Manitou Axel Elite LO

Zdravím všechny, mám dotaz. Koupil jsem nové kolo, které je vybaveno vidlicí Manitou Axel Elite Lockout TPC 100mm, model nejspíše 2007. Pro mě je tahle vidlice dost novinka, lockout je výborná věc, + a - u komprese ještě nemám v terénu vyzkoušeno, jestli to budu vůbec používat. Tyhle vymoženosti jsou ovládány páčkou, resp. kolečkem pravé vidlice (z pohledu jezdce).
Dotaz souvisí s kolečkem na levé vidlici. Nevím, co se tím reguluje (tuhost?, zdvih?). Jde o to, že když to povoluji (protisměru hod. ručiček), vnitřní nohy vidlice sjedou nepatrně dolů a tohle otáčení MÁ doraz. Při zatlačení do řidítek si pak vidlice slyšitelně "foukne". Když to ale dotahuji (po směru hod. ruč.), tak vnitřní nohy opět povyjedou, ale tohle otáčení NEMÁ žádný doraz, jako by konec přeskakoval! Není to problém? Chci se na to zeptat na plánované garančce, ale tady už jsem si přečetl spoustu rad, od nadšenci co kolům rozumí ;-)
Díky!

[ Zpět ]
Datum: 20.06.2007
Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
  • Re: Manitou Axel Elite LO

         

    Axel je pruzinovka, takze timhle koleckem menis predpeti prave te pruziny. Proto ti pri zatizeni a snizeni predpeti pruziny vnitrni nohy vidle zajely dovnitr, pri zvyseni naopak ven. Pokud mas technickou predstavivost, na princip regulovani predpeti pruziny urcite prijdes sam.

    [ Zpět ]
    Datum: 20.06.2007
    Autor: vasek
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Manitou Axel Elite LO

           

      Díky. Trochu jsem pobrouzdal tady po diskuzi k podobným tématům, narazil na tuninng test, a jsem malinko více v obraze, co je to předpětí atd. Ale je toho moc najednou. Myslím, že pro mě jako začátečníka, bude nejlepší se nejdřív s chodem vidlice seznámit, udělat si na tunningu popsaný laický test atd.

      Ještě se zeptám, je pro ono "seznámení" lepší pro začátek předpětí nepoužít, tzn. kolečko povolit nebo naopak? Myslím si, že při zdvihu vidlice 100mm spíše nepředpínat, vážím 75kg a jde mi o dobrou ovladatelnost a pohodlí v terénu.

      Ještě doplňková otázka, není ve vidlici nějaký stržený závit nebo jiný problém, když při utažení předpětí nelze došroubovat dokonce a i při lehkém dotažení přeskakuje? Když předpětí povoluji, funguje to zase správně a závit se hned chytí.

      [ Zpět ]
      Datum: 20.06.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Manitou Axel Elite LO

             

        Ideální stav je mít pružinu zcela nepředepnutou. Je pak nejcitlivější. Předepnutí je vlastně pouze nouzová varianta v případě, že je pružina moc měkká a o jedno tvrdší pružina by už byla moc.
        Takže to úplně povol a zkus jak se to bude chovat, pokud nebudeš chodit s vidlicí na doraz, tak to ani neutahuj. A pokud bys i při povoleném stavu nevyužíval celý zdvih vidlice, tak potřebuješ měkčí pružinu.

        Stržený závit by tam být mohl, ale takhle jen podle popisu se to nedá říct, to se pozná, až se to rozebere.

        [ Zpět ]
        Datum: 20.06.2007
        Autor: Mlok
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Manitou Axel Elite LO

               

          A tento příspěvek tedy platí pouze pro vidlice, které štelování předpětí mají a ta tvoje to tedy nebude. Ale vyšroubovaný to můžeš nechat stejně, ať máš plný zdvih.

          [ Zpět ]
          Datum: 20.06.2007
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Manitou Axel Elite LO

                 

            Taky by me nenapadlo, ze by sla u Axelu menit vyska zdvihu a naopak ne predpeti. Priste se musime ptat na vic podrobnosti, jestli se ten zdvih meni s nebo bez zatizeni, jak velka ta zmena je a tak :o)

            [ Zpět ]
            Datum: 20.06.2007
            Autor: vasek
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Manitou Axel Elite LO

                   

              Tak teď v tom mám guláš. Ten zdvih se změní jen nepatrně, cca. 5-7 mm (samo bez zatížení), to vypadá spíše na předpětí. Navíc si nemyslím, že bych měl na kole za 18,5tis. (RM EL NINO 2007) vidlici za 5,5tis.(s RTWD), kolo mělo být dle katalogu vybaveno Axel Elite 100 TPC LockOut a takové je i označení přímo na vidlici. Na netu u Progress Cycle jsem jí vlastně ani nenašel, i když dle obrázku odpovídá té s RTWD, ale na obrázku může být cokoliv... To samé na stránkách výrobce, kde pro změnu tahle vidlici vůbec není. Jsem z toho jelen..

              [ Zpět ]
              Datum: 21.06.2007
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Manitou Axel Elite LO

             

        na staršim kole mám taky axel a nemůžu se ubránit dojmu, že máš to co já, tedy štelovatelný zdvih někde v rozmezí 70-100mm označované jako RTWD. usuzuju na to z toho faktu, že ti nohy zajíždějí pouhým otáčením toho ovladacího prvku aniž bys vidlici zatížil. manitou nedělá něco jako "předpínání pružiny". aspon sem se o tom nikde nedočet. pokud udává možnost regulace tvrdosti tak sice píše "předpětí" ale hned následuje "(výměnou pružiny)"
        pokud přemůžu lenost, dojdu vyzkoušet jestli se mi taky v jedné z krajních poloh protáčí;-)

        [ Zpět ]
        Datum: 20.06.2007
        Autor: vette
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Manitou Axel Elite LO

               

          Fakt to tak je, Axely neznám všechny modely z paměti a nějak mi nenapadlo, že by RTWD dělali i u Axela. A ono jo.

          [ Zpět ]
          Datum: 20.06.2007
          Autor: Mlok
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Manitou Axel Elite LO

                 

            lenost byla překonána zvědavostí a doběhnul sem do kolárny. jednak mi teda ani v jedný krajní poloze kolečko nepřeskakuje ale z toho bych nedělal drama a taky to maká právě opačně než popsal Mr. R tedy doprava klesá a doleva se vysouvá. to ale není směroplatný jak by řekla máňa:o)

            [ Zpět ]
            Datum: 20.06.2007
            Autor: vette
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Manitou Axel Elite LO

                   

              Doprava když dotahuju tak stoupne, do leva když povoluju tak klesne. Klesne ale až těsně před koncem, jinak je těch otáček docela dost (asi 10). Hlavně, ten rozdíl je pouze 5-7 milimetrů, to nevypadá na zdvih..

              [ Zpět ]
              Datum: 21.06.2007
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Manitou Axel Elite LO

               

          Tak tedy nevím. Mám Axela Elite s TPC LO, model 2005 a ta předpětí nastavitelné má...

          [ Zpět ]
          Datum: 20.06.2007
          Autor: Jarda
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Manitou Axel Elite LO

                 

            pic kozu do vazu:o
            tak nevim co má Mr. R

            [ Zpět ]
            Datum: 20.06.2007
            Autor: vette
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Manitou Axel Elite LO

                   

              Já taky ne ;-) Zase nemám RTWD...

              [ Zpět ]
              Datum: 20.06.2007
              Autor: Jarda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Manitou Axel Elite LO

                   

              Jestli ses ale koukal do katalogu Manitou, tak tam to nevykoukáš... Konkrétně ta moje vidlice ani oficiálně neexistuje. Na jejich stránkách byla Elite, ale jen s FFD a bez LO. Podle mne to bylo děláno na zakázku pro Progress Cycle, kde jsem to na podzim 2004 kupoval...

              [ Zpět ]
              Datum: 21.06.2007
              Autor: Jarda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Manitou Axel Elite LO

                     

                cosi o tom sem psal v příspěvku, kterej se ztratil:-I na kompletovaný kola se někdy dostanou vidle, který nejsou v nabídce výrobce k volnýmu prodeji a naopak, takže těžko říct jak to s touhle konkrétní vidlí je:-/

                [ Zpět ]
                Datum: 21.06.2007
                Autor: vette
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Manitou Axel Elite LO

                       

                  Čoveče mám v tom guláš. Navíc jsem večer přišel na další věc, že jestli se měří zdvih od stírátka ke korunce (tedy vzdálenost odhaleného chromu vnitřní nohy), tak jsem naměřil 122 mm, je to možný? Myslel jsem, že Axel Elite 100 Lo bude mít zdvih 100mm.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 21.06.2007
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Manitou Axel Elite LO

                         

                    pokud bys měl stavitelnej zdvih tak nad levou nohou bude "kroutítko" vypadat asi takhle:
                    http://www.hbsuspension.com/items.asp?deptid=1...
                    je na něj "stupnice", která ukazuje momentální nastavenej zdvih. manitou děla většinou RTWD v rozsahu 30mm. pokud se ti změní zdvih o nějakých 5-7mm tak to nejspíš bude předpětí pružiny, který má Jarda.
                    zdvih změříš nejlíp tak, že např. olejem "umažeš" stírák a pak propružíš vidli. tím se ti vypíše na vnitřní noze kroužek z oleje a zdvih je vzdálenost mezi ním a břitem stíráku v nezatíženym stavu vidle. většinou naměříš míň, než je zdvih, udávaný výrobcem:)

                    [ Zpět ]
                    Datum: 21.06.2007
                    Autor: vette
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Manitou Axel Elite LO

                           

                      Takhle to fakt nevypadá. RTWD to nebude, bude to předpětí jak píše Jarda, je to myslím poznat i když to povolím a pak na to zatlačím. Ty kroutidla na vidlici vypadají jako na tomhle obrázku:
                      http://www.progresscycle.cz/detail.asp?ID=40... Super RTWD LO&det=axel_super.jpg&rok=2007
                      ale vidlice to má být Elite 100 LockOut. To měření vyzkouším, díky za radu. To mou popsané měření jsem si přečetl v návodu Manitou vidlic a taky mi to přišlo divný, jednak jsem naměřil moc (120) a jednak to snad přeci nejde až nadoraz do korunky.
                      Ještě jednou se ale zeptám, nedá mi to, myslíš, že to "nekonečno" při dotažení předpětí nebude problém? Nevím jak to vypadá uvnitř, rozebírat to nechci, ale nerad bych pak platil za nějaký stržený závit (kterej jsem nestrhnul) nebo tak něco...
                      Jinak díky moc za rady!

                      [ Zpět ]
                      Datum: 21.06.2007
                      Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Manitou Axel Elite LO

                             

                        nebudu rozvíjet teorie, nevim jak je udělaný to předpětí. řek bych že tam chybí doraz, že třeba na konci byla matička, závlačka segrovka a ta vypadla... zkus mailem milana (tuning-test)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 21.06.2007
                        Autor: vette
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Manitou Axel Elite LO

                           

                      oprava odkazu:
                      http://www.progresscycle.cz/detail.asp?ID=40...

                      [ Zpět ]
                      Datum: 21.06.2007
                      Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Manitou Axel Elite LO

                     

                Já tu svojí taky nenašel, ani na stránkách výrobce, ani na Progress Cycle. Přijde mi, jako by měla od každé Axel něco, ale dle obrázku se nejvíc podobá té s RTWD na ProgressCycle, ale ta by to být neměla.. Dle katalogu je kolo vybaveno Axel Elite 100 lockout TPC, to samé se píše i přímo na vidlici. Navíc je mi záhadou, že jsem naměřil zdvih 120mm, jestli to teda měřím správně.

                [ Zpět ]
                Datum: 21.06.2007
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Manitou Axel Elite LO

                       

                  Na novy kola se casto montuji tzv. OEM verze vidlic, tj. takovy modely, co jdou jenom na novy kola a zvlast se neprodavaji, muze jit o tenhle pripad.
                  Ad vyska zdvihu- vzdalenost od stiraku ke korunce jeste neznamena celkovy zdvih. I kdyz 22 mm navic se zda hodne i mne.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 21.06.2007
                  Autor: vasek
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Manitou Axel Elite LO

                         

                    No, ono navíc je to normálně pouze okolo 15 mm, těch 22 to je při dotaženým předpětí, kdy vidlice (asi negativní pružinou) povyleze o další milimetry. Jinak hoši díky za osvětu, v krámě kde jsem kolo koupil věděli houno, snad se víc dovim v jejich servisu na garančce. Odpružená vidlice je pro mě novinka a zjišťuju, že správný vyladění je alchymie. Vlastně jsem jen chtěl vědět, co tam mám zatím nastavit než se rozkoukám a takhle jsem se do toho zamotal :-)

                    [ Zpět ]
                    Datum: 21.06.2007
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Mr. R ([email protected]))
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Barma v lednu 2017

včera
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

81 cyklistů (7 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016