reklama

Test horského kola Author Epoque 1.0 27 – halama nejen do lesa

První pohled na testované Author Epoque 1.0 kolo nás od ryze horských kol posunul spíše ke kolům na sjezd či freeride. Silné trubky rámu, čtyřčepové pružení, široké pláště s rozměrem 2,25 a průměrem 27,5 palců. Vše je ještě podtrženo masivními sváry a nelakovaným rámem, který zachovává původní stříbrnou barvu duralových trubek. Prostě na první pohled pěkný kousek, který vysloveně láká do těžkého terénu. Ostatně Epoque je deklarován jako stroj kategorie Enduro.

Author epoque 1.0, řádný stroj na 27,5 palcových kolech
Author epoque 1.0, řádný stroj na 27,5 palcových kolech
Foto: Jiří Juřík

Druhý pohled pak již přináší jisté pochyby o jednoznačnosti určení tohoto kola. První co nás trklo, byl nepatřičně dlouhý představec, který by se dal očekávat spíše u maratonského či silničního kola. Rovněž nášlapné pedály nejsou pro běžné dovádění v terénu obvyklé. Navíc série Epoque je derivátem trail bike AGang Patriot. Prostě Epoque je usazen kdesi uprostřed, mezi, což navíc umocňuje možnost uzamčení jak vidlice, tak částečně i tlumiče. Dalším detailem, které posouvá Epoque blíže k terénu je návarek na sedlovkové trubce, který je připraven pro vedení dálkového ovládání vysunutí sedlovky. Tuto vymoženost a další páčku na řídítkách uvítají jezdci, kteří jezdí v často se střídajícím terénu a před technickými pasážemi či sjezdy se jim nechce sesedat a manipulovat s rychloupínákem sedlovky.

Vzduchový tlumič
O pružení zadní stavby se stará vzduchový tlumič.

Zastavme se podrobněji u systému pružení. Vpředu pracuje vzduchová vidlice RST F1RST 650B Air TRL, která má zdvih 120 mm a má dálkové uzamykání s ovládáním na pravé straně řídítek. Vidlice v terénu pracuje spolehlivě a větší nerovnosti bezpečně vyžehlí. V podstatě to samé lze napsat i o zadním pružení, kde se opět činí vzduchový prvek X-Fusion O2RL. Zadní stavba má rovněž zdvih 120 mm. K přepákování je použit čtyřčepový systém DLP (Drive Link Pivot), u kterého je čep sedlových vzpěr posunut nad osou zadního kola. Celek pracuje velice příjemně, ale… například zdvihnout kolo na zadní je docela obtížné, a to již při pouhém naskakování na obrubník. Zadek prostě propruží i při zamčeném tlumiči a přednímu kolu se nahoru nechce. Rovněž drobnější, často se opakující nerovnosti, například legendární pražská dlažba, vás i při jinak dobrém pružení pěkně vyklepou. Třeba takový sjezd z Vyšehradu ulicí Vratislavovou je zážitek i na tomto celopéru.

Desetikolečko
Vzadu se točí deset koleček.

Ostatní vybavení kola zajišťuje sázka na jistotu, a to především s ohledem na cenu Epoque 1.0, takže se setkáte s mixem od Shimana Deore a SLX. Vpředu je klasický převodník s třemi plackami, vzadu je pak pastorek s deseti kolečky. Rozsah rychlostí je tedy více než dostatečný pro všechny obtížnosti terénu, od silnice až po prudká stoupání. Pochvalu zaslouží řadicí páčky Deore, jejichž odřazovací páčku (na menší kolečka) lze ovládat na obě strany, tedy jak ukazováčkem k sobě, tak i palcem od  sebe. O zastavení se spolehlivě starají hydraulické kotoučové brzdy Tektro Draco WH se sedmipalcovými kotouči.

Řídítka
Na pravé straně ridítek je i ovládání zámku vidlice.

Jak již bylo naznačeno, jízdní vlastnosti kola Epoque 1.0 si vychutnáte spíše v těžkém terénu, kam tento stroj primárně patří. Ovšem pro jeho plné využití je potřeba se s ním naučit spolupracovat. Ostatně hmotnost 15,5 kg není málo, k tomu 120 mm zdvihy a navíc kola o větším průměru 27,5", to vše dohromady nabízí dost možností k dovádění v terénu, ale chce to umět. Pokud se sžijete, v podobě Epoque 1.0 získáte pracanta, po uzamčení pružení pojedete svižně po asfaltu, po odblokování vás pak čekají terénní hrátky. Jak již podtitulek naznačil, jedná se o pořádné kolo pro pořádné chlapy.

  • Kolo do širokého spektra terénů
  • Kvalitní provedení rámu
  • Dobré překonávání větších překážek
  • Nemístně dlouhý představec
  • Zbytečně robustní, až sjezdové pláště
  • Hodila by se teleskopická sedlovka, natož dálkově ovládaná

Technická specifikace

Název: Author Epoque 1.0 27
Velikost: S, M, L
Rám: double butted dural 6061 27.5", odpružený vzduchový tlumič X-FUSION O2RL uzamykatelný, 200 / 50 mm (zadní stavba 120 mm)
Vidlice: RST F1RST 650B Air TRL vzduchová dálkově uzamykatelná 1.5" tapered sloupek (120 mm)
Hlavové složení: AUTHOR Integrated 1.5" tapered
Převodník: SHIMANO M610 44–32–22 zubů 170 / 175 mm kliky
Středové složení: SHIMANO M610 BB unit
Přesmykač: SHIMANO Deore (34.9)
Měnič: SHIMANO SLX
Řazení: SHIMANO Deore (30)
Vícekolečko: SHIMANO HG-62–10 11–36 (10)
Řetěz: SHIMANO HG-75
Náboje: AUTHOR Helium / Xenon Disc 12 mm zadní osa bílé 32 děr
Brzdy: TEKTRO Draco WH kotoučové hydraulické (7" kotouče)
Brzdové páky: TEKTRO Draco WH
Ráfky: AUTHOR Radon Pro 27.5 černé 32 děr
Paprsky: nerez ocel 2.0 mm černé
Pláště: GEAX Goma Kevlar 27.5" x 2.25"
Pedály: SHIMANO M520 nášlapné
Řídítka: EASTON EA30 20 mm 685 mm
Gripy: AUTHOR Pro Lock
Představec: EASTON EA50
Sedlovka: EASTON EA50 (31.6)
Sedlo: AUTHOR Summit
Hmotnost: 15,5 kg / M
Cena: 41 990 Kč (akční cena: 38 990 Kč)
Další informace: www.author.cz

Fotogalerie

Author epoque 1.0, řádný stroj na 27,5 palcových kolech Epoque je opatřen decentní grafikou. Epoque je opatřen decentní grafikou. O pružení zadní stavby se stará vzduchový tlumič. Detail přepákování zadního pružení Integrované 1,5 palcové hlavové složení Nečekaně dlouhý představec Na pravé straně ridítek je i ovládání zámku vidlice. Ovládání uzavírání vidlice Přední hydraulická brzda Vzadu se točí deset koleček. Vpředu je klasický trojpřevodník. Přesmykač je již bez objímky. Neobvyklá objímka sedlovky Návarek pro vedení dálkového ovládání sedlovky
redakce NaKole.cz, 14.08.2014
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Sevilla a jižní španělsko vůbec 2024/4 dnes v 13:27
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část dnes v 13:25
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 12:14
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 12:05
Lehokola Přední náboj Novatec - ložiska dnes v 11:25
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

287 cyklistů (11 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024