alu 7005 x 6061.T6

mohl by mi prosím někdo z přítonmých odborníků přiblížit rozdíl v těchto dvou materiálech pro použití v rámech kol?
Dík

[ Zpět ]
Datum: 12.01.2007
Autor: alvp
  • Re: alu 7005 x 6061.T6

         

    Mozna neco najdes tady http://www.sweb.cz/michal.rus/semestralka/

    [ Zpět ]
    Datum: 12.01.2007
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: alu 7005 x 6061.T6

         

    Rozdíl je velmi jednoduše řečeno ve finálním složení legujících prvků,které posouvají materiál rámu k té či oné požadované vlastnosti(např, mez kluzu,která je důležitá z hlediska trvalé deformace rámu),k tomu přistupuje pochopitelně spousta dalších faktorů jako tvar trubek,použití HFS či TFS.Slitiny s označením T6 jsou následně tepelně upravovány po svaření rámu ve spec. pecích,které ještě vylepší pevnostní hodnoty materiálu.A praxe???Stejně nic nepoznáme:-O))))))),jen to zaplatímeAle vážně,tohle se samo netýká rámů levnějších kol-každé sáhnutí na rám navíc stojí peníze a tak se s tím setkáme jen u těch lepších rámů a největší jistoty jsou u tzv. hand made výrobců.A taky je spousta rámů ze stejných materiálů,ale z obchodních důvodů používají výrobci odlišný název .

    [ Zpět ]
    Datum: 12.01.2007
    Autor: Merida
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: alu 7005 x 6061.T6

           

      s hliníkama .T6 jsem se setkal i u duralovejch prutů pro stany Jurek, takže netuším jak by to mělo bejt upravovaný o svařování, když tam nic svařovanýho není (spoje jsou frézovaný)

      [ Zpět ]
      Datum: 12.01.2007
      Autor: alvp
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: alu 7005 x 6061.T6

         

    OT:

    Vůbec tomu nerozumím... Ale konkrétně 6061.T6 jsem snad u rámů ještě neviděl. Spíš jsem na to narazil u představců a třeba rohů, možná sedlovek apod.. Také mi ten materiál připadá o hodně tvrdší než co se normálně používají na rámy. Jakoby byl tvrzený nebo kalený... Ikdyž u hliníku asi těžko ;-)
    Může mi k tomu někdo něco říct ?

    [ Zpět ]
    Datum: 12.01.2007
    Autor: Jarda
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: alu 7005 x 6061.T6

           

      no třeba Superior ná z 6061.T6 snad celou kolekci...

      [ Zpět ]
      Datum: 12.01.2007
      Autor: alvp
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: alu 7005 x 6061.T6

             

        Že by ?
        A nebude to tedy už moc tuhé, nepružné...?

        [ Zpět ]
        Datum: 12.01.2007
        Autor: Jarda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: alu 7005 x 6061.T6

               

          A proč by se nemohly upravovat tepelně i jiné výrobky než rámy.Jasně je řečeno,že nabudou požadovaných vlastností až po tepelné úpravě-prosím nezaměňovat s tepelnou úpravou na odstranění vnitřního pnutí po svaření.To je něco jiného.6061 T6 je na kolech naprosto běžný materiál a jaké jsou výsledné vlastnosti rámů-to už nechte na odbornících-uvědomte si,že tímhle se zabývají týmy lidí,kteří mají za ůkol dosáhnout co nejlepšího kompromisu-nic jiného to totiž není.Rám kola toho musí splňovat příliš mnoho od pružnosti přes krut až po pevnost a to v každém místě jinak :-o)))

          [ Zpět ]
          Datum: 12.01.2007
          Autor: Merida
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: alu 7005 x 6061.T6

         

    Dotaz na vyrobce (3 roky zpatky):
    ……..
    ……..
    Vy jste prece take u crossovych modelu snad jeste v r.2000 pouzivali 7005. Proc jste presli na 6061? V cem je lepsi 6061 (Al-Mg-Si) oproti 7005 (Al-Mg-Zn) a naopak - proc nejdrazsi horske modely stavite na 7005?
    ……..
    ……..


    Odpoved od vyrobce:
    ================= =================
    Od (From): "Brož Radim" <[email protected]>
    Komu (To): "Jarda Kurzveil" [email protected]>
    Kopie (Cc):
    Předmět (Subject): Re: Credit 2003
    Datum (Date): 5. 2. 2004 9:46
    ==================================================
    ……..
    ……..
    ……..

    V čem je lepší ta či ona slitina Vám nikdo nepoví. Je to jako srovnávat blondýnu a brunetu. Každá je v něčem trošku jiná, ale zásadní rozdíl v nich nehledejte. ALU 6061 je mnohem náročnější na dodržení technologického postupu při teplotním zpracování materiálu, ale je o něco málo levnější. Použití ALU 7005 na dražších kolech je hlavně z důvodu vyšší pořizovací ceny a menšího rizika při zpracování materiálu. Pokud totiž dodavatel nedodrží přesné podmínky při zpracovávání ALU 6061 může být rám příliš měkký nebo naopak příliš tvrdý již na začátku a tím dříve křehčí. My spolupracujeme s velice kvalitní továrnou a tak mám důvod věřit, že jejich plně automatické zpracování materiálu je naprosto spolehlivé. Ostatně za poslední 4 roky masového používání ALU materiálu nám prasknul jeden kus a to mám ještě vážné pochybnosti o užívání crossového kola 15-ti letým mladíkem. Údajně na kole běžně skákal ze schodů.... Šlo o náš model Energy.
    ………
    ………
    ………

    [ Zpět ]
    Datum: 12.01.2007
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: alu 7005 x 6061.T6

           

      No a co v podstatě píšu výše???....rozdíl nepoznáme,jen to zaplatíme...,různé obchodní názvy pro stejné věci,zpracování u velkovýrobců a dodržení technologického postupu jsem ani nerozváděl,protože to je na další téma.Duratec zase používá slitinu 7020,která se rovněž tepelně upravuje a u takového výrobce bych měl důvěru vzhledem k počtu vyrobených rámů a tradici na trhu.Ale to jsou už diskuze na dlouho a v podstatě mnoho nepřinesou-každý výrobce brání ten svůj materiál a my zákazníci si toho buď nebudeme všímat a nebo budeme hledat to o čem si myslíme,že pro nás bude lepší :-o))))).Faktem je,že ale vývoj rozhodně nespí a i když to možná úplně nepřipustíme posouvají se možnosti "hliníku" stále výše i když už se zdálo ,že jsou u konce:-o)))-viz útěk Meridy od Magnézia zpět k Hliníku,kdy se podařilo vyrobit rámy z tohoto materiálu blížící se vlastnostmi prvně zmiňovanému-ovšem podstatně levněji.A propos-po 3 letech jsem osedlal kolo odložené ve sklepě na ocelovém rámu-Fort-CC 90DB-už jsem zapomněl,že kolo může být taky docela pohodlné :-O))))

      [ Zpět ]
      Datum: 12.01.2007
      Autor: Merida
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: alu 7005 x 6061.T6

         

    Žádný hliník se nevyrovná starým dobrým tennostěným ocelovým trubkám. Za to dám krk. Na fitness kole jsem zkoušel hliníkovou silniční vidli. Hrůza a děs, kostitřas! Dal jsem místo ní tenkou, směrem dolů hodně zeslabovanou CrMo za 1/4 ceny té silniční. I když je o 1/4 kg těžší, jízda sní je nesrovnatelně příjemnější. Hliník je shit. I když se kvalitní železné rámy už nevyrábí, nadějí do budoucna je že alespoň ceny karbonu stále klesají.

    [ Zpět ]
    Datum: 12.01.2007
    Autor: Petrun
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: alu 7005 x 6061.T6

           

      Já bych zase oceláka na silniční kolo ani moc nechtěl. Na horala ještě možná, ale na silnici věřím hliníku.

      [ Zpět ]
      Datum: 31.05.2007
      Autor: nooski
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: alu 7005 x 6061.T6

             

        Ten hliník už mi mockrát praskl. Prasknout vidle tak už jsem pod drnem!

        [ Zpět ]
        Datum: 31.05.2007
        Autor: Petrun
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: alu 7005 x 6061.T6

               

          Mám 4. hliníkový rám a drží. Zato se mi podařilo ohnout ocelový rám a zlomit ocelová řidítka.

          [ Zpět ]
          Datum: 01.06.2007
          Autor: nooski
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: alu 7005 x 6061.T6

         

    Ja myslim, ze je zbytecne resit zda ten dural, nebo ten dural. Obycejnej smrtelnik rozdil nepozna. Vetsinou stejne ty nazvy vznikaj jen proto, ze se duralove slitiny meni a vznikaji nove a nove. Jedna je takova, druha je trosku makova. Snazej se docilit co nejlepsi vlastnosti, zpracovatelnost a tak porad badaj, badaj a badaj a hold to museji obcas i pojmenovat.
    Spis bych resil, zda dural/ocel/titan/karbon...tam uz clovek trosku neco pociti.

    [ Zpět ]
    Datum: 13.01.2007
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: alu 7005 x 6061.T6

           

      No podle me ani spousta nesmrtelniku ten rozdil nepozna:-)). Dotaz ale znel ne jak poznam rozdil, ale jaky je rozdil. Jen tak, ciste ze zajmu. A protoze i me toto pred casem docela zajimalo a odpovedi typu “jina slitina, jine zpracovani, jiny technologicky postup,…” me nic noveho co bych uz nevedel nerekly, proto ten dotaz primo na vyrobce. Odpoved jasna, strucna, srozumitelna:-))

      [ Zpět ]
      Datum: 13.01.2007
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: alu 7005 x 6061.T6

             

        No mit vic casu, zajdu do knihovny CVUT a zjistim vse:-))))) Urcite by se dal nekde najit materialovej list a tam by bylo vse:-)

        [ Zpět ]
        Datum: 13.01.2007
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: alu 7005 x 6061.T6

           

      A vo tom to je.

      [ Zpět ]
      Datum: 13.01.2007
      Autor: Petrun
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: alu 7005 x 6061.T6

           

      Je to asi mesic, co jsem cetl o jednom zajimavym srovnavacim testu. Slo o MTB HT, stejny velikosti, podobna geometrie, ruzny firmy, jenom jiny material- karbon, titan, hlinik, kombinace hliniku s karbonem a ocel. Ramy obalili silnou vrstvou jakysi omotavky, aby neslo poznat ani silu trubek, natoz neco jinyho. A pak probehl "slepy" test jejich vlastnosti. Podileli se na nem redaktori casopisu, hobbici i zavodnici. Vysledek byl ten, ze ve vetsine pripadu testujici poznali jenom ocel a karbon, resp. Al/karbon, zbytek uz byl veci nahody.
      Resit rozdil mezi duralem rady 6... nebo 7... mi prijde o nicem :o) .
      Z kazdyho z jmenovanych materialu muze zkuseny vyrobce vyrobit ram v podstate jakychkoli vlastnosti, lisit se bude nejvic ve tvaru, v hmotnosti, v zivotnosti, jenom konkretni material proto nikdy nemuze byt zarukou a nositelem konkretnich vlastnosti.

      [ Zpět ]
      Datum: 13.01.2007
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: alu 7005 x 6061.T6

             

        A který byl hodnocený nejlépe?
        Fandím oceli a karbonu.

        [ Zpět ]
        Datum: 13.01.2007
        Autor: Petrun
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: alu 7005 x 6061.T6

               

          Sežeň 3 dobrovolníky a FORT ti udělá luxusní rám z oceli:-o))).Ještě vloni byl v nabídce-teď už je to pouze na zakázku a od 3ks.Na pohled to nepoznáš od Alu,"papírová" stěna si vyžádala větší průměry trubek.

          [ Zpět ]
          Datum: 13.01.2007
          Autor: Merida
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: alu 7005 x 6061.T6

               

          Nejlip vysel celokarbon pro pohodli a hmotnost (ale vzdycky jde jenom o konkretni model), z uzivatelskyho hlediska dural s karbonovou zadni stavbou- pohodli+ hmotnost + rozumna cena. S oceli nic novyho pod sluncem- krasne pohodlna, ale tezka.
          Nicmene zvlast mensi a ne az tak zkuseni vyrobci delaji vetsinou karbonovy ramy stejne tezky jako hlinikovy (radsi je predimenzuji, nez aby riskovali), o jejich vlastnostech nemluve. I kdyz nektery vibrace karbon pohlcuje uz z podstaty materialu. Na oplatku zase vybornej ocelak nemusi vazit az o tolik vic nez dural, takze pro nezavodni ucely muze jeho pohodli prevazit nad par dkg navic.

          [ Zpět ]
          Datum: 13.01.2007
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: alu 7005 x 6061.T6

                 

            presna tak...dobry ocelak se vyrovna hliniku....mam postarsiho scotta s Cr-Mo ramem, vidle 125mm zdvih pruzina, vaha kola 13,7kg, coz je pekne vzhledem kvelikosti vidle i pevnosti ramu...jedina nevyhoda je, ze kde jsou nejake tukance a sramy,tam to muze rezavet, tak starat se o to....nebyt mi maly(19 velikost, skoda), nemenim ho

            [ Zpět ]
            Datum: 30.05.2007
            Autor: Neregistrovaný uživatel (honza 19)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: alu 7005 x 6061.T6

                   

              Ni proti Cr-Mo rámům, na HT je pořád jedna z možností, i když ta váha už začíná být out i tam.
              Ale 13,7kg na HT je teda fakt proklatě hodně. HT mi přijde těžký když má přes 12kg (teď myslím pořád střední průměrný ne super drahý kola, u těch drahých bychom byli někde na hranici 10kg ale ty kvůli ceně nemyslim).
              Pro představu, muj full 140/125 váží 12,5kg a to není žádné gramařské kolo.

              [ Zpět ]
              Datum: 31.05.2007
              Autor: Mlok
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: alu 7005 x 6061.T6

                     

                12,5 je skvelych na tvyho bika. Jak pocitas tu vahu? Znam lidi, co opisou udaj od vyrobce, takze ten uvadi soucet hodne optimistickych hmotnosti vsech komponentu + hodne optimistickou hmotnost ramu v nejmensi velikosti a bez laku, to vsechno pochopitelne bez kosiku, pedalu, .... , takze vysledna hmotnost kola ve stavu "ted muzu vyjet" se klidne i bez naradi a bez pumpicky atd. lisi o kilo a pul.
                Ted provadim nejaky zmeny na fullikovi a komplet se vsim snad uz budu atakovat 11 kg hranici. Vsechno delany s ohledem na vahu, ale predevsim na penezenku, v podstate nic ultralight a uz vubec ne ultra expensive.
                Ale nic zeleznyho mi na kolo nesmi :o)

                [ Zpět ]
                Datum: 31.05.2007
                Autor: vasek
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: alu 7005 x 6061.T6

                       

                  U mě katalogová váha téměř sedí (taky mám 18-ku rám, takže i kdyby vážili 16-ku, tak už to moc rozdíl nebude), ta byla 12,4kg i s pedály (520 Shimana).
                  Já to vážil komplet s pedály co vozim (Time Atac XL), s košíkem a i s rohy (těmi to nepřibralo na váze, protože jsem měnil i řídítka a ty mají s rohy tak stejně jako ty původní samotný) a moje domácí váha ukazuje něco mezi 12 a 13kg, nepatrně blíže k 13kg (možná 12,6kg, těžko říct, stejně nebude mít lepší přesnost než nějakých 200g).

                  Negramařil jsem na ničem, na kole jsem od sériovky (která byla přesně dle mojich představ) vyměnil pouze řídítka a pedály, ani sedlo jsem měnit nemusel, bylo tam stejné jako vozím).

                  S těmi hmotnostmi od některých výrobců už to není tak špatné, občas už to sedí.
                  Letošní Canyony také váhou celkem sedí, kamarádovo L-ko překročilo katalogovou asi jen o 250g.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 31.05.2007
                  Autor: Mlok
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: alu 7005 x 6061.T6

                     

                13,7 neni na kolo moc, vazil sem to se vsim vsudy i s kapsickou a naradim, proste tak jak s tim jezdim(bez piti :D), vazim 100 kilo, takze mi rozdil 1kg ani moc neprijde...spis sem rad, ze to vydrzi vic...proste normal kolo na bezne jezdeni, s kerym se nebojim pustit do mensich sjezdu po sutrech, klackach atd., pac vim, ze ten ram cele kolo spolehlive udrzi a stabilne vede stopu....

                [ Zpět ]
                Datum: 01.06.2007
                Autor: Neregistrovaný uživatel (honza 19)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?

Hledám: Parťáka nebo parťačku

28.11.2016
Hledám parťáka nebo parťačku na silniční kolo Teplice a okolí. Už mě nebaví jezdit pořád sám. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

109 cyklistů (10 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016