reklama

Pražské cyklostezky pod stromeček

Jako ve všech organizacích s rozpočtem, i na pražském magistrátu se konec roku nese ve znamení dokončování a urychlené realizace projektů, na které v průběhu roku nebyly peníze nebo čas. Peníze najednou jsou a čas… čas se udělá. Magistrát tak pod stromeček naděluje cyklopruhy i cyklostezky v tempu dosud nevídaném.

Z pražského Anděla konečně zmizela značka Cyklisto, sesedni z kola
Z pražského Anděla konečně zmizela značka Cyklisto, sesedni z kola
Foto: Tomáš Prousek

Konečně se také rozjíždí instalace městských stojanů – zatím v několika městských částech. A potěší informace o rozšíření přepravy kola v tramvajích, především v úsecích na kopcovitém levém břehu Vltavy.

Zápis z prosincového jednání pražské cyklokomise, na kterém jsem následující informace posbíral, najdete na webu Praha cyklistická.

Nové trasy, stavby, rekonstrukce

O rekonstrukci Vyšehradského tunelu, obousměrce Na Vrstvách a pět let očekávané normalizaci křižovatky Anděl už nedávno informoval server Prahounakole.cz. Z původního značení Anděla zbyla jedna cedule „Cyklisto sesedni z kola“, která bude přestěhována na jediné místo, kam lze tuto značku umístit: Na dveře kanceláře koordinátora pro cyklistiku Ing. Poláka.

Kromě námi zaregistrovaných staveb se vyznačilo nebo do konce roku vyznačí několik dalších:

  • Kamýk: úsek A42 kolem hřišť Tempo. Do konce roku by mohlo být i propojení s již hotovým úsekem k ulici Novodvorské.
  • Realizuje se úsek A26 Kolčavka – zde nemám přesnější informace, odkud kam.
  • Vzniká spojení Šeberova a Kateřinek (trasa A21), a to ve dvou úsecích prakticky od Šeberáku k podjezdu pod dálnicí D1 u Kateřinek (celkem asi 2 km). Toto spojení výrazně zpříjemní přístup z Jižního města na jihozápad.
  • Byla vyasfaltována dosud mlatová stezka od jižní brány ZOO do Podhoří (A2). Staví se také úsek u hranic Prahy. Povodí Vltavy údajně hodlá přeasfaltovat onu pověstně nesjízdnou potahovou cestu od hranic Prahy do Klecan a tak se možná už na jaře dočkáme pohodlného průjezdu z Troji až do Řeže.

Jistý komentář vyžaduje úsek A2 vedený ulicí Povltavskou. Dosavadní neznačené řešení po úzkém chodníku s lampami (vyžadující, aby se cyklisté míjeli v mezerách mezi nepříliš vzdálenými sloupy) bude do konce roku „zlegalizováno“. Malá šířka nedovoluje vyznačit chodník jako obousměrnou smíšenou stezku a tak bude směr do centra vyřešený cyklopruhem v ulici Povltavské. Ta má spíš charakter silnice 2. třídy mezi obcemi, než běžné ulice, s povolenou sedmdesátkou. Bylo to ale jediné možné řešení.

Také byl vyznačen pruh na ulici Vinohradské od Flory k tramvajové zastávce Jana Želivského. Pruh vznikl v rámci akce BESIP pro zlepšení přístupu chodců na tramvajové zastávky. Pruh je příjemně souvislý, zatím ještě není úplně hotový, takže zvlášť u Želivského ještě není jasné, jak bude ukončen. Bohužel už jsem si mohl ověřit, že se na něm vesele krátkodobě parkuje. Je skoro jisté, že na jaře bude cyklopruhem vybavený i směr do centra.

Cykloobousměrky

Zobousměrňování jednosměrek, potenciálně tak jednoduché opatření, jde stále velmi ztuha. Důvod je zřejmý: většinou jsou to místní uličky, které spadají do kompetence městských částí. A ty s jejich zobousměrňováním rozhodně nespěchají. Praze 5 trvalo 5 let, než uvolnila průjezd křižovatkou Anděl alespoň tak, aby se vlci nažrali a kozy kousek zůstal. Praha 1 se chystá svolit k zobousměrnění ulice Šeříkové. Na Praze 6 se povede ulice Dr. Zikmunda Wintera. Veleslavínská se odkládá na příští rok, Dejvická do nového řešení ulice jako celku.

A to je, prosím pěkně, všechno. Seznam cykloskupiny stále obsahuje na sedmdesát ulic, které spinkají v jednosměrném režimu.

Představená stání

U stání pro cyklisty na stopčáře (alias V19) je situace opačná: Na nových stavbách mají vznikat jako houby po dešti a budoucí úpravy velkých křižovatek už také budou s představenými stáními počítat. Nakonec, proč by se představená stání nemohla objevit třeba i ve vybraných pruzích v Mezibranské nebo Legerce? (Pak už se k nim jen domaluje ten cyklopruh, a bude.)

Rekonstrukce a opravy

Mnozí z vás si asi všimli, že se usilovně záplatuje trasa A2 od Lannovy lávky k Hlávkovu mostu, má se dělat i Hlávkův most samotný. Upravuje se také úsek A2 v ulici Vltavanů. Na Letné se rekonstruuje ulice Ovenecká. V okrajových částech Prahy došlo k výrazným úpravám na trase A24 v Nedvězí.

Městské stojany

Konečně můžeme s potěšením napsat, že k 8.12. jich už bylo 76 instalováno, a to na Praze 6 a v Ďáblicích. Následovat mají Řeporyje, Libuš a Zličín, a pak dále všechny městské části, které na projektu městských stojanů spolupracují. Je jen škoda, že většinu městských částí v centru se do projektu zatím nepodařilo zapojit, a tak si k nim třeba na Zlatém kříži příští rok kolo určitě nezamkneme.

Drby o plánovaných stavbách

V příštím roce se za 22 milionů (zvlášť vyhrazených v rozpočtu – a opravdu tam jsou!) postaví cyklostezka Freyova – Hořejší rybník. Stezka povede po tělese bývalé železniční vlečky, její součástí budou tři nové mosty (přes ul. Ocelářskou, Freyovu a U Elektry), což vysvětluje výši investice.

Kromě toho bude přímo na výstavbu cyklistické infrastruktury k dispozici 40 milionů Kč. Cyklistická infrastruktura by ovšem měla být zohledněna ve všech stavbách investovaných městem, a takových položek je v rozpočtu mnoho; dá se tak říct, že na cyklistickou infrastrukturu půjde možná něco ke 100 milionům.

Tramvají na nových trasách a o hodinu déle

Zkušební přeprava kola v tramvajích (vybrané úseky, nenízkopodlažní spoje, víkendy a pracovní dny 20–05) se od 15.12. rozšiřuje o nové úseky, které cyklistu vyvezou „na kopec“. Jsou to úseky:

1. Anděl – Sídliště Řepy
2. Hradčanská – Petřiny
3. Palmovka – Ohrada – Spojovací (pouze linka 1).

Zvláště ta stoupání do Řep a na Petřiny jsou potěšující novinkou. Z Anděla do Řep je obtížná cesta frekventovaným kaňonem Košíř, z Hradčanské na Petřiny je to zase poctivých 130 metrů na třech kilometrech. Dalším posunem je možnost vozit jízdní kolo ve všední den až do šesté hodiny ranní, tedy už i těsně před začátkem ranní špičky.

Shrnutí změn pro cyklisty v PID najdete zde.

Závěr

Nových úseků tedy do konce roku bude požehnaně. Teď ještě po nich jezdit; se světly a slušně oblečení se nemáme čeho bát.

Další odkazy:

Praha cyklstická – Zápis z jednání komise pro cyklodopravu z 8. 12. 2008.
Praha cyklistická – Novinky v PID pro cyklisty od 15. 12. 2008

Vratislav Filler, www.prahounakole.cz, 18.12.2008
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 23:52
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 22:00
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 21:45
Vyjížďky, srazy, akce Praha - Voděradské Bučiny na kole včera v 21:26
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 21:14
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 18:50
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app včera v 14:31
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 06:55
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

166 cyklistů (5 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024