reklama

Nová nákupní cyklotrasa vznikla v Liberci

Tematické trasy jsou v oblibě, v Česku se můžete projet například po cyklotrase Mlynářské, Pivní nebo Energetické. Letos vznikl ovšem unikát – značená nákupní cyklotrasa. Najdete ji v Liberci a vede k nákupnímu centru Géčko na okraji města. Jak tvrdí autorka celého nápadu Sylva Švihelová, zájem o nakupování s kolem prudce vzrostl, a to nejen díky trase. Více říká iniciátorka v rozhovoru…

Foto: Sylva Švihelová

Liberecké nákupní centrum Géčko se snaží přilákat zákazníky na kolech už delší dobu. Kromě bezpečného parkování v podobě boxů na kola si tak mohou návštěvníci tohoto nákupního centra například odložit svoje věci do uzamykatelné skříňky, zapůjčit si základní nářadí na opravu kola, konzultovat trasu nad cykloturistickou mapou nebo si načerpat zdarma vodu z nápojového automatu.


Boxy na kola před nákupním centrem Géčko v Liberci.
Foto: Sylva Švihelová

Automobilová doprava je ale v Liberci poměrně hustá, a tak přišli místní příznivci bicyklů s dalším nápadem. Aby se lidé na kolech nemuseli cestou přes centrum města proplétat silným automobilovým provozem, vznikla nová cyklotrasa označená symbolem cyklisty s nákupním košíkem. Trasa měří 3 kilometry, vede po vedlejších zklidněných cestách a propojuje mezinárodní dálkovou cyklotrasu Odra-Nisa a další trasy podél řeky Nisy.

Na důvody a okolnosti vzniku jsem se zeptala iniciátorky celého nápadu Sylvy Švihelové:


Sylva Švihelová
Foto: NaKole.cz

Komu především by měla nová trasa sloužit?
Nová trasa je určená pro všechny, kdo by chtěli do Géčka přijet na kole. Důraz jsme dávali na bezpečí, trasa je vedena po silnicích s minimálním provozem, takže cesta může sloužit dokonce i rodinám s malými dětmi.

Jak jste přišli na nápad vyznačit cyklotrasu jako „nákupní"?
Značená cyklotrasa je součástí celkového opatření. Nejprve jsme začali parkováním a službami pro cyklisty v samotném nákupním centru. Jak se ale ukázalo, velkou bariérou byl malý pocit bezpečí při cestách přes Liberec.

Mapy, stojany s pitnou vodou, na to se vždy obtížně shánějí peníze. Kdo to zaplatil?
Všechna opatření financovalo nákupní centrum, kterému se ta myšlenka líbila.

Máte nějakou zpětnou vazbu, jestli se ty peníze vrátily? Vyplatí se investovat do zákazníků na kolech?
Je pravda, že kolo v Liberci používají lidé stále více k dennímu dojíždění. To mimo jiné také znamená, že na kole jezdí stále více lidí na nákup. I proto je potřeba se k nim chovat jako k naprosto rovnoprávné skupině a vytvářet jim podmínky podobně jako ostatním skupinám zákazníků. V tomto ohledu se věci hodně změnily. Před dvěma lety bylo možné v našem městě cyklistu vidět jen velmi výjimečně. Dnes jsou stojany a cykloboxy před nákupním centrem prakticky neustále zaplněné.

A co vyznačení nákupní trasy? Trasa s tématem nakupování je u nás spíš kuriozitou…
Jsem ráda že tato trasa není jenom samoúčelná, ale spojuje páteřní trasy vedoucí skrze Liberec. Značená trasa nebyla vytvořena pouze proto, aby přivedla zákazníky k obchodnímu centru, ale je vlastně jakousi zkratkou mezi dvěma páteřními cyklotrasami vedoucími po zklidněných cestách.

Existují dnes tedy nějaká věrohodná data, která by vypovídala o zájmu ze strany zákazníků?
V současné době zpracováváme výzkum, který byl prováděný jak mezi potenciálními zákazníky (tedy mezi stávajícími cyklisty). Na druhou stranu jsme sledovali ochotu obchodních center provést určité úpravy, které by usnadnily přístup pro zákazníky na kolech. Výstupy budou podle očekávání hotové během podzimu tohoto roku.

Děkuji za rozhovor.

Přeprava nákladu na krátké vzdálenosti je v současné době velkým tématem pro evropská města, která se potýkají s častými dopravními kolapsy a zácpami. Zvýšit podíl zákazníků na kolech se snaží evropský projekt CycleLogistics, který zaštiťuje Evropská cyklistická federace. V Česku momentálně probíhá kampaň Nakupuj na kole, jehož cílem je představit různé způsoby přepravy zboží na jízdním kole.

Pro zajímavost…

Mezinárodní řetězec supermarketů Delhaize v Belgii například vyhlásil akci, během které instaloval bezpečné stojany před všemi svými prodejnami. Součástí kampaně byl i prodej vodotěsných nákupních tašek s firemním potiskem za zvýhodněnou cenu. 

Fotogalerie

Základní výbava jsou košík a batoh, to postačí k odvezení většiny běžných nákupů. Boxy na kola před nákupním centrem Géčko v Liberci. Nákupní cyklotrasa v Liberci.
Jitka Vrtalová, 25.09.2013
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app včera v 23:09
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 21:03
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část včera v 20:58
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 18:22
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 16:56
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 07:59
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 13.05.2024
Technické rady Využití 3D tisku a související pokec 13.05.2024
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

193 cyklistů (3 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024