reklama

Jak se dělá Cyklozvonění

V neděli 19. září 2010 se konal 4. ročník akce Pražské cyklozvonění, na kterou se sjela tisícovka účastníků v celkem sedmi pelotonech z různých míst Prahy. Účastníci akce potom společně překonali rekord ve zvonění na cyklistické zvonky. Jen málokdo ale ví, že celou akci organizačně zajišťovalo naše občanské sdružení NaKole a že při jeho přípravě vydatně pomohli i spolupracovníci NaKole.cz. Přečtěte si, jak vznikalo Pražské cyklozvonění.

Účastníci se zapsali do knihy rekordů, když tlačítka cyklistických zvonků současně stisklo 387 cyklistů.
Účastníci se zapsali do knihy rekordů, když tlačítka cyklistických zvonků současně stisklo 387 cyklistů.
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Akci pořádají společně městské části Praha 11, 12, 13, 4, 5, Libuš a Slivenec ve spolupráci s Nadací Partnerství a s hlavním městem Praha. Městské části se v pořádání akce střídají, v letošním roce připadla tato starost naší Praze 5. Ta požádala o zajištění cyklistické akce naše občanské sdružení NaKole. Přede mnou se tak objevila nečekaná výzva: Vypravit cyklojízdu ze sedmi městských částí a postarat se o následný program pro cyklisty. Tomu se nedalo odolat.

logo Pražské cyklozvonění

Akce „Pražské cyklozvonění“ se letos konala již počtvrté. Kromě základních podmínek tak byly k dispozici zkušenosti z Prahy 11, 12 a 13, které byly hlavními pořadateli uplynulých ročníků. Akce se pravidelně účastnilo okolo 100–150 lidí. Protože znám cyklistickou scénu v Praze, od začátku jsem nepochybovala, že myšlenka Pražského cyklozvonění má velký potenciál. Cyklistů v Praze přibývá každým rokem. Jak říká s humorem jeden můj kamarád: „Už dávno se všichni cyklisté v Praze nezdravíme jménem.“ Podíl cyklistické dopravy není moc vysoký, ale nárůst a hlavně zájem je obrovský. Pořád ale přetrvává obecné povědomí, že jízda na kole po Praze je něco jako adrenalinový sport. „S kolem do Prahy bych se bál/a,“ slýchávám až příliš často.

Kdo ale občas vyzkoušel usednout projednou v Praze na kolo, bývá příjemně překvapený. Nepříjemná rutinní cesta do práce se změní v radost, vyčištění hlavy a protažení těla. A Prahou dnes již vede řada bezpečných tras, o kterých většina lidí neví. A právě proto vznikla myšlenka Pražského cyklozvonění – jednou v roce uspořádat akci, která by představila obyvatelům Prahy bezpečné stezky v jejich okolí a inspirovala k pravidelnému dojíždění nebo nabídla tip na výlet. Aby Pražané oprášili kola, je vždy v cíli připravený program. Cyklozvonění se zaměřuje hlavně na rodiny s dětmi, ale své si našel každý účastník, se kterým jsem v minulosti mluvila. Také proto jsme do tiskové zprávy napsali, že program je určený pro lidi ve věku 2–99 let.


foto: Jiří Juřík, NaKole.cz

Budování cyklistické infrastruktury je především na městských částech a záleží na jejich vůli udělat něco pro cyklisty. Také proto je kvalita cyklistických tras v naší metropoli nevyrovnaná. Zatímco některé městské části mají zřízenou funkci cyklokoordinátora a rozvíjejí celoměstský systém tras, jinde se význam cyklistické dopravy podceňuje. Cyklistu ale nezajímá, zda právě přejel hranici městské části. Trasy křižující Prahu vyžadují spolupráci městských části, které by se měly setkávat a společně plánovat jejich rozvoj a propagaci. Pražské cyklozvonění je příležitost potkat se „na stezce“ a probrat zkušenosti i nápady.

Pražské cyklozvonění se hlásí k myšlenkám Evropského týdne mobility a město Praha jej zařadilo do oficiálního programu ETM.

Pronájem areálu

Najít místo a pronajmout jej na jedno odpoledne vypadalo jako docela jednoduchý úkol. A zpočátku to i jednoduché bylo. Termín konání byl stanovený na 12. září a my jsme objednali areál Fun Island na Císařské louce. Místo je nádherné, uzavřený areál s restaurací Na Cindě leží u vody, mají tu molo i pískoviště pro děti, nedaleko leží dvě přístaviště vltavských přívozů. Prostě místo jako stvořené pro odpočinkové nedělní odpoledne na kole a na lodích. Zpráva, že ve stejný den a na stejném místě už je domluvený závod Pražského klubu dračích lodí, byl pro mě jako rána z čistého nebe. Jediným, kdo věřil v možné spojení obou akcí, byl provozovatel areálu. Rychle jsme se proto dohodli na přesunutí Pražského cyklozvonění o týden později a akci čekalo znovu administrativní kolečko na městské části Praha 5.

Cyklojízdy z městských částí

Podle plánu mělo ráno vyjet sedm pelotonů z městských částí, potkávat se na cestě a společně dorazit do cíle na Císařské louce. Trasy vedly ve velké většině po cyklostezkách, a tak jediným vkladem NaKole bylo dodání průvodců některým městským částem. Většina zástupců MČ, které se na jízdě podílely, sama na kole jezdí. Chtělo to jen tři koordinační schůzky, z toho jedna se konala na kolech. Bez přispění jednotlivých radnic by se takhle ambiciózní projekt dal uskutečnit jen těžko. Výsledek jednání byl více než dobrý: letos poprvé ve své historii vyrazily skupiny na kolech úplně ze všech městských částí, které se Cyklozvonění účastnily. Vedoucí pelotonů byli většinou pracovníci městských částí, starostové či místostarostové, kteří se už většinou znali z minulých ročníků.

Překonali jsme rekord

logo Pražské cyklozvonění

„Pražané se nespokojí jen tak s něčím,“ slyšela jsem opakovaně z nejrůznějších stran. Nabídka aktivit v metropoli je obrovská, a tak jsme přemýšleli, čím akci ozvláštnit. Rekord v cyklozvonění se nabídl skoro sám. Tím spíš, že jeho držitelem bylo moravské město Litovel, kde podíl cyklistické dopravy dosahuje neuvěřitelných 37 %. Před námi byla jednoduše další výzva.

Program

Domluvit program se zhruba třemi desítkami partnerů, to znamenalo především vysoké účty za telefon. V posledním měsíci jsem prakticky neodložila telefon od ucha. Občas se mi stalo, že jsem s někým hovořila telefonem a současně jsem někomu jinému psala e-mail.

Program jsme se snažili udělat především tak, aby potěšil nás jako rodiče malých dětí. Těm stačí poměrně málo – zařádit si na skákadlech nebo prolézačkách, dobře se najíst (tím myslím bio nebo s láskou uvařené jídlo), mít rodiče v pohodě. Bonusem byly dopravní soutěže s Městskou policií nebo hraní si s přírodními materiály, výtvarné dílny nebo chytání rybiček na  magnetické „udice“. Poděkování zaslouží všichni partneři akce, kteří pomáhali připravit program:

  • Poradna pro jízdu do práce nebo do školy na kole – na místě byli k dispozici redaktoři serveru prahounakole.cz, kteří doporučovali nejvhodnější cyklistické trasy Prahou.
  • Cyklistická dílna – servis kol zdarma, poradna.
  • Škola bezpečné jízdy po Praze – základní pravidla pro bezpečnou jízdu na kole, zdobení kol reflexními materiály, mapy pro cyklisty, novinky v pražské cyklodopravě.
  • Dětské dopravní hřiště s půjčovnou kol a přileb. Zástupci Městské policie na místě vystavovali dětské řidičské průkazy.
  • Výtvarné dílny.
  • Projížďka na dračích lodích po Vltavě.
  • Ukázka a vyzkoušení hasičské techniky.
  • Exhibice poříční policie – záchrana tonoucího, potápěčská technika.
  • Dětské hřiště s pískovištěm, trampolíny, skákací hrad, pavoučí síť, chůdy, skákání v pytli.
  • Toulky přírodou – lovení rybiček, hlasy vodních živočichů, lesní zvěř a jejich stopy, dřevěné skládačky listů, hledání lesních plodů, poznávání přírody podle smyslů.
  • Farmářské tržiště – prodej biopotravin a dětské výživy.

Akce

Od okamžiku, kdy mi v neděli 19. září zazvonil budík, začal neuvěřitelný kolotoč. Ráno jsme jeli na kolech označit přívozy, které vozily po celý den nonstop další účastníky akce. Celý den mi potom splynul do jednoho velkého proudu domlouvání, telefonování, pobíhání a zařizování. Taky si pamatuju na skvělý pocit, když se naproti mě rozezněly skoro čtyři stovky zvonků na kola. A potom když si chodili rodiče „stěžovat“, že děti jim nechtějí domů.

Dračí lodě
foto: Marta Skleničková

Výsledkem byla zhruba tisícovka návštěvníků, kteří se na místo sjeli ze sedmi pražských obvodů. Rekord v cyklozvonění se nakonec podařilo překonat celkovým počtem 387 současně zvonících zvonků. Organizační štafetu nakonec přebral starosta městské části Praha 4 Pavel Horálek.

Kromě obsazení jednotlivých stánků se v zázemí pohybovala osmice našich spolupracovníků, která se starala o spokojenost návštěvníků a hladký chod programu. K dobrému výsledku přispěli také Jarda Paznocht (NaKole.cz je známý pod přezdívkou Banánovník), který na svojí koloběžce přivedl peloton Prahy 5 a Radka Jandová, která celý den fungovala jako spojka mezi námi a koordinovala situaci na místě.

Během posledních měsíců jsem si mnohokrát vzpomněla na český film Trhák, který popisuje natáčení českého muzikálu s nadhledem. Moje zážitky se podobaly některým scénám z filmu jako vejce vejci. Velkorysé plány („…a teď se scénáristo dívejte, jak ten Váš námětek dostává švih…“), drobná klopýtnutí (jako třeba když jsme zjistili, že majitel areálu ve stejný termín plánuje velkou akci s mnoha parkujícími auty a zapomněl nás o tom informovat) až po finální krizi (byla ve mě malá dušička, když jsme se v úterý na poslední koordinační schůzce krčili v zimě a dešti pod zvadlým slunečníkem a na trávě kolem nás stála voda). Za výsledkem stojí práce dvou desítek lidí, včetně úřednic a zastupitelů městských částí, kteří do akce investovali svoji energii, nápady a často i vlastní finance. „Hlavně že vám vyšlo to počasí,“ říkali pak spokojení účastníci při odchodu. S odstupem ale vidím právě tohle jako hlavní ocenění. Celý ten kolotoč v pozadí není vidět, vidíte jen lidi na kolech, kteří si užívají hezkého dne.

Tak zase za rok na Pražském cyklozvonění, tentokrát už pod taktovkou Prahy 4!

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Účastníci se zapsali do knihy rekordů, když tlačítka cyklistických zvonků současně stisklo 387 cyklistů. Účastníci se zapsali do knihy rekordů, když tlačítka cyklistických zvonků současně stisklo 387 cyklistů. Start pelotonu z Opatova – Praha 11 Na lávce u stanice metra Chodov Průjezd Kunratickým lesem Na Barrandovském mostě Start z Prahy 5 byl v Prokopském údolí, kam se sjely i pelotony z Prahy 13 a Slivence. Prokopským údolím vedl peloton Jarda Paznocht na koloběžce. Na výjezdu z Prokopského údolí Na Císařské louce přivítali účastníky zástupci všech spolupořadatelských městských částí, pražského magistrátu a Nadace Partnerství. Radní MČ Praha 5 paní Jitka Matoušková předává symbolicky organizační štafetu Pavlu Horálkovi, starostovi Prahy 4. Ukázka práce poříční policie Městská policie Prahy 5 ukázala několik situací, na které jsou připraveni policejní koně. Děti i dospělé bavily projížďky v dračích lodích po Vltavě. Pořadatelská MČ Praha 5 připravila pro děti hry i poučení. Registrace účastníků k rekordu ve zvonění.
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 21.09.2010
Do vaší knihovny

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…
259 Kč

Každý kopec stojí za … TO

Milan Silný
Volné pokračování knihy „Každý kopec má své ... NEJ“, oceněné 3. místem mezi cestopisy v mezinárodní soutěži TOURMAP 2010
Motto knihy: „Ti, kdož kopce vynechávají, polovičními cyklisty zdají se býti, neb zejména kopce pepřem a solí cyklistiky jsou.“ …
299 Kč
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Silniční kola délka představce dnes v 17:24
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 16:49
Komentáře k blogu Maďarsko cyklistům (ne)přející dnes v 16:46
Cestování na kole přejezd Česka dnes v 16:39
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 16:15
Komentáře k článkům Velo-City 2017: Jak být bohatý a šťastný dnes v 14:57
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII dnes v 14:31
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? dnes v 13:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

282 cyklistů (27 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017