Zdravím,
zjistil jsem, že mám na boku proříznutý můj Schwalbe Marathon Racer Evo (zadní kolo AZUBu Apus, čili 26x1.5"). Taková podélná cca 5mm prasklina těsně vedle ráfku, už mě to stálo zřejmě tři defekty. No a teď jsem zjistil, že kevlarové Marathon Racer Evo už se nevyrábí.
Co místo toho?
Používám to jako letní plášť, na zimu přezouvám na Smart Sam. Čili něco co bude fungovat na silnici, a nebude to úplně marné na polňačce. S tím že průjezdy kalužemi s potenciální tenkou vrstvou bláta jsou riziko, jsem se už smířil.
Určitě chci zase kevlarovou patku. Ale na čem? Marathon Mondial DD se dělá jen v šířce 2", což nevím jestli už není moc. Nebo Marathon Supreme, ten je v 1.6". Nebo něco jiného?
Díky za jakékoli tipy.
já používám na azuba úspěšně jako "univerzální" plášť Marathon Cross 26x1.75 . Když se přidá tlak, tak to celkem i jede, když se ubere, dá se pohodlně i do lehčího terénu. Jestli je dělají i s kevlarovou patkou nevím.
Ten mám už nějakou dobu taky v oblibě, ale když není s kevlarovou patkou, nepsal jsem nic.
Škoda, že ho nedělají ve 20", tam to mám složitější.
Teď jsem zkusil na 3kolku na předek 20x1,1 Schwalbe Durano. Dá se i na 8bárů. Zatím testuju a i do zatáčky to drží jako prase a nehrne se to. Jo a mám drátovku...cena:) Měl jsem conti contact 20x1,4. Bylo to dost vysoký a na malej tlak.
...vidím povědomou nápravu a říkám si: že on je u nás doktor? A taky jo!
Ty contacty stojej za prd, ale musel sjem se k nim vrátit, nemaje jinou náhradu. Jezdil jsem na Schwalbe tryker a držely jak přibitý, ale pak jsem jednu rozerval na kamenitým sjezdu a bylo po žížalkách. Ale ty byly 20x1,50 (6 bar).
Není 20x1,10 už fakt málo? Jako nízký profil vytvrzený 8mi bary věřím že se kroutit nebude, ale bál bych se o ráfek...
Ahoj. Podívej se na adresu imexpo.cz, do sekce katalogy. Mají tam aktuální katalog Schwalbe 2020. Katalog obsahuje mimo jiné tabulky naměřeného odvalování, ochrany a trvanlivosti, stejně jako všechny vyráběné velikosti toho kterého pláště. Určitě si tam vybereš. Ale upozorňuju že je to studium.
Osobně v tom listuju už 14 dní a vybírám optimální plášť na mého treka.
Jinak na svém Azubu Max mám oba pláště velikosti 26" x1,75 Energizer Plus Tour. Oba mají najeto přes 20000 km. A stále zbývá ve středu běhounu cca 1mm. dezénu.
Jsem velice zvědav, co nakonec vybereš, protože Racer EVO mám na Ibexu taky a asi už výměnu nepůjde dlouho odkládat. Prasklinek je tam už spousta, jezdit se na tom zatím dá a v zimě stejně nejezdím, ale na jaře už bych rád dal něco nového...
Ještě dlužím rozuzlení. Koupil jsem Marathon Mondial DD ve 2" šířce. S Racerem Evo to moc porovnávat nemůžu, už je to dlouho. Přes zimu až doteď jsem jezdil se Smart Samem 2.1". Proti tomu je Marathon Mondial o dost tišší a na písečné polňačce o dost víc "plave". Což asi není překvapivé.
Během jara jsem párkrát jel single traily tady v Brně (Mariánské údolí), tak jsem si řekl, že než skoro hladké Supreme, občas přecejen využiju něco, co funguje i v lehčím terénu.
A Smart Samy zase až na zimu.
Mně se podařilo před měsícem ještě jeden poslední Racer Evo v eshopu objevit a objednat, tak mi teď leží pod postelí a přemýšlím, zda vyměním přední nebo zadní plášť... a zatím jsem si řekl, že by to přecijen mohlo ještě chvilku počkat... :-)
Co dál stále nevím, podle čtverečků na webu Schvalbe je jediný srovnatelně lehký a rychlý Supreme, které jsem v nějaké mnohem starší verzi měl a nevím, Racer se mi prostě líbil víc... :-/
Ty nejstarší Supreme pořád mám a dojíždím je do práce. Nevím, možná jsem nějaké mezitím už vyhodil, ale tyhle a ještě jeden pár slouží s přestávkama přes deset let a zdají se nezničitelné, desetitisíce km jenom naskakují.
Není divu, že je přestali dělat.
Ty Racery Evo mohly být dost podobné, neměl jsem.
Dneska jsem zkusil dva singletraily na těch Racerech - akorát v jedné stoupací serpentýně jsem prohrábl a - hmm - nepříliš elegantně sesednul :-), jinak sjezdy a další pasáže úplně bez problémů.
Tak takto mi vzorek na dovolené neudržel stopu při sjezdu polňačky v zatáčce(12km/h), bo to proklouzlo předním kolem na hliněném prašanu a měl jsem problém sedět kvůli naražené kostrči 3 týdny :-D
Jen pro jistotu - myslíš opravdu Schwalbe Racer, když o příspěvek výše vyprávíš, že sis koupil Mondial? ;-)
A pokud Racer, tak staré EVO nebo drátová verze? Nevím jak teď, ale EVO mívaly citelně hlubší vzorek.
Ještě podzimní zkušenost: poslední týden tady byla mlha/mrholení, a do toho spadané listí. Jel jsem do lesa, kde v takovém úzkém ale docela rovném místě byla tenka vrstva takového jemného blátíčka a do toho to spadané listí. Někdo šel proti mě, tak jsem zastavil, no a přestože to byla téměř rovina, tak jsem se už nerozjel - při úvodním šlápnutí se prostě zadní kolo protočilo a nic. Musel jsem sesednout a odvést kolo o nějakých deset metrů na pevnější povrch. Na tohle teda ty Marathon Mondial taky nejsou - asi bych už měl nasadit ty "zimní" Smart Samy.
Ale jinak z dosavadní zkušenosti jsem spokojený, jako letní pneumatiky jsou OK.
Tady okolo se dělá jemný mejdlíčko prakticky na všem vodorovným, sotva spadne hustá mlha, nedejbože aby pršelo, takže na základě vlastního pozorování můžu říct, že na to nepomáhá prakticky nic, kromě opravdu HODNĚ drsnýho dezénu. A ten zas neni k ničemu na tvrdým. A teď si vyber.
Přihodilo se mi, že jsem jel po nové hladké asfaltce, a kolo vydávalo zvuky, jako když člověk sedí na transformátoru. Zkontroloval jsem, že nikde nic nedrhne, a pak jsem zjistil, že milý Mondial se mi ojel do pilovitého tvaru, a vydává zvuky. Zajímavé je, že na předním kole mám ještě furt Marathon Racer Evo 20x1.5", vzorek vypadá dost podobně, ale tam je to ojeté rovnoměrně do kulata - takováto pila tam není. Dělám něco špatně?
Neděláš. Ten plášť musel "vrčet" i nový, jen jsi asi nejel po té silnici. To, jak se plášť sjíždí, může jím vydávané zvuky jen ztlumit.
Taky mi to připadá divné, vzorek se na plášti opotřebením normálně vždy ztupí. To, co z pláště nejvíc vyčnívá, je nejčastěji v kontaktu se silnicí a nejrychleji se obrušuje. Proto jsou úplně sjeté pláště nakonec prakticky hladké.
Jediné, co mě napadá, že by nový plášť mohl mít po obvodu přebytky materiálu z formy (já teď měl na Supreme výraznou tenkou linku ve středu), která mohla zvuk tlumit a teprve po odstranění začné plášť fungovat normálně.
No, nemusí to tak být. Zaznamenal jsem to i na autě (teda ne na svém), že se vzorek postupně sjel do takovéto pily a začalo to být hlučné. Ten mechanismus jak to vzniká je pravděpodobně takový, že určitá část vzorku se snáz zmáčkne, když kolem sebe nemá gumu ze všech stran, a tím se míň ojíždí, a pak zůstane trčet ven.
Na jednostopém stroji mě napadá leda jízda na podhuštěné pneu, kde pak dochází k nerovnoměrnému opotřebení jak se plášť krabatí při kontaktu s vozovkou...
Ano, huštění může být možná příčina. Ale v mém případě asi ne podhuštění - snažím se foukat zhruba na horní hranici předepsaného rozsahu. Ale je pravda, že Racer co mám na předním kole má tu horní hranici výrazně výš než tady ten Mondial.
Pak už mně spekulativně napadá, že jak se sjel středový vzorek, tak došla řada na božní výstupky dezénu.
A nebo prostě fakt, že Mondial má v prostřed běhounu ten klínovej vzor, střed se nejvíc sjíždí a ty do stran utíkající klíny pak prostě zůstávaj...
Mondial jsem chtěl, vzorek se mi líbí, ale nedělaj mojí velikost...
Na příští rok má Schwalbe připravenej cargobikovej "Pick Up" co se tváří bytelně a "terénně" v rámci mesta a polňaček, tak ho asi zkusim...
Zrecykluji tohle starší vlákno.
Zjistil jsem, že Schwalbe docela změnilo výrobní sortiment plášťů ve specifikaci Marathon.
Už se nevyrábí Supreme ani Almotion, ale jen těžší a odolnější verze. Almotion zrovna jezdím a jsem s nimi spokojený. Tak mám dilema jestli koupit dva kousky do zásoby (aktuálně dobrá cena) nebo se na to vykašlat. Na současných mám najeto cca 8500km za dva roky a vzadu sjeté tak na 60-70% původního vzorku. Zadní by tak mohl vydržet 6 let a 25kkm. Přední o hodně víc.
Takže ty nové by mi doma ležely nejmíň 4 roky v polici a pak dalších 6 let na kole. Nerozpadne se ta guma dřív než ji ojedu? :-)
Co vy na to, koupit nebo ne? :-)
Třeba u Continentalu mě taky docela naštvali, moje oblíbené cyklokros pláště už nedělají a místo nich jen předražené Terra s nízkou životnosti. A tak lituji, že jsem si nekoupil do zásoby.
Težká rada - těžko odhadovat, co nového se objeví v průběhu těch čtyř let, kdy hodláš dojíždět ty gumy co máš :-)
Marathony jsou z konstrukce dělaný na výdrž (nezbytně i věkem), ale skladovat doma ND takhle dlouho by se mi nechtělo. Na stranu druhou, dodneška si nadávám, že jsem nenakoupil Trykery do zásoby, když byly. Takže možná zním trochu jako pokrytec :-)
Kompromisně můžeš pořídit jednu (pokud se ti zadní ojíždí výrazně víc). Ale jestli jezdíš "konfekční velikost" tak bych se budoucnosti moc nebál a klidně se nechal překvapit, co pro mě budou mít až bude potřeba...
Jestli je cena dobře příznivá, tak já bych 1 plášť určitě koupil. Zadní sjedeš podstatně dřív, na předním ti vydrží dlouho, tak je to zbytečný, ten můžeš koupit třeba za dva roky.
Když je pláš dobře uložený tak bez problému vydrží 6 let určitě. Uložit ve tmě a na nějakém chladnějším místě kde ale nemrzne. Také jim udělá dobře když je potřeš technickým glycerinem. Já takhle při příznivé ceně také nakupuju do rezervy. Schwalbe bohužel tohle občas udělá. Takhle před pár lety přestal vyrábět hodně oblíbené a na horáku používané Nobby nicky.
Omlouvám se ale pláště jm. Nobby Nic se stále vyrábí. Pro MTB v rozměrech pro 26", 27,5" i 29". Minimálně je mají v katalogu pro rok 2023.
Ano, ale v jiném provedení a trochu jiný, tvrdší materiál.
Těch Nobby Nicků se dělá ve víc provedení, to jedno přestaly vyrábět.