Prosím o radu:
- celoodpružená tadpole tříkolka (dvě vpředu, jedno vzadu) (velomobil Quest)
- 20" kola, náboje Sturmey Archer s 90 mm bubnovou brzdou (poměrně velký průměr), 2 x křížený výplet
- v předních kolech mi v poslední době praskají dráty (v zadním kole ani jeden!), už to vychází na víc než jeden prasklý na 100 km (což už je dost otravné)
- dráty praskají někdy v ohybu u náboje, ale častěji uprostřed v místě křížení. Praskají na vnitřní i vnější straně kola oba typy
- prasklé dráty doplňuju (nepřeplétám celé kolo), utáhnu na stejné napětí, jaké mají ty ostatní
Čím by to mohlo být?
V návodu od velomobilu Quest píšou, že dráty můžou praskat, když jsou příliš povolené (výplet se pak hýbe a časem se to "ulomí"). Nemám na to žádný měřák, ale odhadem bych řekl, že dráty jsou napnuté "tak akorát":-) - ale možná můj odhad je mylný. Jak se vlastně správně pozná, že je to akorát? Můžu zkusit celý výplet trošku dotáhnout.
Nemáte nějaké další tipy, co s tím?
Předem velice děkuji!
Na napětí drátů existuje tenzometr. Ale kolik to má být ti nepovím. S touhle praskavostí bych cenu za tenzometr nepovažoval za vyhozené peníze. Jistě ti někdo napíše, jak napnuté by to mělo být.
Mám podobný problém.
Kvůli šitózním niplům není moc kam utahovat, tak to zatím jen tak bastlím a pozorujíce korozi ráfku plánuju výměnu celých kol.
Nic jiného než utažení ti nabídnout nemohu, ta kola dostávají úplně jinou nálož než na co jsou cyklodíly běžně zvyklé. Nevím jak tlusté dráty má Quest, ale moje 2,3mm jsou dost tuhý matroš samy o sobě, tak si při těch 20" kolech nejsem moc jistý, jestli bych tenzometrem něco naměřil.
Všechno mi zatím prasklo v ohybu u hlavičky, což dává smysl - povolený výplet tu fajfku cyklicky zatěžuje oběma směry, což dlouhodobě nevydrží.
Naprosto mě nenapadá mechanika, která by ten drát raději trhala v půlce. Tedy za předpokladu, že ti ten výplet nadměrně nepracuje jako celek a nemáš dráty v překřížení ošoupané o sebe tak, že to snižuje průřez. Pak by to praskalo v nejslabším místě prostým napětím a dávalo smysl.
Jak staré ty kola máš?
V místě křížení? Tak to by mohlo být silným bočním namáháním při obratech.
Jakmile ti začne praskat výplet pravidelně, opravování je marný.. každá ta prasklina znamená načnutí dalšího drátu (nebo drátů) a nekonečný cyklus. Přeplést a na drátech ani niplech nešetřit!
Možná bych zvážil i možnost lepších (tužších ) ráfků, jestli je taková možnost.
Měl jsem stejný problém. Vyřešilo se to výměnou drátu za silnější, 2.3 mm. Prvně jsem použil nerez 2.3 mm, ale ty taky praskaly. Né tač často jak 2 mm, ale praskaly. Vyměnil jsem za pozink a občas se stane, že nějaký drát praskne, ale je to celkem málo.
https://www.sroubmarek.com/draty-kol-velo-13/
s Markovými nerez dráty jsme měl stejný problém.. 2 roky držely OK a najednou to byla skorem epidemie :) Jejich pozinky jsou lepší :) (2,6 provozuju na falcáku)
Zajímavé. Mně praskají dráty prakticky výhradně u niplu, v místě, kde začíná závit.
Jestli byl dlouho klid a teď najednou začaly dráty praskat hromadně, tak to nejspíš znamená, že všem najednou doběhly únavové limity a nejlepší řešení bude nový výplet.
Jestli praskají náhodně v obou předních kolech na obou stranách výpletu a ne pravidelně pořád na stejné straně, tak to tipuji na to vzájemné ošoupání, jak píše Sodoma.
Jestli se nepletu, tak ty výplety jsou moje dílo někdy cca 2014 hádám? Pamatuju si, jak jsem ten quest předělával na 90mm bubny (původní 70 byly o strach) a jestli si správně vzpomínám, tak jsem použil dvoustěnné ráfky od Azubu, protože měli i dráty sprváné délky pro 90mm SA brzdy, někdy je používali.
Kolik jsem pak na tom stihl najet než jsem s tím 2015 přestal jezdit nevím jistě, plus kolik máš najeto ty. Nějaké tisíce to asi vydrželo, ale mělo by vydržet víc. Možná jsem něco neudělal správně? Tenzometr nemám, dráty při vypletení dotahuju tolik, než mají zvuk, co se mi líbí, a při šlapání po ráfku položeném na zem nic nepraští a nepruží, kolo je tvrdé. Pak si to jízdou ještě sedne tak po nějakých km dotahuju znovu. To jsem myslím tehdy taky udělal.
Zní to, jako že velké procento drátů je blízko zlomení, takže jak praskne jeden, přetížené sousední jsou chvilku po něm. Jde zkusit vyměnit co už prasklo a pak znovu podotahovat vše okolo, možná víc než si myslíš, dráty chtějí poměrně hodně. V podstatě chceš, aby při sebevětším namáhání kola v libovolném směru nezačal žádný drát být v tlaku, aby se jen měnilo jak moc jsou v tahu. U tříkolek je to extra těžké dosáhnout, protože bočního namáhání mají mnohem víc než jednostopé kolo. Už jsem na tříkolce dlouho nejezdil, ale vždy mi u ní připadlo utažení výplětu důležitější než u kola.
Pokud to praská takto, je to na přepletení celého kola (tady obou kol)
S praskáním "v půlce" jsem se setkal málokdy, nemám vypozorováno z čeho to vzniká.
Dráhaři v druhé polovině 80. let mívali křížení drátů proletované- prý kvůli tuhosti a výdrži výpletu.
Nevím jak vypadá křížení 2x u 90mm SA a 20" ráfku. Případně u nového výpletu zvážit křížení 3x, ale zaručeně by to (3x) chtělo sapim polyax niple+ podložky.
Knížecí rada- pokud je v dané délce seženeš, zkus použít DT AlpineIII.
AD letování (pájení) výpletu
https://www.bike-forum.cz/forum/vyplet...
Jestli si pamatuju správně jak jsem to vyplétal (je to dlouho), tak i 2x křížené dráty měly u niplů dost citelný úhel, napasovat tam 3x by už bylo hodně šílené. Ten náboj má myslím roztečnou kružnici děr drátů o průměru 109mm, dvoustěnný ráfek bude mít vnitřní průměr třeba 380mm, 3x křížění se tam cpe obtížně. Teď jsem to ze zvědavosti prohnal kalkulátorem https://kstoerz.com/freespoke/ s nějak na přibližno nastřelenýma hodnotama a možná by tam 3x křížění šlo dostat.
O letování křížků mám pocit, že jsem snad někdy slyšel, teď když to říkáš, ale nevzpomenu si co a kde.
Souhlasím, že pokud důkladné vyšponování nenapraví problém a budou dál praskat, je jediná šance vyměnit rovnou všechny, protože už jsou nejspíš všechny aspoň trochu načnuté.
jo, naházel jsem to tam a ty 3x by šly tak tangentne příruby (přehýbali by se), že to je nesmysl.
omlouvám se.
sapim polyax dělá uuhel do 9 stupňů, takto od oka by se asi uzivily i u toho křížení 2x.
Ahoj Pavle,
asi tě nepotěším, jde o to kola přeplést.
Nejde tolik o geometrii křížení, ale o vůli ohybu na flange náboje.
Velomobiel.nl, pokud se dobře pamatuji, takové náboje vyplétá s miniaturiními podložkami pod každou hlavičku drátu.
Kola se tak stanou stranově “tuhá” u náboje.
Křížení mít správně, a ozrcadleno na každém kole, kvůli brzdám...
A mělo by být po problému.
;)
Mohl bys nastínit, co ta podložka pod hlavičkou drátu udělá?
https://www.sapim.be/nipples/washers
dle mého- posune bod zatížení drátu na "správné/ lepší" místo. (z hlediska průběhů napětí v drátu, resp v ohybu drátu.)
Dále sníží "rovnání" ohybu, které zvyšuje napětí v drátech.
mám empiricky potvrzené zlepšení, pokud praskají dráty v ohybu.
V případě praskání drátu v polovině, nevím.
A na 20" výplet bys teda doporučil jaký tvat z nich? Jestli se to vyplatí, tak nový výplet to asi ocení.
-pod hlavičky jsou jedné z nich, ty mosazné.
-pokud je výplet proti ráfku více skloněný zvážil bych niple+ podložky polyax (ty podložky jdou do ráfku) Polyax je vlastně systém kulová plocha na nipli+ kuželová pánev na podložce. Píší o kompenzaci úhlové odchylky 9° Toto se projevuje ohnutím drátu v mistě začátku závitu. Obvykle to tam i praské.
Keď som zapletal 7-rýchl.Shimano 32 dier na 2x kríženie (nerez 2mm Sapim) do 2 sten. 16"ráfika dal som obyčajné ploché nerez podložky (nech sa zmestia cez otvor dovnútra ráfika) zatiaľ držia. Dôvod-nech rozloží tlak na ALU otvor- myslím, ze nemá kalíškované otvory.
Můj laický pohled na věc. Praská-li v křížení je to a) větším zatížením drátu - povolený výplet b) vrubem v místě křížení (ošoupání) c) tah+ohyb v místě křížení. Já bych dal nový výplet nejlépe větším průměrem, lepším materiálem, popř. proletoval místo křížení (jako poslední řešení). Únava materiálu
Píšeš v poslední době, ale ne to, jak starý ten původní výplet je. Na tříkolce na výplety působí větší boční síly, které ho časem unaví, (vytahají). Vypletl jsem jednou přední kola "na sluníčko" a dráty praskaly i při ostřejším průjezdu zatáčkou, na dobré silnici, ne jen "na dírách".
Osobně jsem přesvědčen, že je to dáno šířkou náboje. Prostě je třeba zvětšit rozteč aby se změnilo sílové působení. Běžně se používají FATbike náboje. Já mám na svém trike ve předu 110mm a vzadu 177mm. Kola 24-27,5". Vše je v naprostém pořádku. Jezdím brutálně, přetěžuji trike více než na co bylo konstruováno. Takže zásadní příčina je šířka náboje. Tedy podle mně. U Azubu se určitě přidají k mému tvrzení.
Tak otestuj vepředu i vzadu 20" a nalož to na dva týdny a taky brutálně. Víc času potřebovat nebudeš. Podle mého aní tak šířka náboje jako průměr pro ten výplet.
Oboje má vliv. Kluci od Azubu to potvrdí. Fat náboje začali používat při nasazení 26" kol. A mají klid.
Souhlasím s nimi. Ale ano, větší průměr kola = větší potíže se vším kromě válivého odporu a lepšího projíždění nerovnosti.
Jeden z důvodu, i když ne hlavní, proč chci "naklápěcí" tříkolku.
Širší náboj = výhodnější pro odolávání bočním silám typickým pro vícestopé stroje.
Ideálně chceš maximálně široký náboj a co nejmenší průměr kola (v rámci dostupného portfolia), ale jako vždy, je to o kompromisech a protichůdných požadavcích, dokonalé univerzální řešení neexistuje...
Ještě jeden důkaz. Na mém Azubu X mi při doskoku osa vyrvala (odštípla) kus držáku náboje a výplet to přežil. Nějakou záhadou i osa, ale uchycení osy ne.
Doporčuji přeplést na 20*110mm náboje a bude klid.