Čmajzli mi kolo. Takže hledám nové.
Do ted jsem jezdila na 27,5 GT Zaskar. Ale situace se změnila a v lese prakticky nejezdím.
95% jezdím do práce a zpátky po povltavské cyklostezce a Praze. Zbytek s dětmi cestou necestou.
Nalítám okolo 2tis ročně.
Takže chci od kola, hlavně aby bylo rychlé a něco vydrželo a nerozpadlo se po 5tis. kilometrech.
Vzhledem k tomu, že to bude kolo jediné, musím se vzdát i variant silničních, gravel nebo podobných kol zcela neopružených.
Na horákovi se mi dosta zalíbily převody 2x9 , ale netrvám na nich. Cenové optimum 16tis, ale jsem ochotná pustit až dvacet, pokud budu přesvědčeá, že oproti té optimální variantě dostanu něco užitečného.
Dík.
Do práce na povltavské cyklostezce odpruženou vidlici nepotřebuješ a jen ti bude žrát výkon. Na biku na asfaltu, když zamknu vidlici, tak se kolo rázem zrychlí asi o 3km/h. Gravel bike tě do práce bude dobře a rychle vozit, v Praze se nerozsype a polňačku zvládne také. Jen to nebude tak pohodlné, jako s odpruženou vidlí. Ona vzduchová vidle i v Praze dělá veliké pohodlí, ale platíš za to výkonem.
Jasně, uvědomuji si to. Je mi jasné, že mi to zpomalí. Ale jsem schopná to přijmout.
Z Prahy nejsem, ale párkrát jsem se tam svezl. Jak po městě, tak po těch slavných stezkách. Osobně bych šel cestou 29" horského s odpruženou, nebo i pevnou vidlí (to podle preferovaného pohodlí - dá se zamknout), ale na širší hladké gumě.
Na treku nalítám ročně přes tři tisícovky, ale vyhýbám se pokud možno kostkám a hodně rozbitým cestám. Po Praze jsem jel na horácovi na "balonách" 2,25" a byla to pohoda (2,1" by asi stačily, ať to zas není jak traktor :-), jak na kostkách, přes praskliny v asfaltu a záplatách a bezpečně přes koleje tramvají. Akorát já tam mám gumy do terénu a vyměnil bych je pro město za něco hladšího.
Treka bych tam pořídil akorát, pokud bych vyjížděl převážně jen mimo město.
Z tohoto důvodu pevnou vidlici a gravel zamítám. Prostě Praha je Praha a jsem pohodlná.
Na druhou stranu, ani těch kostek, kolejí moc nemám ( 2 km denně), zbylých 15 km asfalt.
29 nehi. Pokud už, tak tu 27,5, co jsem měla do teď . Ale přijde mi to kolo na asfalt zbytečně těžké.
To, že to bude cross už jsem v podstatě rozhodnutá.
Ted jen moc nevím, čeho se při výběru chytit. V horskýc jsem tenkrát při výběru byla tak nějak zorientovaná. Tady absolutně tápu.
Horác proti treku zas o tolik těžší není a má možnost použít širší i užší gumy. V podstatě největší váhový rozdíl je právě v těch gumách. Ale tu váhu dělají odolné "holiny" se špalkama do terénu. Hladší gumy budou těžší jen o gramy.
Neber to ale jako přemlouvání pro horáka, jen drobné vyjasnění :-)
Jestli by nebylo pro účel užitkového kola dobré zvážit nákup nějakého zánovního kola "z druhé ruky", za stejné peníze o třídu výš v nižší váze a větší spolehlivosti. Přece jen Deore a výš vydrží víc, než nějaká Acera, která se dá na kole za 15 očekávat.
To s tou vidlicí máš vyzkoušené, nebo si to jen myslíš? Drobné nerovnosti jako dlažba tlumí hlavně správně nahuštěné objemné láště, odpružená vidlice je hlavně na velké nerovnosti v terénu jako kořeny nebo jednotlivé kameny.
Já bych do města dal přednost MTB s pevnou vidlicí a širokým rychlým pláštěm typu Schwalbe G-One Speed přes krosem s odpruženou, navíc v zadané ceně ta vidlice nebude kdoví co.
Jako bonus širší pláště mají větší kontaktní plochu a budou lépe držet ve slizkém počasí na kluzkých površích jako jsou koleje, některé druhy dlažeb, přechody apod.
Jsem zvědavý, co nakonec vybereš. Jsem v podstatě ve stejné situaci a pořád si držím starého treka Amulet z roku 1999. Z původního kola mi zůstal už jen rám s představcem, řidítka, V-brzdy, přesmyk.
Spousta cyklistů dnes preferuje ty devětadvacítky horáky. Já se na jednom svezl a byla to těžká mrcha.
Jak už jsem tu psal, váhu bych hledal především v těch gumách do terénu. Jinak, rám není od treka až tak odlišný (rozdíl možná v desítkách gramů ?), ve vidlicích už taky rozdíl veliký není. A všechno ostatní je stejné. Roztočit ale půldruhýho kila na špalkách gum navíc je makačka. Navíc když jseš zvyklej na hladké gumy, snadno poznáš odpor, který špalky kladou. To se dá ale odstranit, vyměnit gumy za nějaké Marathony apod.
Sám mám do terénu zastydle 26" a měnit nechci, na treku taky lítám - ale jak už jsem psal, speciálně pro Prahu bych hodně zvažoval 29" v takové light verzi obutím.
To je jen ta moje obhajoba 29" (v podstatě trek, jen s možností širších gum na ten jejich "terén" :-) Na treku se i tam dá samozřejmě jezdit a sám na něm taky rajtuju a nevzdám se ho. Vidím ho ale spíš pro delší štreky (100 km+, tam, kde to nejde na silničce) na úkor pohodlí.
No a pro tu 29" (nebo 27,5") z druhé ruky bych se rozhodoval i proto, že se teď houfně přezbrojuje na všeliké "boost" a "1x12" a zánovní "zastaralé" kousky jsou za rozumno k mání.
Na lítání po Praze je gravelbike. Všechno ostatní jsou těžké mrchy, ale podstatně pohodlnější.
|V podstatě na to čisté ježděí do práce by mi to pro men přišlo ideální. Ale protože by to bylo jediné kolo, tak nepřipadá v úvahu- pravidelně jezdím s dětmi i s brašnama s přespáním na polotěžko (bez stanu) nebo na cyklovýlety, kde zkrátka už to pohodlí preferuji.
Podemnou se vidlice hýbe akorát při jízdě ze sedla, při jízdě po rovině po asfaltu se to ani nehne. Kdyby mi zamčení přidalo 3 km/h, tak by to bylo krásné ale bohužel tohle tedy opravdu nepozoruji.
Leda že by měl Brahma podhustíno a sag 50% a víc. Sice by to hezky houpalo, ale taky skutečně žralo výkon.
Při 15-20% sagu taky ani vidlici nezamykám, nebo jen hodně výjimečně při velmi dlouhých výcukách ze sedla.
Já to už normálně také nezamykám a užívám si pohodlí, které na nafoukaném Favoritu nemám. To jen když mne na povltavské stezce někdo předhoní a já ho na biku stíhám, tak se to vyplatí zamknout. Jestli mám či nemám podhuštěnou vidlici nedokážu posoudit. To zrychlení vidím na tachometru.
Dopředu tě v takovou chvíli žene vlnka adrenalinu. Ta umí při soupeření divy. Přičítáš to chybně vidlici.
Zamkni si ji někdy jen tak, bez dojíždění někoho a pohlídej si, abys nezačal šlapat usilovněji. Uvidíš, že se tachometr ani nehne.
Hm nemyslím. Testoval jsem to několikrát, když jsem jel sám a nikoho nehonil. Při rychlosti 26..30 km/h to ty 2 až 3 km/h na nepříliš skvělém asfaltu udělá.
Ono to poznám i pocitově. Kolo jde mnohem snáz kupředu, lépe akceleruje.
Kdyby tomu tak nebylo, tak by nemělo smysl použití pevných vidlic a zamykání odpružených vidlic dokonce lankem z řídítek.
Pevné vidlice jsou o hodně lehčí, čili velké plus při gramařině. A zamykání vidlic má smysl především, když jdeš ze sedla, abys vidli nezanořoval. Pak krade energii. Když šlapeš vsedě a nekloveš, prakticky se nehne. Naopak, pokud nevyžehlí drobnou nerovnost, může to být mínusem. Kolo od ní má tendenci odskočit zpátky (u víc fouknutých gum). Zkus si někdy na žiletce jet po záplatovaném asfaltu. Dřina jako blbec. A horác po něm jen plave.
To by snad mohlo platit jedině, že bys měl utopená řidítka, sedlo o kus nad nima a usilovně "kloval" i při těch 26 km/hod. Jinak se nemá jak ta energie dostat na přední vidlici.
Při běžném šlapání nemá tak veliký vliv snad ani odemknutý zadní tlumič u fulla. A že ten je proti vidlici na tohle zřetelně citlivější.
Dobře, o weekendu to podrobím kritickému zkoumání. Budu šlapat pořádně kruhově, zkusím si kontrolovat frekvenci šlapání, nebudu nikoho honit a uvidím.
Vzduchová patrona ve vidli je nafoukaná tak, že když naskočím ze stoje na zemi naplno na řídítka na zbrzděném předním kole, tak jí pořádně svou vahou stlačím. Ne na doraz, ale 5..7 cm to bude. Jen odhaduji, i to mohu změřit.
To záleží, jak se na ty řidítka při nasedání pověsíš. Sag se měří v klidu v sedě. Nasedneš, prohoupneš řidítka, usadíš se, jak když v klidu jedeš, kolega ti označí zanoření vidlice (třeba gumka, zdrhovací pásek) a pak opatrně sesedneš, abys tou značkou nehnul. Pak si dopočítáš, jestli je to těch 10-15% zdvihu, nebo ne.
Díky, to jsem nevěděl, nastavoval jsem to jen pocitově, jak se mi to líbilo. Změřím si to. A kolik to má být % zdvihu? Těch 10..15% ?
Počítej kolem těch 15%. Ale určitě to není dogma, jak to komu vyhovuje, trochu víc nebo míň, ale ne zas o moc. Taky podle progresivity vidlice. Jo a měří se to s běžným zatížením. Takže třeba s běžně naloženým báglem na hrbu, nebo brašnama apod.
Stejně se podvědomě budeš víz snažit aby sis potvrdil teorii, bez wattmetru to nebude průkazné.
Wattmetr nemám a na kole mi už ten název nahání husí kůži. Moc mi to připomíná měření proudů z baterie.
Podvědomí pohlídám. Budu sledovat frekvenci šlapání a sílu nějak udržím stejnou. Jasně to je měření s chybou, ale co není. Nakonec je to měření pro mne a ty si to můžeš zkontrolovat s wattmetrem, kdybys chtěl.
Tak dík za rady. Nakonec vyhrála ta devětadváca. Byla jsem vůči ní skeptická. Ale potvrdili i tři různí prodejci a nakonec při zkoušení bych to skoro ani nepoznala.
Superior XP 909
Prodejci ti budou tlačit tu 29, protože stejně nic jiného nemají. Zrovna v tomhle jsou prodejci zcela zaujatí. Promiň, že ti ničím tvé kruhy.
To kolo Superior bylo v nějaké akci? Na heurece je obvykle od 20.000Kč výše a to je za neodpružené 13kg těžké kolo podle mě poněkud příliš.