reklama

Lahovická cyklolávka byla konečně otevřena

Nejen cyklisté, ale rovněž pěší a možná i in-line bruslaři se v sobotu 12. dubna 2014 konečně dočkali zprovoznění podvěšené lávky pod Radotínským mostem, což je oficiální pojmenování pro dvojici mostů přes údolí Vltavy a Berounky. Neoficiální označení pak zní například Lahovická estakáda či most. V každém případě se jedná o součást velmi plíživě budovaného Pražského okruhu.

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Foto: Jiří Juřík

Velmi dlouhé čekání

Vlastní stavba dvou silničních mostů, které na sebe plynule navazují, byla započata v roce 2006 a dokončena roku 2010, kdy 20. září byla stavba zprovozněna. Od této doby pod oběma mosty nad oběma řekami, visely modré ocelové lávky určené pro cyklistický a pěší provoz. Ovšem osud obou lávek se značně lišil. Zatímco přes Berounku se již několik let jezdilo a jezdí, lávka nad Vltavou roky vedla odnikud nikam, protože na obou koncích chyběly nájezdy. Důvody byly pro naší republiku vcelku typické – nevyřešené majetkové vztahy pozemků, kde by měly rampy stát. Že by tentokrát opravdu nešlo o nedostávající se peníze, to se ani nechce věřit. Nicméně, v druhé polovině loňského roku se začalo pracovat, a to poměrně rychle, takže cyklisté mohou již využívat novou spojnici mezi páteřními cyklotrasami A1 a A2, tedy mezi pravým břehem Vltavy a levým Berounky, které po lávkách nově spojuje cyklotrasa číslo A102.

Výstavba nájezdových ramp
Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp

Počáteční i definitivní mušky

Přestože po konstrukční stránce nelze cyklolávce mnoho vytknout, je zde pár věcí, které cyklisté na slavnostním otevření komentovali. Především šlo o zpomalovací zábrany umístěné na obou nájezdových rampách. První výtku, že se tudy neprojede s vozíkem, se velmi rychle podařilo v praxi vyvrátit. Při vzdálenosti zábran 2,5 metrů od sebe, mezi nimi při troše opatrnosti projede kolo i se širším vozíkem pro dvě děti. Co však volá po okamžitém řešení je nejasná situace týkající se přednosti. Pokud se v protisměru potkají dva cyklisté, který má přednost? Volání bylo vyslyšeno a co nejdříve bude doplněno patřičné značení. Přednost by měl mít cyklista jedoucí do kopce, klesající musí přibrzdit. Zajímavé je, že u lávky přes Berounku tyto zábrany nejsou vůbec, přitom sklon ramp je srovnatelný. Navíc zde kdosi zlikvidoval sloupek, zabraňující vjezd autům a podle stop se tudy kdosi prohání na čtyřkolce. Evidentně dobrá zkratka.

Zábrany na nájezdových rampách cyklolávky
Les tolik diskutovaných zábran

Další diskusi pak způsobily průhledné rošty, tvořící povrch ramp i samotných mostů. Při pohledu vpřed se jeví jako kompaktní, ale podíváte li se kolmo dolů, jedete vlastně po síti dost vysoko nad terénem. Tento pohled může lidem majícím strach z výšek způsobovat problémy a závratě. Nicméně volba těchto prefabrikovaných roštů značně snížila cenu stavby, ale také zimní údržby. I zde je oproti mostu přes Berounku rozdíl, tady se jezdí po plném povrchu.

Rošt tvořící povrch cyklolávky
Průhled lávkou na cyklotrasu A2

Jistě bude zajímavá jízda po lávce za tmy, protože celá konstrukce je osazena skrytým, tedy nepřímým osvětlením ukrytým ve sloupcích zábradlí.

Na závěr dvě malé obavy. Jednak se zde, hlavně mezi zábranami, musí cyklisté naučit jezdit, tedy dávat si přednost, což jistě usnadní co nejrychleji doplněné značení. Pak je zde ještě jisté nebezpečí, aby se do konstrukce nezakousli zloději kovů, rošty drží jen několik šroubů.

Základní technické parametry:

  • Termín realizace ramp: zahájení v srpnu 2013, dokončení 31. 3. 2014
  • Celková délka lávky: 225 m
  • Délka ramp: rampa ze směru Komořany 170 m, ze směru Lahovice 250 m
  • Šířka mostu a ramp: 3,5 m
  • Výška mostu, maximálně nad terénem: cca. 18,5 m

Fotogalerie

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol. Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp Tudy na jaře roku 2014 opravdu vede nájezd na lávku. Nájezd od Komořan těsně před otevřením. Rituální stříhání pásky Při otevření cyklolávky se podávala minerální voda. První cyklisté vyjíždějí. Lahovická strana lávky při slavnostním otevření Pozor! Příčné, ale nedokonalé zábrany. Mezi zábranami se projede i s vozíkem. Les tolik diskutovaných zábran Průhled lávkou na cyklotrasu A2 Na komořanské straně je připraveno pokračování. Zatím však nikam nevede.
redakce NaKole.cz, 13.04.2014
Do vaší knihovny

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
389 Kč

Rájem rozhlednovým – 77 nejnovějších rozhleden ČR

Nejnovější rozhledny České republiky, dotisk obohacený o 12 nových rozhleden
Rozhledny stále přibývají. Od minulého vydání této knihy jich bylo postaveno dalších 12. Celkem tedy za tři a půl roku přibylo 77 …
249 Kč
Blogy

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

Malý gurmánský výlet po jižním Walesu

 ()
Suchá předpověď počasí na poslední srpnový víkend, pondělí volné (bank holiday), příznivě načasované odpolední odlivy slibující zajímavé možnosti večerních jídelníčků,... - ideální podmínky na prodloužený víkendový výraz do míst kde už to sice dobře znám, kam se však stále rád vracívám, kde pořád…
cyklo-poustevnik | 30.09.2017

Vodňansko

 ()
Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde je unikátní oltář tzv. baldachýnového typu. Jde o zmenšenou napodobeninou Berniniho papežského oltáře z chrámu sv. Petra v Římě, a na světě jsou pouze tři - v Římě, ve španělském městě…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

 ()
Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí Ďumbieru. Ubytování sháníme na poslední chvíli a nikde není volno. Nakonec nacházíme volný apartmán v Pribylině, Západní Tatry - Roháče tu končí, Vysoké Tatry začínají a Nízké jsou také na…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

 ()
Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes, Šatov, Hevlín, Mikulov, Valtice, Lednici, objedeme Pálavu a vrátíme se o něco severněji přes přehradu Nové Mlýny, Pohořelice, Moravský Krumlov, kolem Dalešické…
VLB | 01.09.2017

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 69. včera v 23:11
NEcyklo Co nás zaujalo 172 včera v 22:59
Ostatní – cyklo Kvalitní přední světlo včera v 22:51
NEcyklo Co vás zaujalo 171. včera v 22:49
Cestování na kole Makedonie v říjnu 2017 včera v 21:52
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

160 cyklistů (9 přihlášených)

Reportáž psaná na kole 1.

Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a…
Martynka | 04.10.2017

Malý gurmánský výlet po jižním Walesu

Suchá předpověď počasí na poslední srpnový víkend, pondělí volné (bank holiday), příznivě načasované…
cyklo-poustevnik | 30.09.2017

Vodňansko

Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde…
radka | 21.09.2017