Velikost rámu, proč?

Můžete mi prosím někdo objasnit, z jakého důvodu je velikost rámu vlastně tak důležitá? A co je větší průser: když si koupím rám menší či větší? Je to pouze kvůli rozkroku? Díky za názor.

[ Zpět ]
Datum: 27.01.2008
Autor: jinek
  • Re: Velikost rámu, proč?

         

    Když koupíš příliš velký rám budeš natažený za jízdy jak na skřipci. Velmi se ti tím ztíží ovládání kola. V technických úsecích bude jízda namáhavá a nebezpečná. I když dáš krátký představec a zasuneš sedlovku, jízda bude pro tebe utrpením. Je logické že se při nesprávném posedu velmi zhorší komfort a tím i zkrátí doba po kterou vydržíš v sedle bez bolestí zad.

    Když koupíš malý rám ovladatelnost bude dobrá, kolo bude hravé ale budeš muset shánět superdlouhou sedlovku a představec a budeš na tom vypadat jak vosa na bombónu. Živé a vratké kolo ale potřebuje zkušeného jezdce který si s tím poradí. Závodníci většinou jezdí menší rámy. Pro jejich obratnost a kvůli nižší hmotnosti.

    Pro 99% cyklistů je jediná správná velikost taková která odpovídá přesně jejich tělesným proporcím. Pouze velmi zkušení jezdci si mohou dovolit s velikostí experimentovat.

    [ Zpět ]
    Datum: 27.01.2008
    Autor: Petrun
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Velikost rámu, proč?

           

      Tak úplně nesouhlasím.

      Platí to až v extrémech, ale do určité míry je to spíše obráceně - tím mám na mysli délku rámu.
      Konkrétně mám na mysli případ, kdy mohu mít jednu velikost rámu s 12cm představcem a pak o jedno větší velikost s 10cm představcem. Ten větší rám bude ovladatelný lépe, protože kratší představec má na ovladatelnost výrazně větší vliv než 2cm rozdílu na délce rámu.
      Platí to samozřejmě pouze do určité míry, pod 9cm představce už ovladatelnost tolik neroste a začnou se pro běžné XC ježdění projevovat jiná negativa jako přílišné zvedání předního kola ve výjezdu (ale zase na druhou stranu o to lepší ve sjezdu), ...

      Já osobně bych už nikdy třeba nešel do delšího představce než 10,5cm, to prostě pro ovládání kola a sjezdy není ono.
      Na druhou stranu bych nešel do kratšího než 9cm.
      U sebe mám vyzkoušeno, že obě varianty jsou pro mě dost podobné a až tak se neliší v praxi a ta s 9cm je o malinko lepší (mám teď na obou svojich kolech zcela totožný posez, tedy přesně stejně sedlo vůči středu, přesně stejně vysoko řídítka vůči sedlo a přesně stejnou délku posezu a na jednom kole to mám s 9cm představcem a na druhém s 10,5cm; ty kola se liší délkou právě přesně o těch 1,5cm).

      Ale samozřejmě také záleží na druhu kola a způsobu použití.

      S výškou pak zcela souhlas, ta je špatně vždy a čím nižší kolo, tím vždy lepší (samozřejmě dost vysoké na to, aby stačila ještě nějaká rozumná sedlovka, aniž by hrozilo prasknutí rámu od ní; tedy třeba 450mm sedlovka už nebude opravdu to pravé).

      Podle mě je ideální vědět jakou potřebuju efektivní délku celého posezu (tzn. vzdálenost řídítek od sedla) a dále pak mít představu jaký chci představec a dle toho vybrat délku rámu (s tím aby byl co nejnižší).

      [ Zpět ]
      Datum: 27.01.2008
      Autor: Mlok
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velikost rámu, proč?

             

        Jasně, myslel jsem extrémy. Ono úplně přesně se kolo vybrat nedá. Většina výrobců horských a crossových kol dělá velikosti rámů po 2" a někteří dokonce až po 2,5". To jsou mezi velikostmi dost velké díry. Dá se to dohnat představcem a posunutím sedla ale jen pokud se člověk trefí do své velikosti rámu. U extrémů je tento problém opravdu neřešitelný. Podstatně lepší situace je u žiletek kde je odstupňování velikostí rámů velice jemné a svojí velikost si najde úplně každý. Je to ale logické žiletkáři tráví v sedle kola daleko víc hodin než běžný cyklista. Tady by při nevhodném posedu už šlo bez legrace o zdraví.

        Na druhu kola záleží především. Délka posedu se především odvíjí od úhlu který zaujímá při jízdě trup jezdce. Jiný bude na fullu se zdvihy 140/140 a jiný na žiletce. Ty délky se u stejného jezdce tak budou velmi lišit.

        Jediné řešení jak najít optimální posed pro nováčka je vyzkoušet co nejvíc kol a mít při tom kolem sebe lidi kteří při pohledu na nezkušeného poznají kde je problém. Postě půjčovat si kola a jezdit a zkoušet. Doporučit nějakou velikost na základě výšky je dost ošemetné. Já mám například při výšce 185 cm všechny rámy 19" a dedlovky 350 mm vytažené až na rysku. Mám totiž dlouhé nohy a na kole podle tabulek jsem se vždycky cítil špatně.

        [ Zpět ]
        Datum: 27.01.2008
        Autor: Petrun
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velikost rámu, proč?

             

        My, velcí kluci, si ovšem musíme vybrat, zda 22" lešení v potřebné tuhosti a přijatelné hmotnosti za šílené prachy, nebo průměrný 20", 14cm forštec a pořádně vytáhlou sedlovku...

        [ Zpět ]
        Datum: 28.01.2008
        Autor: Neregistrovaný uživatel ([email protected])
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Velikost rámu, proč?

               

          Pro vás tu jsou 29" kola.

          [ Zpět ]
          Datum: 28.01.2008
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Velikost rámu, proč?

                 

            No, 29" ve slušné kvalitě nic moc výběr a taky drahý. Já jsem nakonec našel a jsem spokojen...

            [ Zpět ]
            Datum: 28.01.2008
            Autor: Neregistrovaný uživatel ([email protected])
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Velikost rámu, proč?

         

    Možná by bylo dobré to vyzkoušet s botama a zjištěnou zkušenost aplikovat na rám :-)

    [ Zpět ]
    Datum: 27.01.2008
    Autor: hasan
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Velikost rámu, proč?

         

    Je to pouze kvůli rozkroku? POUZE? Ty vo*e! Už jsi někdy dosed´? A?
    A von napíše POUZE!
    Brrrrrrrrrrr!
    8-)

    [ Zpět ]
    Datum: 27.01.2008
    Autor: AV
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Velikost rámu, proč?

           

      No ještě jsem nedosed. Snad to ani nepoznám :o)

      [ Zpět ]
      Datum: 27.01.2008
      Autor: jinek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Velikost rámu, proč?

         

    vždycky jsem si kupoval ke svým 175 cm 18-ti palcový rám /MTB/ a ty odchylky v geometrii / mezi jednotlivými výrobci jsou rozdíly/ jsem ladil představcem, řidítky /vlaštovky x rovná/, posouváním sedla, podložkami pod představcem a vždy se mi nakonec jezdilo dobře. pouze jednou jsem koupil 19" Gianta v karbonu a zde jsem optimum nenašel / to je ten vzpomínaný problém, 17 a pak hned 19 , nic mezi/, téměř nejetý rám / za pěkný prachy/ tak odpočívá na skříni v pokoji. výběru velikosti je třeba věnovat maximální pozornost, ono ani ten menší rám s extrémně vytaženou sedlovkou nemusí sednout každému, protože posunuije sedlo hodně za střed a člověk šlape tak nějak před sebe, což každému nemusí vyhovovat, kolo může mít při výjezdu do kopce také tendenci k tomu stavět se "na zadní"

    [ Zpět ]
    Datum: 28.01.2008
    Autor: vladaza
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Velikost rámu, proč?

           

      Zrovna slapani pred sebe neni problem vytazene sedlovky, ale predozadniho posunuti sedla. Pokud to timhle vyladit nejde, ani treba sedlovkou s primym zamkem, jde o nevhodny uhel sedlove trubky, ne velikost ramu, tim se sedlo za stred neposune. Vyjimkou pak budou ramy typu Cube Stereo nebo Scott Genius aj., kde je uhel sedlove trubky uz z duvodu jinak umistenyho tlumice naprosto jinak nez je bezny, tam je potreba si dat na vysku ramu obzvlast pozor.
      Zvedani predniho kola bude potom problem delky ramu a hlavne delky hlavove trubky (a jejiho uhlu, pochopitelne taky + vysky zdvihu vidlice, meni-li se).

      [ Zpět ]
      Datum: 28.01.2008
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Velikost rámu, proč?

             

        Tak to je přesně ono. Přímý zámky mám na všech dlouhých sedlovkách, jinak bych byl už moc vzadu.

        [ Zpět ]
        Datum: 28.01.2008
        Autor: Petrun
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Prima bikerku z Prahy

08.12.2016
Hledam prima aktivni a atraktivni bikerku z P4, kolem 60, k vyletum na kole kolem Pruhonic a JM. Nevahej a pis 8…

Hledám: Barma v lednu 2017

05.12.2016
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

143 cyklistů (7 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016