Když se řekne „skládačka“, většina lidí zavzpomíná na těžké a nemotorné výrobky ze sedmdesátých a osmdesátých let. Dnešní skládačky jsou ale úplně jiné – lehké, rychlé a pohodlné. Dají se použít do města stejně jako na divočení v terénu.
Skládačky dostaly pořádně zabrat.
Skládací kola za sebou mají 30 let vývoje. Dnes je českém trhu
několik modelů, které se od sebe liší konstrukčním řešením, geometrií
a hlavně různým použitím – do města, do terénu, na cestování
„natěžko“, jako fittness kolo, pro seniory, s přídavným motorkem…
Všechny modely spojuje hlavní a základní vlastnost, tedy možnost
složení. Je to trochu jako kouzlo. Z kola během chvilky vyrobíte
úhledný balík, který lze naložit do vlaku, letadla, nebo do kufru osobního
automobilu. V Čechách se skládačky zatím nejčastěji používají jako
městská kola. Jejich podstatnou předností je totiž snadná kombinace
s s tramvají, autobusem, metrem či lanovkou, tedy zkráceně řečeno
s veřejnou dopravou.
Kdo si ale myslí, že skládačka je jen o něco větší hračka určená pro
krátké popojíždění na vlak nebo do nejbližšího obchodu, velmi se
mýlí. Skládačky vydrží opravdu hodně. Několik ukázek toho, co se
s nimi dá podniknout, najdete ve fotogalerii.
Konstruktéři skládacích kol obvykle kladou důraz na minimální
váhu a dobrou manipulovatelnost. Naprostá většina testovaných
modelů má kola o průměru 20 palců. Malá kola zaujmou na první pohled a
většina lidí reaguje nervózním „to bude špatně
ovladatelné“. Jak jsme ale měli možnost se sami přesvědčit,
ovladatelnost těchto kol je výborná. Kola jsou obvykle díky své nízké
váze a také díky větším předním tácům rychlejší a živější.
Jejich konstrukce se podstatným způsobem liší od ostatních typů kol a
dělá z nich samostatnou kategorii. Takto vypadá rozdíl mezi geometrií
typické skládačky a trekkingového kola:
Ale v kategorii skládacích kol najdete i modely, na kterých na první pohled vůbec nepoznáte, že se dají složit. Jde o prakticky plnohodnotná crossová nebo horská kola, která mají navíc ještě výhodu složení. Příkladem takového kola je Dahon Matrix.
Skládačky podporují jev, kterému se odborně se tomu říká intermodalita. V zásadě je to velmi jednoduché – kombinace kola a veřejné dopravy tolik neškodí životnímu prostředí, a proto ji vyspělé státy podporují jak mohou. Tady je ukázka spotu na podporu intermodality v Amsterodamu z roku 1964. Tady někde měla počátky obrovská obliba jízdního kola v tomto „cyklistickém ráji“.
Intermodalita ale znamená také kombinaci s vlakem či letadlem. Skládací kola se největší oblibě těší na pravidelných cestách do práce. Stejně dobře se ale dají využít pro cesty na chatu nebo chalupu, případně na dovolenou. Skládačka v zahraničí zjednoduší poznávání cizích měst nebo výlety do okolí města, opět kombinované třeba s vlakem. Kolo máte po celou dobu pod dozorem a hlavně v cizině může být příjemné, že neplatíte za jeho přepravu.
Pro někoho možná překvapivou, ve skutečnosti ale velmi logickou kombinací je jachta a kolo. V oblasti berlínských jezer je k vidění mnoho lodí, které na svých palubách převážejí skládací kola. Jejich majitelé je používají při vyřizování formalit v přístavech (vzdálenost od zakotvené lodi ke správní budově bývá pro pěší příliš dlouhá a kolo je vítaným pomocníkem) nebo k prohlídce lázeňských měst na březích.
Krádeže kol jsou u nás na denním pořádku. Ani kolo ukradené ze sklepa
není žádnou výjimkou. Skládačka doma zabere mnohem méně
místa, a tak ji můžete mít stále na očích.
Fotografie ukazuje malý tip pro bezpečné uložení skládaček venku na
ulici. Mechanismus skládání není u nás mezi lidmi moc známý, a tak při
troše snahy z kola během chvilky vyrobíte na pohled nepojízdný vrak. Slovy
jednoho z našich přátel: „Tak o tuhle hajtru bych si neopřel ani
kolo“. V této podobě někdy necháváme naše skládačky
i nezamčené. Šance, že by někdo přišel a kolo „opravil“, je dost
nízká.
V zásadě jsme se za celé dva roky používání nesetkali s obchodem či
kavárnou, kde by nám nedovolili skládačku vzít dovnitř a nechat ji pod
stolem nebo v rohu místnosti.
Během chvilky vyrobíte ze skládacího kola napohled nepojízdný vrak.
Tolik tedy k výhodám skládacích kol v městském prostředí. Redakce NaKole.cz od počátku roku 2009 provedla sérii testů skládacích kol. Výsledky si můžete přečíst v článku „Velký test skládacích kol“. Pokud by někdo měl vlastní zkušenost se skládačkami, či věděl o modelu, který jsme vynechali, vaše připomínky adresujte prosím na e-mail redakce NaKole.cz. Těšíme se na zprávy od vás.