Sháním jízdní kolo na vysokou postavu (197 cm) na všestranné ježdění - asfaltové, polní a lesní cesty.
Vzhledem k postavě asi kola 29" a V-brzdy z důvodu snadné udržby. Dosud však marně sháním kolo s těmito parametry. Kotoučovky jsem měl možnost vyzkoušet, ale nevidím tam až tak velký rozdíl, navíc u véček se mi lépe dávkuje brzdný účinek. Poradíte nějakou zančku na kterou se zaměřit nebo třeba odkaz kde si můžu kolo poskládat podle těchto parametrů ? Mockrát děkuji za vaše rady.
Myslím, že slušnější nové už nekoupíš, jedině si nechat postavit, nebo koupit s kotoučovýma brzdama a pak je někomu prodat zkusit prodat, koupit véčka a dát si je tam. Ale abych pravdu řek, tak nevidím nejmenší důvod proč nechtít kotouče, vždyťz mají jen samé přednosti, zvlášť když chceš jezdit mimo silnice.
Myslíš, že na rámu a vidli, kde budou kotouče, budou taky čepy na čelisti véček? Dost těžko. Ano, vyhýbat se kotoučům z důvodů horšího dávkování a náročnější údržby je nelogická cesta zpět.
Na některých přípravky pro V brzdy být ještě můžou, na starších modelech, ale ta pravděpodobnost už je dost malá.
Je dobrá možnost koupit starší kolo a upravit a předělat podle vlastních představ.
I když si to necháš postavit, tak u 29 vidlice už budeš dost shánět versi s čepy na V brzdy. Dá se to sehant, ale v omezeném sortimentu vlatně jen pro opravy. V brzdy jsou proti kotoučovkám méně účinné, více se špiní a jsou citlivé na rozhození ráfku. Na dávkování si zvykneš po 1. vyjíždce. Pokud je kotoučovka vpořádku, tak je skoro bezúdržbová, což se o V říci nedá. Jen jsi na to zvyklý. Kup si kotoučovky, nakonec budeš spokojený.
Kotoučkům bych se rozhodně nevyhýbal, to ti radím jakožto dlouhodobý bývalý uživatel Vček… Když se bojíš údržby, zvol mechanický kotoučky (mám taky), jsou primitivní, jednoduché údržba snadná. A pokud se nechytáš na žádnou divočinu, proti hydrám nepoznáš rozdíl (a na divočinu se nechystáš, to bys nechtěl Včka).
Když jsem před rokem řešil pořízení MTB, taky jsem měl určitou představu a kotoučovky jsem tam nechtěl.
Z původní představy mi moc nezbylo, tlačil mě čas (termín závodu), koupil jsem 29" Meridu střední třídy a myslím, že jsem udělal dobře. Na hydraulický kotoučovky jsem si zvykl celkem brzo, zatím žádný problém... a prakticky ani údržba.
Holt to po dvou letech strčím prodejci, ať vymění kapalinu a udělá servis vidlice.
Když to srovnám s Ibexem, kde brzdové špalíky mizí skoro před očima a ve snaze prodloužit život ráfků navíc pravidelně vyndávám a čistím gumičky pilníkem, je ta snadná údržba diskutabilní. Vzhledem k tomu, že nová vidlice lehokola už držák na kotoučovky má, třeba jednou, aspoň dopředu, kdo ví... :-)
Asi mi nic jiného nezbyde než se poohlednout po kotoučové variantě. Vím že kotoučové brzdy mají lepší účinek, ale to je tak vše. Spíše vidím ty nevýhody, jako jsou dražší náhradní díly (destičky, kotouče) a u hydraulik nutnost dát kolo do servisu. Mám i praktické srovnání, když jezdím s kamarádem, který má s kotoučovkami daleko častěji problém. Neustálé cinkání kotouče o destičky po servisu nebo výměně mu to vydrží tak pul sezony a pak stejný problém. Dokonce se mu stalo že mu vypověděli službu na křižovatce a musel dobržďovat nohama.
U véček koupím jednou za 2-3 roky nové špalky (cca 200kč), případně přitáhnu lanko a mám to bez starostí.
Kamarád je pitomec, který dává kolo do drátolamů a ohne si kotouč. Co dělá s hadičkami, že mu to přestane brzdit, už opravdu nechápu. Žádné popisované problémy nemám. Brzdy si servisuji sám, není to žádný zázrak. Dělal jsem to na autě a na kole je to stejné.
Nemusí mít ohnutý kotouč. Někdy stačí jen sundat a nasadit kolo a škrtá to - u rychloupínáku, u pevné osy se to neděje. To je snad jediné minus u kotoučovek.
Cena destiček je cca stejná jako kvalitních špalků, životnost o něco lepší. Výměna a seřízení je jednodušší.
A rozdíl výměna obržděného kotouče - probrzděného ráfku? To snad ani nejde srovnat.
Brzdové špalky ti vydrží 2-3 roky? To jako vážně?!
A kolik prosímtě za tu dobu najezdíš kilometrů?
Jako jo, kdysi na favoritu ty špalky vydržely fakt dlouho (taky moc nebrzdily), ale s Véčky (Tektro) si neumím představit, že by mi špalíčky vydržely víc než 2000 km ani když budu jezdit po suché silnici a brzdit minimálně, zatímco ty píšeš o MTB, kde se voda a bláto předpokládá?
Nevím, zda počítáš 200Kč za jeden pár nebo jakože přední+zadní, ale zkoušel jsem kdysi nějaké špalky s cenou pod stovku a přestaly mi brzdit už po 14ti dnech... ;-)
A pak je tu samozřejmě ještě otázka, zda hledat špalíčky, které dlouho vydrží, pokud se tím dřív probrzdí ráfek, který taky něco stojí... :-/
To asi záleží na tom,jak jezdí. Na Růžence jsem teď (cca 10000 po třech letech) vyměnila zadní špalíky, přední jsou ještě furt jako nové a měnit netřeba. A to jsem váhala, jestli ty vyndané zadní ještě nedat do truhly, nebyly úplně sjetý a trhalo mi to srdce, házet je do popelnice :-)
A ne zas, že bych někdy nejela s kopce a nebrzdila, spíš naopak, čím prudší dolů, tím pomalej, až nakonec teda vedu, když už se moc bojím ...
PS: Ale jo, vždyť to píšeš, Růženka je Favorit :-)
Jasně, ale brzdy na favoritu nejsou Véčka.
Netroufám si hádat, čím přesně to bylo (materiál, tvar, síla), ale špalíky na favoritu opravdu vydržely dlouho a když se dotahovalo lanko, brzdilo to pořád stejně.
Po pořízení lehokola jsem nechápal, kam ten materiál ze špalků mizí. V případě deště, výletu mimo asfalt v kombinaci s nutností často brzdit, zmizela za den klidně polovina.
A co mi na Véčkách přišlo nejzvláštnější, po odbrždění poloviny, maximálně dvou třetin, to už moc nebrzdilo bez ohledu na dotažení lanka. Zřejmě byl vespod jiný materiál.
Nakonec jsem skončil u výměnných gumiček Coolstop, kromě delší životnosti to nemusím pokaždé celé znovu štelovat, ale o bezúdržbovosti Véček bych asi nemluvil... :-)
Je fakt, že na Arabovi jsou Včka a možná se ten špalek sjíždí víc, ale já na Arabovi jezdím víc v zimě, kdy je větší marast a posyp na silnicích, zatímco na Růžence s čelisťama v létě. Ale já mám vzadu v té čelisťové brzděty dlouhý špalíky do Vček, bo s těma to lepší brzdí, ty silniční prťata neměly žádnou plochu, kterou by se chytaly. Funguje mi to tak a ráfky jsou furt původní, určitě od dob bolševika, bo jsem z nich sundávala zteřelý pláště Barum.
Mně na véčkách vydržely špalky 2000km na těžko (silnice), ale fakt natěžko s vozíkem, a zdaleka nebyly na konci životnosti. Ráfky jsou taky v pohodě.
Mi s těma brzdama někteří přijdou jak s těma motorama. Na kole se má jezdit jak na kole a né jak na motórce brzda-plyn a hrrr na to. To snad sportovně a soutěžní úrovni, ale u důchodců s nadváhou mi takový styl jízdy přichází úsměvný a celkem se nedivím, že jim ty komponenty nic nevydržej. Sagan si prej taky za svý defekty mohl neurvalou jízdou bez citu.
Já měl probržděný zadní ráfek (Remerx grand hill) po cca 20 tis km. Určitě jde životnost prodloužit údržbou (o což se od té doby snad úspěšně snažím), ale bohužel jsou i ráfky zjevně spotřebním materiálem...
Mě se to povedlo 2x. Jednou na krosu a jednou na bajku. Vždycky zadní a něco málo přs 30kkm.
Ono záleží kde jezdíš, protože jeden víkend na těžko na Vysočině je stejně náročný na opotřebení jako půl roku ježdění na rovině okolo komína (Břeclav).
Asisi ty ráfky špatně mazal, v tom to je!
Náhodou.. stojim v cyklokrámu frontu na falcáky a válečky do torpéda a přede mnou buchta s horákěm převyšující cenou součet všech mejch kol... a že má problém, pískaly jí kotoučový brzdy, tak je postříkala WDčkem.. teď tedy už nepískaj, ale zas prej nebrzděj, tak ať s tím něco udělaj. Prodavač byl chvíli němý a nevykazoaval žádné známky pohybu.
To jsi opravdu zažil? Mně přijde, že to patří do vtipů o blondýnkách. Rozhodně je to dobré :D
Jo v cyklo Wagner :)
Byla blondýna? :-))
Poznáš pod přelivem, byla-li původně blond či bruneta?
Která blondýna je horší? Přírodní nebo umělá? :-)
Tobě taky pískájí kotouče, už jsi je něčím máznul? :-))
Ať pískají, na cyklostezku se to hodí. :-)
Proti kotoučovkám nic nemám, to píšu jen tak pro jistotu.
Já ten ráfek véčkem taky probrzdím, dřív, nebo později, to je jasný.
Možná ale není na škodu, dát po třiceti tisících nový, ať už je jetý s véčkem, či kotoučem.
Dural přeci jen nevydrží všechno a když povolí, může to být na cestách velká nepříjemnost.
To jsem měl na treku rychlejc probržděný. Ale zase Orlický, Alpy, Krkonoše furt. Tam za ty brzdy člověk bere.
Tak pokud bys na tom trval, tak Maxbike má nejlevnější modely MTB stále na V-brzdách.
Případně si to můžeš (nechat) postavit. Rám
pokud by stačil 21" Maxbike nebo Scud
https://www.maxbike.cz/eshop/ram-maxbike-m509...
https://www.profilshop.cz/dily/ram-29-scud-9sc...
vidlice
https://www.axit.cz/D187073_SR-Suntour_xce28_29...
https://www.cycology.cz/vidlice-spinner-29...
Ale jak už tu psali jiní, na Shimano hydrách je výměna spotřebáku triviální záležitost a údajně i odvzdušnění (já to nikdy nemusel dělat). Vyměnit olej si necháš jednou a dva roky v rámci předsezonního servisu.
Najedu za rok do 2000 km, takže nevidím důvod proč by neměli špalky vydržet 2-3 roky, alespoň dosud jsem neměl potřebu měnit s větší četností. Co to zde pročítám, tak s kotoučovkami máte evidentně lepší zkušenost než můj kamarád. Můžu se zeptat kolik cca najedete km než musíte vyměnit destičky a kotouč. Myslím tím běžným (výletním) ježděním, vyhýbám se blátu i prudkým sjezdům. Taky mě zajímá jaká je šance že se mi podaří kotouč zvlnit, ať už nárazem nebo přehřátím ? Děkuji.
Já destičky měnim preventivně před sezonou, když si vzpomenu (takže tak každou druhou...) kol mám víc a na krosce, kde mám kotoučky taky najedu ročně přes ty 2000 výletních km. Kotouč zvlníš nejspíš pádem, než bržděním (padej napravo..)
Letos na jaře jsem (konečně) přestavěl treka na kotouče. Mám na nich najeto 2.100 km a sklesáno 27,5 km. Troufnul bych si ty destičky i kotouče v bazáči prezentovat jako nové a leckdo by se i nechal napálit. Prostě to opotřebení hodně záleží na prostředí, v kterém se jede. V některém bahnu, z ostřejšího písku, odejdou desky klidně za dvě vyjížďky. Na čisté silnici vydrží věky.
S kotoučema je to ještě o maličko složitější. Kromě bordelu ho někdo dřív odrbe použitím sintrovaných desek. Přitom jejich vlastnosti ani nevyužije. Jsou dražší, tvrdší, pro závodní použití. Ty by sis kupoval tzv. organiky a s nima bude jednou kotouč při tvém nájezdu předmětem dědického řízení.
Ještě k tomu vlivu prostředí - s bráchou máme stejné kotouče na horském. On často rajtuje v ostrém písku novohradeckých lesů, já skoro vůbec. Po mnoha letech já mám přední téměř netknutý, on teď na jaře dával už třetí.
Já s kolem švihla do potoka a né málo, dopad byl na levou stranu. Kotouče to přežily bez úhony, zadní zachránil nosič. Přední destičky se chystám měnit teď, a to po dvou letech a asi 7500 km. Bláto a marast kolo rozhodně potkalo. Když bylo nové, párkrát bylo potřeba brzdy vycentrovat. Na to je jednoduchý fígl.
Když už tady o kotoučích - nedávno jsem si asi za půl €ura koupil od soudruhů Číňanů tuhle vychytávku. S ní po montáži brzdy na rám nebo vidlici nastavím brzdu na první dobrou a ani brejle si neberu.
A mohl bys popsat, jak to používáš? To strčíš do třmenem místo destiček a koukáš na díru mezi kotoučem a tím udělátkem? Napadl mne jiný termín maďarského původu, ale dozvěděl jsem se, že je to hrubě vulgární slovo :)
Nikam nekoukám. Maličko povolím třmen a tenhle bazmek nasadím na kotouč a zasunu mezi destičky ve třmenu. Třmen to nasměruje rovnoběžně s kotoučem. Opatrně a stejnoměrně utahuju, abych třmenem někam nehrknul. No a pak zas vytáhnu.
Dá se to dělat třeba i s vizitkama nebo něčím podobným, s tímhle je to ale pohodlnější.
Jo takhle se s tím ... pracuje. No to není špatný nápad. Já na to koukám a musím na to mít dost světla. Nejlepší si svítit baterkou skrze ten třmen proti sobě. Zkusím to s těmi vizitkami.
Myslíš "bazmek"?
To už dávno zdomácnělo,toho se bát nemusíš :-)
https://www.infoz.cz/bazmek/
https://cs.wiktionary.org/wiki/bazmek
Tak tohle mne opravdu velmi podivilo. Zcela jasná a hrubá vulgarita se stane všeobecnou hloupostí normálně přijímaným slovem. Maďaři se potrhají smíchem.
Si poslechni někdy Olivovy Uzlíky na jazyku, kolik naopak dnes drsně vulgárních slov bývalo dřív zcela běžným hovorovým nebo i spisovným slovem, bez náznaku vulgarity.
A Maďary určitě bude dojímat, že nám tady zdomácněla nějaká zvukově podobná zkomolenina s jiným významem.