reklama

České Budějovice chtějí 16% podíl cyklistů

Rozhovor s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic.

Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Foto: Martin Mach, EkoList

České Budějovice jsou městem, kde má cyklistika dlouholetou tradici. Z 1,2 miliardového rozpočtu dal loni magistrát na cyklistiku 27 milionů korun. O tom, s čím se město v prosazování cyklistiky jako dopravní alternativy potýká, jsme si povídali s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic. Rozhovor se konal u příležitosti konference Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v Hluboké nad Vltavou, která se konala v polovině září.

Jaká je situace cyklistické dopravy v Českých Budějovicích?
V současné době se v Českých Budějicích cyklistika podílí 9 % na dělbě dopravní práce. My bychom to rádi budováním cyklostezek, zvyšováním bezpečnosti a zlepšováním podmínek pro cyklisty dotáhli na 16 %. Je to kvůli tomu, že České Budějovice, tak jako jiná města, mají ohromný problém s individuální automobilovou dopravou a to zejména v centru. České Budějovice naštěstí mají naprosto ideální konfiguraci pro cyklistickou dopravu, protože leží v Budějovické pánvi a město je tedy rovinaté. Bohužel je od severu k jihu rozděleno třemi dost podstatnými bariérami: železnicí, kterou se nám daří překonávat asi nejméně, řekou a čtyřproudou silnicí první třídy.

Dá se tedy říci, že Českobudějovický magistrát cyklistickou dopravu podporuje?
V posledních letech tomu tak je, snažíme se každý rok do rozpočtu dávat paušálně deset milionů korun na cyklistickou dopravu. Někdy je to i více, to když máme připraveny větší projekty, kde očekáváme nějaké dotace. V roce 2003 jsme měli deset milionů v rozpočtu poprvé, ale protože nebyly ještě připraveny projekty, proinvestovalo se poměrně málo. Následující rok jsme si to ale vydatně vynahradili, na cyklistiku šlo celkem 27 milionů, letos to bude kolem 26 milionů.

Zmiňovala jste problém s individuální automobilovou dopravou. Jak řešíte problém parkování aut v Českých Budějovicích?
Řešíme to těžko. Nějakým způsobem jsme vyřešili parkování v historickém centru, kde jsme nastavili poměrně striktní režim. Na jeho dodržování dohlíží soukromá firma a systém funguje docela dobře. Ubylo aut v historickém centru, nejsou problémy s parkováním v centru, zůstaly ale problémy mimo centrum. Máme vytipována místa na výstavbu parkovacích domů s tím, že se to snažíme dát do veřejné soutěže investorům.

Jak tato omezení parkování v centru vnímají sami občané Českých Budějovic? A jaký je vztah lidí k cyklistické dopravě?
Co se týče parkování v centru města, zde byla situace už tak hrozná, že zavedené opatření nevyvolalo takovou nevoli, jak by se dalo očekávat. Vztah lidí k cyklistické dopravě je velmi pozitivní, lidé v Budějovicích na kolech jezdí hodně. Kdyby byly cesty pro cyklisty opravdu bezpečné, tak by to byl i nejsnazší dopravní prostředek například pro děti do škol. Abychom co nejvíce zvýšili bezpečnost, převzali jsme například kroměřížský projekt „Na kolo jen s přilbou“. Ve spolupráci s městskou policií odměňujeme děti, které na kole používají přilbu. Nejčastější formou dárku jsou drobné cyklistické potřeby jako blikačky či brašny. Čas od času je však odměnou kolo. Od října 2004 do května 2005 se počet dětí s přilbou zvedl na 40 %, což je téměř 35% nárůst. Vřele doporučuji jako politickou kampaň pro politiky!

Co je v Budějicích největší problém při výstavbě cyklistických stezek?
Jedním velkým problém je místo. Někdy se musíme vměstnat do cyklistické trasy, protože cyklostezka se na dané místo prostě nevejde, i když se snažíme upřednostnit budování bezpečnějších cyklostezek. Druhý velký problém je nedostatečná legislativa. U nás se Policie ČR striktně drží vyhlášky a nepřipouští různé normy a pracovní materiály, které vznikají na ministerstvu dopravy. Například podle normy existuje značka pro přejezd pro cyklisty. Policie ČR však tvrdí, že podle vyhlášky neví, jakým způsobem má zasáhnout v případě, že na takovém přechodu dojde k nehodě. Není totiž jasné, kdo zde má přednost. Stejné problémy jsou se situováním cyklistických tras do jednosměrek v protisměru. To jsou asi největší kameny úrazu. Nicméně nějaké vlaštovky se nám již daří. Domluvili jsme se s policií, že tam, kde budou vhodné podmínky a světelná signalizace, by nám přejezd pro cyklisty pustili. V centru máme už i jednu cyklistickou trasu v jednosměrce v protisměru. Je to takové malé vítězství ducha nad hmotou.

V mnoha městech jsou proti cyklostezkám v centru historických měst památkáři. Jaké je to u vás?
Památkáři jsou samozřejmě problém. Většina komunikací v centru je dlážděna velkými kostkami, což je pro cyklisty velmi nepohodlné. Větší opravy komunikací, v rámci nichž by bylo možné dělat nějaké úpravy, proběhly už v minulosti, ale to se na opravy ještě nepohlíželo koncepčně. Plánujeme opravu jedné ulice v centru a s památkáři jsme se domlouvali, že okraj silnice by byl vydlážděn menšími kostkami. To by památkářům nevadilo a pro cyklisty by to bylo sjízdnější. Loni se nám dokonce povedlo prosadit pruh cyklistické stezky z asfaltu kousek za divadlem, na okraji památkové rezervace.

A vy sama jezdíte do práce na kole?
Když jsem ještě nezastávala svou funkci, tak jsem jezdila běžně na kole, dnes jezdím do práce městskou hromadnou dopravou. Je to kvůli tomu, že musím být při výkonu své funkce za dámu a to na kole ne vždycky jde.

Martin Mach, EkoList, www.ekolist.cz, 10.10.2005
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II včera v 23:52
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část včera v 22:00
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 21:45
Vyjížďky, srazy, akce Praha - Voděradské Bučiny na kole včera v 21:26
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 21:14
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 18:50
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app včera v 14:31
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 06:55
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

146 cyklistů (1 přihlášený)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024