké, rychlé a pohodlné. Dají se použít do města stejně jako na divočení v terénu.

Skládací kola dělají skvělou službu v kombinaci s MHD
Skládací kola dělají skvělou službu v kombinaci s MHD
Foto: Jiří Beneš

Proč právě skládačka


Skládačky dostaly pořádně zabrat.

Skládací kola za sebou mají 30 let vývoje. Dnes je českém trhu několik modelů, které se od sebe liší konstrukčním řešením, geometrií a hlavně různým použitím – do města, do terénu, na cestování „natěžko“, jako fittness kolo, pro seniory, s přídavným motorkem…
Všechny modely spojuje hlavní a základní vlastnost, tedy možnost složení. Je to trochu jako kouzlo. Z kola během chvilky vyrobíte úhledný balík, který lze naložit do vlaku, letadla, nebo do kufru osobního automobilu. V Čechách se skládačky zatím nejčastěji používají jako městská kola. Jejich podstatnou předností je totiž snadná kombinace s s tramvají, autobusem, metrem či lanovkou, tedy zkráceně řečeno s veřejnou dopravou.
Kdo si ale myslí, že skládačka je jen o něco větší hračka určená pro krátké popojíždění na vlak nebo do nejbližšího obchodu, velmi se mýlí. Skládačky vydrží opravdu hodně. Několik ukázek toho, co se s nimi dá podniknout, najdete ve fotogalerii.

Každá skládačka je jiná

Konstruktéři skládacích kol obvykle kladou důraz na minimální váhu a dobrou manipulovatelnost. Naprostá většina testovaných modelů má kola o průměru 20 palců. Malá kola zaujmou na první pohled a většina lidí reaguje nervózním „to bude špatně ovladatelné“. Jak jsme ale měli možnost se sami přesvědčit, ovladatelnost těchto kol je výborná. Kola jsou obvykle díky své nízké váze a také díky větším předním tácům rychlejší a živější.
Jejich konstrukce se podstatným způsobem liší od ostatních typů kol a dělá z nich samostatnou kategorii. Takto vypadá rozdíl mezi geometrií typické skládačky a trekkingového kola:

Ale v kategorii skládacích kol najdete i modely, na kterých na první pohled vůbec nepoznáte, že se dají složit. Jde o prakticky plnohodnotná crossová nebo horská kola, která mají navíc ještě výhodu složení. Příkladem takového kola je Dahon Matrix.

Jste prospěšní

Skládačky podporují jev, kterému se odborně se tomu říká intermodalita. V zásadě je to velmi jednoduché – kombinace kola a veřejné dopravy tolik neškodí životnímu prostředí, a proto ji vyspělé státy podporují jak mohou. Tady je ukázka spotu na podporu intermodality v Amsterodamu z roku 1964. Tady někde měla počátky obrovská obliba jízdního kola v tomto „cyklistickém ráji“.

Intermodalita ale znamená také kombinaci s vlakem či letadlem. Skládací kola se největší oblibě těší na pravidelných cestách do práce. Stejně dobře se ale dají využít pro cesty na chatu nebo chalupu, případně na dovolenou. Skládačka v zahraničí zjednoduší poznávání cizích měst nebo výlety do okolí města, opět kombinované třeba s vlakem. Kolo máte po celou dobu pod dozorem a hlavně v cizině může být příjemné, že neplatíte za jeho přepravu.

Pro někoho možná překvapivou, ve skutečnosti ale velmi logickou kombinací je jachta a kolo. V oblasti berlínských jezer je k vidění mnoho lodí, které na svých palubách převážejí skládací kola. Jejich majitelé je používají při vyřizování formalit v přístavech (vzdálenost od zakotvené lodi ke správní budově bývá pro pěší příliš dlouhá a kolo je vítaným pomocníkem) nebo k prohlídce lázeňských měst na březích.

Pojistka proti zlodějům

Krádeže kol jsou u nás na denním pořádku. Ani kolo ukradené ze sklepa není žádnou výjimkou. Skládačka doma zabere mnohem méně místa, a tak ji můžete mít stále na očích.
Fotografie ukazuje malý tip pro bezpečné uložení skládaček venku na ulici. Mechanismus skládání není u nás mezi lidmi moc známý, a tak při troše snahy z kola během chvilky vyrobíte na pohled nepojízdný vrak. Slovy jednoho z našich přátel: „Tak o tuhle hajtru bych si neopřel ani kolo“. V této podobě někdy necháváme naše skládačky i nezamčené. Šance, že by někdo přišel a kolo „opravil“, je dost nízká.
V zásadě jsme se za celé dva roky používání nesetkali s obchodem či kavárnou, kde by nám nedovolili skládačku vzít dovnitř a nechat ji pod stolem nebo v rohu místnosti.

Během chvilky vyrobíte ze skládacího kola napohled nepojízdný vrak.
Během chvilky vyrobíte ze skládacího kola napohled nepojízdný vrak.

Tolik tedy k výhodám skládacích kol v městském prostředí. Redakce NaKole.cz od počátku roku 2009 provedla sérii testů skládacích kol. Výsledky si můžete přečíst v článku „Velký test skládacích kol“. Pokud by někdo měl vlastní zkušenost se skládačkami, či věděl o modelu, který jsme vynechali, vaše připomínky adresujte prosím na e-mail redakce NaKole.cz. Těšíme se na zprávy od vás.

Přečtěte si také:

  • Velký test skládacích kol – provádíme už od roku 2009 stále stejnou metodikou. Podívejte se na výsledky testů několika skládacích kol, stejně jako na videa z jejich používání.

Fotogalerie

Skládací kola dělají skvělou službu v kombinaci s MHD Skládačka na výletě. Nejdelší vzdálenost, kterou členové redakce souvisle ujeli na skládacím kole Dahon Vitesse, byla 60 km. Se skládačkou lze jezdit i Krále šumavy. Na fotce je Dahon TR Speed a jeho tehdejší majitel Mojmír Kopečný. Bohužel, v současné době kolo vlastní neznámý zloděj. Skládačky Dahon Vitesse na GALAXY CYKLOŠVEC MARATON v Semicích u Písku. Skládačkám ale nejlépe „sedí“ město. Obvykle jsou přizpůsobeny tak, aby se na nich dalo jezdit v civilním oblečení. Dlouhé šaty a lodičky – žádný problém. Kdo se nechce zpotit, může použít kolo s přídavným elektromotorkem – třeba Barack od Ekolo.cz. Angličan Derek Carpenter přiletěl do ČR se dvěma kufry, ve kterých byly skládačky. Během týdne tu projel část trasy Greenways Praha-Vídeň. Ale na některých kolech na první pohled ani nepoznáte, že jsou skládací. Na fotografii je Dahon Matrix, který u nás prodává firma Azub.
redakce NaKole.cz, 06.04.2009
Blogy

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

 ()
Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka měla naplánovanou dovolenou v Itálii, my s Lenkou zájezd do Alp, ale nakonec jsme Dámskou odjely v tradičním termínu. Letos máme 13 jako šťastné číslo, 13.června jsme jely s Lenkou do…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

 ()
Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i neznačených cestách. V únoru vybíráme zájezd, vzácně se shodneme na termínu a místu. Původně jsme chtěly ve složení Helena, Lenka a já zdolat Grossglockner, ale bohužel zájezd byl již koncem…
HMS | 18.09.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 00:00
NEcyklo Pochlubme se, jak jsme blbí 2 včera v 20:46
K čemu využíváte AI? včera v 17:42
Technické rady Co s řopíkem? 2 včera v 13:56
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 152 včera v 10:46
NEcyklo Co vás zaujalo 282 včera v 10:36
Whatsapp včera v 09:32
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

283 cyklistů (3 přihlášení)

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024