Tak jsem zjistil, že krom popraskaného výpletu mi hučí ložiska na levém kole, mají vůli a ráfky kolem některých niplů se začínají klubat. K tomu přičteny historicky použité mizerné niple co se už odmítají hnout či rovnou dávno ztratily vnější čtyřhrannost a stojím před totální repasí (výměnou) předních kol.
Dotazy:
Jak velký zločin je vyměnit strojní ložiska a zbytek náboje zaplést do nového ráfku?
Je lepší užší nebo širší ráfek? Na zadní kolo jsem při výměně pohonu dal relativně široký a nezdá se to být špatně, spíš naopak. Ale tam mám 2.20 profil, zatímco vpředu 1.35-1.50, zatím mi padly do oka tyhle:
https://www.katmar.cz/halo-ex3-20-rafek-bmx...
Pak mě teda čeká sranda s výpletem, celé kolo jsem sám dodneška nedělal...
Před prvním zaplétáním nového ráfku jsem si pořídil pěkný návod. Naštěstí mne napadlo si ten starý výplet nafotit. Na ty fotky došlo, moc se hodily. Vřele doporučuji následování. Výplet se podařil. Chce to také pravítko, jinak ti to může táhnout k jedné straně.
Pokud pořídíš lepší ložiska než tam byly, a náboj je jinak OK, tak ano. Ale cenově to bude asi fifty fifty pokud koupíš celý nový náboj a ušetříš drbárnu s výměnou ložisek.
Vše potřebné pro stanovení délky špic a vlastnímu zaplétaní najdeš zde:
http://nightrider.mzf.cz/vyplety.htm
https://www.sapim.be/index.php/spoke-calculator
No a pak už jen hromadu času a trpělivosti. Profi zaplétači ještě používají tenzometrické měření napětí ve špicích. Taky není marná centrovací vidlice s mikrometrem.
Tak práci čest a rukám klid !
Centrovací stolice stačí ta nejlevnější umělohmotná, tahle:
https://www.koloshop.cz/cs/Super-B-TB-PF25...
Nemusí mít mikrometrické hodinky. Napětí špic odhadneš jen prsty. Ale to pravítko, aby byl výplet symetrický se hodí. Symetričnost na stolici nepoznáš. Já to poznal až když jsem to dal do vidlice na kole.
Stačí a "stačí". Taky mám levnou co se klepe jak sulc jen do toho drknu i když je plechová, ale stabilní pevná stolice s úchylkoměrem je jiný kafe.
Ovšem napětí prsty je dobrý vtip, tedy spíš špatný vtip, to už mi přijde lepší i to drnkání a napínání podle tónu. Ale na 20" kole se mi tenzometr co mám používá dost blbě.
Širší ráfky určitě nebudou problém, spíš naopak: čím širší základna, tím lepší stranová tuhost pneumatiky. Na tříkolce mám 23mm jumba pod 47mm plášti (1,75") a padnou si jako ulité.
Brzdy máš kotoučové, takže v nábojích nic kromě ložisek opotřebovaného nebude - výměna samotných ložisek zní jako dobrý nápad. Standardní strojní ložiska s gufery na obou stranách stojí řádově desítky Kč za kus, to se jednoznačně vyplatí. Ale netuším, jestli tady nebude nějaká past jako třeba úplně speciální rozměr nesehnatelný jinde než u původního výrobce za cenu celého náboje :-).
Vyplétání bude v pohodě. Jestli nezačneš rozpletením obou kol najednou, tak budeš mít pořád po ruce jeden vzor správného křížení a napětí drátů. Symetrii výpletu stačí kontrolovat od oka, plus mínus milimetr nevadí a víc bys poznal.
Na tříkolce by jsi měl mít "zrcadlové" výplety (tahová/ tlaková strana)
Jako mám delší dobu takové svrbění taky, ale nic čím bych to podložil. Když sjem se (kdysivá při svých pokusech s cykloservisem) ptal na směrovost výpletu, koukali na mě jako na trotla...
směrovost: vysvětlím na zadnim kole klasického kola s ráfkovou brzdou:
Dráty které natahuješ při záběru mají hlavičku zvenku.
To proto, že dráty které mají hlavičku zevnitř
1- můžeš načat pokud Ti spadne řetěz mezi kazetu a výplet
2- dráty které mají hlavičku zevnitř jsou "přehýbané" přez přírubu náboje- tj "část pevnosti" je vyčerpaná.
U předního kola s kotoučovou/ bubnovou brzdou jsou určující dráty které přenáší tahovou sílu při brždění.
Tak já dumám hlavně nad tím, že pokud to budu dělat sám, tak to znamená odstávku stroje až do vypletení kol, náhradní náboje by znamenaly že můžu stavět a zatím dojezdit co mám.
Ale pak by mi ty náboje darmo zbyly a já TAK nesnáším plejtvání.
Rohloffové to přeplejtání někde popisovali, že tam vznikají časem otlaky po drátech a hrozí vylamování drátů z náboje, tak abych si nenaběhl podobně.
Asi zkusím přebouchat ložiska a náboje použít, ložiska vypadají standardně.
Když sem se před časem pouštěl do zaplétání kola, tak se shromáždil nějakou literaturu
https://drive.google.com/drive/folders/1s_2eQI...
A video od Park Tool je taky fajn
https://www.youtube.com/watch?v=kSFmvV3J99c&...
A doporučuju nevěřit ERD od výrobce a koupit nejdřív ráfek, pak přeměřit, spošítat a terpve pak kupovat dráty
Tak mi dorazily ráfky...
...jen teda ne ty objednané.
Měly být široké a kalíškované, tak mám bez kalíšků a maximálně stejné co se mi teď rozpadají.
Přestože už jsem odeslal nasraný mail prodejci (a zítra to potupluju telefonátem), zvažuju jestli si je nakonec nenechám. Z principu mě to teda sere, ale:
1) 28 děr je zjevně zastaralý koncept a 32 a 36 se v prodeji najde mnohem snáz, takže pokud chci zachovat náboje,je otázka co eventuálně kde seženu a kdy
2) chci-li se učit stavět kola, nemá valný smysl začínat na (zkurvit) drahý materiály
3) když zresuscituju náboje, dráty a niple by měly odpovídat, takže mám vlastně už všechen materiál a netřeba čekat na další
4) zbastlením problém z kolonky "akutní" posunu do kolonky "výhledově", což mi dá klid a čas na nalezení ráfků dle mých představ, odpovídajících nábojů (toho se trochu bojim, aby to nebyl nějaký atyp co se hodil na tříkolku - osu v těhlici nevyměním/neprodloužím) a třeba i někoho kdo mi to uplete
Nuže dávám hlasovat - mám to prodejci stůj co stůj omlátit o hlavu na úrovni principu a ráfky vrátit(paleček dolu) nebo přijmout co mi osud přihrál a zbastlit co mám nějak dohromady a doufat v nejlepší(paleček nahoru)?
Za rady díky, nikdy jsem kola nepletl, stolici nemám a trochu bojim...
Radit ti nebudu, ale toho pletení se neboj. Podle fotografie to snadno zvládneš. Já se toho také bál a vyšlo to dobře. Se vším se musí jednou začít. Vždycky je to dobrodružství, ale proto to přece děláme. A kdybys měl problém, tak to někdo doopraví. Nejde přece o život :)
Jestli to vracet záleží na tom jestli je prodejce schopen dodat to, co bylo požadováno nebo jaké další alternativy s 28 děrami jsou k mání.
Jestli to udělat na 32 nebo 36 děr a vzít třeba Remerx Jumbo záleží za kolik by byl potřebný náboj.
Při zaplétání kol z nových dílů na tom snad není co zkurvit.
Jestli resuscitací myslíš zapletení z použitých drátů, tak to se nedoporučuje.
V rámci praskání výpletu jsem koupil balík drátů a pytel niplí, takže ty tu mám fungl v počtu dostatečném.
Lavíruju právě nad tím, že když mám potíže s výpletem, přejít na vyšší počet drátů my mohlo pomoct (tak nějak z principu), uvolnilo by mi to ruce na sortiment ráfků, což s 28děrovou verzí je zjevně problém, alespoň ve 20" teda.
Jen jsem to prostě chtěl mít z jedný vody načisto a pěkný...
Kupovat dráty do zásoby? Vždyť potřebná délka se liší v závislosti na ERD, počtu křížení a celkovém počtu drátů ve výpletu.
Zásoba ND na stávající kola ti nedává smysl?
Na kole jsem se s tím v životě nesetkal, ale tříkolka je holt atyp a sem tam jsem nějaký drát v předních kolech měnit musel, tak jsem jich koupil balík.
Ode mne nemůžeš čekat jinou radu, než "bastlit" :-).
Vyplétání a hlavně následné centrování, je především věcí trpělivosti. Centruji "na nehet", a i tak lze kolo dostat do bočního házení v desetinách milimetru. Ale i po letech, co to dělám, je pro mne vypletení kola záležitost celovečerního filmu. Stolici nepotřebuješ, stačí stará vidlice z kola, na zadní kolo "torzo" zadní stavby. Přeji Ti úspěch.
Jestli ráfky vrátíš, nebo né zůstane na tvém rozhodnutí.
Za mě jen tolik- větší počet drátů ve výpletu celkově zpevní kolo, což u předních kol není zanedbatelné. Ráfek bych použil s vložkami pro niple, dráty 2.3 mm. Ve tvém případě bych tím pádem zvážil i výměnu nábojů.
A nebude jednoduší zakoupit již zapletená kola od výrobce tříkolek? Když montují nová kola ,jistě mají nějaké ráfky skladem.
Par postrehu/zkusenosti:
- trikolkarske predni naboje mivaji standardni loziska (menim cca co 30 kkm).
- pokud se po dotazeni kola netoci volne, je na case pridat (obvykle desetinkovou) podlozku k distancni trubicce.
- Co mam rafky dvouvrstve nytovane (rmx dragon line), jeste se mi je znicit nepovedlo.
- Predni plaste mivam 2,20" a 1,75" a s odpruzenim nepozoruji efekty, pro ktere bych zkousela sirsi rafky. (Ale treba na ne casem dojde a zalibi se mi.)
- Vyplet (tenke draty obyc draty od Marka, 32 ks, 3 krizeni) nevypada na vymenu ani po 50 kkm. Nicmene cca 2x rocne mi praskne spice, kdyz pri sjezdu trefim nesikovne diru. (Malokdy docentrovavam a menim mimo zimni udrzbu.)
- Rychleji odejde mekky vyplet. Ma-li clovek v prstech vetsi kola, svadi to male poradne neutahnout. (S tenzometrem a spol se nemorim.)
- Pokud rmx neztratil duveru, sveho casu meli docela dost 28 spicovych 20" rafku chovanych ve vyprodeji.
Asi chybička, 32 dier asi nie 3-ité kríženie.?
Proč? 3x křížení je nejobvyklejší způsob při použití 32 drátů.
Ak sa mýlim, tak prepáčte.
Som v tom, že počet dier musí byť deliteľný počtom krížení. Nie je to tak?
A ako môžem krížiť 3x, keď mám 32 špicov?
Snad všechny zadní a/nebo kotoučový kola na horský kola mají trojité křížení
https://www.force.bike/kolo-zadni-force-xc-disc...
https://www.youtube.com/watch?v=OYl4NO5m16Q
I na tom videu co sem sem už dával dělá 32 drátů s 3x křížením, zde je pasáž kde přímo ukazuje jak ten drát prostrčit a počítá křížení.
https://youtu.be/X5gs00ttvdg?t=646
No ona může snadno nastat potíž s tím 20" kolem.
Já tam technicky vzato asi 3x křížení mám, ale to první je vykřížený tak že to za nábojem ani není vidět...
Jo, tohle křížení se počítá, to je normální, u 29" to vychází taky tak, 29" má delší dráty, ale ty úhly pod kterými se dráty kříží jsou dost podobné (u normálních nábojů s malou přírubou), viz třeba obrázky u toho Force kola.
U velkýho náboje jako převodovka, bubnová brzda, motor v malém ráfku se dá uvažovat i 2x křížení.
Počet křížení na počtu drátů nijak nezávisí, jedno nemusí být násobkem druhého. Jediné omezení je, že čím menší průměr ráfku, větší průměr náboje a větší stupeň křížení, tím jdou dráty do ráfku pod šikmějším úhlem.
Trojité křížení na 20" kole s 32 dráty je možné, mám to tak na předním kole oceláče.
Jo, poté co jsem se rozhodl teda použít co mám, jsem konečně vytáhl metr že ověřím (než to rozeberu) jestli ty špice skutečně půjdou použít (vycházel jsem jen z vzhledové podobnosti ráfků).
A ejhle, nebudou! Ono na ně totiž nebude pasovat NIC, protože 20" ráfek neznamenalo na e-šopu ráfek pro 20" pneumatiku, ale 20" ráfek samotný. Holý dural je stejně velký jako obuté nafoukané kolo na tříkole!
Takže to zítra jedu definitivně vrátit a objednal jsem od remexu dva jiné.
cena 1/10 původně utracené (furt doufám že mi to vrátí), takže nečekám žádnou hitparádu, ale snad to vydrží alespoň do jara (když to zbastlím dokupy). Horší je, že léto utíká, na starých kolech už si nikam netroufnu a teď čekám na další ráfky, abych to mohl poměřit a objednat dráty (pravděpodobně), protože budou mít hodně vysokej profil...
Doufám že až objednám náboje s víc dírama, bude to vybírání snazší a fakt najdu co jsem původně chtěl - širokej ráfek s kalíškovanejma dírama.
UPS. Netreba cekat a rafky si merit sam. Do kalkulacky pro delku spic das ERD. Ten Remerx bezne udava a, chybi-li snad nekde, obratem povi.
Spice takrka libovolne delky lze objednat tu https://www.sroubmarek.com/
To bych si nejdřív zjistil jaké ráfku jsou dostupné s kolika dírami a teprve podle toho kupoval náboj. Třeba ten Remerx Jumbo sem našel 36 a 48 děr, ale 32 ne.
Tak jsem to konečně sundal a rozebral (metodou citlivých poklepů ze všech sil :-) )
Ze čtyř ložisek dvě vypadají zdravě, z jednoho leze koroze ze všech stran a čtvrté se rozpadlo na prvočinitele.
Nepříliš překvapivě, ty horší kousky byly na kole které jevilo vůli. Překvapivější ovšem bylo, že ucpávka náboje je po obvodu zbroušená ze strany zatížení - vůle byla zjevně větší než přípustná.
Pozitivní zpráva je, že ložiska 30x18x7 se DAJÍ koupit "v metráži", méně pozitivní zpráva je, že to koštuje 350,-/ks.
Posledním zjištěním dnešního dne bylo, že náboje jsou sice standardní, ale následně upravené - špunt z nekotoučové strany je snížený a celková šířka náboje tak dělá 90mm. Budu na to muset dát bacha při výběru nového (aby šel taky snížit) a ještě vymyslet, jak to taky nějak civilizovaně upíchnout. V práci sice soustružníka máme, ale když jsem viděl jeho produkci...
Tak ráfky finálně mám. Nějaké, funkční.
Poměřením jsem spočetl dráty délky 178mm, což samozřejmě internet přímo nenabízí.
Stejně jako jsem naboural u krámu s ložiskama, ani šroubárna Marek telefony nebere.
Původně jsem si říkal jak to během dovolené vyřeším a snad i vypletu, ale teď vidím, že nedám díly ani na hromadu - dovolenou mají totiž zdá se úplně všichni úplně všude a nekoupím nic až do 10.
Jsem skoro v pokušení objednat ty 175 dráty co se mi podařilo najít a doufat, že ty 3mm nipl pobere, čistě proto, že e-shop jede...
Existuje ruční válcovačka na tvoření závitu na drátech. U Štěrby jsem jí viděl v provozu. Mechanik vzal delší drát, zkrátil ho a vyválcoval závit. Jen to asi stojí balík.
Třeba tahle
https://www.specialisteelektrokol.cz/specialni...
je za 3291Kč.
nestraš... Jedna věc je pořídit si odvzdušňovací sadu či centrovací stolici, druhá věc je válcovačka závitů či protahovačka na dráty.
Bydlim v bytě, ne na dílně ČKD...
slušnej servis by jí měl mít a pokud je servisák rozumnej, tak ti dráty za mírný poplatek zkrátí a ozávití...
Protahovačka na dráty, na co to je?
musíš chodit do servisu a ne "servisu", který zaměstnává jen podavače. Já po zkušenostech chodím do Kola Wagner, kde mi sice nikdy nenabídnou nejlevnější věc, ve výsledku však vždy ušetřím. A navíc moc dobře vědí, co dělají... umí i staré věci, samozřejmostí je např. zabroušení drátů po vypletení falcáku.. a ne jak se mi stalo v jiném velikém cykloservisu, že po nasazení kola jsem ujel 50 metrů a šel servisáka chytnout pod krkem, co to má znamenat.. dodělal jsem to sám a ten trouba koukal, jak tele na nový vrata.. tvrdil, že nic, než dvoukomorový ráfek v ruce neměl a to že dráty 4mm trčí a píchají přes falce do duše mu divné nepřišlo.
Do servsu se občas dojdu poradit, jak to udělat. Jo známý ve svém servisu mi dorovnával přední vidlici.
Ale stále nevím, co to je a na co to je protahovačka drátů.
Jo tak, já si toho ani nevšiml, jsem zvyklý, že válcovačce závitů někdo říká protahovačka, nebo zakružovačka.. zřejmě různé místní a profesní "deformace"
Válcovačka na závity je přípravek o velikosti mlýnku na maso, domů by se ti vešla. Ale levněji než zkracování drátů v servisu by vyšla až po nějakých dvaceti kolech, takže se ti pravděpodobně nevyplatí (taky jsem o ní uvažoval a počítal jsem to).
Atypické dráty jsem posledně nakupoval v Biketone.
Pevně doufám, že tolik těch kol dělat nebudu :-)
Zatím si lámu hlavu jestli a jakou pořídit stolici na centrování.
Mít klasiku kolo, postavil bych ho na řidítka a spáchal to v přední vidli na šupleru, ale tříkolka takovou možnost neposkytuje.
Mně na zapletení předního kola pro horáka stačila ta umělohmotná Super B TB-PF25 hobby centrovací stolice za 14 stovek. Občas s ní ještě něco docentruji. Jde to na ní pěkně.
Já se rozhodoval mezi tou Sper-B a Tacx T3175
https://www.kupkolo.cz/centrovaci-stolice-tacx...
A nakonec vzal Tacx, ale teda třese se to jak sulc, musí se hodně jemně aby se to celé nerozhýbalo.
Já jsem nakonec objednal tuhle.
https://www.kupkolo.cz/unior-hobby-centrovaci...
Je kovová bez plastových prvků (alespoň to vypadá), ty nohy působí dost robustně, takže když nic, měl by to být solidní základ na ověšení cingrlátkama z 3D tiskárny
Ta vypadá robustnější, taky je o tisíc dražší
Nemysli si, že jsem ty levnější nezvažoval (a neměl oba v košíku), ale už několikrát jsem si naběhl ušetřením pětistovky v kroku 1, abych jí pak 3x prodělal v kroku 6.
Nejlevnějším možným řešením se snažím vyhýbat, je-li možno.
Tak to je údajně celkem pakárna, servis by si to nechal adekvátně zaplatit.
https://www.bike-forum.cz/forum/valcovacka...
Navíc ručně zkrácené dráty nebudou úplně stejně dlouhé, což komplikuje zaplétání.
Proč by ručně zkrácené dráty neměly být stejně dlouhé? To je snad o jednoduchém měření. Pokud kterýkoli servis neumí zkrátit dráty tak, aby byly stejné, nezaslouží si cokoli zaplatit, natož "adekvátně".
Jak v ruce kleštěma zkrátíš dráty aby to bylo na desetinku, setinku přesně stejné?
A taková přesnost je k něčemu potřeba?
Existují speciální šroubováky na niple jako třeba tohle
https://www.parktool.com/en-int/product/nipple...
Který vyskočí z niple když je konec drátu na spodku drážky niple. Takže pokud jsou dráty přesně stejně dlouhé, Tímhle nasadíš niple všechny do stejné výchozí pozice a pak postupně utahuješ všechny niple po půl či čtvrt otáčce až je to dost napnuté a s finálním docentrováním je daleko míň práce než kdyby dráty měly náhodný rozptyl v délce.
Přesto velmi silně pochybuju, že i profi zpracované dráty budou mít přesnost v řádech setin mm, kdoví jestli desetin.
Na to bys to musel extra brousit, protože naštípáním toho prostě nedosáhneš kdyby ses rozkrájel a to se mi nezdá jako uplně ekonomický krok, kvůli jednomu vyskočení šroubováku.
Jak ty dráty změříš na 0.1mm nebo dokonce na 0.01mm, abys zjistil, že to není stejně dlouhé?
Drát musí být tak dlouhý, aby byl závitem vyplněný celý nippel a současně aby ti konec drátu nepropíchl duši. Takže klidně +-0.5mm
Naměřím potřebnou délku v mm a zkrátím. Setina ani desetina na délce drátu nehraje roli. Při pečlivém naměření mám všechny zkrácené dráty stejně dlouhé. Pokud to někdo cvaká od oka, tak má různou délku, samozřejmě.
Je to jen o tom, jestli správně a pečlivě naměříš a pak taky o dobrých kleštích, případně o jiné děličce.
V ruce těžko, ale pochybuji, že by někdo, kdo běžně zkracuje větší množství drátů, na to neměl přípravek. Stolní pákové nůžky, posuvný doraz, první drát odměříš, další už jenom přikládáš k dorazu a stříháš. Absolutní přesnost prvotního měření plus mínus několik desetin, ale opakovatelnost by se klidně mohla vejít do jedné.
Tak už se mi to pomalu slejzá, chyběj už jen dráty...
Stojan je solidní ocel, nehoupe se, nekroutí - myslim že to pude...
Stojan je pěkný. Jen si teď budeš muset otevřít zaplétací firmu, abys ho využil a zaplatil.
Zaplacený byl při objednání, jinak by mi ho asi neposlali hele.
Koníčky nejsou podnikání, od toho v práci točím SolidWorksem, abych měl na centrovací stojany a tak...
Taky střílím z luku, nechceš mi poradit jak bych to měl zpeněžit?
No to je jasné, že to je koníček a cena za koníček. Při tom jednom nebo dvou zapletených kolech je ten náklad zcela neúměrný. Také mám doma centrovací stolici a zapletl jsem na ní jedno přední kolo.
Tak, pokud mohu doporučit, firmu 123kuryr NEBRAT.
Leč nakonec jsem se svých drátů dočkal a po "odhalení", že výplet je vlastně maximálně symetrický "počet drátů/4" vzor to zase nebylo tak zlé.
Musel jsem si to teda v půlce rozebrat a předělat, abych tam dostal pumpu na ventilek, ale to se skoro dalo čekat.
Trošku mě přivádělo k šílenství, jak každý jůtůbový návodčí klade ty tříkilometrový špagety do tříkilometrových ráfků, zatimco já zápasím s 2,3mm ingotama ve 20", ale myslím že jsem slavně zvítězil.
Ještě jedno a při troše štěstí budu zítra centrovat...
Dráty jsou tvrdý, ráfky vysoký a tuhý, na stojanu to prakticky nehází, ale mám svrbění že začne až si to "sedne". Bohužel to v ruce neudělám, už tak necítím prsty.
Namontuju to na stroj a zkusím projet, snad se to pode mnou nesloží...
Tomu "sednutí" se dá pomoct, a kolo z obou stran promačkat opřené konci osy o destičku tvrdého dřeva. Prsty při tom netrpí, opírám o obvod ráfku celé dlaně. Ale možná to děláš, a radím zbytečně :-).
Rada dobrá (ne že by mě to nenapadlo :-) ), ale obývák postrádá tvrdá dřívka a osa kola je součástí těhlice - nemám jak nasimulovat jízdní zátěž jinak než skutečně jízdou. :-(
Závidím lidem s garáží/dílnou...
domácí "sednutí si" výpletu- verze na prasáka - podložit ráfek knížkama a pošlapt na výplet ze strany.
(obě strany)
dřeváky potřebné...