reklama

Tretry pomohou i rekreačním cyklistům

V dnešní době by s trochou nadsázky mohlo platit úsloví co Čech, to cyklista. Ovšem zdaleka neplatí, že co cyklista, to uživatel cyklistických treter. Mezi širokou cyklistickou veřejností spíše panuje mylný názor, že cyklistické tretry jsou vhodné pouze pro závodníky. Většina vyznavačů pohybu na dvou kolech se tak připravuje o výhody, které používání speciální obuvi na kolo přináší. Patří k nim vyšší účinnost šlapání a tím menší únava, větší pohodlí i snadné zachování správné pozice nohy na pedálu.

Rekreační tretry
Rekreační tretry

Cyklistické tretry jsou díky nášlapnému mechanismu pevně spojeny s pedálem, takže noha může zabírat i při pohybu směrem vzhůru. Tuhá podrážka tretry navíc zajistí efektivní přenos síly do pedálu. Díky tomu podáte stejný výkon při vynaložení výrazně menšího úsilí.

Rekreační cyklisté si tak jízdu mnohem více užijí a vychutnají, ti sportovnější zase pouhým použitím treter zvýší svojí výkonnost.

Jednotlivé modely treter se samozřejmě liší právě podle stylu jízdy, pro který jsou určeny. Jinak vypadají cyklistické tretry pro rekreační použití a jinak tretry závodní.

Rekreační tretry


Rekreační tretry

Tretry pro rekreační ježdění užijete dobře na trekingováhorská kola. Vizuálně se hodně podobají botám pro běžné chození a dají se také i na delší výšlap použít. Jejich zámky (tedy součást nášlapného mechanismu pro spojení s pedály) jsou více zapuštěny do podrážky, takže při chůzi nepřijdou do styku se zemí.

Také podrážka rekreačních treter je dostatečně ohebná i pro delší pohodlnou chůzi, ovšem přece jen je tužší, než u běžné obuvi, a to zejména v okolí zámků. Díky tomu tretry zvyšují účinnost šlapání oproti jízdě v běžných botách, ovšem ne tak výrazně, jako sportovní nebo závodní tretry.

Rekreační tretry užijete dobře na krosové i horské kolo.

Rekreačnímu použití odpovídá i použitý způsob zapínání, tedy tkaničky. Díky nim jsou tretry sice pohodlné, ale noha v nich není tak pevně upnuta, což opět poněkud snižuje výkonnost treter a míru přenosu síly od cyklisty do pedálu.

Sportovní tretry


Sportovní tretry

Tretry pro sportovní ježdění jsou určeny výhradně pro ježdění. Chůze v nich je nepohodlná a počítá se jen s krátkými přesuny, jako je zastávka v restauraci, přenesení kola v náročném terénním úseku  a podobně.

Mají tuhou a neohebnou podrážku a zapínání na suché zipy, vyšší modely navíc na přezku s ráčnou.

Závodní tretry


Silniční tretry

Tato obuv je určena opět pouze pro ježdění na kole, chůze v ní je krajně nepohodlná. Závodní tretry totiž mají extrémně tuhou a neohebnou podrážku, u nejlepších modelů z karbonu.

Také zapínání je řešeno tak, aby byla noha v botě co nejlépe fixována a veškerá síla jezdce se přenášela přímo na pedály.

Nejvyšší modely závodních treter mají zapínání, kdy se bota dokonale stáhne kolem nohy. Příkladem budiž třeba BOA systém, kde stažení probíhá za pomoci tenkého ocelového lanka,

ovládaného jednoduchým otočným mechanismem.

Silniční vs. MTB tretry


MTB tretry

Sportovní a závodní tretry lze dále dělit na silniční a MTB tretry. Silniční tretry mají hladkou podrážku a je u n ich kladen velký důraz na odvětrání, obuv na horská kola má podrážku uzpůsobenou občasné chůzi či běhu v terénu – jsou na ní výstupky podobné jako na fotbalových kopačkách, aby vám to v bahně neklouzalo.

Svrchní část treter na MTB je vyrobena z odolnějšího materiálu, aby bota vydržela častý kontakt odletujícími kamínky a nečistotou, který je při jízdě v terénu běžný.

 

Vzniklo ve spolupráci se specializovanou cyklistickou prodejnou Ski a Bike Centrum Radotín.

Fotogalerie

Rekreační tretry Rekreační tretry - podrážka Sportovní tretry Sportovní tretry - podrážka Silniční tretry Silniční tretry - podrážka MTB tretry MTB tretry - podrážka
Medio Interactive (PR), 13.05.2013
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy před 3 minutami
Technické rady Technické dotazy a poznatky II před 12 minutami
NEcyklo Ukrajina 43 před 18 minutami
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část dnes v 15:11
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app dnes v 14:31
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. dnes v 06:55
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část včera v 22:37
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 17:22
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

235 cyklistů (13 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024