reklama

Lehocipedem po Holandsku

Jízda na kole Nizozemskem je pohádka, a je-li něco lepšího, pak je to jízda Nizozemskem na lehocipedu. Díky Holandskému společenství ležákistů (HSL) se mi dostalo srovnání, kterak se dělají lehovyjížďky v Brně a v Delft.

Skutečně pěkné kolo mi bylo zapůjčeno – Challenge, model Hurricane
Skutečně pěkné kolo mi bylo zapůjčeno – Challenge, model Hurricane
Foto: Jakob Bloemberg

Nejprve musím poznamenat, že v Nizozemsku a hlavně v kraji Zuid Holland – Jižní Holandsko, jsem nebyla poprvé. Coby cyklista tu mám už projetou nějakou tu tisícovku kilometrů po cyklostezkách, jichž je v celém NL asi přes 17 000 km. A přestože jsem zde poměrně často, možnost účastnit se lehovyjížďky jsem měla poprvé.

HSL vs. brnoBENT

Delft je malebné město na půli cesty mezi Rotterdamem a Haagem. Místní HSL (Holland Sociaal Liggend) datuje své lehopočátky dnem 23. ledna 2000 a má asi 20 členů. Vyjížďky jsou pravidelně jednou do měsíce, každou třetí neděli, a startovním místem je tradičně obec Pijnacker.

Brno je na tom poněkud jinak. Velikostí města se může chlubit snad několikanásobně, ale členů má brnoBENT od 8 do 10 „ks“ (což je však v poměru s celkovým množstvím kol u nás a tam srovnatelné). Také věkem nehraje spolek prim – první setkání proběhlo 22. dubna 2004. Na výlety vyrážíme nepravidelně, zpravidla když se to hodí mně, neb jsem většinou jejich organizátorem. Místem setkání je (tentokráte pravidelně) chodník před brněnským pivovarem.

Výlet

Podmínkou k účasti HSL vyjížďky bylo samozřejmě lehokolo, jehož se mi v těchto končinách dosud nedostávalo. Můj přítel, poloaktivní člen spolku, proto kontaktoval všechny ostatní e-mailem, zda by se nenašel jeden ležák kratšího vzrůstu pro mě. A ono to vyšlo. V místě setkání na mě čekala hodně použitá M5-ka, model Blueglide. Ta se však nedala zkrátit natolik, abych za jízdy nevypadávala ze sedla a tak se po úvaze zkrátil řetěz na matně černém Challenge Hurricane, na němž měl jet původně sponzor mého (dočasně) kola.

Směr výletu se stanovil proti větru, aby cesta domů uběhla rychleji, a také tamní počasí vypadalo příznivěji. Osm jezdců tak vyrazilo z Pijnackeru asi v 10 hodin a bod otočení měl být v Hoek van Holland (v překladu Roh Holandska), přístaviště hlavně z/do Velké Británie. Stanovené tempo bylo pro mě udržitelné jen krátce. Naštěstí se brzy rozhodli pro první hygienickou přestávku, takže jsem je nejen dohnala, ale také poprosila o další zkrácení rámu. (Pozn. na lehocipedu se častěji zkracuje rám než přibližuje sedlo k rámu. A také vzdálenost sedla vůči pedálům musí být z ergonomického hlediska na lehocipedu kratší.) Bohužel to už více nešlo, proto se šáhlo po radikálnější úpravě – uříznutí části trubky na vedení řetězu, jež bránila k řazení obou talířů. Přestože nejvyššími kopci v NL jsou mosty, řadit je potřeba i zde.

Stejně jako lehocipedisté z brnoBENTu, tak i lidé z Delftu a okolí si stanoví za cíl hospodu. V Hoek van Holland nám kápla do oka restaurace De Torpedoloods (bývalé skladiště torpéd). Všichni do jednoho si objednali jablkový koláč (v překladu do nizozemštiny de appeltaart) s kávou/čokolá­dou/kolou či jiným „lepidlem“:-). Brňané zpravidla netroškaří a objednávají rovnou oběd a pivo. Rozdíl je však v tradici. Nizozemci mají teplé jídlo až k večeři a v pivu vyšší procento alkoholu, nehledě na cenu, která, v objemově nerovných konzumačních případech, si je rovna.

Cesta zpět byla o něco kratší, s větrem v zádech a malebnější krajinou cyklostezek. V Pijnackeru jsme byli něco před pátou odpoledne a k mému překvapení jsem nebyla strhaná jen já.

Najeli jsme 92 km s průměrnou rychlostí 20,9 km/hod. Převládala kola dual 20" (přední i zadní kolo velikosti 20") a značka M5, plus jeden Flevo velomobile (celokapotovaná tříkolka). Kromě mého přítele neměl nikdo přilbu.

Shrnutí

Odmyslím-li si kvalitu a četnost cyklostezek, jsou hlavní rozdíly ve výletech obou spolků následující: Brňané vlastní předně vlastnoručně vyrobená kola a tak se i k výletu chovají spíše jako k příležitosti pohovořit si a předvést novinky a vymoženosti svého stroje. Každá přestávka v jízdě (i ta hygienická) protahuje výlet o desítky minut. Holanďané si jdou předně společensky užít sportu. Jisté rozdíly jsou i v technice jízdy: zatáčky jsem projížděla zpravidla rychleji a ostřeji – s větším zaklopením, přestože mezi Brňany nijak nevynikám, spíše naopak. A také v kopci jsem Holanďany dojížděla :-). Smutná je ovšem četnost výletů kolem Brna, chce to asi stanovit přesný termín tak, jak je tomu právě v Delft.

Stránky HSL: http://home.ka­belfoon.nl/~wpron­k/hsl/hsl.htm
Stránky brnoBENTu: www.blids.nl/o106
a také: www.lehobrno.bo­rec.cz

Fotogalerie

Skutečně pěkné kolo mi bylo zapůjčeno – Challenge, model Hurricane Úprava „mého“ kola v místě setkání spolku HSL (zkracování rámu a řetězu) Takto vypadá většina cyklostezek v Nizozemsku Druhá úprava „mého“ kola (uříznutí části trubky na vedení řetězu) Jedna z mnoha zastávek na cestě. Já stojím u překližkového lehocipedu mého přítele Koláč a káva v půli cesty Diskuze nad velomobilem u restaurace De Torpedoloods
Eva Navrátilová, www.blids.nl/o106, 25.11.2005
Vyzkoušejte
 (CK Bondo)

Holandsko na kole: Rovinkami za větrnými mlýny

Nizozemsko
07.06.2024 - 10 dní
cyklistický
Letecky
17 840 Kč
 (CK Extrem Tour)

Holandsko na lodi a na kole – střed

Nizozemsko
25.07.2024 - 10 dní
plavba na lodi
Autobusem
22 900 Kč
 (CK Extrem Tour)

Holandsko na lodi a na kole – střed

Nizozemsko
01.08.2024 - 10 dní
plavba na lodi
Autobusem
22 900 Kč
 (CK Frčíme)

Severní Holandsko na lodi a na kole

Nizozemsko
08.08.2024 - 10 dní
plavba na lodi
Autobusem
24 900 Kč
 (CK Cyklotur)

Holandsko na kole

Nizozemsko
12.08.2024 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
17 480 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy před 3 minutami
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 07:02
Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 23:52
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 22:00
Vyjížďky, srazy, akce Praha - Voděradské Bučiny na kole včera v 21:26
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 21:14
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app včera v 14:31
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 06:55
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

273 cyklistů (8 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024