reklama

S dětmi na kole (1.) – Přední cyklosedačky

Jezdíte rádi na kole? A bojíte se, že po narození potomka se svou zálibou budete muset přestat nebo ji razantně omezit? Ale to přece není nutné.

S dětmi na kole si užijete spoustu zábavy
S dětmi na kole si užijete spoustu zábavy
Foto: Piccolo

Jistě vás napadlo, že řeč bude o cyklosedačkách. Zapomeňte ovšem na jednoduché sedátko na horní rámovou trubku, ve kterém dítě nebylo nijak upnuté a jeho nohy se klimbaly nebezpečně blízko drátů. Způsob přepravy dětí prodělal v posledních letech rychlý vývoj, a proto si dnes můžete vybrat z různých moderních přepravních prostředků. Na cyklovýlet se s vámi může klidně vydat i několikatýdenní miminko.

Namítnete, že pro páteř dítěte mladšího 18 měsíců není vhodné, aby podstoupila zátěž jízdy na kole? Máte pravdu, pediatři vám to potvrdí a cyklosedačku zavrhnou. Řešení ale existuje a čím dál častěji je uvidíte i v České republice. Jde o vozíčky za kolo. Pro ty totiž někteří výrobci vyrábějí speciální vložku podobající se dětské autosedačce, tzv. vajíčku, určené pro nejmenší. Až z ní dítě vyroste, můžete ho upnout přímo do sedačky vozíčku a nejspíš vám dá práci z ní dítě zhruba následujících v pěti letech vystrnadit.

Přední cyklosedačky

Téměř to vypadá, že o cyklosedačce ani nemá smysl přemýšlet. Mnozí ale zabrzdí, když zjistí, že kvalitní vozík pořídí přibližně až od deseti tisíc korun. Takže začneme sedačkami, protože tam se „značky“ pořídí už kolem dvou tisíc korun.

Sedačky se dělí na dvě základní větve: přední a zadní. Přední se obvykle instaluje na horní rámovou trubku bicyklu, a dítě tak sedí před jezdcem. Protože přední sedačka je poměrně malá a nenabízí tak velkou oporu jako zadní, může v ní sedět větší dítě, které samo vydrží sedět celou dobu jízdy. Na druhou stranu bývá nosnost těchto sedaček omezena 15 kilogramy, čemuž odpovídá i velikost sedací plochy. Bohužel se prodávají dokonce i sedačky bez opory pro nohy, kde hrozí, že by dítě mohlo strčit nohu do drátů kola. Takový výrobek byste v žádném případě kupovat neměli.

Problém může nastat při instalaci, protože na horní rámové trubce zpravidla vedou lanka k zadní brzdě, přehazovačce a přesmykači. Je proto nejlepší (ale to platí i pro zadní sedačky) si k prodejci cyklosedačky vzít bicykl, na kterém budete dítě vozit. Počítejte s tím, že kvůli pevnému připojení na rámovou trubku ucítí dítě všechny nerovnosti terénu podobně jako cyklista.

Oproti zadním cyklosedačkám tato verze nepřesunuje těžiště dozadu, takže se kolo lépe řídí. Malého pasažéra máte stále na očích a on se může rozhlížet a cítí se téměř jako by sám kolo řídil. Je třeba mu ale zdůraznit, že do řízení zasahovat skutečně nemůže. Nebezpečí pro něj představuje i prach a hmyz. Naprostou samozřejmostí je proto helma a chybět by neměly ani brýle.

Přední sedačky pořídíte od necelé tisícikoruny, za značkový výrobek norské firmy Hamax Discovery 101 zaplatíte okolo 1 700 Kč. Tato sedačka už disponuje tříbodovým bezpečnostním pásem, oporou pro nohy a pruží díky upevnění na hlavovou trubku, které je podobné upevnění zadních sedaček.

Seriál o přepravě dětí na kole:

1. část – Přední cyklosedačky
2. část – Zadní cyklosedačky
3. část – Přívěsné vozíky
Shrnutí – vozíky nebo sedačky?

Fotogalerie

S dětmi na kole si užijete spoustu zábavy Přední sedačka Hamax Discovery 101
Rodinné centrum Havránek, havranek.dolnipovltavi.cz, 18.03.2008
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

O čem se mluví:

Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část včera v 22:26
Vyjížďky, srazy, akce Slovenský lehozraz včera v 21:53
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 20:51
Cestování na kole Karel znovu na cestě včera v 00:05
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

224 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024