reklama

Příliš drahá cyklostezka?

Nová pražská stezka z Vysočan do Hloubětína si mezi novináři vysloužila přezdívku „nejdražší cyklostezka v Evropě“. Podívali jsme se detailně na to, jak vznikl celkový účet 140 milionů Kč za tři a půl kilometrů dlouhou cyklostezku. Co je ale mnohem důležitější, jak bude stavba s takovým rozpočtem sloužit samotným cyklistům.

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Foto: Vratislav Filler


Dopravně důležitá spojnice

Hloubětínská stezka je přínosná především tím, že se zakusuje do cyklostezkami doposud netknuté oblasti, která se postupně mění z průmyslové zóny na novou rezidenční čtvrť. Cyklostezka, vedená poblíž Rokytky, je páteří umožňující pohodlné spojení tohoto území s centrem Prahy. Stezka se vyhoupne prostřednictvím mostu na těleso bývalé železniční vlečky, kde pokračuje 3,5 km nepřerušované komunikace pro cyklisty.


Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově.

Dopravně má stezka význam především pro Hloubětín, kterému umožňuje výrazně pohodlnější přístup na síť páteřních tras a do centra města. Zakroucení stezky po bývalé vlečce znamená, že projíždět jí celou až k Hořejšímu rybníku je zbytečná zajížďka. Cestu si můžeme asi o sedm set metrů zkrátit ulicí U Elektry. Závěrečný úsek stezky má tak význam především pro ty, kdo se chtějí dostat od Hloubětína na Hrdlořezy a dále na jih Prahy.

Hlavní bolesti

Na podzim, v době, kdy byla stezka téměř před dokončením, se ukázalo, že stavba trpí řadou nedostatků. Tím nejzávažnějším byla podoba napojení na Hloubětín. Do hloubětínských ulic jste se ze stezky dostali jen po dlouhém schodišti bez vodících lišt pro kola a kočárky.

Druhým problémem je vyznačení celé stezky jako vyhrazené pouze pro cyklisty. Stezka prochází rezidenční zástavbou a představa, že se na ní nebudou vyskytovat chodci, maminky s kočárky a inlinisté, je tedy zcela nereálná (i když spěchající cyklisté by to jistě ocenili). Přesto označení stezky zůstane takové, jaké je. V praxi pak bude stezka bezpochyby fungovat jako smíšená, bez ohledu na značení.


Začátek stezky.

Co bylo nejdražší

Největší část nákladů na sebe vzaly čtyři nově vybudované mosty. Vlastní stavba začíná křižovatkou stezek u ulice Na Břehu. Ocelářskou ulici překonává impozantní lávka. Průjezd po ní byl před napadnutím sněhu velmi příjemný. Otázkou však zůstává, proč tato lávka vede přes málo frekventovanou­ ulici.


Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní… proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou?

Segregovaný ráj

Stezka pokračuje po tělese bývalé vlečky. Zde nastává ráj: Čtyřmetrová komunikace rovná jak žehlicí prkno, bez křížení s přístupovými cestami k domovním vchodům či odbočkami nutícími dávat pozor. Inlinista, neobtěžovaný hmatným pásem, se zde může rozmáchnout podle libosti. Jednoduše idyla.


Cyklistická highway.

Právě popsanou dálniční idylu ovšem naruší míjené sjezdy. Skoro určitě to byly potíže s výkupy pozemků, které projektanta vedly k prostorově nejméně náročnému řešení: sjezdy jsou tak v drtivé většině tvořeny schodišti. Ani po kolaudaci však vodící lišty nejsou na schodištích nainstalovány. „Ližiny pro kola jsou v plánu,“ slibuje předseda komise městské rady pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Snad se tedy před plánovaným otevřením nové stezky, ke kterému má dojít koncem února, cyklisté dočkají rozumnějších nájezdů na stezku.


Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane.


Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské.

U rybníka

Cyklostezka pokračuje až k železničnímu mostu přes Rokytku u Hořejšího rybníka. Na trasu 1 (z Hloubětína do Žižkova) zde ústí cesty od Hrdlořez a Vysočan. Po pěšinkách lesem podél železniční trati je také možné přímé spojení z Kyjí.Po rekonstrukci železniční trati je místo opět klidnou branou do nově vyhlášeného přírodního parku Smetanka. Praha 9 a 14 plánují pokračovat ve výstavbě cyklostezky podél Rokytky až k hranicím sídliště Černý Most.


Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.

Výsledný účet stezky Rokytka

Nově postavená stezka je důkazem toho, že i na území Prahy může vzniknout nákladná a nekompromisní cyklistická stavba.

Kolik to stálo

Vlastní stavba cyklostezky (3,2 km) 9,4 mil. Kč
Terénní úpravy a odvodnění 42,7 mil. Kč
Stavby čtyř nových mostů 71,6 mil. Kč
Opravy původních mostů 8,2 mil. Kč
Čisté terénní úpravy (zábradlí, schody, zeleň) 8,2 mil.
CELKEM 140,1 mil. Kč (vč. DPH)

Financování

Strukturální fondy EU 82 mil. Kč
Spolufinancování MHMP 58 mil.

Zdroj: Komise pro cyklistickou dopravu Rady hl. m. Prahy

Do podmínek širšího pražského centra vnáší zcela novou kvalitu jízdy naprosto oddělené od aut. Stezka také nabízí pohodlnější alternativu turistické trase č.1 v úseku od Hloubětína do centra. Současně se ale ukazuje, že projektanti ještě cyklostezky neumějí řešit do detailu (chybějící lišty na schodišti) a že pozice města při výstavbě cyklostezek je velice slabá. Obtíže při výkupu pozemků způsobily, že stavba, která mohla být výstavní síní pražské cyklistiky, je v okamžiku dokončení spíše osekaným torzem.

Samotná finanční náročnost stezky se zdá být sice skandální, ale pouze na první pohled. Vzniklé stavbě v zásadě odpovídá. Spekulovat můžeme o tom, zda by v daném místě nemohlo vzniknout něco méně ambiciózního, a přitom téměř stejně funkčního.

Odkazy

Podrobnější informace k nově vybudované stezce Rokytka najdete na serveru Prahounakole.cz.
Představujeme cyklostezku Rokytka (tisková zpráva MHMP)
Praha bude mít nejdražší cyklostezku v Evropě (ČT24)
Za kilometr 50 milionů? Nejde o silnici, ale pražskou cyklostezku (iHNed.cz)
Pražská vysočanská cyklostezka bude nejdražší v Evropě (ČRo)
Cyklistická dálnice bez sjezdů (Prahounakole.cz) 

Fotogalerie

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu. Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově. Začátek stezky. Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní... proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou? Cyklistická highway. Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane. Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské. Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.
Vratislav Filler, www.prahounakole.cz, 02.02.2010
Vyzkoušejte
 (CK Kudrna)

Šumava na běžkách

Česko
02.02.2018 - 3 dny
zimní
Vlastní doprava
3 000 Kč
 (Pavel Šustr, CK Kudrna)

Krkonoše na sněžnicích

Česko
01.03.2018 - 4 dny
pěší turistika
Vlastní doprava
3 000 Kč
 (CK Kudrna)

Šumava na sněžnicích

Česko
01.03.2018 - 4 dny
pěší turistika
Vlastní doprava
3 000 Kč
 (CK Kudrna)
zimní
Vlastní doprava
6 400 Kč
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
19.06.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 840 Kč
Do vaší knihovny

Kalendář – Rájem rozhlednovým 2017

Velký nástěnný kalendář s rozhlednami ve Středních Čechách
Rozhledny Středních Čech Kalendář RÁJEM ROZHLEDNOVÝM 2017 je celobarevný, obsahuje 14 listů velikosti A3 na výšku (30×42 cm), na lesklém…
250 Kč

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…
259 Kč
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | včera

Polsko 2014 - 4.část

 ()
13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

 ()
Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

 ()
... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

Polsko 2014 - 3.část

 ()
8. den (52 km, Jája 27 km)O půlnoci nás probudil liják a od té doby pršelo až do sedmi ráno. Jakmile déšť ustal, vstáváme. Obloha je jednolitě šedá a od moře k nám doléhá silné hučení.Voda na čaj se nechce vařit, je čas vyměnit baterii ve dřívkáči. Tím údržba nekončí. Šárka hlásí trochu odlepenou…
Santi | 08.01.2018

O čem se mluví:

NEcyklo První kolo ............ (voleb) :-) před 3 minutami
Technické rady Mazání řetězu před 8 minutami
NEcyklo OT: LAN kabel před 17 minutami
Zaujalo 181 dnes v 13:26
S dětmi na kole Kočárek a kolo dnes v 13:08
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

217 cyklistů (20 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo…
Peggy | včera

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018