reklama

Cruzbike

Založil sem radši nové téma , aby se to nemotalo tam kde to nemá být. Evan, myslíš že to není moc estetické :o)) http://www.backprint.com/images/clearwindow_v.gif
Já si myslím, že právě tohle ukazuje to co je na lehokole nejúžasnější - pohodlí. Tahle fotka je zrovna z nějakého dvoudeního závodu na 240 mil .

[ Zpět ]
Datum: 17.01.2007
Autor: Holfi
  • Re: Cruzbike

         

    Sakra, omluva, ten odkaz je správně tenhle http://www.backprint.com/view_user_photo.asp...

    [ Zpět ]
    Datum: 17.01.2007
    Autor: Holfi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Cruzbike

           

      Věřím, že to kolo je pohodlné, obzvláště v kombinaci s osobou na snímku. o ale s estetikou nemá nic společného. Ani sebelepší kombinace barev dresu s ráme na kole na kráse nepřidává.
      Nehledě na to, že pokud neměřím kolem 180cm, pak na kolo ani nevysednu...

      [ Zpět ]
      Datum: 17.01.2007
      Autor: evan
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Cruzbike

             

        Proč si myslíš, že to kolo je pohodlné?

        [ Zpět ]
        Datum: 17.01.2007
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Ludez)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Cruzbike

               

          Třeba, protože to mám vyzkoušené .

          [ Zpět ]
          Datum: 17.01.2007
          Autor: Holfi
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Cruzbike

                 

            Čau, dotaz jsem adresoval na Evinu, ale Cruzbike mě zajímá, kde jsi ho zkoušel?

            [ Zpět ]
            Datum: 17.01.2007
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Ludez)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Cruzbike

                   

              Sem si ho postavil . Lehokolo sem chtěl, ale nemaje zatím možnosti svářet, našel sem tuhle variantu a pustil se do výroby a nyní začínám jezdit a sbírat zkušenosti.

              [ Zpět ]
              Datum: 17.01.2007
              Autor: Holfi
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Cruzbike

                     

                jaka byla ta skladacka cruzbike dual 20 s porovnanim s tim cruzbike dual 26?
                dik za odpoved

                [ Zpět ]
                Datum: 17.01.2007
                Autor: Neregistrovaný uživatel (nink)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Cruzbike

                       

                  Na tý skládačce 20 sem toho moc nenajel, vyzkopušel sem to a když viděl že to půjde, že je to pohodlné a celkem dobře to jede, pustil se hned do přestavby toho horáka.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 18.01.2007
                  Autor: Holfi
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Cruzbike

                     

                Škoda, mě zajímá ten Softrider nebo Silvio. Zrovna něco podobnýho chystám. Co se týče přímýho předního pohonu, tak to mají nejjednodušší pro nastavení výšky šlapání. Jejich prodejní strategie se mi teda moc nelíbí (něco na způsob TV Shopu apod.), nebo ty přední vidlice otočený o 180°, montexpásky, to vypadá hrozně.. ale jinak inspirativní pro snadný ježdění.
                V tom odkazu jsi vybral zrovna obr. nestandardního řešení s 28" koly a bez odpružení, ale věřím, že ty celoodpruž. jsou pohodlný. Mj. má zajímavě (až nepříjemně) připevněný stojánek. Přeju hodně zdaru a dej sem fotku!

                [ Zpět ]
                Datum: 17.01.2007
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Ludez)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Cruzbike

               

          Vydím-li usměvavého ležákistu, jen těžko si dokáži představit, že by na svém kole trpěl.

          [ Zpět ]
          Datum: 17.01.2007
          Autor: evan
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Cruzbike

                 

            Jo, máš pravdu, vypadá spokojeně a nad věcí. Po takových pěkných cestách se to jezdí...

            [ Zpět ]
            Datum: 17.01.2007
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Ludez)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Cruzbike

           

      John Tolhurst
      [email protected]
      Design Director
      CRUZBIKE Inc Front Wheel Drive
      http://www.cruzbike.com
      http://sports.groups.yahoo.com/group/Cruzbike/

      [ Zpět ]
      Datum: 20.01.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (johntolhurst ([email protected]))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Cruzbike

             

        Koukám, že by výrobce zajímalo o čem tady diskutujem :o))

        [ Zpět ]
        Datum: 20.01.2007
        Autor: Holfi
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Cruzbike

               

          Akorát si v tom asi moc nepočte, nejspíš jen vygoogloval stránky, kde jsou odkazy na jeho firmu, našel tohle, tak nám doplnil kompletní kontakt.

          [ Zpět ]
          Datum: 20.01.2007
          Autor: Jirka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Cruzbike

                 

            jo a v té jejich diskuzi se ptá, jestli někdo rozumí tomu co si tady píšem:-)

            [ Zpět ]
            Datum: 20.01.2007
            Autor: Neregistrovaný uživatel (waqw)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Cruzbike

                   

              Jiřík už to napravil ;-)

              [ Zpět ]
              Datum: 22.01.2007
              Autor: evan
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Cruzbike

         

    Mam dva dotazy....Jak se na tom drzi rovnovaha? Teziste to ma sakra vysoko. A pak...jak se z toho pada...zas je to vysoko a hlavne mi prijde, ze pri padu (do strany) tam budou prekazet riditka...A vubec, nedokazu si predstavit, ze pri padu do strany tam dam rychle nohu, kdyz ji mam vysoko a navic natahlou dopredu.

    [ Zpět ]
    Datum: 18.01.2007
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Cruzbike

           

      Těžiště je cca ve stejné výšce jako na původním horáku, možná i níž. Ono pro nás, nezkušené na lehu, to vypadá nebezpečně, ale: ani z normálního kola nepadáš do strany při vyšší rychlosti. Leda v zatáčce, když ti ustřelí kolo na blbém podkladě (nebo když nepřizpůsobíš rychlost stavu a povaze vozovky ... 8-))) )

      [ Zpět ]
      Datum: 18.01.2007
      Autor: Neregistrovaný uživatel (El)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Cruzbike

             

        No ten pad by v mem pripade spise souvisel s tim tezistem. Prijde mi, ze se to musi "vyklat" jak blazen. Teziste je urcite vejs, nez na horaku...kdyz slapes na horaku, sedis vzprimene a tim padem mas teziste niz....Tady lezis...
        Ale asi jde o zvyk.

        [ Zpět ]
        Datum: 18.01.2007
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Cruzbike

               

          A tohohle by ses nebál?
          http://poziome.republika.pl/techno44.html popř je tam odkaz na w.geocities.com B-)))

          [ Zpět ]
          Datum: 18.01.2007
          Autor: AV
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Cruzbike

                 

            Coz o to....ja se niceho nebojim...ani vlka:-) Jen mi proste prislo, ze ten clovek lezi dle meho celkem vysoko. Prece jen na lezaku lezis celkem nizko a tim padem mas niz teziste...o to je to vic stabilnejsi a lepe se to ridi.

            [ Zpět ]
            Datum: 18.01.2007
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Cruzbike

                   

              Poláci uvádě´j že za ten geocities (vlastně Atombike) se musí platit. Ale mrkni na to,pokud se nepletu, jsi technoloig, takže by to neměl být problém, že? 8-)))

              [ Zpět ]
              Datum: 18.01.2007
              Autor: Neregistrovaný uživatel (El)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Cruzbike

                     

                To je jak kolobezka se slapkama....ale pekne. Na tom bych se nebal....teziste nizko:-)
                Je hele, ten holohlavej pan vypada jako nas Vette:-))))))))

                [ Zpět ]
                Datum: 18.01.2007
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Cruzbike

             

        Těžiště je mnohem níž než na normálním kole, ta sedačka je zhruba ve výšce 60 cm. Já sem padnu hned na začátku 2x a to jenom díky tomu že byly volné řidítka otočily se jinam než sem zatáčel :o)) a v obou případech sem stačil z kola "vystoupit".

        [ Zpět ]
        Datum: 18.01.2007
        Autor: Holfi
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Těžiště

           

      Tak s tím těžištěm jsi naprosto mimo. Ale nic si z toho nedělej, většina lidí žije ve stejném omylu.
      Kolo se totiž řídí tím snadněji, čím vyšší má těžiště. Jde o to, že je to vlastně inverzní kyvadlo. Když to padá na bok, tak se těžiště vlastně otáčí kolem osy ležící v silnice (spojnice opěrných bodů). Čím dál od osy těžiště je, tím větší moment setrvačnosti je potřeba k udělení nějakého úhlového zrychlení. Nebo jinak: když kolo necháš prostě jen tak padat ze svislé polohy na bok, bude kolu s vyšším těžištěm trvat déle než dosáhne nějakého vychýlení, řekněme třeba deset stupňů. Lidský mozek má tedy daleko víc času zasáhnout a něco proti tomu naklánění udělat. Kdo poprvé sedne na lowracer se sedačkou 30cm nad zemí, má docela potíže udržet balanc. Typický projev je, že jede rovně a najednou udělá myšku dva metry do boku. Je to tím, že jeho mozek na začínající náklon reaguje moc pomalu, takže než zareaguje a začne vyvažovat, kolo se stihne naklonit víc a čím víc se nakloní tím déle trvá to vyrovnat a proto ta myška. Naopak když najezdíš něco kilometrů v tahu jen na lowraceru, a pak přesedneš na vysoké kolo, třeba takový Azub Max, máš dojem, jak bys řídil velrybu, vůbec se to nehýbe, naklopení do zatáčky trvá týden atd.
      Za druhé: člověk svisle versus člověk vodorovně. Pokud si uvědomíš, co je to těžiště, snad ti dojde, že na natočení objektu to nezávisí. Těžiště lidského těla je někde těsně nad pánví, takže když hodím nohy dolů a tělo zvednu nahoru, výška těžiště se pohla minimálně a těško říct, kterým směrem. Člověk na horáku má těžiště mnohem výš než člověk na poměrně vysokém lehokole, protože je celý posazený mnohem výš - vždyť má nohy svisle a přesto na zem nedosáhne. Tak vysoko jsem na lehokole v životě nikoho neviděl, všichni dosáhnou na zem ze sedla. Druhá možnost jak to potvrdit je ta, že i na vysokém lehokole se ti jen těžko podaří zvednout bržděním zadní kolo do vzduchu, zatímco z horáku každou chvíli někdo při panickém brždění (děcko, pes) přeletí přes řídítka a rozflákne si hlavu o silnic (viděl jsem).
      Jestli je cruzbike těžší na řízení, je to tím, že se ti do něj míchají i nohy. Naopak způsob, jakým se na tom sedí, patří k těm začátečnicky nejpřívětivějším: vysoké těžiště a osa pedálů níž než sedlo.

      [ Zpět ]
      Datum: 18.01.2007
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Těžiště

             

        S tim prvnim naprosto souhlasim.....je to logicke. Ale v zatackach to pujde do strany hure....Teda ani ne tak do zatacky, jako zpetne narovnani...
        Ale to druhe jen takhle z patra rict nemuzes. Ten cruzbike, co je na obrazku mi prijde, ze ma teziste urcite vejs, nez cyklista na klasickem kole. Ale to by se muselo spocitat...coz neni problem:-)
        Pak mi prijde, ze pro cloveka je poloha vzprimena prirozenejsi pro pohyb, nez poloha lezmo. Celej zivot pouzivame pro vzrimenej pohyb podobne, ne-li stejne svaly....dle meho se nam prirozenou cestou na klasickem kole lepe drzi balanc, nez na cruzeru. Dukazem toho muze byt to, ze clovek muze jet bez vetsich problemu (a mysek) na teoreticky nekonecne malem kole. Pokavad se slozis na 10cm vysoke kolo, bez problemu udrzis balanc, stejne jako na klasickem kole. U cruzera by byl dle meho problem...ale slo by o zvyk.
        No proste kazde kolo/lehokolo/cruzer...ma sve vyhody a nevyhody. Proto porad vymejslime ruzna hejblata a snazime se, aby byla dokonala...:-)

        [ Zpět ]
        Datum: 19.01.2007
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Těžiště

               

          ... vymejšlíme různá hejblata a snažíme se přesvědčit ostatní, že to, na které jsme zvyklí my, je nej ...

          [ Zpět ]
          Datum: 19.01.2007
          Autor: Neregistrovaný uživatel (El)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Těžiště

               

          S Jirkou se do odbornych debat nema cenu moc poustet, ma to vazne zmakly :o) .
          To teziste mozna bude vazne niz, nez na klasice, ale to i podle Jirky stabilitu spis ztizi. Resp. vyrovnavani vychyleni do stran. Jsem presvedcenej, ze i na tohle si telo vytvori jakysi automaticky navyk, taky by na tom jinak nikdo nejezdil. Ale vzprimena poloha ma urcite krome spousty nevyhod prave tu podstatnou vyhodu- lepsi prace s tezistem, takze i obratnost kola, znovuziskavani stability i za nestabilnich podminek (stani na miste, schopnost otocit se na minimalnim prostoru, prenaseni teziste, ...).

          [ Zpět ]
          Datum: 19.01.2007
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Těžiště

               

          Co se řídí snáz a co hůř je skutečně jedině otázka zvyku (pokud se bavíme o kolech dynamicky stabilních z fyzikálního hlediska, tj. rozhození rovnovážného stavu vytváří sílu snažící se rovnováhu obnovit). Klasické kolo se učíme od malička, jezdíme na něm patnáct nebo třicet let, pak zkusíme lehokolo a okamžitě prohlásíme, že je to těžší. Je? No pro nás ano. Ale já viděl v NL na závodech dětská lehokola, na kterých caparti všeho věku řádili úplně stejně, jako když děcka řádí na klasických dětských kolech. Viděl jsem děcko zkoušet jiné lehokolo, na kterém nikdy před tím nesedělo a navíc mu bylo velké. Dítěti bylo tak možná dvanáct, sotva dosáhlo na pedály, ale odjelo s tím napoprvé bez potíží.
          Na Cruzbiku jsem fakt nikdy nejel a jen jednoho jsem viděl, takže můžu jen hádat. Pokud se ale uváží jezdcec zvyklý na jiné kolo, leho nebo ne, pak má naučeno nohama pohánět a rukama řídit. Nicméně tady se dá řídit i nohama, respektive nohy kecají rukám do řízení. Určitě si i na to jde zvyknout, v mozku se vytvoří dráhy so každému šlápnutí nohou přiřadí ekvivalentní protitah rukama. Ale ze začátku to asi bude těžší.
          Co se týče toho zatáčení, tak tam mě připadá, že nejtěžší je nebát se rychle naklonit. Narovnání na konci se děje tak nějak samo, člověk ani neví, jak to dělá, prostě nechá odstředivku aby ho vytáhla zpět nahoru. Z občasného pošťuchování s jezdci klasických silničních kol když jsem měl lowracer si pamatuju, že zatáčení skorem předčilo tu aerodynamickou výhodu, ve správných zatáčkách. Tomu vysokýmu holt trvá mnohem dýl, než se nakloní na začátku a narovná na konci, pohled na mě obvykle popisovali jako "jedeš rovně, a když to vypadá, že tu zatáčku prošvihneš, tak sebou najednou mrskneš a seš zatočenej". Čili evidentně si můj mozek zvykl na dynamiku kola s nízkým těžištěm a naučil se ji využít. Proto ten pocit s velrybou když se pak přesedne zpátky na něco vysokého.
          Výšku těžiště jsme tu probírali v nějaké diskuzi o brždění. Já si myslím, že opravdu neexistuje způsob, jak postavit lehokolo tak vysoké, abys měl těžiště jako na klasice. Zkus si to představit jinak. Sedíš na klasickým kole a máš trup v nějakém úhlu nakloněný dopředu. Řekněme že hodně, ať je těžiště nízko. A teď zkus uvážit, že trup nakloníš naopak dozadu, aniž bys slezl ze sedla, ve stejném úhlu (to asi nikdo nesvedeme, jen tak pro představu). Logicky se těžiště posunulo oproti předchozí poloze dozadu, ale zůstalo stejně vysoko. I kdybys dokázal v tom záklonu natáhnout nohu dolů úplně svisle, budeš ji mít tak vysoko nad zemí, jak vysoko je pedál klasického kola v nejnižší poloze. A takhle vysoké lehokolo jsem nikdy neviděl a ani o takovém neslyšel, to by mělo kvalitně nezvladatelné rozjezdy a zastavování. I ta nejvyšší lehokola (a cruzbiky) jsou nutně aspoň o dvacet čísel nižší. Není to exaktně provedený důkaz, ale přijde mi to celkem zjevné. Na sebenižším klasickém kole nemůžeš mít těžiště tak nízko jako na sebevyšším lehokole. Což je jedna z věcí co komplikují život začátečníkům, než si ten mozek zvykne.

          [ Zpět ]
          Datum: 19.01.2007
          Autor: Jirka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Těžiště

                 

            Ja si myslim, ze jde asi o kompromis...dle toho se asi pozna dobre lehokolo a dobry stavitel. Kdyz budes mit sedacku nizko nad zemi, kolo bude citlive na rizeni, bude se s nim moct lepe proklickavat....ale diky tomu, ze bude citlive, bude jeho ovladani tezsi...dle meho i nebezpecnejsi.
            Kdyz budes mit lehokolo se sedackou vysoko posazenou, tak kolo dube line, tezko pujde do zatacek a jeste hur z nich. O to mi prave slo, kdyz jsem se ptal, jak se na tom jezdi, kdyz to ma tak vysoke teziste. Na kohoutovce ti to taky moc nepojede, nemuzes s tim jet jako na normalnim kole. Sedis sice vzprimene, ale teziste mas sakra vysoko. Zatocit tim prudce do zatacky je docela umeni....vim to, zkousel jsem:-)))
            Lezak od azubu mi prijde s tim tezistem akorad. Sice jsem na tom nikdy nesedel, ale pri pohledu si clovek rika, ze se na tom bude moct jet.
            A jeste, jak psal Vasek....na lezaku se hure bude balancovat, hure se otacet "na fleku", protoze mas jinak rozlozenou hmotu, nez ve vzprimene poloze.
            No je to veda pro medveda, ale o to vic je to zajimave...!!!
            Jo necetl jsi od Cibulky "Mechanika jizdniho kola"? Velice zajimave cteni. Ale je to jen o klasickem kole.

            [ Zpět ]
            Datum: 19.01.2007
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Těžiště

                   

              Rozhodně jde vždycky o kompromis, ale není žádný jeden ideální. Kde se ti různé vlastnosti potkají v dobrém kompromisu závisí hlavně na účelu kola. Například ty Azuby jsou dělané jako snadno zvladatelné turistické kolo, které zvládne terén (terénější lehokolo než odpružený Max s širokými plášti bys hledal těžko) a uveze náklad, při poskytování maximálního pohodlí. Tomuhle všemu se obětují třeba rychlost a hmotnost. Naopak takový lowracer co je dobrý lowracer se od Azubu na první pohled liší mnohonásobně víc než se liší jakákoliv dvě vzpřímená kola, přesto se u něj opět může jednat o skvěle vyvážený kompromis. Jakmile ho dostaneš trochu do krve (spíš do mozku), nepřipadá ti o nic méně stabilní nebo nějak nezbezpečný, díky většímu rozvoru často naopak. Možnost dát ruku na zem a případný pád z v podstatě nulové výšky (vyzkoušeno, když ti to ustřelí v prudké zatáčce, padáš cca z 15cm. Akorát se odřeš tím sklouznutím po zemi, ale v podstatě ani nemáš modřinu, na zlomeniny zapomeň, ty nehrozí) vytváří naopak pocit bezpečí. Jakémukoliv Azubu zdrhneš na tři šlápnutí do pedálu, o vzpřímených kolech nemluvě. A jak to některé silničáře krásně irituje, když jim zdrhá týpek v bavlněným triku na kole vlastní výroby a nemůžou ho dohnat! Nicméně jízda ve městě s auty parkujícími těsně u křižovatek, za nimiž nejsi s hlavou 90cm nad zemí vůbec vidět, ta už není tak příjemná. A mimo asfalt to není jen lehce se pohupující limuzína jako Azub, ale šílené natřásadlo připomínající ty vibrační mašiny na hubnutí z Teleshopingů a máš pořádný dojem, že tomu kolu ubližuješ. Jak Azub Max tak lowracer (třeba Optima Baron) jsou perfektně vyvážené kompromisy, ale každý pro ten svůj účel. Nestačí říct, že tenhle je bezpečnější, nebo tenhle rychlejší, je potřeba dodat kontext. Lowracer bude bezpečnější vy rychlých sjezdech z kopce mimo obec, protože daleko lépe brzdí a zatáčí a to i při vysokých rychlostech. Max bude zase rychlejší v terénu, protože 6cm vysoký kámen ho prostě nezajímá, zatímco tomu lowraceru by procvakl duši v předním kole.
              Díval jsem se, jak jezdí prudké rychlé zatáčky vzpřímení cyklisti (už jsem tak dlouho na ničem vysokém pořádně nejel, že bych si sám nikdy netrofl jet zatáčku tak rychle). Třeba odbočení doprava, nebo pravoúhlá zatáčka na úzké cyklostezce. Všiml jsem si, že naklánějí kolo rychleji než sebe, na začátku. Čili pohyb tělem vůči kolu. To na lehokole neděláš (většinou), ale zas máš těžiště níž, tak to možná ani nepotřebuješ. Jestli je nějaké lehokolo tak vysoké, aby ti v zatáčce připadalo líné, to nevím. Já jezdím hlavně na Azubu 4, a ten je do zatáček živější, aspoň mi to tvrdí lidi co jedou se mnou třeba na horákách. Přitom moje sedačka 63cm nad zemí (nejnižší bod sedačky) už roznodně patří k těm vysoký, zas o tolik výš už to nejde, aby člověk dosáhl na zem.
              Co se týká otáčení na fleku, tak je fakt, že lehokola mívají většinou víc nebo míň omezený rejd. Závodní lowracer s jedinou řetězovou kladkou pod sedlem a řetězem visícím vedle předního kola není lehké otočit na normálně široké silnici. Naproti tomu i Azub se spodním řízením projede i U-obrátku na rampě pro invalidy (splňuje-li rampa současné normy), dělám to každou cestu do školy a ze školy. Zkoušel jsem to přibližně měřit, a otočím se o 360°v kruhu o průměru 4m, možná i o kousek míň. Na kole člověk jednak málokdy potřebuje zatáčet tak těsně, a za druhé se na to většina lidí musí pekelně soustředit i s klasikou. Tak to není velký hendikep.
              Tu knihu jsem nečetl, ale možná se po ní podívám titul zní zajímavě. Pokud jsou tam i diferenciální rovnice pro tu dynamickou stabilitu, asi bych to i koupil.

              [ Zpět ]
              Datum: 19.01.2007
              Autor: Jirka
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Těžiště

                     

                Knihu prodavali v knihkupectvi CVUT...je to tam u stavarny. A stala tusim 60Kc....je to takova mala, uzka knizka...ale zajimava. Jsem si pocetl. A vse je tam matematicky, takze pokavad hovis matematice, jako ja, uzijes si:-)
                No ted jsi presne napsal, to co jsem mel na mysli.
                Mozna jsem se tenkrat ptal na tu vejsku teziste spatne, nebo jsem spise nevysvetlil, proc touzim mit u lezaku teziste co nejniz....pro me je nizsi teziste na lezaku prijatelnejsi, hlavne kvuli ovladatelnosti...ta mi prijde u lezaku velkou vyhodou a ja bych to vyzadoval. To, ze se to chova jako obracene kyvadlo a ze ze zacatku bude mit clovek problem s rizenim...to bych prekous. Hlavni je, ze se s tim lehce dostanes vsude. I ta otocka na fleku by s tim sla lepe...po nacviku. Je to lepsi, nez sedet vysoko a mit pod sebou relativne "nemotornou" vec.

                [ Zpět ]
                Datum: 19.01.2007
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Pro Jirku

                     

                Jirko, nepřemýšlel jsi o tom, že by jsi napsal nějaké pojednání o lehokolech? Snad ve všech tvých příspěvcích týkajících se lehokol velice pěkně a podle mě i srozumitelně vysvětluješ rozdíly mezi koly a lehokoly.Já jezdím na ležáku vlastní výroby od léta a je fakt, že než jsem poprvé vyjel, tak jsem nějaké informace o technice jízdy pročetl, ale většinu informací jsem pochytil až vlastní jízdou. Kdysi jsem si koupil knihu od Hrubíška , pojednávající o horáku. Některé věci jsem se tam dozvěděl a poučil se.Bylo by určitě zajímavé si přečíst něco podobného od tebe. Né, to není pochlebování, ikdyž se to tak může jevit. Jen se prostě skláním nad tím, jak všem trpělivě vysvětluješ výhody a nevýhody lehokola. Lidé podle mne chápou to, že lehokolo je jen jiný druh kola, ale málokdo si uvědomí to, že i lehokolo se dá dělit dál ( a to podobně jako klasika) na silniční, krosové a horské a určitě ještě dál. Asi by stačilo sesbírát tvé reakce z diskusí a už by z toho bylo zajimavé čtení formou otázek a odpovědí. tak co, nemáš do toho chuť?

                [ Zpět ]
                Datum: 19.01.2007
                Autor: Papji
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Pro Jirku

                       

                  Netvrdím, že mě to nenapadlo, ale protože mě moc neznáš, asi děláš jeden omyl: nejsem si jistý, jestli to "trpělivé vysvětlování" není spíš "příšerná ukecanost". Lidi co mě znají osobně by asi souhlasili.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 20.01.2007
                  Autor: Jirka
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Pro Jirku

                         

                    Rozhodně ta ukecanost není na škodu, obzvláště pro nás začátečníky lehokolisty :o))

                    [ Zpět ]
                    Datum: 20.01.2007
                    Autor: Holfi
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Pro Jirku

                           

                      Souhlasím s Holfim. Vždyť i tady vychází články. Jirko zamysli se a přidej nějaký pro lehokolisty, hlavně pro ty začínající. A když to bude na pokračování, tak se určitě nikdo zlobit nebude.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 20.01.2007
                      Autor: Papji
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Pro Jirku

                         

                    Prstíky bole´j dřív než klapačka, takže brebta můžeš být, ale tady to neva ...

                    [ Zpět ]
                    Datum: 20.01.2007
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (El)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Těžiště

               

          To bohuzel nic nepopira nebot pokud se slozis na jakkoli male vzprimene kolo tak mas ve vysce 10cm boty a nikoli teziste.Teziste mas tam co panev tedy o dost podstatne vys nez na jirkou uvadenem lowraceru, kde ve vysce 10cm nemas boty, ale tu panev. Druha vec je ze v tomto pripade jirka zcela jiste neteoretizuje ale mluvi o prozite vlastni zkusenosti.
          Nezminen je jiny podstatny rozdil a sice moznost tezistem hybat. Ta ti u jakkoli maleho vzprimeneho kola zustala. Nikoli tak na lezaku. Tam tezistem hybu velmi pomalu pres naklon celeho stroje zpusobeny vychylenim riditek. Ta pomala reakce pochazi odtud a ne od polohy tela.

          [ Zpět ]
          Datum: 19.01.2007
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Těžiště

                 

            myslím, že nemáš úplně pravdu. Ani vestoje do strany těžištěm nepohneš, maximálně můžeš pod sebou naklánět kolo a ty se na něm můžeš všelijak kroutit. Ale těžiště bude (podle mě) furt na stejným místě.

            [ Zpět ]
            Datum: 21.01.2007
            Autor: PavelŠ
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Těžiště

                   

              Nebude. Pohybem teziste do strany se da i zatocit, jenom musi po vychyleni tela nasledovat i odpovidajici pohyb celym kolem, jinak se pada na zem :o)

              [ Zpět ]
              Datum: 21.01.2007
              Autor: vasek
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Těžiště

                     

                Myslím, že v principu má Pavel pravdu v tomhle: máš soustavu podepřenou ve dvou bodech, a pomocí svých svalů můžeš měnit její tvar. Pokud se neopřeš někde o třetí bod, tak žádná změna tvaru nemůže vytvořit sílu, která by těžiště soustavy posunula jinam. V tomhle smyslu je ta soustava izolovaná.
                Pokud máš dojem, žes vykloněním do strany pohnul těžištěm, je to tím, žes při tom pohnul řídítky a díky pohybu vpřed ti to tím pádem zatáčí. Ten pohyb tělem vůči kolu usnadňuje manipulaci s kolem a tím ovlivnění dráhy pohybu podpěrných bodů po zemi, ale nehýbe těžištěm soustavy.
                Fyziku oblbnout nejde, ale je potřeba nějak vysvětlit trialisty co na kolech i na motorkách umí stát na místě pomocí mávání rukama a nohama, a naklánění kola pod tělem. Napadla mě teorie a zkoušel jsem ji na ségřině cvičícím balónu (ta obrovská nafouknutá věc co furt zavazí v obýváku, i když je majitelka ve Finsku a nikdo na tom necvičí :-) ). Tam se dá držet balanc tím, že člověk vlastně odrolovává balón do boku, takže pod sebou posouvá opěrný "bod" kam potřebuje. Jde to líp s méně nafouknutým, asi kvůli tření co tam dělá tlumení či co. Pokud to aplikuju na to stání na místě na kole, vyjde mi tohle: pneumatika je v průžezu kulatá, a jak kolo nakláním, bod dotyku se pohybuje do strany. Proto si člověk vyvine reflex, který pád doleva kompenzuje nakloněním kola doleva a těla doprava. Zákon zachování hybnosti a momentu hybnosti v izolované soustavě samozřejmě platí, těžiště se nikam nehnulo, nespadne se kvůli tomu, že se posunuly opěrné body aby jejich spojnice byla pod těžištěm.

                [ Zpět ]
                Datum: 21.01.2007
                Autor: Jirka
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Těžiště

                       

                  Tak jo, mate me na lopatkach :o) Az se Jirko zase potkame, ukazes mi, jak umis taky bez vychyleni teziste stat na lehokole :o)

                  [ Zpět ]
                  Datum: 21.01.2007
                  Autor: vasek
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Těžiště

                         

                    No to právě neumím, nedokážu mávat tělem tak moc, aby ten náklon kola stál za řeč. Ale neuměl jsem to na žádným kole.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.01.2007
                    Autor: Jirka
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Těžiště

                       

                  já myslím, že se v tomto případě možná fyzika dá oblbnout rotačním pohybem některých částí soustavy. Ale podrobně fyzikálně promyšlené to nemám (teda pokud neuvažuju aerodynamickej odpor prostředí, pak by to fungovalo určitě:-) ).
                  Ale potřebné rotační pohyby můžeš dělat na lehokole asi tak stějně snadno jako ve stoje, navíc máš výhodu menšího momentu otáčení celé soustavy, který musíš překonat a menšího poloměru otáčení (=výšky těžiště).

                  [ Zpět ]
                  Datum: 22.01.2007
                  Autor: PavelŠ
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Těžiště

                         

                    No pokud máš na mysli vliv setrvačnosti rotujícího kola, tak ten je jednak malý, a jednak by tě stejně moc nezachránil. Jde zas o zákon zachování celkového momentu hybnosti. Pokud jedej přímo vpřed, tak kolem podélné osy kola nic nerotuje. Když pak roztočené přední kolo vychýlíš natočením řídítek třeba doleva, tak část jeho rotačního pohybu se promítne do podélné osy kola, kolem které se nyní jakoby část hmoty soustavy točí doleva (v kladném směru směřuje-li osa ve směru jízdy). Aby se zachoval celkový moment hybnosti soustavy, zbytek soustavy se pokusí rotovat doprava. Jinými slovy pokud děláš pohyb řídítky doleva proto, že potřebuješ dostat těžiště doprava od spojnice podpěrných bodů, tak ti to pomáhá, vliv roztočeného předního kola se opravdu pokusí tím těžištěm pohnout doprava. Jenže poměr momentu hybnosti předního kola kolem osy náboje a momentu hybnosti celé soustavy kolem osy ležící ve spojnici bodů dotyku s vozovkou, násobený navíc sinem úhlu natočení řídítek je tak mrňavý, že síla, kterou takhle získáš, má zandbatelný vliv na řiditelnost jízdního kola. Když jedeš pomalu, moment hybnosti předního kola je malý, když jedeš rychle, bude malý úhel natočení řídítek. Prakticky už to taky někdo ověřoval, postavil tzv. Unrideable Bicycle, kterému dal vedle předního kola do vzduchu druhé stejné točící se opačně, čili celkový moment hybnosti nula. Jeho chybička spočívala v tom, že bylo "quite rideable". Trochu živější a při vypuštění z ruky spadlo na zem rychleji, ale za jízdy nebyl skoro cítit rozdíl.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.01.2007
                    Autor: Jirka
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Těžiště

                           

                      nene, mám na mysli rotační pohyby jezdce (třeba tělem nebo rukama) v rovině kolmé na směr jízdy. Pokud (pěšky) balancuju na nějakém "laně" (třeba přecházím potok po kmeni stromu), tak si podobnými pohyby celkem úspěšně pomáhám (točím rukama nebo se nějak nakláním). Ale podobné naklánění trupu lze dělat vleže stejně jako na MTB. A navíc si nejsem jist, jestli to vůbec má nějaký fyzikální vliv (možná to pomáhá jen psychologicky:-) ).

                      [ Zpět ]
                      Datum: 23.01.2007
                      Autor: PavelŠ
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Těžiště

                         

                    Predem znova upozornuju, ze netvrdim, ze by byl jeden samohyb buhviproc lepsi nez ten druhy. Ale tvrdit o lehokole, ze ma mensi polomer otaceni nez treba bike, to se mi zda pritazeny za vlasy, i kdyz k tomu pouzijete na zduvodneni stovky poucek a vzorecku :o)))

                    [ Zpět ]
                    Datum: 22.01.2007
                    Autor: vasek
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Těžiště

                           

                      Neřekl bych, že Pavel tvrdil tohle.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 22.01.2007
                      Autor: Jirka
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Těžiště

                             

                        "Ale potřebné rotační pohyby můžeš dělat na lehokole asi tak stějně snadno jako ve stoje, navíc máš výhodu menšího momentu otáčení celé soustavy, který musíš překonat a menšího poloměru otáčení (=výšky těžiště)."

                        [ Zpět ]
                        Datum: 22.01.2007
                        Autor: vasek
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Těžiště

                             

                        to vašek: to přece nemá souvislost s poloměrem otáčení, je to reakce na můj dlouhý příspěvek o balancování. Měl na mysli natáčení kola okolo osy ležící ve spojnici dotykových bodů plášťů a silnice při vyvažovacích pohybech kdy tělo nakláníš do strany vůči kolu. Moment setrvačnosti kolem této osy má lehokolo opravdu mnohem menší, i když si nejsem jistý, že to je výhoda. Celou dobu nepadlo slovo o poloměru zatáčení.
                        Je fakt, že Pavel na tom Maxu umí neuvěřitelné věci, i když stát na místě jsem ho taky neviděl.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 23.01.2007
                        Autor: Jirka
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Těžiště

                             

                        To myslíš mě s těma neuvěřitelnýma věcma? Tak to mi prozraď, myslím, že dělám jen uvěřitelné věci (zvlášť ve srovnání s tebou). Nic jsem nikdy netrénoval. Mimochodem: nedávno jsem jedním pokusem zjistil, že vyjet mírnější schody není žádný problém, možná zkusím i nějaké příkřejší;-) Ale trénování blbostí není nic pro mě, já se radši jen projíždím.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 23.01.2007
                        Autor: PavelŠ
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Těžiště

                           

                      nepleť poloměr otáčení a poloměr zatáčení:-)
                      Měl jsem na mysli poloměr otáčení těžiště kola v případě pádu na stranu. A ten je menší, pokud je těžiště níž, to je celé.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 23.01.2007
                      Autor: PavelŠ
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Těžiště

                             

                        Aha :o)

                        [ Zpět ]
                        Datum: 23.01.2007
                        Autor: vasek
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Těžiště

             

        Jirko máš svatou pravdu,sám jsem to v těchto dnech zjistil na tom mém KOPIE TOXY-ZR,ale na druhé straně mne mladý kluk na normálním kole nepředjel a to je mi 67 let.

        [ Zpět ]
        Datum: 09.03.2007
        Autor: Jarmes
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Cruzbike

         

    Vypadá to jako kára na mrtvoly.

    [ Zpět ]
    Datum: 20.01.2007
    Autor: Petrun
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

311 cyklistů (13 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024