reklama

Budapešťská cyklojízda

Budapešť, krásné starobylé město nad Dunajem se v lecčems podobá Praze. Koncem dubna se tu sjelo deset tisíc cyklistů. Společná jízda centrem pod názvem Kritická mez – Critical Mass měla jasné poselství – kolo do města patří.

Budapešť 22.4.2005
Budapešť 22.4.2005
Foto: rgranc

Budapešť lepší než Praha

Budapešť se v lecčems podobá Praze. Kromě množství památek a turistů i velkými problémy s nárůstem automobilové dopravy a jejím vlivem na životní prostředí v metropoli a zároveň snahou představitelů obou měst o další budování silnic a obchvatů v marné snaze „zkrotit“ individuální automobilovou dopravu ve městě. Co do množství kilometrů cyklostezek a vytváření podmínek pro cyklistickou dopravu je na tom ale Budapešť určitě lépe. Jen pár faktů pro srovnání – 140 km stezek v Budapešti versus cca 60 km stezek v Praze, všudypřítomné cyklopruhy na hlavních komunikacích oddělené od dopravy např. pásem zaparkovaných aut či značené přechody pro cyklisty běžné v Budapešti v Praze chybí. I opticky každý návštěvník pocítí, že je v Budapešti cyklista více doma než v Praze. Kromě toho tu funguje i např. cyklopenzion vybudovaný v bývalé opuštěné železniční stanici na okraji Budapešti.

Cyklojízda Critical Mass

Budapešť přivítala cyklisty už podruhé, a to na Den Země – 22. dubna 2005. Do spolupráce při organizaci se zapojilo množství sdružení a spolků – nikoli pouze Zelení, ale také kurýři, cyklokluby či kluby koloběžkářů, Přátelé městské cyklistiky, maďarští Mladí Zelení a sdružení budapešťských rik­šů.

Organizátoři shrnují cíle akce následovně:

  • Hlavním a nejdůležitějším cílem je propagace cyklistiky ve městě.
  • Rádi bychom vytvořili příjemnější město, které má méně znečištěný vzduch, lepší podmínky pro cyklisty apod.
  • Chceme, aby obyvatelé a naši zastupitelé otevřeli oči. Znečišťující motorová doprava stále narůstá a zpomaluje se, společně jsme už blízko kritické mezi kolapsu dopravy. Chceme podpořit řidiče, kteří nyní tráví hodiny v dopravních zácpách, aby používali dopravní prostředek, který je jednoduchý, levný, zdravý a přátelský k okolnímu prostředí – jízdní kolo.
  • Shromáždění velkého počtu lidí má vytvořit tlak na osoby s rozhodovacími pravomocemi. Chceme, aby při rozhodování brali v úvahu potřeby a zájmy cyklistů.
  • Chceme bezpečné cyklostezky, zajištění přepravy kol a vybudování městských parkovišť, úschoven a půjčoven kol.
  • Naše akce není namířena přímo proti řidičům. Podle statistických údajů většina řidičů vlastní také jízdní kola. Naším záměrem je propagovat rozumné používání aut.

Na trase cyklojízdy, která vedla středem města a křižovala dva mosty přes Dunaj, se připojilo více než deset tisíc lidí na kolech a jiných nemotorových dopravních prostředcích (bruslích, velocipedech, jednokolkách, rikšách apod.). Všude diváci účastníky cyklojízdy povzbuzovali hudbou a pokřikem.

A co na to představitelé města?

Přestože akce byla úspěšná a populární, primátor města Gábor Demszky prohlásil, že prozatím nemá v plánu budovat dopravu přátelskou k cyklistům. Je přesvědčen, že existující cyklostezky v délce 140 km využívá jen velmi málo lidí. Primátor řekl, že nejprve musí být pozměněna celá struktura dopravy, aby bylo možné podporovat cyklistiku.

Podle nedávných průzkumů 40 % lidí podporuje myšlenku, aby se celý pátý budapešťský okres (centrum města) přeměnil v zónu bez aut (vjezd do centra by byl zpoplatněn). 33,6 % respondentů je nakloněno rozšíření zóny bez aut až na celé území mezi Dunajem a Velkým Bulvárem (Grand Boulevard). 20 % řidičů a 50 % chodců souhlasí s touto myšlenkou.

Fotogalerie

Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005
Organizační tým CM v Budapešti, 29.05.2005
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)
cyklistický
Autobusem
10 480 Kč
 (CK Bondo)
cyklistický
Autobusem
11 440 Kč
 (CK Bondo)
cyklistický
Autobusem
10 480 Kč
Do vaší knihovny

Cyklotoulky III. s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
7 000 kilometrů po Albánii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, Chorvatsku, Kosovu, Maďarsku, Makedonii, Slovinsku a Srbsku
Třetí kniha autorů obsahuje dvě cesty: S dřívkáčem po Balkáně Na kole všemi státy bývalé Jugoslávie Děti Víťa a Šárka od minulé cesty…
299 Kč

Každý kopec se zvedá … VÝŠ

Milan Silný
Volné pokračování knih „Každý kopec má své ... NEJ“ a „Každý kopec stojí za ... TO“.
Dobrá zpráva pro všechny milovníky náročných stoupání a fantastických sjezdů. Další kniha Milana Silného je na světě. Jedná se o jeho…
299 Kč
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Úpadek výbavy na hory před 8 minutami
Zaujalo 175 před 13 minutami
Komentáře k článkům Třeboňsko na kole: Jindřichův Hradec – Nežárka dnes v 19:50
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 18:36
Komentáře k blogu Poslední cesta dnes v 18:26
Technické rady Na těžko, s přívěsem.. dnes v 18:08
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

211 cyklistů (23 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017