reklama

V Pardubicích volí pro každou pátou cestu jízdní kolo

Pardubice směle konkurují německým městům a v některých ohledech je dokonce překonají. Tuto skutečnost odhalil rozsáhlý průzkum dopravního chování, který dal Pardubičanům jedinečnou možnost porovnat se s našimi severními sousedy.

Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let.
Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let.
Foto: Tomáš Richter

Podle výsledků výzkumu absolvují obyvatelé 19 % cest na jízdním kole a 35 % pěšky – více než polovina cest je tedy s využitím vlastní síly. Dosahují tak srovnatelných výsledků s německými městy, jako jsou například Lipsko nebo Drážďany. „Lidé v Pardubicích mají v porovnání s našimi městy více osobních automobilů, přesto podíl cest s využitím aut je tu poměrně nízký,“ říká profesor Axel Ahrens z Technické univerzity v Drážďanech. Kolo je pro velkou část Pardubičanů jasnou volbou – téměř čtyři pětiny všech cest (77 %) jsou totiž kratší než 5 kilometrů. Podle autorů výzkumu mají Pardubice lepší výsledky než většina německých měst, která se už několik let snaží zkrotit prudký nárůst automobilové dopravy.

Podíl jednotlivých druhů dopravy na vnitřních cestách v Pardubicích
Infografika: cyklomesta.cz

Výzkumy jako je tento umožňují sledovat trendy a reakce obyvatel na provedené změny, a také srovnávat navzájem jednotlivá města. „To je něco, na čem lze stavět,“ komentuje to Axel Ahrens. Města v Německu provádí obdobné výzkumy podle stejné metodiky již od 70. let minulého století. Díky nim například víme, že od počátku 90. let se podíl cest na jízdním kole v Drážďanech ztrojnásobil na současných 20 %. Další z německých měst, Lipsko, za stejné období podíl cyklodopravy zdvojnásobilo na úroveň 18 %.

Jak rostl během let podíl cest na kole ve vybraných německých městech.
Infografika: cyklomesta.cz

Vysoký podíl cyklistů a pěších Pardubice zúročí i při plánovaných rekonstrukcích třídy několika hlavních ulic v centru. Začátkem března byla zahájena oprava třídy Míru a od dubna bude kraj rekonstruovat ulice 17. listopadu a Jana Palacha. „Na pěší a cyklisty se dopravní zácpy nevztahují. Lehce naleznou alternativní trasu,“ říká Vojtěch Jirsa z odboru hlavního architekta města a dodává: „Doufáme, že podíl cyklistů a pěších během uzavírek ještě vzroste a část lidí se rozhodne upřednostnit chůzi, MHD a kolo před automobilem.“ Podle měst tak pomohou nejen sobě, ale i jiným motoristům, kteří jet autem nutně potřebují.

Podíl jednotlivých druhů dopravy na cestách uvnitř města (srovnání Pardubic s německými městy)
Zdroj: cyklomesta.cz

Výzkum mimo jiné ukázal:

  • V Pardubicích je dvakrát více kol než osobních automobilů (420 automobilů vs. 893 kol na 1000 obyvatel)
  • Pardubice mají větší podíl tzv. „koalice zdravé dopravy“ (pěší + cyklo + veřejná doprava) než srovnatelná německá města
  • Obyvatelé Pardubic v průměru vykonají každý den 2,5 cesty
  • Největší podíl cest je z práce a do práce (29 %), následováno nákupy (25 %) a cestami za zábavou (24 %)

Fotogalerie

Pardubice pracují na podpoře cyklistické dopravy už řadu let. Podíl jednotlivých druhů dopravy na vnitřních cestách v Pardubicích. Jak rostl během let podíl cest na kole ve vybraných německých městech. Podíl jednotlivých druhů dopravy na cestách uvnitř města (srovnání Pardubic s německými městy)
TZ Asociace měst pro cyklisty, 06.03.2014
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 23:52
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 22:00
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 21:45
Vyjížďky, srazy, akce Praha - Voděradské Bučiny na kole včera v 21:26
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 21:14
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 18:50
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app včera v 14:31
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 06:55
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

186 cyklistů (7 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024