reklama

Pardubice získaly titul Hlavní město cyklistů 2014

O vítězi soutěže nerozhodla jen dlouhá cyklistická tradice nebo počet kol v ulicích. Rozhodující byl celkový přístup města k řešení dopravy, a to nejen té cyklistické. Nezávislá porota složená z odborníků na cyklistickou dopravu hodnotila například také koncepční materiály, stav infrastruktury nebo kampaně, která města organizují nebo podporují.

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport.
Foto: Jiří Juřík

Vítězství v soutěži si odneslo město Pardubice, které si už v minulosti vysloužilo přídomek „cyklistická laboratoř“ České republiky. Utkání měst ale přineslo i svá překvapení. Mezi finalisty se kromě rovinatých měst s dlouhou cyklistickou tradicí objevilo také hlavní město kraje Vysočina Jihlava. Společně s Uherským Hradištěm, které se umístilo jako třetí, tak obsadila tato města pomyslné stupně vítězů. Kromě celkového pořadí měst rozdělila porota také dvě zvláštní ceny – za budování infrastruktury a za marketing a propagaci věnovanou cyklodopravě. Ocenění za infrastrukturu dostala Ostrava, cenu za marketing cyklistiky získal Hradec Králové.

Porota hodnotila především kvalitu dopravní politiky města a jednotlivých konkrétních kroků, které dělá pro zvládnutí narůstající dopravy. „Naše města jsou v naprosté většině zahlcená auty, takže většina lidí počítá s kolem maximálně pro vyjížďky na výlety,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek a dodává: „Logicky si pak lidé chtějí odpočinout někde, kde to je hezké. Moderní světová města se snaží vrátit život do měst, kam jízdní kola rozhodně patří.“ Cyklistika je spolu s pěší a veřejnou dopravou považována za stabilizující prvek, který přispívá ke zdravému prostředí ve městech. Konkrétní opatření, která se vybudují, jako jsou například cyklopruhy, cykloobousměrky nebo dopravní zklidnění, jsou důsledkem celé řady předchozích kroků. Mezi hlavní patří přítomnost cyklokoordinátora a schválená koncepce, spojená s konkrétními termíny a úkoly pro pracovníky městského úřadu. Soutěž Hlavní město cyklistů přitom hodnotila všechny tyto podmínky.

Pardubice

Vítězství v soutěži Hlavní město cyklistů 2014 si Pardubice zasloužily hlavně díky svým krokům v posledních třech letech, které město přiblížily na úroveň evropských cyklistických velmocí. Obyvatelé Pardubic mají srovnatelné dopravní chování v porovnání s městy v Německu. Podle výsledků nedávného dopravního výzkumu absolvují 19 % cest na jízdním kole, 35 % pěšky, 17 % veřejnou dopravou a 28 % s využitím osobních automobilů. To znamená, že více než polovina cest po městě je s využitím vlastní síly.

Během posledních let odsouhlasilo město základní koncepční dokumenty, v první řadě generel cyklistické dopravy a na něj navazující akční plán hlavních kroků. Město buduje novou infrastrukturu s ohledem na všechny druhy dopravy a se záměrem posílit tzv. koalici udržitelné dopravy, kterou tvoří pěší, cyklistická a veřejná doprava. „Město dlouhodobě směřuje k rovnoměrnému rozložení dopravy 4krát 25 procent. I když se jedná o dlouhodobý cíl, v současné době jsme k němu už velmi blízko, takže Pardubice mají dobrou výchozí pozici pro jeho dosažení,“ říká náměstek primátorky Pardubic Michal Koláček, který má dopravu ve městě na starosti. Jít osobním příkladem se rozhodla také primátorka města Štěpánka Fraňková, která se společně se svými náměstky a tajemníkem magistrátu zúčastní soutěže Do práce na kole a celý květen bude na radnici dojíždět na kole.

Pardubice

Cenu vítězi předal rektor Univerzity Palackého, profesor Jaroslav Miller. Bezprostředně po svém jmenování rektorem vyhlásil svůj záměr dostat studenty v Olomouci na kola podobným způsobem, jako je to k vidění například v britském Oxfordu nebo švédském Linköpingu. „Univerzita Palackého chce dostát své roli instituce, která určuje způsob životního stylu 21. století, jenž je ekologický a zdravý,“ řekl o své představě profesor Miller. Jízdní kolo je podle něj logickou volbou pro studenty, kteří mají omezený rozpočet a neustále potřebují cestovat mezi kolejemi a učebními budovami. „Rádi bychom přesvědčili v první řadě především studenty a zaměstnance univerzity, že pohyb mezi univerzitními budovami na kole je zdravý, přirozený, rychlý a hlavně je zadarmo,“ doplnil pan rektor. V prvním kroku univerzita plánuje pod značkou UP Bike zviditelnit a propojit vše, co se okolo cyklodopravy v Olomouci děje – od kampaně Do práce na kole, cyklojízd a cyklistických závodů až po workshopy a služby pro cyklisty.

Všichni účastníci slavnostního předávání dostali jako malý dárek volnou licenci na zhlédnutí filmu Lidský rozměr. Hodinu a čtvrt dlouhý film shrnuje výsledky 40 let zkušeností a důsledků městského plánování. Dánský architekt Jan Gehl a jeho kolegové tu ukazují, co se stane, když se do centra plánů a výpočtů umístí člověk a jeho potřeby. Film se mimo jiné promítal v Pardubicích, kde sloužil k vysvětlování záměrů města při schvalování nového územního plánu. „Lidský rozměr přispívá do diskuze, která je mimořádně aktuální i u nás: Jak docílit, aby se ve městech žilo lépe?“ říká Jan Noháč ze společnosti Aerofilms, zástupce distributora tohoto dánského filmu v České republice.

Přečtěte si také

Fotogalerie

Za Pardubice přebrali cenu (zleva): Vojtěch Jirsa - cyklokoordinátor města, Michal Koláček - náměstek primátorky pro oblast dopravy, Jakub Kutílek - odbor hlavního architekta. Zcela vpravo je Jakub Rybka ze společnosti Homeport. Pardubice Pardubice Pardubice Hradec Králové Hradec Králové Uherské Hradiště Uherské Hradiště Ostrava Ostrava Ostrava Jihlava
TZ Asociace měst pro cyklisty, 02.05.2014
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Kudrna)

Bikepackingová výzva Rakouskem až domů

Česko, Rakousko
04.07.2024 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
7 800 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
12.07.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Teplické cyklostezky na pohodu

Česko
20.08.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
26.08.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 01:04
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 23:37
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 21:23
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. včera v 18:55
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 18:49
NEcyklo Nejlepší vtip 54 včera v 15:35
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 včera v 15:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

199 cyklistů (2 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024