Zdravím,
prosím o pár rad na téma nové kole. Procházím diskuze, recenze, obchody a taky jsem si půjčil několik různých kol od známých.
Rád bych si pořídil MTB XC kolo na takové vyjížďky po lesních cestách, pěšinách přes krpály a doliny. Občas jezdím i nějaké sjezdíky, ale na to asi zůstane staré kolo.
Trochu mne překvapila kombinace komponentů u dražších kol. Deore/ Alivio/ Acera. Čekal bych celou sadu SLX.
Mám několik doporučení, ale některé jsou kontraproduktivní.
1) Jít do vidle s větším zdvihem 120mm? U 29" to dost omezuje počet kol v eshopech.
2) 3x9 mi vyhovuje, ale prodejci mi tvrdil že můžu mít problém za pár roků s náhradními díly. Je to možné?
(Budu si muset znovu půjčit kola a podívat se jaké tam má kdo převody a vybrat co mi sedí.)
3) Jaké tlumiče? Zatím jsem to moc nestudoval.
4) Zámek tlumiče? Co jsem zkoušel tak mi to přišlo lepší mít páčku na řidítkách. Rychlejší reakce a když už člověk zaspí a skáče po šutrech tak není moc prostor pouštět řidítka hledat páčku na tlumiči.
5) Středy. Doporučují mi všichni ložiska a pevné osy. Je to takový rozdíl? Klasické misky a kuličky mi vyhovují. Jen občas vyčistit promazat a žádný problém.
2) 3x9 už dneska pořídíš jen na nějakých nejlacinějších "obchoďákách". Všechno to tlačí na jednoplacku a 11 nebo 12 převodů vzadu. Něco málo se najde ještě s 2x10, ale je to bída.
3)4) Rozumím dobře, že chceš fulla ?
Tlumič má i vidlice, ale obecně se za tlumič označuje pružící a tlumící jednotka zadního kola.
Zamykání zadku z řidítek je skvělá věc. Já kvůli tomu měnil tlumič, abych to měl. Ale je to záležitost jen několika málo tlumičů, obvykle na dost drahých kolech. Výběr moc není (na dokoupení snad jen Monarch XX)
U předku na vidlici je to fuk, podle vkusu. Mám 130 mm zdvih a vidli vůbec nezamykám. Když se šlape frekvenčně a kulatě, tak to ani moc neprohupuje, váha jde spíš na předek. Problém možná mají ti, co lámou silou nízkou frekvenci, klovou jak pojančená slepice a cloumají kolem ze strany na stranu. Jenže ty zamykání nezachrání, stejně je to jejich počínání děsně neefektivní.
5) Náby s průmyslama jsou lepší na údržbu. Snadno se dostaneš do ořechu, vyčistíš, mázneš, složíš. Shimano s milionem kuliček a štelováním konusů je děsná pruda.
Pevnou osu nemám, ale jenom proto, že držím při životě kola s rychloupínáky. Jinak bych už pevné osy měl. Je to masivnější, stabilnější, i vůči brzdám.
No a ty mixy u konfekce ? Snaha ušetřit. Tam, kde je ucelená řada, zvlášť Deore a výš, už je krapet jiná cenovka.
Hoď sem odkaz na nějaké kolo, jaké si tak zhruba představuješ, ať se hovoří o něčem konkrétnějším. takhle je to jen takové všeobecné vaření z vody...
Mám Meridu takže jsem se kouknul co mají slušně vybavené:
https://www.merida-bikes.com/cs-cz/bike/529/one...
Tohle je spíš taková XC pelášivka, než nějaký off-road. Ale netuším, jak to budeš chtít využívat. Každému sedí něco jiného.
V popisu kupa marketingových slintů a třeba o převodech nic konkrétnějšího. A blbý je, že fůru dílů tam mají pod svým označením, z kterého není poznat prakticky vůbec nic. Popis kola je teda dost bídnej.
Tohle kolo bude spíše na XC. Jak jsem psal dříve starý kolo asi zůstane na občasné blbnutí na sjezdech a možná konečně začnu jezdit do práce na kole. O to starý se nebudu bát že ho někdo ukradne.
U 29kol jsou vidlice vesměs se zdvihem 110, zdvih 120 a víc je už v podstatě u enduro kol a to už není to co chceš.
Díky tuhle informaci jsem potřeboval.
(Kolem mne všichni tvrdí že 100mm je málo.)
Na pelášení po nanáročném terénu (nebo když se to opravdu dobře umí) používají 80-100 mm. Jenže tam bych spíš uvažoval o lehoučkém HT, než o fullu. Zbytečné prohupování, zbytečný servis navíc, vysoká cena vysoká váha.
Osobně teda, když full, tak do pořádného terénu (tam je doma) a tomu odpovídající robustnost a zdvihy.
Na pelášení pevnou zadní stavbu a za ty prachy lehké dobré nekroutivé kolo.
Nesmíš věřit všemu, co se tady napíše. Enduro se zdvihem 120mm je spíš vtip.
Zkus ještě jednou přečíst co jsem psal. "120 a víc je už v podstatě". Co na tom není pravda?
Jaký je prosím rozdíl v ceně Full/ Hardtrail?
Při stejné výbavě to znamená totožné pláště, převody, brzdy atd.
Dost zásadní rozdíl. Rám sám o sobě je na fullu o dost dražší (víc dílů, ložiska atd), no a pak slušnější tlumič asi osmička k tomu.
Pláště volíš podle použití. Od těžkých drapáků přes lehoučké závodní slupičky (hop nebo trop) po hladké.
Převody si taky individuálně konfiguruješ podle výkonnosti a použití. Pláště i převody jsou spotřebák, mění se pořád, průběžně.
No a brzdy taky podle užití. Na pelášivce asi budou stačit lehčí, pro nějaké divoké sjezdy třeba i čtyřpístky. Obecně, obvykle čím lepší, tím citlivější ovládání, lepší účinnost. Při volšových rukách pak může bejt problém. Mám na předku čtyřpísty a je to pohádka, jemňoučké dávkování. Jsou ale jedinci, co i se slabšíma brzdama dokáží nenadále a zbytečně jít přes řidítka :-)