Na Ibexu mám trojpřevodník Mighty 26-38-48, jestli počítám správně, tak mám třetí nebo čtvrtý, takže v průměru cca 2 roky.
Převodníky jdou vyměnit, jenže se NIKDE nedají koupit. Vždycky se omele prostřední tác, na který jezdím nejčastěji. Je to celkem debilní měnit celý trojtác kvůli sjetým zubům, ale když nový stojí 5-6 stovek (tedy zhruba jako řetěz), tak se tím moc netrápím.
Ani Gebhardt je nemá?
https://www.gebhardt.cz/cs/mtb-xc-am/prevodniky
Podle ceníku nejlevnější verze stojí 426,-Kč (38z.)
Otázka je, jestli se to vůbec vyplatí.
Ještě je možné skusit převodníky Viavelo v Liptále
Kliky na bajku (Sh SLX 9.sp) mají najeto 32kkm.
Vzhledem k tomu, že poslední řetěz jezdím už přes 7kkm, bude příští výměna komplet. I s kazetou a převodníkama. Už je mám od září koupené. :-)
Na krosu jsem měl kliky Alivio 8.sp vydržely přes 55kkm a ještě jsou použitelné.
To nechápu - já musím měnit střední převodníky na MTB (32 zubů,XT i deore) max. po cca 8 - 9 tisících km. To přece nemůže být tím, že se to toho víc opírám, Ty to přece taky nějak jenom nešolícháš.
Řetěz tak 2 - 3 tis, každý druhý max. třetí řetěz to je na výměnu kazety, každý třetí max. čtvrtý řetěz na výměnu toho středního převodníku. Přitom protažení řetězu si hlídám, měním včas - na třetím zubu měrky.
Na silničních kolech a krossíku mám ty intervaly o hodně delší, aspoň že takhle :-)
Nevím, čím to bude.
Normálně vydrží řetěz zhruba ty 2000km (Sh HG-53). První kazeta dala 7 řetězů. Než sedl poslední už trochu střílela. Kazety jsem měl Sram 970.
Teď budu dávat třetí.
Ale jak se dívám, tak řetězy vydrží čím dál míň. Dřív klidně 2600, poslední už jen 1700km.
Zase na druhou stranu nejezdím v nějakém náročném terénu. A dřív jsem vážil 65kg, teď asi 70.
To zas nechápu já. Normálně jezdím řetěz deore 4 000 km a kazetu na takové 3 řetězy, takže aspoň na 12 000:-) A jestli jsem zažil nějakou nepřesnost v řazení nebo střílení, tak leda po výměně řetězu na starou kazetu, ale to po pár dnech přešlo jak si sedl.
Tak asi bych měl dříve řadit na lehčí převod, ale zase proč, když to ušlápnu...
No naštěstí se to týká jen HT a fulla, ostatní jsou dobrý :-)
Čím a jak mažeš řetěz ? Pereš ho ? V jakých terénech jezdíš ? Hodně moc záleží na prostředí. Například drobný křemenný prach v hradeckých lesích odrovná řetěz (a s ním i kazetu a převodníky) za poloviční nájezd, než jezděný v jiném prostředí (odzkoušeno, měnil jsem zároveň sobě a bráchovi, on rajtoval u Hradce, já v té době jinde). No a když se takový agresivní prach nabalí do nmaziva, he z toho bezva brusná pasta a ten hliník mizí před očima.
Rondo - řetěz pouze čistím hadrem, neperu ho, mažu ho buď obyčejným olejíkem na jízdní kola nebo něčí speciálním v malý lahvičce, co je děsně drahý a máme to doma, křemenný prach tady není, pouze normální zastříkání od bahna, ale to po dojezdu hned umeju nebo aspoň očistím, kluzné + pohyblivé součásti udržuji zásadně čisté :-)
Tohle ti upřímně závidím, tu schopnost kolo umýt či alespoň očistit. Přestat jíst maso by pro mě bylo asi snazší, než se k tomuhle dokopat.
....mohl by ses "dokopat" k fotce tvýho "takto udržovanýho" kola? (nebo na to "máš lidi"?) ;-)
...pokud řetěz aspoň občas nevypereš, nemožeš čekat delší život. Prach+ mazivo pod rolnama řetězu= brusná pasta. Hadrem neotřeš nečistoty pořádně ani shora natož v čepech a pod rolnama článků- tam se to pěkně "naskládá" a šmirgl dělá svoje. Děsně drahý mazivo tak přijde vniveč...:-(
Nesouhlasím! Byly doby, kdy i já poctivě pral řetězy. Výsledek: stejná životnost jako ty neprané.
Dojmy proti dojmum, ale fyziku tim neojebeme ;-)
Řetěz vem čert, aŤ se to uvnitř šoupe jak chce, stejně půjde do kytek dřív, nebo později, ale nakonec každopádně. Na hloubkový čistění jsem se taky před lety vyprdnul, přičemž poznatelně kratší životnost řetězů kvůli tomu nepozoruju. Za důležitý považuju to, aby byl řetěz čistej "zvenku", tedy právě v duchu zde zadaného tématu tak, aby nadměrně neopotřebovával převodníky a kazetu. To se dá docílit i tím hadrem, nedejbože třeba ještě s pomocí kartáčku. Pokud není moc bordelu na řetězu "zvenku", tak je omezený množství toho, co se může dostat dovnitř. Dalo by se možná špekulovat i o tom, že ten bordel, co je zalezlej v hůř přístupných částech řetězu, postupně do určité míry brání dalšímu bordelu, aby se dostal ještě hlouběji. Jak jednou začneš prát, tuhle cestu uvolníš, a pak už musíš prát pořád. :)
(Jinak nechci polemizovat o tom, že nejlepší na světě je řetěz čistej až "dovnitř" a jen přiměřeně namazanej čisŤounkým mazivem. To je objektivně jasná věc, bez debaty. Jen je otázka, nakolik se vyplatí investovat čas, energii a prostředky k tomu, abychom se tomuto ideálnímu stavu alespoŇ přiblížili, a v tom už se osobní náhledy budou lišit).
Mimochodem, na okraj, na MTB ani na silničku si to asi nikdo nepořídí, ale jinak je docela zajímavý koncept řetěz pořádně zakrytovat - je to k vidění třeba na některých "holandských" (i holandských) kolech. Dostat se k němu na údržbu je sice o dost složitější, ale pak se na to člověk může vyprdnout třeba půl roku, aspoň teda v podmínkách městského dojíždění.
Jenomže to zakrytování tam není proto aby se na řetěz nedostala nečistota a dýl vydržel, protože ty jejich řetězy na bezpřehazovačkových kolech jsou nesmrtelné.
Zakrytování řetězu tam je naopak proto aby se ze řetězu nedostala nečistota jinam, aby se o řetěz nikdo neušpinil, když se na kolech jezdí v běžném i vycházkovém oblečení a s kolem se lidé prodírají přespanými ulicemi.
Jo ahá, takže protože původním/hlavním účelem takového krytu ( http://www.mydutchbike.com/wp-content/uploads... ) je to, aby se šmíra z řetězu nedostala ven, tak to funguje jen jednosměrně, čili dovnitř na řetěz se voda, bláto a píseček nacákají stejně, jako u nekrytého řetězu? No tak jsem se aspoň poučil. Díky. ;)
A proč bys měl takhle složitě schovávat řetěz aby se neušpinil, zvyšoval cenu kola a váhu i tak už hodně těžkého kola, když ten řetěz je na tom kole nesmrtelnej a kolo přežije?
Důležité je aby se nikdo neušpinil. Podobně se zakrytovávaly řetězy i před lety tady na běžných "městských" kolech a bylo to jen a pouze proto aby se nikdo neušpinil od zapraseného řetězu a nenamotala se nohavice pod řetěz. Postupně se od toho upouštělo, protože u nás jsou kola spíše sportovní náčiní.
Nechci ti brat iluze, ale takovy kryt rozhodne neni vodotesny a prachotesny. Takze sice to jde podstatne pomaleji, ale curbes se do retezu casem nastrada. "vyhoda" je v tom, ze na to neni videt (co oci nevidi, srdce neboli) a pak taky je jistota, ze se zarucene nikdo nepohrne nekdy ten smir ze retezu otirat. Takze... :-)
...nechci brát iluze ani tobě-ono toho "šmíru" na řetězu městských kol moc nebývá(bude-li nějaký vůbec). Kryt nemusí být vodo ani prachotěsný, ve městě se s blátem ap. sajrajtem nesetkáš(v Holandsku vůbec), takže "výdrž" řetězu na takovém kole(při nájezdu párset km ročně bude srovnatelná se životností kola a při absenci přehazovačky rozdíl nepoznatelný (při "údržbě" max.jednou ročně). Pamatuji si na mladá léta (mámin dámský Velamos), na kterým stačilo řetěz namazat a poté otřít(když suchem šustěl nebo začal chytat lišku) a to byla veškerá údržba- výměna nebyla třeba (měl kryt jen shora/předku proti ušpinění/vběhnutí nohavic či sukně.Takže...;-)
Takovej suchej retez podkrytem, nebo krapet zadrbnutej stoletym prachem urcite retezovemu prevodu prida na ucinnosti. Drina jak na kole Ukrajina :-)
Dvoukvaltova Babetta poznala suchej nebo blbe zasvinenej retez hned. Proste ta automaticka odstrediva spojka neodstredila a zustala tam jednicka. Mestskej cyklista je ale bulhar, tan to predre :-)
....nevím, jak se na takovým kole jezdí, ale u nás (v rovinatým městě)je městských cyklistů jako máku. Kola převážné většiny údržbu nezažila od koupě(pokud ano, tak max."namazání" řetězu čímkoliv mastným), problém je s výškou sedla, vyveklanými pedály i klikami či chybějícími šroubky- ale jezdí se vesele, taková prkotina jako zatuhlý nebo rezavý řetěz je nevzrušuje....To co vadí nám při nájezdu několika tísíc km, jim je při jedné až dvou stovkách ročně šumafuk- kola si všimnou až je na něm potřeba jet. Jinde to jistě nebude jiné ;-)
Musím potvrdit, že u šrotokola, co mám na cesty do města, k vlaku a podobně, stav řetězu moc neřeším. Několik km se dá jet i když nějaký článek zatuhne a v přehazce (která už neřadí) se neohýbá... což obvykle bývá signál, že už je fakt potřeba ten řetěz namazat... :-)
Po tom, co se řetěz vytahal tolik, že ho přehazka nebyla ochotná napnout, jsem prostě řetěz zkrátil a už několik let s ním jezdím dál...
Ono se to nezdá, ale na krátké vzdálenosti stav kola tak velký rozdíl na rychlosti neudělá... pokud to porovnáš s variantou jít pěšky...
Mám na měšťákovi celokryt řetězu (jezdím na něm v civilu a nechcu být jak prase), kryt je "moderní", tj. několik plastů nacvakaných do sebe. Svinstva se k tomu, pravda, moc nedostane, ale řetěz v tom REZIVÍ, a to tak, že fest...
Ono to bude asi oboustranné, rozhodně ta funkce "aby nešel marast na řetěz" tam je. Porovnejme to i např. se zakrytím řetězu na motocyklech Jawa, tam to bylo rozhodně z důvodu ochrany řetězu :-)
Tam byl ten kryt především proto aby olej ze v řetězu necákal široko daleko okolo, ale ten kryt ho zachytával a po něm stékal olej dolů.
Dřív bylo mazání řetězu úplně jinak udělané než dnes, proto se podobné kryty už nedávají.
Lelku - já bych ponechal závěr, že kryt řetězu plní obě ty funkce (a zejména tu, kterou tady prosazuju já). Jinak se dostaneme do stádia co je lepší - se zelím nebo se šípkovou... :-)))
Já abych neurazil, tak oboje :-)
...tak "protáhnout" hadrem/kartáčkem každý článek tak aby byl čistý v místech náběhu na zuby (teda
vyčistit mezery)zabere asi víc času než samotná manipulace při praní- buď jsem totální nemehlo, nebo nemám patřičný grif. On totiž řetěz nabíhá na zuby právě v mezerách mezi články(aspoň na mém kole)..:-(
....při stejné značce,kilometráži a údržbě i stejný terén a zatížení? ..nesouhlasím! :-O
Blbej unimranej tablet... Tuknil jsem na PLUS a trefil tim svym kopytem minus. :-/
....máš silný prsty-zkus párátko! ;-)
Na navigaci s "prohejbacím" displejem by asi fungovalo, tablet má ale tvrdý "sklo", na něm si párátko ani neškrtne.
Ten prohejbaci myslíš "odporovy", že? Tam se používal stylus, nebo se dalo psát rožkem nehtů i na 2,5" palcovem displeji. Kde ty doby jsou. A pak přišla hryzka z kapacitnim displejem a bylo to v haji...
Já měnil střední převodník (na trojtácu Deore) loni v listopadu, měl najeto asi 14000. Měnil jsem i kazetu. Nejmenší převodník jsem koupil taky, nakonec jsem ale dospěl k závěru, že tomu původnímu vlastně nic není (když jsem ho sundal a porovnal s tím novým, jinak jsem si na první pohled říkal, že půjde vyměnit taky).
Je to MTB, ani mi nepřišlo, že bych měnil brzo. Ten střední převodník byl ožvejkanej fakt viditelně. Řetěz měním pravidelně. Myslím, že hlavním pachatelem je bláto a píseček, kterýho při jízdě v terénu potkáš skoro vždycky dost, zadní kolo ho háže rovnou na přesmykač a do talířů a pak se to tam pěkně šoupe a mele. Tu zátěž, kterou to dostane na jedný hodinový projížďce někde v lese, to myslím na silničce za sucha nedostane ani za pár set km.
K původnímu dotazu bych tedy asi řekl jen tolik: měním, když je opotřebováno. Minimálně při výměně řetězu to chce pořádně prohlídnout, jestli nejsou zuby omačkaný, otřepený, jestli se "udolíčka" mezi nima nerozšiřujou. Je taky dobrý s novým řětězem protočit převody a koukat se, jak na zuby nabíhá, jestli si články sedají na první potkání tam, kam mají, nebo se při dopnutí (záběru zubu) ještě pousazují, a tak podobně.
Přehazovačkové řetězy obvykle měním po 2000..3000 km, torpédové zatím po 5000 km nejeví známky opotřebení. Údržba: otírám hadrem a mažu Olejem na kola a šicí stroje (TM). Zkoušel jsem i WD-40, výsledky byly zhruba stejné. Na praní už jsem se vykašlal, vliv na životnost nebyl tak výrazný, aby to stálo za námahu. Převodníky jsem ještě neměnil, i když ty hliníkové na favoritu už by si to po 12000 km možná zasloužily. Pětikolečko jsem měnil jednou, když ho odrovnal moc vytahaný řetěz, od té doby je klid.
A když už se tu objevila zmínka o krytech...
Největší zdroj špíny je přední kolo. Od té doby, co jsem si na všechny přední blatníky namontoval zástěrky skoro až na zem, mám čisté převodníky, středy i boty.
Druhý největší proud špíny chytá řetěz shora v místě, kde míjí zadní pneumatiku. Z toho hodně pochytá i takový ten obyčejný kryt proti ušpinění nohavice.
Zbytek je chaoticky poletující prach, který se odclonit prakticky nedá, ale zase ho není moc.
Pokud jde o mazání, základní je mazat co nejméně, co nejsušším mazadlem a co nejlépe poté otřít.Hlavně z toho nesmí olej při provozu ronit, což dělají některé wet oleje.
Jinak jsem taky vyzkoušel lecjaké mazadlo včetně WD-40 a jeho kritikům sděluji, že si vůbec špatně nevedlo. Svého času sem někdo dával odkaz na test a jeho výsledky mohu potvrdit.
Potvrzuji, že odchází střední převodník, blbě se dá koupit, je neskutečně typů, které se liší v detailech a jsou nekompatibilní (Shimano). Já jsem nakonec koupil celé kliky, protože 3 pokusy pouze o převodník k cíli nevedly. Výměnu při náběhu 25-30 tis. km považuji za dobrý výsledek.
Řetěz už neperu, vyslovenému marastu se ale snažím vyhýbat. Pokud to nejde, je praní nutnost, ale výsledek je sporný. Povrch je čistý, ale současně se podaří natáhnout nepořádek dovnitř řetězu.
Fungování blatníku vzadu a rozměrné zástěrky vpředu potvrzuji, ale s MTB v terénu to moc nejde dohromady.
Já mám na MTB kvůli ochraně převodníků taky zástěrku, ale ne na předním kole, tam bych blatník a cokoliv podobného brzo někde urval nebo ukopl. Samo-domo zástěrku z kusu placaté gumy mám pověšenou z rámové trubky, od dolního návarku pro uchycení bidonu. Dobře zachycuje většinu toho, co by jinak přední kolo naházelo na spodek rámové trubky, na středové složení a hlavně do převodníků. Samo-domo blatník mám i na zadním kole, takže mi na střed necáká napřímo zezadu; co ale zatím dořešený nemám, je ta situace, kdy zadní kolo nabere hroudu bláta, dopraví ji až ke stojkám zadní stavby a tam se to pak odírá a padá přímo na řetěz. Kryt nad řetězem by se na 3*9 asi vymýšlel komplikovaně, celkem jednoduše by to ale možná vyřešila nějaká "škrabka" přidělaná vzadu k nosiči, aby ty přebytky bláta z pláště odrbala hned vzadu, kde spadnou už za kolo. (A to už se dostáváme oklikou zpět k obecnému dilematu: je jednodušší smířit se s tím, že po každé jízdě se budu babrat s očistou, nebo tůnit a fidlat se s tím a vymýšlet zlepšováky? Co v konečném součtu sežere víc energie atd.? :))
Začínám uvažovat o tom, že bych střídal několik řetězů vždy po ujetí např. 1000km. Když bych 5 řetězů otočil 5x, tak na jednu kazetu a převodníky najedu 25kkm. Teoreticky.
Zkoušel jste to někdo?
Loni jsem tak dojizdel staré řetězy, co byly na čtvrtém zoubku. Chtěl jsem stejně měnit převodníky, kazeta už to měla skoro za sebou, kladky taky, tak co řešit :)
Jezdil jsem skoro celý rok "zadarmo" a pak jsem to vyměnil najednou
Prodloužení životnosti by tam určitě bylo (nebo spíš rovnoměrné omrvování obojího až do mrtě), ale že by se takhle jednoduše násobila, to se mi nezdá. Takhle by ses mohl při vhodném počtu řetězů dopočítat až k takřka nekonečné životnosti kazety a převodníku :-)
Všechny řetězy se nebudou sjíždět úplně stejně, některý z nic dostane na frak víc, jiný míň. A řídit se to bude asi víc podle toho sjetějšího.
A co jsem tady tak četl, někdo to i praktikuje. Vyžaduje to ale řetězového managera :-)
Představa, že bych cca jednou za měsíc měl přehazovat na kole řetěz a ještě si pamatovat, které je který, by mi za tu teoretickou úsporu fakt nestála.
Nicméně jak už někdo poznamenal, tak na lehokole mám řetěz cca 2.5x delší, což lze interpretovat i jako naprosto pravidelné střídání 2.5 řetězů. Celý řetěz + kazetu měním po 8 až 10ti tisících, akorátže netuším, jak často bych měnil, kdyby měl řetěz standardní délku.
"Pravidelné střídání 2,5 řetězů" - nerad jsem za kverulanta :-) , ale tohle počítání bude taky asi pro kočku. To by se pak u skládačky nebo dětského kola dalo počítat střídání 0,75 řetězu a tím pádem o čtvrtinu kratší životnost. :-)
Na leháči se ty čepy omelou podobně, mají delší rovné úseky, takže určitě za dýl, ale rovnocenně s 2,5 klasického řetězu asi taky ne.
Já nevím, pokud by platilo, že článek řetězu se opotřebovává ohybem, kdy se vnitřní plochy dřou, zatímco statické napnutí v rovných úsecích články řetězu nezajímá, pak by se dalo říct, že životnost článku bude za konkrétního znečištění vyjádřitelná počtem cyklů...
Jelikož počet ohnutí a narovnání článku na jeden oběh řeťězu bude mít Ibex s klasikou srovnatelný, měla by být životnost řetězu lineárně závislá na jeho délce...
Jenže nejenom, že je to neověřená teorie (ani není z mé hlavy), hlavně by to stejně nebyla žádná výhra, protože pokud 2.5 řetězu vydrží 2.5x déle než jeden řetěz, o žádné finanční úspoře se mluvit nedá.
Každopádně by to byl zajímavý námět na vědecký výzkum... sežeň si na to grant nebo dotaci a do smrti už nebudeš muset žádný řetěz kupovat... :-)
Používám rychlospojku, takže sundání nebo nasezaní je otázka chvilky. Řetěz strčím do pytlíku a k němu lístek s pořadovým číslem a počtem cyklů. :-)
U tebe je právěže cena řetězu vyšší než cena kazety a skoro i než cena převodníků. Tam by to asi nemělo smysl.
Jardo - kdysi sem chodil kluk, jmenoval se Michal (tady se podepisoval "mgt") a ten na tohle vyzkoušel a pak napsal doslova diplomovou práci. Jeho web byl (snad si to pamatuji dobře) www.damika.cz, tam to měl napsané, jinak by tam měl být na něj kontakt, určitě by Ti to řekl :-)
Michala si pamatuji ještě ze srazů.
Podívám se k němu na web. díky.
Jsem myslel, jak je to známé, že to takhle normálně praktikuju.
Zvlášť u lehokola, kde se používají všechny pastorky stejnoměrně, tam to kazta dotáhla snad přes 40 tisíc km - ať nekecám, ale nechce se mi to zde teď hledat a záznamy si žádné nevedu.
Na treku jsem točil tři řetězy vždycky asi 20 tisíc km. Nový vždycky 2000 km a dál po 1000. Pak vyměnil i kazetu, když se na některém pastorku začaly už lámat zuby. Převodníky vydržely na víckrát.
Teď už to tak přesně nepočítám - na lehokolech to není potřeba, tam se točí 2,5 řetežu a na klasice jezdím málo. Prostě občas je změřím, jestli by některý nechtěl vyměnit za míň jetý.
S tím souvisí, že řetězy víc čistím, jenom když jsou sundané.
Právě mě čeká očistit snad deset metrů různých kusů řetězu a posoudit další použitelnost. Jenom co se v dílně trochu oteplí.
Já už taky mám takovou hromadu ojetých řetězů za tu dobu, co jezdím - já je totiž nevyhazuju, jednou z nich udělám takový ty "korále", co se dávaj třeba mezi kuchyň a obývák, my to budeme mít z ojetých řetězů. Ane o tom teda ještě neví a je dost možný, že jí z toho šlehne, ale já budu neústupnej! Úplně to vidím - půjdu z kuchyně, rozhrnu řetězový závěs... :-)
A to budeš mít asi docela problém sehnat tyčku, která tuhle "záclonku" unese...:))
Zajímavý nápad, ale bude docela výzva vyčistit je tak, aby při dotyku nešpinily ani nemastily, jinak bych je nechtěl rozhrnovat... a úplně odmaštěné budou zase rychle reznout...
A další problém, jak už tu zaznělo bude s hmotností. On se jeden řetěz těžký nezdá, ale řetěz z leha už opravdu něco váží a pokud bys nějak navlékl jeden řetěz vedle druhého na šířku dveří, bude nejen problém bezpečně to připevnit, ale taky rozhrnout....
Potom taky jak ty řetězy budeš věšet, aby se ohýbaly ve směru průchodu nebo do stran? V prním případě půjdou těžko rozhrnout, ve druhém zase nepůjde jednoduše projít... :-)
U leha se při spojování občas stane, že ho překroutíš. Byl-li by překroucený i v průchodu, neměl by být s projitím problém
8-)))
Jo, je pravda, že při dostatečné délce se nechá řetěz překvapivě hodně překroutit (přesně na to se u Ibexu snažím dávát pozor a před spojením kontroluju, že se nechá na obě strany překroutit zhruba stejně doufaje, že ho mám pak dobře)... takže rozhrnout by asi šel, ovšem dřina způsobená hmotností odhrnovaných řetězů, by zůstala. :-)
Zkoušel jsem ho překroutit na návratové straně schválně - takhle vzniklý "Möbiův řetěz" by se při každém celém průchodu otočil o 180° a mohlo by to mít vliv na jeho opotřebení.
Neosvědčilo se, nedělá to dobrotu na spodní kladce přehazovačky, tak jsem to dal rychle zpátky normálně.
Zas jedna slepá ulička, co se musela zkusit :-)
Když se to pověsí na záclonový jezdce na kolejničku, tak nemůže být s rozhrnováním problém :)) Akorát mezi nima musej bej dost velký fuky, protože se to při odtahování po stranách nezřasí, ale bude se to rovnat vedle sebe.
Proti mastnotě a rzi klasika: odmastit dočista dočista a přestříknout bezbarvým lakem, kterej zabrání oxidaci :))
Ai, ty jsi geniální. :-))
Tohle by mě nenapadlo. Hned si začnu schovávát ojeté řetězy.
Mám v záloze i další vychytávky: nevyhazuju ani ojetý kazety a převodníky, chci s nima "potapetovat" stěny. Kazety rozeberu na pastorky a pěkně je nalepim. Mám už jich třetinu banánový krabice!
(jde jenom o to, že až to jednou udělám a Ane se pak vrátí domů a uvidí to, tak buď se mnou vyrazí dveře nebo se z toho oběsí na brzdovým lanku) :-)
Tak to zas ne, vyhozených řetězů bylo daleko víc, než co mám teď čistit.
Jaké potěšení, když se konečně můžu něčeho bez výčitek zbavit.
A dát nový řetěz, který předtím nemusím čistit, to je taky radost, takový vzácný okamžik...
Nějaké vyhozené by se přesto ještě našly v hromadě železného šrotu, která čeká, až stoupne výkupní cena - vlastně ne, to by nás všechny přežila. Čeká, až budu někdy o dovolené doma a budu moct to odvézt.
Takže zase nikdy.
Hodím to sem.
Včera jsem měnil komplet převodníky na trojtalíři Shimano SLX 9sp. Koupil jsem náhradní Deore.
Velký a prostřední pasují, ale malý ne. Na kliky šel sice namontovat, ale má v místě šroubů takové výstupky, co zasahují dovnitr. A ty brání správnému dosednutí klik, protože se při montáži opřou o misky ložisek (Hollowtech).
Tak jsem musel provozorně vrátii starý.
Takže pozor na to!
Kašpárky jsem měnil už mockrát na různých klikách i středech, nakupuju je víceméně bez nějakého vybírání modelu a nikdy jsem žádný problém nepotkal. Divný...
Teď se mi tu válí nějaké LX, předtím jsem kupoval taky určitě Deore bez dalšího značení. Bez výstupků.
Že by na nové modely začali nějak blbnout ? Vždyť by si tím sami komplikovali výrobu.
Taky tak - místo původních XT převodníků kupuju Deore z Kupkola a pasujou tam, všechny tři.
Jardo - šlo by dát foto toho malého s výstupky?
V neděli vyfotím. Teď nejsem doma.
Dávám sem fotku převodníku. Co je označeno modrou barvou je nějak navíc a brání to správné montáží klik.
Tohle je jedna mých starých 22, všechny co jsem kdy měl vypadaly přesně takhle, stejně jak ta tvoje, a nikdy nebyl problém. Jestli ti tam ty přečuhy brání v montáži, vzal bych pilník a srazil je. :-)
Si myslim, že tam patří nějaký takový střed
http://www.mojekolo.cz/shimano-stredova-osa...
pokud tam má (dal) něco takovéhoto
http://www.mojekolo.cz/shimano-stredove-misky...
tak se rozšíří domeček a nejmenší talíř do těch misek narazí. Pak jedině delší osu, ale to mu hejbne s řetězovou linkou.
Aha, tak aniž bych si tuhle zradu někdy uvědomil, měl jsem štěstí a nakupoval vždy tyhle malý placky v provedení pro novější Hollowtechy, které mi pak v pohodě pasovaly i na starší Octalink. Obráceně by to koukám byl menší problém. Vyměnit, darovat a koupit jiné, upilovat.
Mohl bys hodit na ty Hollowtechy nějakej odkaz?
Třeba tyhle:
https://www.kupkolo.cz/mtb-kliky-shimano-deore...
Osa je součástí pravé kliky a ložiska jsou vně rámu.
A pozor - je Hollowtech a Hollowtech II.
To první znamená jen duté kliky - osa se používala buď čtyřhran nebo octalink.
Holowtech II. znamená dutou osu jako součást klik.
Taky mě to v popisu zmátlo a koupil špatný převodník.
Tak dneska snad už vládne jen ta dvojka s integrovanou osou a vedle toho dožívá octalink a čtyřhran
Tak určitě. I někde se ještě koupit dají:
http://www.primesport.cz/kliky-prevodniky/9167...
Čtyřhran zdaleka nedožívá, čtyřhran mě přežije určitě :))
Je to technologicky nejjednodušší a pro běžné použití naprosto dostačující, by museli bejt úplní voli, kdyby to nedělali.
Tak dělají se pořád ještě i technologicky zas ještě o dost jednodušší klínky...
Ovšem ty se při běžném používání neosvědčily, takže se dělaj už jen jako náhradní díly na retro ;-)
A najdi mi čtyřhran na kole mimo kategorii "Kaufland za 3.000,-" ;-)
To je ten druhý odkaz ve tvém příspěvku o patro výš. Patří do té osy klika s integrovanou dutou osou. Například tady je to vidět
https://www.kupkolo.cz/kliky-shimano-xt-fc...
Hele, tady je převodník, kterej tam zřejmě patří. Má ty cuplíky zbroušený.
https://www.cycology.cz/prevodnik-shimano-slx...
Ten je na 10sp. Dá se ale koupit Force za 90,-Kč.
Ale není to aktuální. Nechal jsem tam starý, zatím ještě není tak ojetý a funguje bez problémů.
Vozim razeni 3x8 ale kliky na ctyrhran, chtel bych ale hollowtechII a na to uz se 8 prevodniky nedelaji, tak se chci zeptat zda nebude zlobit kdyz tam dam treba nejake Deore 3x9, nebo dokonce 3x10, zda to nebude mit nejaky negativni vliv na presnost razeni nebo zivotnost retezu?
Pripadne pokud bych menil i razeni na 3xneco, tak co by jste mi doporucili zejmena s ohledem na vydrz retezu.
Dozadu můžeš dát devítkovou nebo desítkovou kazetu, ale samozřejmě nutno vyměnit příslušné řazení. Dopředu potom kliky (nyní už zřejmě s dutou osou), buď ten "krosový" trojpřevodník nebo v současnosti už běžnější dvoupřevodník (v tomto případě rovněž + nové řazení).
Asi jsem to nenapsal uplne jasne a pochopitelne, omlouvam se. Nejde mi o kazetu, ani o to jestli muzu vymenit kompletne pohon.
Jde mi o to, jestli 8 presmykac a 8 retez nebudou mit problem s 9 nebo dokonce 10 prevodnikem. To znamena jestli presmyk bude i nadale presne prehazovat, a jestli se nebude vic kurvit retez nebo naopak vic kurvit prevodnik.
Trošku (spíš hodně) se mi povedlo přetáhnout řetěz na cyklokrosce. Počítal jsem s tím, že po výměně bude nejspíš už ojetá kazeta.
Ale nakonec to dopadlo tak, že kazeta je pořád OK, jen malý převodník je po smrti. Řetěz se na něm sukuje a lepí. Na velký všechno OK.
Zaráží mě, že kazetu i malý převodník zubů (34 zubů) jsem měnil současně a mají najeto asi 7500 km (tři řetězy). Fakt to bylo nějaké bláto.
Objednal a namontoval jsem převodník nový - Shimano 105 10sp. (rozteč BCD 110) a už to zase chodí jak po másle. :-)