reklama

S lyžemi na kole? Se sněžným CykloTruckem to zvládnete

Stalo se již tradicí, že lyžovat vyrážíme na kole a pokud není dostatek času, pomůžeme si vlakem. CykloTruck CT3 se sněžným pláštěm byla volba pro letošní Železnou Rudu.

CykloTruck s naloženými lyžemi
CykloTruck s naloženými lyžemi
Foto: Jiří Štrupl

Usjkladnění kola ve vlaku

S dlouhými předměty, jako jsou třeba lyže a hole, si již poradí druhá generace CykloTrucku, která má rozšířenou průchozí sedlovou trubku. Protože jsme ale počítali s tím, že využijeme stísněného prostoru vlaku, který nedisponuje žádným zvláštním prostorem pro jízdní kola, vybavili jsme se třetí generací, tedy CT3. Ta má několik zásadních vylepšení, byť některé komponenty nabraly na složitosti. Skládací sideloadery mají smysl, pokud pod nimi netrčí rozkročený stojan 460 mm. To znamená, že stojan musí mít také klouby, aby se schoval do šířky rámu.

Skládací řídítka i pedály jsou již vymoženosti volitelných komponent. Demontáž předního nosiče a zadní rampy vyžaduje manipulaci v desítkách vteřin a použití imbusu. Kolo v servisní neboli skladovací poloze sice zabírá minimální půdorysné rozměry, nicméně již není tak stabilní, jako s roztaženými sideloadery a rozšiřující rampou zadního nosiče. Je tedy vhodné mít s sebou gumicuk, stahovací kurtu či jiné pomocné připevňovací mechanismy. Spojovací dveře salonního vagónu na konci soupravy byly vybaveny mříží, ke které se kolo snadno zafixovalo.

parkoviště

Na parkovišti mezi ostatními vozidly jsme sice sklidili pár udivených pohledů, ale s místem nebyl problém. Protože se nám ale nechtělo nosit lyže a boty z parkoviště až k vleku, tak jsme vyjeli až k pokladně. Ve sněhu je třeba dbát zvýšené opatrnosti na místa, kam dosedá stojan. Umrzá místa jsou ideální, ale v měkkém sněhu se stojan boří. Nosiče je možné využít jak odkládací plochy pro oblečení či nápoje během přezouvání se do lyžařských bot. Během lyžování lze také na kole nechat věci, které nepotřebujeme a tolik se o ně nebojíme.

Sjezdovka

Zatímco mezi Alžbětínem a Špičákem jsme používali cyklotrasu EuroVelo 13, z Alžbětína na Gross Arber vede krásná turistická trasa pro běžkaře v délce asi 9 km. Nevěděl jsem, jak se sněžný CykloTruck zachová na této trase a proto jsem jel v běžkařských botech a lyže měl pro jistotu na nosiči. V případě potíží na trase bych dokončil úsek na lyžích a nebo dojel po silnici, která vede nedaleko. Samozřejmě jsem měl také obavy, abych longtailem nezničil trať, přece jenom nákladní kolo má větší hmotnost než  kola určená pro sport, byť není skoro naložené. Pečlivě jsem zkoumal stopu čtyřpalcového pláště 559–98 na zadním kole, které zajišťovalo trakci.

Běžkařská trať
Běžecká stopa
Běžkař

Výsledek byl pro mě překvapivý. Běžeckou trať nepoznamenám více než běžkař při bruslení. Podélné pruhování od rolby se sice naruší, nicméně stopa je narozdíl od boty či lyže mělká a ubývá do ztracena. Přestože obutím vyšší pneumatiky na hnaném kole převod od klik zrychlil, neměl jsem za celou cestu potřebu zařadit silnější převod než 22/28z (převodník/ka­zeta). Pravdě­podobně byla rychlost kola asi stejná, jako pohyb běžkařů, neboť mě žádný za celou cestu nepředjel a já žádného nedojel. Měl jsem i ten pocit, předloni jsem tuto trasu na běžkách absolvoval.

Velký Javor

Každopádně dosažení cíle Velký Javor a odpolední lyžování na jeho sjezdovkách bylo příjemnou odměnou za tento experiment. Cestou zpět jsem za kolem ještě tahal saně s dvěma dětmi tam, kde jim to nejelo, tzn. po rovinkách, mírných kopcích nahoru a dolů. Ke konci mi ještě stačila prasknout kevlarová patka předního pláště (již dost jetého 559–62), takže došlo i na běžky. Teda jen jednu běžku. Tu jsem navázal na píchlé přední kolo a vzniknul krásný CargoSkiBob. Zaklesnul jsem ho do běžecké stopy a hurá dolů. Sedlo jsem snížil na minimum, abych mohl kontrolovat náklony nohama. Docela adrenalin.

Skibob

Dole v Rudě na asfaltu jsem si musel na chvíli po dlouhé době vyzkoušet i pěší turistiku ;-) Závěrem tedy nezbývá než konstatovat, že sněžná kola mají svoje opdstatnění. Dokonce si myslím, že nebude trvat dlouho a v oblastech, kde se vyskytuje sníh, se stanou běžnou součástí našich životů. A zvlášť ve verzi cargo.

Autor článku provozuje server o nákladních kolech www.cargobikes­.cz.

Jiří Štrupl, 26.02.2015
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Směr Provence na e-kole dnes v 17:43
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 17:04
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 17:00
Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 16:58
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. dnes v 15:47
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část dnes v 13:21
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 08:40
Elektrokola Přečipování elektrokola dnes v 08:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

269 cyklistů (9 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024