Přestože na českých cestách jezdí tisíce dětských přívěsných vozíků za kola, naše zákony se k nim stále neznají. Od příštího roku může být vše jinak. Ministerstvo dopravy připravuje návrh novely silničního zákona, který by měl mimo jiné upravovat problematiku vozíků. Naše země by tak konečně dohnala legislativní zpoždění, které má vůči ostatním zemím EU.
IMHO řešíte dávno vyřešené.
Přívěsný vozík za jízdní kolo NENÍ přípojné vozidlo ve smyslu z. 56/2001 Sb. Kdyby byl, tak každý vozík, který kdy zapřáhneme za kolo, by musel mít schválení, registrační značku, být v evidenci, mít pravidelnou technickou prohlídku apod. Cyklisté by tak byli v této oblasti zrovnoprávěnni ostatním účastníkům silničního provozu (jak si občas někdo přeje).
Osoby je zakázáno přepravovat v přípojném vozidle. Do přívěsného vozíku za kolo si můžeš naskládat osob, kolik uvezeš (btw. toto privilegium mají ze všech účastníků silničního provozu pouze cyklisté).
Jediné omezení je tak v z. 361/2000 Sb., a to 800mm šířky, odrazky, a příp. světlo.
Přívěsné vozíky za kola jsou tedy již dávno legalizovány;-)
Naprostý souhlas. Nevidím nejmenší důvod proč by muselo být vše přesně definováno zákonem.
Jenom pro doplnění, celý oddíl 4 zákona, ve kterém je zmiňovaný § 48 až § 52 je specielní ustanovení pro přepravu osob a nákladu motorovými vozidly, nikoliv nemotorovými. Na cyklisty se vztahuje specielní ustanovení § 57 a 58 oddílu 5, které řeší chůzi, jízdu nemotorových vozidel, jízdu na zvířeti a vedení a hnaní zvířat.
Není možné vytrhávat z celku jednotlivé odstavce a vydávat je za samostatnou normu jako se stalo v článku. 5. odstavec § 48 není samostatná norma, ale jde o dílčí a upřesňující odstatevec normy, celého § 48.
V článku je opomenutý ještě jeden a podle mě stejně podstatný problém.
§ 58 odst. 3 zákona jasně stanoví, že na jízdním kole (zřejmě bude platí i pro tříkoly) je možné přepravovat pouze jedno dítě. Ve světě a občas i u nás je možné vidět 2 děti na jednom kole a to považuju za větší problém než absenci přesně definovaného přívěsného vozíku pro děti.
Oficiální výklad lidí z ministerstva dopravy zní bohužel jinak (na vlastní uši jsem to slyšel na jarní cyklokonferenci). Zákony tu umožňují dva výklady a z jejich pohledu je to tak, jak píše Jitka.
Vozíky tolerují, protože (naštěstí) se zatím používají málo a ne v silném provozu. Kdyby ale někomu nahoře ruplo v bedně, tak klidně může začít jízdu vozíků s dětmi na pozemních komunikacích začít s poukazem na bezpečnost stíhat při současné legislativě.
A jsou známé nějaké případy kdy s tím byly nějaké problémy? Nemyslím ojedinělý problém. Jak to bylo řešené?
Nebo se tady jen řeší co není potřeba a hledají se problémy, kde vlastně vůbec nejsou.
Na celou záležitost s vozíky mám dva pohledy.
Jednak obecný, tedy obecný vliv skutečnosti, že MD vozíky považuje za nelegální, na vývoj infrastruktury. To není problém, když někdo jede s vozíkem po silnici a pokutujou ho za to (pokud vím, byl tu ten případ s vozíkem pro dvojčata, který překročil povolených 80 cm - mimochodem v Německu je to 100). Problém ale nastává ve chvíli, kdy se řeší technické normy nebo se jde za dpravákama s tím, že je potřeba řešit nějaké místo v projektu, kde je navržené schodiště nebo metr dlouhý vyčkávací prostor. Pak se samozřejmě nadá argumentovat neprůjezdností pro vozík, protože v branži se každý na to, že vozíky nejsou legální, velmi rád vymluví.
Druhý pohled je osobní. Vozík jsem do rodiny pořídil jako dopravní prostředek (jako v paneláku parkovatelný a finančně dostupný kompromis) a míním ho jako dopravní prostředek používat a to i v pražském provozu. A na to chci mít naprostou jistotu, že když jedu po městě s vozíkem, že tak činím legálně, protože a) pokutovat mě můžou, já se nerad hádám a soudit se nechci, protože je to finančně a časově náročný vopruz, b) i když se 99% řidičů chová k cyklistovi s vozíkem v provozu ohleduplněji, existuje tu 1%, kreténů které se svůj názor, že vozík na silnici nepatří, nestydí dát najevo tím nejnebezpečnějším způsobem.
Vozík za kolo je povolený, v tom snad není problém, šířka vozíku je taky jasně daná, pochopím snahu o úpravu zákona na šířku vozíku na 100 cm. Na úřadech se dá už nyní vždy argumentovat kolem s přívěsným vozíkem (obecně).
Platit pokutu a za co? To by mě fakt zajímalo pokud má vozík do 80 cm, ten důvod k pokutě a to rozhodnutí. Určitě bych pokutu neplatil a počkal si na rozhodnutí krajského úřadu a pak by se vidělo co dál.
"Oficiální výklad lidí z ministerstva" je úplně stejně relevantní zdroj jako názor nějakýho Joeho:-)))
Až bude v tomto směru publikován judikát, tak budem vědět víc. Do té doby s blokovou pokutou nesouhlasím, soudím se a odvolávám se.
Nejhorší ale je, že vejšplechtem kdejakýho vrátnýho z ministerstva jsou ochotni se pohotově řídit jak policajti, úředníci ve správním řízení, ale i soudci. A když ne řídit, tak alespoň se s tím ztotožnit. Hlavně že o tom nemusí přemýšlet a nepřipouští si pak ani odpovědnost. Vždyť to přece říkali na ministerstvu... (už jsem se s něčím podobným setkal)
Obávám se, že vedoucí odboru silniční dopravy není žádnej vrátnej. Jitka má i stanovisko legislativního odboru.
Mně spíš děsí, že judikáty k dopravě je schopný vytvořit kdejaký soudce, který sice zná zákony, ale zato se vůbec nevyzná v problematice jako takové a nechá se přesvědčit tou stranou, která bude mít vychcanějšího advokáta. To už bych raději toho vrátného na MD. Ten se z vrátnice ministerstva (narozdíl od soudce kdesi) na cyklistické stojany aspoň kouká.
Vedoucí odboru nemusí mít soudností a názorama daleko od toho vrátného. Zažil jsem tahanice kolem dávek na děcko, řešil jsem doklady po svatbě, debatil jsem i kolem dopravních úprav u nás a s čím jsem se občas setkával, nad tím zůstával (nejen mě) rozum stát.
To už je jiná věc. Potíž není, že já bych to považoval za správné. Potíž je, že to bude považovat za správné každý, kdo z nějakého důvodu vozík (nebo cyklistu) na silnici nechce. A vůči nim je to tvrzení proti tvrzení, s tím rozdílem, že já (nebo třeba dopravní projektant, co tam nese projekt) je prostě jen picmunda zvenku, kdežto on má to razítko, které na tom dokumentu musí přistát, jinak si to můžeme jít nabušit.
Jinak sám si nechávám u známé právničky vypracovat dobrozdání přesně se stejným vyzněním, jako tu přednesl Joe. Jen to potřebuju patřičně vopentlit těmi paragrafy a zdůvodněními. Až to bude hotové, rád plné znění zveřejním.
Získat judiklát je v tomhle případě velmi složité a pochybuju, že se kdy takový někdy objeví, pochybuju, že se tím bude chtít nejvyšší soud zabývat. Mnohem účinnější a účelnější bude tlačit na ministerstvo, jednat s nimi a argumentovat, povolat dopravní odborníky a advokáty - specialisty na dopravní předpisy nebo to nechat být a "nerejpat do toho".
Přesně tak. Ostatně, tato situace právě nastává, změny silničního zákona "visí ve vzduchu".
Spíš je potřeba prokázat, že se s vozíky jezdí hodně a často a že je to normální. Jsem přesvědčený, že na MD jsou ochotní vtělit do zákona faktický stav. No a pak ještě nějak přesvědčit ty poslance, kteří i v povolení jízdy žiletkářů na komunikaci se souběžnou cyklostezkou vidí omezení hospodářského rozvoje země.
Pokud chystané změny budou rozumný, tak jen dobře, ale pokud se do zákona dostane, např. že dítě lze vozit pouze ve vozíku s nějakým ečkem a se šířkou do 80 cm, tak si nejsem jistý, jestli to bude dobrý a lidem prospěšný.
Změnu zákona aby mohli cyklisti jezdit po silnici, když mají souběžnou stezku, vidím hodně černě, to myslím, že nemůže projít.
Já myslím, že jediná změna by snad mohla bejt ohledně té šířky (povolit víc jak 800 mm za kolem).
Jinak jsem nikde nevyčetla, že by se ve vozíku určeném pro přepravu osob nemohly tyto přepravovat (viz § 48 odstavec 5).
Nějak nerozumím druhé větě. Pro cyklisty a přepravu osob na kole je určen až 5. oddíl zákona a ne 4. Jinak zkus si najít v zákoně jaké podmínky musí splňovat "přípojná vozidla určená k přepravě osob" uvedená v § 48 odst. 5. Nikomu bych nepřál aby vozíky pro děti za kolo byly zařazeny do téhle kategorie.
No, mysím, že § 48 je obecnej a týká se přepravy osob. Nikde jsem nevyčetla, že by se týkal jen nějaké přepravy osob, je to nadepsané "Přeprava osob". A tam se jasně píše:
"(5) V jiném přípojném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je přeprava osob, s výjimkou případů podle § 51, zakázána."
Myslím, že vozík pro děti za kolo je "jiné určené pro přepravu osob", tudíž není zakázáno => je povoleno.
Co se týče těch podmínek pro přepravu osob uvedených v § 51, tak ty se vztahují na jiný! prostor auta či traktorové vlečky (k přepravě osob neurčený) a pro přepravu osob musí být tento definovaným způsobem upraven, to s kolem a přívesem pro děcko nijak nesouvisí.
Se hádat určitě nebudu, vozejk za kolem netahám a ani tahat nehodlám, ale osobně si mysím, že je v týhle zemi tendence hledat problémy aji tam, kde nejsou, tož vám to přeju. Mudrujte, vyvíjejte aktivitu a třeba vám nakonec naříděj i ten techničák pro dětskej kočárek.
Nejsem právník, takže se nesetkávám s rozsudky systematicky, ale každou maličko složitější věc, než jasnou, prokazatelně doručenou a prokazatelně nezaplacenou fakturu řeší nejméně jeden odvolací soud, a krajské soudy rozhodují vcelku rozumně, proti rozsudkům a odůvodnění NS, vrchní soud a NSS většinou nelze mít námitek. A to i v oblasti dopravy. Pokud se nejedná o trestní věc a policajti nezbabrají ohledání místa a zajištění důkazů, ale to je jiná věc.
Tristní je imho to, že prostý občan či podnikatel, který potřebuje hlavně rychle vědět na čem je (raději hned vědět, že nic nedostanu, než se deset let soudit o pitomých sto litrů) se musí třikrát odvolat, aby po 5-10 letech dostal skutečně slušně odůvodněný rozsudek.
O trestních věcech a nevinných lidech ve vazbě už vůbec nemluvě:-(((
Nerad ze sebe dělám samozvanýho vykladače zákonů, ale proč se zase nabádá k řešení vyřešenýho? Znáte případ, že by někoho kvůli dětskýmu přívěsnýmu vozíku policajti otravovali?
"V jiném přípojném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je přeprava osob, s výjimkou případů podle § 51, zakázána."
To podle mě platí tehdy, pokud dítě není osobou anebo pokud schválenej dětskej přípojnej vozík za kolo není určen pro přepravu osob.
S prvním odstavcem nesouhlasím. U nás ve vsi bydlí sběratel (ne sběrač, SBĚRATEL). Když nedávno převážel část své sbírky v tom vozíku, zastavili ho policajti (velmi dobře se s nimi zná) a když nahlídli do vozíku zalehli, přivolali URNU a pyrotechnika.
A jak qůlivá tomu vozíku prskali! Až se dělala duha!
Ten případ znám. Nezastavili ho policajti ale bezdomovci a nikdo nevolal URNU. Byly na tom vozíku poválečný balíčky od UNRRY, který za vsí rozdávali vojáci Salvation Army. Duha se dělala z tý radosti.
A je snad nějaký problém, že zákon přesně nedefinuje přívěsný vozík pro přepravu dětí? Myslím, že ta definice nemusí nikomu chybět, nebo se stane pravý opak, někdo vytvoří přesnou definici s jasně stanovenými podmínkami a rozměry, které ale většině lidí nebudou vyhovovat, přesto je policie a správní orgány budou tvrdě vymáhat.
Jednou se z té kvanty předpisů na kdejaký trakař vosypem. Ještě chvíli budete takhle blbnout až někoho napadne vymyslet přesné předpisy pro jízdní kolo a pochybuju, že tam budou nějaká lehokola a podobné "šílenosti".
Jako třeba tady, už zase policajti s IQ jezdeckého psa vymýšlí třeba tohle
http://zpravy.idnes.cz/kazda-treti-obet-nehod...
Nic proti reflexkám (potkávám "duchy" prakticky denně), ale než befel, měli by to spíš chytře lidem podstrčit jako určitou "módu". Být in, na to dneska slyší kdekdo a pak ani nějaké nařízení není potřeba.
U nás mezi Albrechticema a Týništěm je takovej hloupej úsek s úzkou silnicí a můstkama, kde není chodník. Hlavně školáci se tam už naučili chodit i s blikačkama. Kousek dál ale člověk potkává magory ve tmavým od hlavy k patě i na kole bez světel a odrazek. To mi pak připomene ty fronty v lékárnách utrácející tisíce za vitamíny a jiný blbosti, hlavně když pak ušetří padesátku za blikačku :-/
Ukládáním podobných povinností souhlasím, pokud jde chodec mimo chodník po silnici (ne když jen přechází) a zvlášť mimo obec, jinak je to nesmysl, je fakt, že chodec s reflexními prvky na oblečení je opravdu hodně brzo vidět, k tomu stačí běžné reflexní pásky na rukávu, na kalhotách, které jdou sundat. Také občas vídám nosit modré blikačky a to je taky bezvadná věc. Tohle všechno by ale mělo být na rozumné úvaze každého chodce jakou variantu zvýraznění si zvolí a ne hned ukládat konkrétní povinnost.
Já bych s tím souhlasil. Jenže každá věc má svůj háček. A ten je v tom, že nemusíš tušit, že se octneš pěšky v situaci, kdy potřebuješ reflexní vestu.
Příklad 1.) Přijedu někam, kde neznám místní poměry (malé město) a až tam zjistím, že ve městečku nejsou chodníky, nebo jsou jen v těsném centru.
Příklad 2.) Přijedu autobusem do sousední vsi, kde mám mít přípoj autobusem směrem k nám. Jenže mi spoj ujede, tak si mohu vybrat, čekat X hodin na další, nebo jít domů pěšky.
V podstatě zavedení povinných reflexních vest by znamenalo, že bez ní se nedá z domova odejít. Mě by to problém nedělalo, ale jinak si myslím, že by to byla jen laciná kořist pro policajty, obdobně jako měření rychlosti na rovných, přehledných úsecích.
Samozřejmě, že pokud chce zákonem něco takového řešit, musí k A říct i to B a vyřešit i řadu problému navazujících, např. co jsi uvedl. To je taky důvod proč jsem proti aby kde co bylo upravené zákonem, jednou se z toho zblázníme nebo budem přemýšlet jestli se už můžeme pos... nebo ještě ne, protože na to nemáme správný zákon.
Řešit by to aj šlo. Reflexní páskou na ruku, která jde snadno strčit do kapsy. A pokud už ji člověk u sebe nemá, tak potom se při potkání auta výrazně uhýbat a zastavit (v podstatě zmizet ze silnice i krajnice). Nakonec, rozumnými jedinci je tohle, s ohledem na místní situaci a okolnosti, praktikováno už i dnes.
Takhle to dělám i na kole, pokud už se někde zapomenu bez světel. Sice ten úsek projedu, ale s autem se na vozovce "nepotkám".
Když jsem si přečetl to přání, aby chodci povinně nosili reflexní vesty, hned mě napadlo, že by byl zábavný pohled třeba na pana prezidenta, který by lezl z limuziny a musel by na sebe natáhnout vestu. Pokud by zákon platil, měl by platit pro všechny a třeba i na pár kroků. Pochybuji, že by někdo z těch tajtrdlíků, kteří schvalují zákony, chtěl chodit ve vestě. Proto určitě nic takového, k mé radosti, neschválí.
Jestli se to bude zavádět, tak by to v první fázi nejspíš platilo jen mimo obec. A potentáti patří mezi lidi, kteří z auta mimo obec nevystupují ;-)
Mě by spíš zajímalo, jak by u nás dopadl návrh na snížení rychlosti na vedlejších silnicích mimo obec na 60 kilometrů v hodině, jako to zkoušejí v některých okresech v Holandsku.
Mě zas v té souvislosti napadlo, jak by to vypadalo na některých vyhlášených úsecích, jak tam postávají ty lehce oděné stopařky... Jestli by jim (zpravidla tamtéž přítomní) čongové nezačali šít třeba extra sexy reflexní mini-vestičky;o)
Pardon jesli řeknu něco co už zaznělo.
Značná část přívěsných vozíků za kolo může a funguje jako samostatný kočárek.
Existuje ona nějaká platná LEGYSLATÝVA na kočárky týkající se pohybu na silnici ?
Slyšel jsem jenom o euronormě která údajně nedoporučuje přepravu kočárků po eskalátorech.
Ohledně šířky pro dvojčata jsem slyšel, že připravovaná evropská norma povoluje širší než 100 cm, navíc i v EU už přišli na to, že širší rozchod znamená větší stranovou stabilitu.
Nepředpokládám tedy, že při známém eurohujerství českých úřadů, by měl být problém používat širší vozík vyhovující platné evropské normě :D
Abych řek pravdu, nevím. Na ruční vozíky na silnici je max šířka 60 cm, zda se kočárek považuje za ruční vozík... těžko říct.
Pokud jde o eurohujerství, tak zrovna v dopravě to mám dojem nefunguje: tady jsme strašně hrdí na to, že máme na ledacos ty normy o pořád ještě dost přísnější, takže to dáváme najevo a nebojíme se je používat.
S těma 60 cm si teda jista nejsu. Neplatí to pro chodník? Dvoukolák má dokonce přes 80 cm šířky.
http://www.hanet.cz/karky/karka-golem
Právě mě přijde volání po české normě "polokočárků" jako dvousečná zbraň, která může finálně regulovat i ty kočárky a jim podobná zařízení (invalidní?).
A představa, že se někdo pak pokusí aplikovat normy na kočárek s tročaty nebo bude buzerovat invalidy, protože jsme se domohli "legalizace" přívěsných vozíků ke kolům, MĚ SKUTEČNĚ DĚSÍ.
Vono na ruční vozíky žádnej šířkovej limit není (Jízda potahovými vozidly a ručními vozíky
§ 59):
Osoba, která táhne nebo tlačí ruční vozík o celkové šířce větší než 600 mm, musí jít při pravém okraji ...
Limit 800 mm je na vozíky tažené za kolem (§ 58).
podle mě to je tak, že do 60 cm nemusí mít ruční vozík odrazky :D
Finta je v tom , že s ručním vozíkem do 60 cm můžeš (musíš?) jít stejně jako chodec v protisměru a s vozíkem nad 60 cm s odrazkama musíš jít po pravé straně vozovky.
Navíc mám dojem, že ručních vozíků nad 60 cm se týká zákaz jízdy potahových vozidel ona silnicích I. a II. třídy v nočních hodinách od 23 do 4 hodin ráno....
Zákaz v nočních hodinách platí jen mimo obec.
Fuj to se mi ulevilo, není to úplna diskriminace proti autům.
Takže po obci se s dětma budu smět projíždět celou noc :D ?
Si nedělej srandu. Někdy je to holt nutnost. -)
Kdyby někdo dal do toho vozíku dva psy tak ho zavřou kvůli týrání zvířat.
Děti takhle vláčí každej exhibicionista a policie tomu mlčky přihlíží.
Jistě, správné dítě by mělo jako pes běžet za vozem ;-)
Rodič by se měl přizpůsobit dítěti, ne se předvádět jaký je "správňák", že má na dítě vozejk, s ojí!
Zajímavý je, že věšina rodičů vozíkového typu má takové ty zářící oči, na první pohled cykloaktivisté, ba jak se zdá i ekologové, ještě tičko s vrahem Che a je to dokonalý.
A proč ne rovnou Stalina? A když pojede pro rohlíky, tak jedině autem a dítě navolno, protože sedačka ve voze omezuje úplně stejně.
Obdivuju rodiče, co dokáží sbalit dvě děti a vyrazit s vozíkem na několikadenní akci (jako třeba k.vl). Ale jízda s vozíkem s dětmi po silnici mezi auty mi přijde jako dost rozporuplná akce. Na jednu stranu si uvědomuju, že na to mají právo a kdyby to takhle řešila většina lidí, bylo by to ideální. Na druhou stranu, realita je taková, že většina lidí jezdí autem. A přijde mi, že děti jsou v tom vozíku mezi auty tak nějak první na ráně. Velkou skupinu "vozíčkářů" jsem v posledních letech potkával v Jizerkách, tam jsou pro to vhodné podmínky (až na to drncání, dyť ta děcka musí být celá vytřesená, ne?) Docela jsem jim záviděl, že se dali takhle dohromady.
Ono je to s tím provozem těžký. Třeba pro Prahu bych rád bakfiets, protože v tom je to dítě výš a "uprostřed vozidla", tj. asi nejbezpečnější. Jenže se to prostě nevejde do výtahu a doma do chodby. No a taky ta cena. Takže jsem skončil u vozíku a pro jízdy po městě se vyhýbám hlavním ulicím (zkrátka volím trasy jako před pěti lety, když jsem si do provozu ještě netroufal). Potíž je, že většinou stejně narazím na nějakou křižovatku, kterou sám v pohodě jezdím, ale s vozíkem je to hooodně o hubu.
Zářící očí můžou znamenat třeba i to, že je člověk prostě jen šťastný - třeba z toho že jede se svými dětmi na výlet.
Podsouvat tomu negativní významy může podle mě jen mimořádně paranoidní jedinec.
Nyslím že nemáš pravdu.
Podívej se na níže uvedené odkazy
http://www.cyklotoulky.cz/eshop-knihy/display...
http://shop.dveplusdve.cz/22-croozer-dog-p-16.html
Řek bych, že tam jsou špatný odkazy. Správně to mělo být:
http://www.nakole.cz/knihy/99-z-utulku-az-k...
;-)))
A na základě čeho byl povolen dovoz nebo výroba a následný prodej těchto vozíků?
Abych si vozík postavil na zahradě a nechal se s ním vyfotit??
A co bys chtěl povolovat ? Tohle žádným dovozním, výrobním ani prodejním povolením nepodléhá. Po zahradě, nebo po jiném pozemku mimo veřejné komunikace smíš rajtovat dokonce i s neschválenými motorovými vozidly. Natož s vozíkem za kolo.
S vyjetím na silnici už to ale může být něco jiného...
Krásným příkladem jsou ty praštěný elektrický, nebo dvoutaktní koloběžky. Prodávají se jich úplně volně mraky, ale na silnici se s nimi nesmí.
To není kolo s pomocným motorkem?
Nevím - ptám se.
Kolo s pomocným motorkrm má zase daný nějaký pravidla. To ty kolobrndy právě nesplňují.
No to je kolo s elm do 250W nebo benzínem do 1kW připojený přes třecí váleček s rychlostí konstrukčně omezenou na 25km/h. O jiných podmínkách nevím. A kulofrndy, trojkolky apod. jsou dle zákona kolo.
Tam ale bude asi problém s tím pohonem. - Jasně, vokecávat si to můžeme jakkoliv a záleží na ftipnosti a výřečnosti a taky na fundovanosti cajta, jestli si to na místě obhájíme. To se ale dá i s bagrem na dálnici.
Kdyby se ale stal nějaký malér a chytli se toho právníci, pokud by bylo prokázaný, že se jelo s pohonem motoru, problém by byl.