Zdravá lahev vám nevykvete

Setkání s přírodou nemusí pro cyklistu znamenat jen rozkvetlé louky, hory nebo šumící lesy. Příroda žije všude okolo nás a někdy o ní tak úplně nestojíme – třeba v případě zkvašeného nebo zplesnivělého nápoje v cyklistické lahvi, do které se žádná čistící štětka nedostane. V letošní sezóně prošel důkladným testem výrobek s obchodním názvem „Zdravá lahev“, který slibuje stop plísním a nezdravému bujení díky postupům nanotechnologie. Je to marketingový tah nebo uplatnění špičkové techniky, která je dostupná pro každého?

Foto: Jaroslav Paznocht

Na jarním festivalu cyklistiky For Bikes mě zaujala malá světle modrá lahev pro cyklisty, která se pyšnila označením „Zdravá lahev“. Její výrobce R&B Mědílek ze Žacléře slibuje antibakteriální funkci  díky nanotechnologii Nanosilver®, která zastaví bujení plísní, bakterií a šíření zápachu, který bývá častým problémem právě cyklistických lahví. Nanočástice stříbra, která se přidávají do granulátu při výrobě lahve, zajišťují antibakteriální ochranu. Lahev má podle výrobce až neuvěřitelné vlastnosti a ještě k tomu se vyrábí v ČR. Takže si řekla o test!

První dojem

Foto: www.zdravalahev.cz

Design lahve není nijak extravagantní, tvar je klasický, podobný té, co možná máte doma. Vyrábí ve světle modré a nově i v černé barvě o obsahu 0,7 l, menší, 0,5 l je také modré a růžové, obě mají i obrázky podmořského světa. Na první pohled je tato lahev na celodenní výlet malá, ale při kombinaci dvou je použitelná. Je pravděpodobné, že v budoucnu přibudou další varianty lišící se v barvách i objemu. Díky průhlednosti je možná optická kontrola množství tekutiny v lahvi. Použitý polypropylen je opravdu příjemný na omak, neklouže z ruky, ani když je mokrý. Výrobce tvrdí, že je zdravotně vhodnější než třeba PET. Dříve bylo víko z normálního materiálu, dnes je také antibakteriální. „Dudlíky“ se dají koupit náhradní, firma k nové lahvi přidává jeden náhradní.

Začátek používání

Lahev se mnou procestovala trochu Čech na kole i v baťohu. První zkouškou byl „test sodovkou“. Ze zkušenosti vím, že všechny mé lahve občas tečou. Žacléřský výrobce tvrdí, že jejich lahev neproteče. Mattoniho minerální voda opravdu zůstala uvězněna v lahvi natolik těsně, že po několikanásobném protřepání jsem měl strach, že exploduje.

První vložení do košíku kola a následný cyklistický výlet ukázal náchylnost světle modré barvy ke špinění, hned po první jízdě měla na sobě viditelné čáry a špinavé fleky (jako na všech mých předešlých lahvích), které bylo možné celkem dobře očistit, ale ne všechny. Černá verze bude v tomto případě asi vhodnější, ale zase se v ní bude rychleji hřát voda na sluníčku.

Odolná vůči bakteriím a plísním?

Lahev jsem používal (a používám) naprosto běžně během celého dne. Nosil jsem ji do školy v plném batohu, kde ani při dobíhání autobusu nedošlo k úniku tekutiny, ani poškození. Zkoušel jsem v ní vařit vodu v mikrovlnné troubě i mýt v myčce, zkoušel jsem ji házet o zeď, vše bez úhony.  Nic lahvi ani trochu neuškodilo.

Sladká šťáva po 37 dnech ve Zdravé lahvi.
Foto: Jaroslav Paznocht

Odolnost vůči pachům a plísním jsem se rozhodl testovat dlouhodobě. Na dně lahve jsem nechal trochu velmi sladké šťávy s vodou. Tak jak se to občas stane, když po výletě zapomenete vymýt flašku. Všechny moje předešlé cyklistické nádoby na vodu začaly po pár dnech „kvést“ různými druhy plísní a velmi rychle zapáchat. S tím souviselo, že se i špatně čistily vevnitř. Zdravou láhev jsem nechal ležet v běžné pokojové teplotě. Po týdnu jsem nenašel žádné stopy plísně, po 14 dnech nic, stejně jako po měsíci. Po 37 dnech jsem dal přičichnout babičce ke šťávě v lahvi, řekla jen: „jé to hezky voní“. Poté jsem obsah vylil. V lahvi byly sice chuchvalce „něčeho“ a šťáva byla trochu zkvašená, ale po prvním vymytí nebylo nic cítit a veškeré stopy předešlého nápoje byly pryč.

Ještě jsem zkusil další test, vzal zbytek velmi silné kávy, přibližně půl hrnku kávové sedliny. Tuto smíchal s teplou vodou a naplnil lahev až po okraj. Tato tekutina zapáchala velmi silně, ještě než jsem ji do lahve vlil. Nechal jsem ji tam asi 45 minut a obsah vylil. Po prvním vypláchnutí zde byly stále cítit stopy kávy, ale po asi 5. umytí byl zápach prakticky pryč.

Lahev se stala mojí společnicí i na nakoláckém srazu v Kolečku. Tady prodělala velmi tvrdý test odolnosti povětrnostním podmínkám. Účastníci vědí, že jsem své kolo v bahně nešetřil a některé javornické brody jel i vícekrát, neshledal jsem žádné stopy poškození, jen jsem ji opláchnul ve vodě a byla skoro jako nová.

Smutný příběh s veselým koncem

Lahev přežila všechno testování, ale poté se na hrdle lahve objevila trhlina, postupným užíváním se zvětšila natolik, že jsem se loučil s pozitivním hodnocením. Napsal jsem tedy výrobci, odpověděli mi téměř okamžitě (nepsal jsem nic o recenzi). Dozvěděl jsem se, že jde o výrobní vadu. Lahev cestovala do firmy R&B Mědílek. Nepotřebovali ani doklad o koupi, jsou jedinými výrobci. Druhý den ráno (!!!) mi přišel e-mail, že vada byla uznána a že mi posílají s novou modrou lahví i lahev černou jako odškodnění za poštovné. Ještě jsem dostal e-mail, že mi lahev čeká na poště a mám si ji vyzvednout. Tato reklamace se stala asi nejrychlejší a nejpříjemnější reklamací v mém životě.

Závěr

Zdravá lahve doplnila nabídku lahví na našem trhu zajímavým konceptem, který dodává cyklistické lahvi mnohé netušené možnosti. Lahve s ionty stříbra vyrábí některé zahraniční firmy, z domácích výrobců je R&B Mědílek jediný.  Na rozdíl od ostatních jsou antibakteriální vlastnosti základní charakteristikou materiálu a úprava tedy není pouze povrchová.

Lahev v průběhu testování prokázala, že nepřebírá zápachy nápojů ani v ní nebují žádné viditelné plísně. Má hezký design, časem určitě dojde k rozšíření barevné škály i designu (pozn. red. – v současné době je k dispozici ve velikostech 0,5 a 0,7 l a ve čtyřech barevných variantách). Díly jsou nahraditelné a existuje i přídavné vybavení v podobě termoobalu. I když moje první lahev odešla do obalového nebe, reklamací výrobce dokázal, že myslí na zákazníky a cena, která u tohoto výrobku není zrovna nízká, je adekvátní.

• Dobrý úchop do ruky
  • Nepřebírá pachy
  • Bez plísně
  • Pevný uzávěr (neteče)
  • V případě poškození rychlá reklamace
  • Křehkost

Barva: Světle modrá
Cena: 229 Kč
Prodejce: R&B Mědílek

Sladká šťáva po 37 dnech ve Zdravé lahvi.