reklama

Lahovická cyklolávka byla konečně otevřena

Nejen cyklisté, ale rovněž pěší a možná i in-line bruslaři se v sobotu 12. dubna 2014 konečně dočkali zprovoznění podvěšené lávky pod Radotínským mostem, což je oficiální pojmenování pro dvojici mostů přes údolí Vltavy a Berounky. Neoficiální označení pak zní například Lahovická estakáda či most. V každém případě se jedná o součást velmi plíživě budovaného Pražského okruhu.

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Foto: Jiří Juřík

Velmi dlouhé čekání

Vlastní stavba dvou silničních mostů, které na sebe plynule navazují, byla započata v roce 2006 a dokončena roku 2010, kdy 20. září byla stavba zprovozněna. Od této doby pod oběma mosty nad oběma řekami, visely modré ocelové lávky určené pro cyklistický a pěší provoz. Ovšem osud obou lávek se značně lišil. Zatímco přes Berounku se již několik let jezdilo a jezdí, lávka nad Vltavou roky vedla odnikud nikam, protože na obou koncích chyběly nájezdy. Důvody byly pro naší republiku vcelku typické – nevyřešené majetkové vztahy pozemků, kde by měly rampy stát. Že by tentokrát opravdu nešlo o nedostávající se peníze, to se ani nechce věřit. Nicméně, v druhé polovině loňského roku se začalo pracovat, a to poměrně rychle, takže cyklisté mohou již využívat novou spojnici mezi páteřními cyklotrasami A1 a A2, tedy mezi pravým břehem Vltavy a levým Berounky, které po lávkách nově spojuje cyklotrasa číslo A102.

Výstavba nájezdových ramp
Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp

Počáteční i definitivní mušky

Přestože po konstrukční stránce nelze cyklolávce mnoho vytknout, je zde pár věcí, které cyklisté na slavnostním otevření komentovali. Především šlo o zpomalovací zábrany umístěné na obou nájezdových rampách. První výtku, že se tudy neprojede s vozíkem, se velmi rychle podařilo v praxi vyvrátit. Při vzdálenosti zábran 2,5 metrů od sebe, mezi nimi při troše opatrnosti projede kolo i se širším vozíkem pro dvě děti. Co však volá po okamžitém řešení je nejasná situace týkající se přednosti. Pokud se v protisměru potkají dva cyklisté, který má přednost? Volání bylo vyslyšeno a co nejdříve bude doplněno patřičné značení. Přednost by měl mít cyklista jedoucí do kopce, klesající musí přibrzdit. Zajímavé je, že u lávky přes Berounku tyto zábrany nejsou vůbec, přitom sklon ramp je srovnatelný. Navíc zde kdosi zlikvidoval sloupek, zabraňující vjezd autům a podle stop se tudy kdosi prohání na čtyřkolce. Evidentně dobrá zkratka.

Zábrany na nájezdových rampách cyklolávky
Les tolik diskutovaných zábran

Další diskusi pak způsobily průhledné rošty, tvořící povrch ramp i samotných mostů. Při pohledu vpřed se jeví jako kompaktní, ale podíváte li se kolmo dolů, jedete vlastně po síti dost vysoko nad terénem. Tento pohled může lidem majícím strach z výšek způsobovat problémy a závratě. Nicméně volba těchto prefabrikovaných roštů značně snížila cenu stavby, ale také zimní údržby. I zde je oproti mostu přes Berounku rozdíl, tady se jezdí po plném povrchu.

Rošt tvořící povrch cyklolávky
Průhled lávkou na cyklotrasu A2

Jistě bude zajímavá jízda po lávce za tmy, protože celá konstrukce je osazena skrytým, tedy nepřímým osvětlením ukrytým ve sloupcích zábradlí.

Na závěr dvě malé obavy. Jednak se zde, hlavně mezi zábranami, musí cyklisté naučit jezdit, tedy dávat si přednost, což jistě usnadní co nejrychleji doplněné značení. Pak je zde ještě jisté nebezpečí, aby se do konstrukce nezakousli zloději kovů, rošty drží jen několik šroubů.

Základní technické parametry:

  • Termín realizace ramp: zahájení v srpnu 2013, dokončení 31. 3. 2014
  • Celková délka lávky: 225 m
  • Délka ramp: rampa ze směru Komořany 170 m, ze směru Lahovice 250 m
  • Šířka mostu a ramp: 3,5 m
  • Výška mostu, maximálně nad terénem: cca. 18,5 m

Fotogalerie

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol. Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp Tudy na jaře roku 2014 opravdu vede nájezd na lávku. Nájezd od Komořan těsně před otevřením. Rituální stříhání pásky Při otevření cyklolávky se podávala minerální voda. První cyklisté vyjíždějí. Lahovická strana lávky při slavnostním otevření Pozor! Příčné, ale nedokonalé zábrany. Mezi zábranami se projede i s vozíkem. Les tolik diskutovaných zábran Průhled lávkou na cyklotrasu A2 Na komořanské straně je připraveno pokračování. Zatím však nikam nevede.
redakce NaKole.cz, 13.04.2014
Do vaší knihovny

Každý kopec stojí za … TO

Milan Silný
Volné pokračování knihy „Každý kopec má své ... NEJ“, oceněné 3. místem mezi cestopisy v mezinárodní soutěži TOURMAP 2010
Motto knihy: „Ti, kdož kopce vynechávají, polovičními cyklisty zdají se býti, neb zejména kopce pepřem a solí cyklistiky jsou.“ …
299 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
349 Kč
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, ale loňské kilometry, řekl bych, zavání skoro ostudou. Tak málo už jsem dlouho nenajel. A protože si vedu podrobnou knihu jízd v excelu, tak se s vámi mohu podělit o tu bídu. Ale prosím…
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

 ()
Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje hnutou brzdu na Májině kole. Jak dlouho asi takhle šlape, nevíme. Důležitý bod každého rána, doteď zanedbávaný a omezený na zjištění defektů - kontrola funkčnosti kol! U elektrárny před…
PetuVan | 23.01.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (1/2)

 ()
Po krátké přestávce jsme se vrátili k dovolené s bicyklem. Muž se po letech vybabral z bolestí zad, chtěli jsme něco akčnějšího. Jenže Jáchym (2r) byl lenoch, chodit se mu nechtělo a na delší nošení byl celkem těžký. Z cest do školky jsme měli ověřenou jeho "snášenlivost" vozíku. Mája po 4.…
PetuVan | 23.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 184. před 2 minutami
Rada při výběru kola 29 MTB vs. kros? Jaké? před 7 minutami
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 135. dnes v 09:59
NEcyklo Nevzdáváme, hubneme! dnes v 08:39
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 70 dnes v 07:45
Elektrokola baterie lion 36v kde koupit dnes v 06:55
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

230 cyklistů (19 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých…
Peggy | 15.02.2018

Bilance roku 2017

Nikdy jsem nepatřil k polykačům kilometrů, spíše než cyklista se prezentuji jako cykloturista, …
Stanley58 | 11.02.2018

Dunajská cyklostezka s dětmi nejen ve vozíku (2/2)

Den šestý: kemp - Linz 27 km (M 7,5 km) Ranní obloha pod mrakem, hurá! Roman kontroluje kola a zjišťuje…
PetuVan | 23.01.2018