Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

2 měsíce zpátky jsem na křižovatce poměřil síly s protijedoucím autem. Kolo dopadlo trochu hůř než já, ale už mám nového cesťáka, ovšem s kotoučemi. Nikdy jsem tyhle brzdy neměl, tak by mě zajímal názor zkušených co mohu očekávat jak asi moc se mi tahle inovace prodraží (nebo naopak jestli ušetřím) oproti véčkám.
Hlavně co mě zajímá je srovnání životnosti destiček versus špalky, a také životnost kotouče versus ráfky.
Zatím spokojenost – brzdí to skvěle, nemusím pucovat ráfky po každém průjezdu bahnem, ale co hlavně – nepodřezávám si větev pod zadkem. :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 06.01.2016
  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

         

    Ad životnost kotoučů: na MTB "jednici" mám cca 18 tisíc km, vč. "pár" :) závodních, dost často sračky, sračky, sračky, párkrát jsem za víkend zrušil (sjel) nové destičky, kotouče jsou furt původní. Pravda, trošku už na nich nepatrný úbytek hmoty vidět je, ale ten je v "mikrometrech".

    Životnost desek je jen o tom, kudy a hlavně v čem jezdíš. Jak jsem psal "vejš", na bajku jsem schopen sjet desky i za jeden víkend (a k tomu "zrušit" i řetěz). Stačí tedy nebrzdit a nejezdit v bahně a i desky ti vydrží hodně dlouho... ;-)

    Když jsem loni řešil potřebu nějakého cesťáka (cyklokrosku) na cestu k moři do Itálie a zpět, tak nemít nějaké komponenty z "dřívějška", tak jdu rozhodně a jednoznačně do kotoučů.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 06.01.2016
    Autor: hekynen
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

           

      Jasné, to chápu, já chtěl ale spíš relativní srovnání životnosti špalků versus destiček při zachování přibližně stejných provozních podmínek. Zkušenost někoho kdo přezul z véček na kotouče a dál jezdí pořád stejně (jedno jestli je to bahňák nebo asfaltový výletník). Vydrží destička stejně dlouho jako špalík? Vydrží polovinu, vydrží 2x tolik? Jen řádové srovnání, pro hrubou představu co mohu očekávat.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 06.01.2016
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

             

        Očekávej, že za normálních podmínek desky vydrží hodně a hodně dlouho. Porovnat to fakt nejde, protože pokaždé je to trochu jiné. V zásadě ale desky rychleji než gumky nemizí. A i kdybys potkal často hnusné podmínky, plusem je, že nezlikviduješ ráfek. V nejhorším vyměníš kotouč a desky, jedeš dál. Ale tohle tě hned tak nepotká. I na horácovi, který dostává nesrovnatelně víc za uši než trek, mám kotouč furt netknutý.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.01.2016
        Autor: ronda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

               

          No ono toho ráfku taky nějak neubývá to spíše ta hmota na špalkách.
          Ráfek mám více jak 10let bez známek opotřebení, kvalitní špalky pojedu už 4 sezonu.
          A to můj stroj dostává při mé váze dost zahulit při brzdění:-)
          Ráfek ma najeto více jak 60000km a špalky zhruba 12000km.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.01.2016
          Autor: Bobbob
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            Jo jden čas jsem zkoušel i kotouče ale praskaly mně špice tak jsem se vrátil na Večka:-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.01.2016
            Autor: Bobbob
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Nepátral jsi po tom, proč ti praskaly špice?
              Je sice pravda, že mám 20"kola, což má určitě taky vliv, ale na brzděných kolech mi zatím neprasklo nic. Na hnacím zadním mi praskaly dráty jen když jsem nevhodně použil pomocný motor (dráty byly nerezové i v brzděných kolech). Nerezové dráty jsem vyměnil za obyčejné bláto a hlavně si dávám bachy na použití motoru a mám klid nepraskají.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.01.2016
              Autor: Papji
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Brzdný efekt probíhá přes střed a šlice na plášť a při mé váze to i kvalitní špice nevydržely. S motorem (středovým) není problém.
                Když byla váha kola, jezdce a bateií s brašnama skoro 180kg tak se není co divit:-)
                Z Večkama neprdla ještě ani jedna.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.01.2016
                Autor: Bobbob
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            60000km bez známek opotřebení na ráfek s V brzdami mi přijde minimálně 2x, ale spíš ještě vícekrát předimensované. Buď máš ocelový ráfek, nebo nebrzdíš, nebo jezdíš pouze po hladkém čistém asfaltu, nebo se pleteš. Na horáku to rozhodně odchází mnohem rychleji.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.01.2016
            Autor: Brahma
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Ne nepletu se, mám to evidováné včetně veškerých nákupů a oprav na kole.
              Brzdím a to dost, na elektrokole ani jinak nelze.
              Ráfek je kapku lepší než obyčejný, zdvojený a zesílený, materiál rozhodně není ocel.
              Ano zhruba už 3 roky jezdím většinou už jen asfalt na terén nemám "nohy":-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.01.2016
              Autor: Bobbob
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Já jsem teda taky nikdy neměnil kola z důvodů opotřebení ráfku, pouze špalky.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: krosmen
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Nezdá se to, ale ubejvaj a stěny jsou tenčí a tenčí.
                Některé fajnovější ráfky mají indikační drážku (teď ji mám na ráfkách Mavic), jsou i takové ráfky, které mají uvnitř v dutině barvivo. A po prohoblování k indikační dutině, začnou "krvácet" a indikují potřebu výměny.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: ronda
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  Tu indikační drážku uprostřed brzdové plochy je dobré sledovat, nebo alespoň jednou za rok přeměřit šuplérou, kolik materiálu na tom ráfku zbývá. Když se ráfek vyboulí, jak to ukazuje CykloPoustevník, tak se dá uvolnit čelist a dojet. Já jsem také centroval takové jedno kolo ze stavu, kdy neprošlo vůbec vidlicí. Dlouhým brzděním se skoro probroušený ráfek zahřál a úplně zkroutil. Když doma kolega ráfek přeřízl, tak naměřil stěnu asi 0,2mm, nebo nějaké takové podobné hrozné číslo.
                  Ještě mu to neprasklo, ale nezvládlo to zahřátí a změknutí materiálu při dlouhém brzdění.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Autor: Brahma
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  Mám tam indikační body. Na těch starších byla drážka a byla furt v pohodě. Ale pravdou je, že v blátivých podmínkách během roku nejezdím, jen občas na podzim, nebo v zimním období.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Autor: krosmen
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            No já už ráfků probrzdil pěknou hromádku, asi holt moc brzdím :-). Žádný nevydržel víc než nějakých 20.000km, a o špalcích které by vydržely 12.000km bych si mohl nechat jen zdát.

            http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/On_the...

            http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2015_-...

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.01.2016
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              No, tak už jen kvůli tomuhle je kotouč velký plus. A když nekoupíš to za každou cenu nejlevnější z nejlevnějšího, tak můžeš zapomenout na problémy s brzdama a jen jezdit.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.01.2016
              Autor: ronda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Používám tyto špalky

              http://www.dookie.cz/brzdove-spalky-mtb-kool...

              Nikdy jsem nedopustil aby byly zasrané blátem, pokud se tak stalo ihned jsem čistil.
              I špalky vyžaduji péči:-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.01.2016
              Autor: Bobbob
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Špalky máš normální kvalitní. Pokud jezdíš po asfaltu a kontroluješ a odstraňuješ zablácení špalků, tak ten ráfek asi opravdu výrazně šetříš. Ale ne vždy je to možné, občas se jede pěknou mokrou brusnou pastou a nedá se nic jiného dělat, než pokračovat. Pak se dá ten ráfek probrousit velice rychle.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.01.2016
                Autor: Brahma
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                To mi povídej, já s oblibou uhýbám na off-road kde to jen jde, a to neustálé pucování ráfků a špalků byla vždy vážně nesmírná zábava :-(. Opucuju, popojedu 200m a mohu začít znovu. Kolo jsem nikdy nemyl, ale ráfky a špalky hlídal pořád.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 06.01.2016
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  Tak potom už nemáš vůbec o čem přemýšlet. A neboj, případné vyšší náklady (pokud by jen teoreticky byly), budou nepatrné a rozhodně tě neohrozí. A větší klid a bezpečnost za to určitě stojí.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 06.01.2016
                  Autor: ronda
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    Až dosáhnu podcent tak si je asi dám taky, to by už špice praskat nemusely:-)

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 06.01.2016
                    Autor: Bobbob
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    A zejména to lehké, citlivé a přitom účinné brzdění. Také jsem si toho letos nově užíval. Nemohl jsem se nabažit, lepší brzdy konečně funkční vidle... Jen jsem to střídal s Favoritem s čelisťovými brzdami a to byl vždy docela šok. Velká čelisťová brzda a krátké páky => nutnost použití velké síly pro účinné brzdění.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 06.01.2016
                    Autor: Brahma
                    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                           

                      Kvalitní véčka jsou taky v pohodě. Mimochodem brzdění si moc neužívej, protože jak známo kdo brzdí, nevyhrává....;-)

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.01.2016
                      Autor: krosmen
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Ty jo ty ráfky jsou snad z kartonu:-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 06.01.2016
              Autor: Bobbob
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Přesně jako na tom druhém obrázku se mi taky asi 2x stalo. Teď mám vzadu mech. kotoučovku a vpředu véčko. Kotoučovka se však musí často přitahovat, destičky měním asi po 4 tisících.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: Karel-ch
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Mít kotoučovku jen vzadu? To je trošku kravinózní, ne? Brzdí se přední brzdou, tam má přijít ta "lepší", účinější.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: hekynen
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            Prosímtě co tam máš za špalky, z dubu?:-). Já za sezónu měním min. 2x-3x.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.01.2016
            Autor: krosmen
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Na krabičce bylo napsáno "Niklštál"... :)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: hekynen
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Mi Koolstopy taky vydrží několik sezon.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: mira.l
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Otázka je, co si kdo představuje pod pojmem vydrží. Já třeba měním špalky, když jsou cca z půlky opotřebovaný. Postupným opotřebováním se snižuje jejich účinnost, tak radši zavčas měním za nový.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: krosmen
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  Nevýhoda klasických Véček, u kterých se špalky sbrušují zešikma. Na paralelo je úplně běžně dojíždím až do tenkých šlupiček bez změny vlastností. Furt šlajfujou celou plochou na stejném místě.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Autor: ronda
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    To ani ne, během jejich životnosti je několikrát přenastavuju, aby dosedaly na ráfek správně. Jde spíš o to, že s úbytkem špalku je směs tvrdší a ubývá i "vzorek."

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.01.2016
                    Autor: krosmen
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                           

                      Na blbě sjeté špalky hodně pomáhá nožem je trochu srovnat. Při zimní údržbě je na to ta pravá chvíle.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.01.2016
                      Autor: Brahma
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                             

                        Tak na to bych se s dovolením mohl vysrat, furt se vrtat v kole a věčně něco štelovat.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.01.2016
                        Autor: hekynen
                        Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                           

                      Tak z toho by mi hráblo. Furt se s tím mrmlat, pokaždé jinak... Kvůli tomu jsem sáhnul po těch paralelo a mám klid. Jen v botkách jednou za čas vyměním gumky, štelování pobere šroub.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.01.2016
                      Autor: ronda
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                             

                        To je otázka pár minut a dělám to jednou za čas.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.01.2016
                        Autor: krosmen
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                               

                          jj, já to dobře pamatuju, když já už měl nějaký čas paralelo a brácha ještě normální. Dvojnásobná spotřeba zešikma sjetých gumek a štelování nebo brzdění pod ráfek...

                          Dneska už by byla jasnou volbou kotoučovka z více důvodů. Ale hezká hračka jsou taky ráfkové hydry.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 07.01.2016
                          Autor: ronda
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                                 

                            Nastavoval jsem nové špalíky trochu zešikma a jak se sjížděly, byly čím dál víc rovně.
                            Až jak nestačilo štelování na páčce, přehodily se nižší a vyšší podložky, aby byly špalíky zas blíž k sobě a tohle seřízení už vyšlo do konce.

                            Tak nějak to bylo, jsem rád, že už na tom moc nejezdím, ale teď zas to štelování vůle mechanických kotoučovek prakticky před každou jízdou...

                            [ Reagovat ] [ Zpět ]
                            Datum: 07.01.2016
                            Autor: Radek
                            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

             

        Tak v tomto ti já bohužel nepomůžu/neporadím.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.01.2016
        Autor: hekynen
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

             

        na favoritovi s brzdami centrik jsem měnil gumičky 1x - 2x ročně - náklady celkem asi 100,-
        nájezd 6 - 8 tisíc km

        teď na mé "cyklokrosce" mi na předních BB7 vydrží destičky cca 6000 km, na zadních BB5 3 - 5 tisíc, podle značky. teď mám momentálně destičky od Force a zdá se, že drží velmi dobře :)

        co do nákladů mě vychází kotoučovky podstatně hůř, ale zas to líp brzdí :-)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.01.2016
        Autor: Bruca
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

             

        Můžu jenom potvrdit, že záleží nejvíc na podmínkách, nejrychleji vše odchází za mokra. V průměru mi vydrží destičky stejně jako kdysi špalíky, několik tisíc km, možná i přes deset.
        Nemění se tak často, aby stálo za to se tím nějak zvlášť zabývat, jaképak jsou to náklady.
        Pár stovek ve vlhku a dešti ale dokáže ubrat destičkám tolik života, třeba i na silnici, že radši vozím náhradní.
        Kotouče se opotřebovávají daleko míň než ráfky, zvlášť když špalíky jsem nikdy zvlášť nečistil.

        Ale teď další otázka: Když se ráfek neobrušuje a vypadá pořád stejně, kdy a proč jej teda měnit?
        Preventivně jsem měnil ráfky nakonec asi stejně, jako kdyby tam byly véčka - něco přes 50 tisíc km, přišlo mi, že už toho mají hodně za sebou.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 06.01.2016
        Autor: Radek
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

               

          Pokud nejsou nějak poškozené, pomlácené, prasklé a výplet je našponovaný a v pořádku, neměl by snad být problém a důvod měnit.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 06.01.2016
          Autor: ronda
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            Do ráfku předního kola sis nechal kotoučovou nábu zaplést nebo jsi kolo někde koupil hotové?
            (ať hledám, jak hledám, prodejce 28" zapletených kol s kotoučovou nábou nenalézám)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 06.01.2016
            Autor: AV
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              To je otázka na mne ? Já mám trekový kola s Véčkama. Koukal bych při výměně kol po kotoučích, kdybychom neměli oba dobrý a poměrně nový paralelogramový Véčka.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: ronda
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Mám na krosu (Pell´s Crono Zero) "V", nemůžu si stěžovat.
                Získal jsem ale rám Pell´s Crono Absolut, tak ho strojím a chtěl bych k němu kotouče.
                Měl jsem dojem, že je vozíš

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: AV
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  Kotouče máme na mtb

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Autor: ronda
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              Kola 29", ale pozor jakou potřebuješ osu. Dnes se už hodně používá pevná.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            No právě, schytalo to už hodně lavórů v asfaltu a každý drát byl napnutý jinak, aby to bylo rovné. Když byly kola poprvé na dotažení a přecentrování v servisu, tak už tenkrát to šlo prý špatně a že bude brzo potřeba výměna. Ale udělali to dobře.
            Od té doby uplynulo aspoň 30 tisíc km, až vpředu praskla špice.

            Je na čase pustit se do toho příště sám, jako nakonec do všeho.
            Nový přední ráfek posunuli 2 mm bokem.
            Vidlice je už třetí ("tím" to není), vždycky bylo kolo uprostřed, tak není důvod, aby nebylo dál. Doufám, že při kontrole po zajetí to spraví a nebudu tam muset nosit nějakou vidlici.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.01.2016
            Autor: Radek
            Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

               

          Měřím to šuplerou (posuvné měřítko) přes kousek špajchle (dá se použít jakýkoliv váleček, třeba kousek svařovacího drátu). Ten pomocný váleček dávám do vnitřní strany ráfku a přes ten změřím tloušťku stěny ráfku. A pak od získané hodnoty odečtu naměřenou hodnotu průměru pomocného válečku a získám skutečnou hodnotu tloušťky stěny ráfku. Pokud je menší než hodnota udávaná výrobcem jako mezní, tak je ráfek zralý na výměnu. Anebo jak řekli již mí předřečníci je tam indikační barvivo anebo ryska. Po objevení indikačního barviva nebo po zneviditelnění rysky je taktéž ráfek zralý na výměnu.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 07.01.2016
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            Můj problém je ten že já dobrovolně nikdy nic funkčního nevyhodím, dokud to ono samo definitivně nedoslouží, jedno co to je. V případě špalků není těžké vozit X kusů rezervních, ale tahat s sebou na 4 měsíce někam do Pyrenejí preventivně 2 náhradní kola (přední + zadní)?

            První ráfek dosloužil ve Švýcarech uprostřed 3-měsíčního výletu po Alpách v r.1999 – tehdy coby ještě studenta otáčejícího každou korunu mě to pěkně zamávalo s cestovním rozpočtem :-). O rok později stejná situace při návratu z Maďar. K tomu ale naštěstí došlo až v Rakousích poblíž našich hranic, a nějak se mi podařilo těch zbývajících pár stovek kilometrů dorazit na tom rozšklebujícím se ráfku, akorát jsem vyřadit jednu brzdu.

            Další roky už jsem preventivně před delšími letními výrazy přezouval na fungl nové obutí. Ale i tak – 11 roků zpátky, půlroční výlet po Evropě, převážně hory, průsmyky, spousty kamenitých kamzičích stezek, spousty marastu na cestách, spousty brždění – na jaře před vyjížďkou nové ráfky, a stejně jsem musel během cesty zadní kolo měnit. Celé zapletené nebylo v té oblasti k sehnání, jen ráfek, a ten jsem pak v lese na pařezu půl dne vyplétal. Ale vydrželo to a dojel jsem :-).

            Naposledy letos ve Skotsku – krátký výlet jen na 3 týdny. Chtěl jsem věřit že to ten sjetý ráfek ještě těch pár dnů vydrží – nevydržel.

            Teď s kotoučema doufám že podobným problémům už je definitivně konec :-).

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.01.2016
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              no ty vole to bych ty vecka zahodil uz davno.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: Billicek
              Hodnocení: +3 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Pokud bys měl ´hluboko do kapsy´, brzdil bys radši ´na pekaře´?
                8-)

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: AV
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  zase z toho nedělej drama, předělat aspoň přední kolo na kotouč není tak drahé, navíc v kontextu půlročního cestování

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Autor: Billicek
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    Sháním teď zapletené 28" přední kolo na kotouč za cenu do 1 500,- a ono néni a néni (k sehnání) ...

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.01.2016
                    Autor: AV
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                           

                      Tady na ostrovech je to spíš naopak – prakticky všechna nová hotová kola co jsem tu za posledních 10 let kupoval měla úchyty na kotouč, i když jsem to nepotřeboval

                      http://www.amazon.co.uk/Hybrid-Quando-Black...

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.01.2016
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                             

                        ... když ono je to ´tam´ od nás poněkud ´z ruky´ ...

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.01.2016
                        Autor: AV
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                           

                      Jak není, stačí pohledat. Např.
                      http://www.koloshop.cz/vypletena-kola-mtb-29-...
                      Přední za 980,-

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.01.2016
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                             

                        Děkuju!

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.01.2016
                        Autor: AV
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                             

                        Nenapadlo mě hledat přední kolo jako polovinu páru (přední + zadní), proto jsem opakovaně narážel na mnou neakceptovatelné ceny

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.01.2016
                        Autor: AV
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              "Konec dobrý, všechno dobré"
              Nějak jsem nepochopil první odstavec.
              Problém ´kotoučovky versus véčka´ by měl znít spíš: ´špalky nebo destičky´, ne?
              (s destičkami /kotoučovkami/ by nejspíš nebyly probržděné ráfky)
              8-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: AV
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            Pro svoji potřebu bych tvůj způsob měření poněkud upravil - drát (váleček) bych vkládal na brzdnou plochu, tedy zvenku.
            Tím bych obešel tvoje ´know-how´ a nemusel bych ti platit za použití tvého (vyzkoušeného) postupu
            8-)

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.01.2016
            Autor: AV
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              tvůj inovativní přístup je jistě revoluční ale jinak nahovno ;-)

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                Máš jistě pravdu!
                Vysvětli prosím neznalému, kterak se čelistí šuplery dostaneš do žlábku vytvořeného špalkem do boku ráfku?
                Děkuji

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: AV
                Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  mám-li už žlábek tak neměřím rovnou měním.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    Já bych řekl, že jsi se zmýlil v popisu svého měřicího postupu. Píšeš o vnitřní straně ráfku, což není strana s brzdnou plochou. AV ti to s úsměvem opravil a ty se čertíš. Jinak tvůj postup je skvělý a u ráfků bez špionážní drážky je nutné ho používat při měření šuplérou.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.01.2016
                    Autor: Brahma
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                           

                      záleží jaké máš ráfky.
                      já tam ten váleček dávám z vnitřní strany , ne z té brzdné. protože obrázek http://www.outdoor-cyklo-sport.cz/images...
                      nečertím se ale když si to myslíš tvoje věc.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 07.01.2016
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                             

                        Nojo, ale měříš také vyjetou drážku brzdama v tom ráfku. To bys měl dávat ty podložky z obou stran.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.01.2016
                        Autor: Brahma
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                               

                          jj našel jsem obrázek

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 07.01.2016
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                             

                        ale možná ještě lepší je tenhle, který spojuje mojo měření s AV návrhem do jednoho
                        http://www.nakole.cz/images/f/diskuse/ab/l...

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 07.01.2016
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                               

                          Tak jsem si to představoval.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 07.01.2016
                          Autor: Brahma
                          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  Na posuvce jsou nejen čelisti. Podle mne je to o dost rychlejší, jde to i při nasazeném plášti a zcela odpadá výpočetní operace

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Autor: iiki
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    Ještě je možnost, poněkud nepřesná.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.01.2016
                    Autor: iiki
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    POokud máš sdrbnutý i okraje ráfku, tak se stejně ničeho pořádného nedoměříš.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.01.2016
                    Autor: ronda
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                         

                    Ty okraje ráfku proto, že je ráfek probržděný, se tlakem vzduchu vyhrnují viditelně ven a to je hlavní znak nutné výměny. U kotoučovky se mi to po 40tis. ještě nestalo.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 07.01.2016
                    Autor: Karel-ch
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                 

            To je na mě? Otázka zněla jinak, kdy měnit ráfek, když se NEobrušuje.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 07.01.2016
            Autor: Radek
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              když se ti ráfek neobrušuje tak proč bys ho měnil? Třeba u kotoučovek se neobrušuje, protože se na něm nebrzdí. Takže jediný důvod proč měnit neobroušený ráfek je podle mne prasklý nebo nabouraný ráfek.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                   

              ´Časem´ materiál ráfku stárne tvrdne a křehne. Při prohlídce (pohmatu) registruješ praskliny na bocích, deformace ramének, praskliny kolem děr pro niple.
              Trpí i vzhled, který není možné zlepšit 8-)
              Pak už ti ´to nedá´ a vyměníš ho, ač je funkční
              Stejný problém je u helmy ...

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 07.01.2016
              Autor: AV
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                ...takže po 300, ale nejdéle 500 letech se doporučuje ráfek a helmu vyměnit.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: ronda
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                     

                A při této prohlídce místy mrkneš na hlinikový rám kola a vyměníš i tento. No a ostatní komponenty už jsou taky opotřebované, tak rovnou nový bicykl.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 07.01.2016
                Autor: Papji
                Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

                       

                  ... proč si ´jednou za čas´ neudělat radost?

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 07.01.2016
                  Autor: AV
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Mechanické kotoučovky versus véčka – provozní náklady

         

    J. K. Jerome - Tři muži na toulkách: "Jsou dvě možnosti, jak provozovat cyklistiku, abyste měli dostatek pohybu: buď kolo spravujete, nebo na něm jezdíte." :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 07.01.2016
    Autor: vlli2
    Hodnocení: +5 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Barma v lednu 2017

05.12.2016
Hledá se pohodový,nekonfliktní dobrodruh/dobrodružka,kteří již mají zkušenosti s cestováním na těžko po Asii…

Hledám: Najdu cyklistku - Náchodsko

29.11.2016
Ahoj, hledám cyklistku pro výlety na kole ale i ženu pro život. Já muž 36 let/186 cm/68 kg, nekuřák, se zájmy -…

Hledám: Skupina na silniční kolo Teplice

28.11.2016
Hledám skupinu silničářů z Teplice a okolí s kterými bych mohl jezdit. Já začátečník amatér. NAJDU?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

146 cyklistů (17 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016