reklama

Příliš drahá cyklostezka?

Nová pražská stezka z Vysočan do Hloubětína si mezi novináři vysloužila přezdívku „nejdražší cyklostezka v Evropě“. Podívali jsme se detailně na to, jak vznikl celkový účet 140 milionů Kč za tři a půl kilometrů dlouhou cyklostezku. Co je ale mnohem důležitější, jak bude stavba s takovým rozpočtem sloužit samotným cyklistům.

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Foto: Vratislav Filler


Dopravně důležitá spojnice

Hloubětínská stezka je přínosná především tím, že se zakusuje do cyklostezkami doposud netknuté oblasti, která se postupně mění z průmyslové zóny na novou rezidenční čtvrť. Cyklostezka, vedená poblíž Rokytky, je páteří umožňující pohodlné spojení tohoto území s centrem Prahy. Stezka se vyhoupne prostřednictvím mostu na těleso bývalé železniční vlečky, kde pokračuje 3,5 km nepřerušované komunikace pro cyklisty.


Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově.

Dopravně má stezka význam především pro Hloubětín, kterému umožňuje výrazně pohodlnější přístup na síť páteřních tras a do centra města. Zakroucení stezky po bývalé vlečce znamená, že projíždět jí celou až k Hořejšímu rybníku je zbytečná zajížďka. Cestu si můžeme asi o sedm set metrů zkrátit ulicí U Elektry. Závěrečný úsek stezky má tak význam především pro ty, kdo se chtějí dostat od Hloubětína na Hrdlořezy a dále na jih Prahy.

Hlavní bolesti

Na podzim, v době, kdy byla stezka téměř před dokončením, se ukázalo, že stavba trpí řadou nedostatků. Tím nejzávažnějším byla podoba napojení na Hloubětín. Do hloubětínských ulic jste se ze stezky dostali jen po dlouhém schodišti bez vodících lišt pro kola a kočárky.

Druhým problémem je vyznačení celé stezky jako vyhrazené pouze pro cyklisty. Stezka prochází rezidenční zástavbou a představa, že se na ní nebudou vyskytovat chodci, maminky s kočárky a inlinisté, je tedy zcela nereálná (i když spěchající cyklisté by to jistě ocenili). Přesto označení stezky zůstane takové, jaké je. V praxi pak bude stezka bezpochyby fungovat jako smíšená, bez ohledu na značení.


Začátek stezky.

Co bylo nejdražší

Největší část nákladů na sebe vzaly čtyři nově vybudované mosty. Vlastní stavba začíná křižovatkou stezek u ulice Na Břehu. Ocelářskou ulici překonává impozantní lávka. Průjezd po ní byl před napadnutím sněhu velmi příjemný. Otázkou však zůstává, proč tato lávka vede přes málo frekventovanou­ ulici.


Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní… proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou?

Segregovaný ráj

Stezka pokračuje po tělese bývalé vlečky. Zde nastává ráj: Čtyřmetrová komunikace rovná jak žehlicí prkno, bez křížení s přístupovými cestami k domovním vchodům či odbočkami nutícími dávat pozor. Inlinista, neobtěžovaný hmatným pásem, se zde může rozmáchnout podle libosti. Jednoduše idyla.


Cyklistická highway.

Právě popsanou dálniční idylu ovšem naruší míjené sjezdy. Skoro určitě to byly potíže s výkupy pozemků, které projektanta vedly k prostorově nejméně náročnému řešení: sjezdy jsou tak v drtivé většině tvořeny schodišti. Ani po kolaudaci však vodící lišty nejsou na schodištích nainstalovány. „Ližiny pro kola jsou v plánu,“ slibuje předseda komise městské rady pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Snad se tedy před plánovaným otevřením nové stezky, ke kterému má dojít koncem února, cyklisté dočkají rozumnějších nájezdů na stezku.


Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane.


Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské.

U rybníka

Cyklostezka pokračuje až k železničnímu mostu přes Rokytku u Hořejšího rybníka. Na trasu 1 (z Hloubětína do Žižkova) zde ústí cesty od Hrdlořez a Vysočan. Po pěšinkách lesem podél železniční trati je také možné přímé spojení z Kyjí.Po rekonstrukci železniční trati je místo opět klidnou branou do nově vyhlášeného přírodního parku Smetanka. Praha 9 a 14 plánují pokračovat ve výstavbě cyklostezky podél Rokytky až k hranicím sídliště Černý Most.


Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.

Výsledný účet stezky Rokytka

Nově postavená stezka je důkazem toho, že i na území Prahy může vzniknout nákladná a nekompromisní cyklistická stavba.

Kolik to stálo

Vlastní stavba cyklostezky (3,2 km) 9,4 mil. Kč
Terénní úpravy a odvodnění 42,7 mil. Kč
Stavby čtyř nových mostů 71,6 mil. Kč
Opravy původních mostů 8,2 mil. Kč
Čisté terénní úpravy (zábradlí, schody, zeleň) 8,2 mil.
CELKEM 140,1 mil. Kč (vč. DPH)

Financování

Strukturální fondy EU 82 mil. Kč
Spolufinancování MHMP 58 mil.

Zdroj: Komise pro cyklistickou dopravu Rady hl. m. Prahy

Do podmínek širšího pražského centra vnáší zcela novou kvalitu jízdy naprosto oddělené od aut. Stezka také nabízí pohodlnější alternativu turistické trase č.1 v úseku od Hloubětína do centra. Současně se ale ukazuje, že projektanti ještě cyklostezky neumějí řešit do detailu (chybějící lišty na schodišti) a že pozice města při výstavbě cyklostezek je velice slabá. Obtíže při výkupu pozemků způsobily, že stavba, která mohla být výstavní síní pražské cyklistiky, je v okamžiku dokončení spíše osekaným torzem.

Samotná finanční náročnost stezky se zdá být sice skandální, ale pouze na první pohled. Vzniklé stavbě v zásadě odpovídá. Spekulovat můžeme o tom, zda by v daném místě nemohlo vzniknout něco méně ambiciózního, a přitom téměř stejně funkčního.

Odkazy

Podrobnější informace k nově vybudované stezce Rokytka najdete na serveru Prahounakole.cz.
Představujeme cyklostezku Rokytka (tisková zpráva MHMP)
Praha bude mít nejdražší cyklostezku v Evropě (ČT24)
Za kilometr 50 milionů? Nejde o silnici, ale pražskou cyklostezku (iHNed.cz)
Pražská vysočanská cyklostezka bude nejdražší v Evropě (ČRo)
Cyklistická dálnice bez sjezdů (Prahounakole.cz) 

Fotogalerie

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu. Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově. Začátek stezky. Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní... proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou? Cyklistická highway. Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane. Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské. Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.
Vratislav Filler, www.prahounakole.cz, 02.02.2010
Do vaší knihovny

Šťastná to země

Rosťa Gregor
Koloputování okolo Československa a jiné příběhy
„Co je to štěstí? Mít radost na duši a neubližovat tím druhým. Může tak být, milý čtenáři? Moje duše se raduje na cestách. A taky se …
279 Kč

Rájem rozhlednovým – 70 nejnovějších rozhleden ČR

Jiří Štekl
• 70 nejnovějších rozhleden České republiky • vložena mapa VŠECH rozhleden ČR
Kniha je určena především pro ty zájemce, kteří už vlastní první, druhé nebo třetí vydání této úspěšné knihy a nechtějí si kvůli nově…
199 Kč
Blogy

Vodňansko

 ()
Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde je unikátní oltář tzv. baldachýnového typu. Jde o zmenšenou napodobeninou Berniniho papežského oltáře z chrámu sv. Petra v Římě, a na světě jsou pouze tři - v Římě, ve španělském městě…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

 ()
Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí Ďumbieru. Ubytování sháníme na poslední chvíli a nikde není volno. Nakonec nacházíme volný apartmán v Pribylině, Západní Tatry - Roháče tu končí, Vysoké Tatry začínají a Nízké jsou také na…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

 ()
Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes, Šatov, Hevlín, Mikulov, Valtice, Lednici, objedeme Pálavu a vrátíme se o něco severněji přes přehradu Nové Mlýny, Pohořelice, Moravský Krumlov, kolem Dalešické…
VLB | 01.09.2017

Krušné hory - poslední třetina

 ()
Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme strávili U Meluzíny.   srpen 2008: my 4 + Nick, auto v Perštejně, 5 dnů, 232 km, tudy:Údolíčko - Horní Halže - Klínovec - Boží Dar - Horní Blatná - Luby - Františkovy Lázně - Cheb - Jesenice…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři? Předloni jsem byl na kole na Jadranu (Grada) a v horkách 40+ prohlásil, že k moři už mě nikdo nedostane. Takže musíme na sever – k Baltu. Při plánování cesty z ČR na sever Polska, jsem na netu…
malej-jarda | 13.08.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip 38 před 6 minutami
Vyjížďky, srazy, akce Nakolácký podzimní sraz – trasy před 9 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 68. před 13 minutami
Lehokola Homebuilders lehokol 12 dnes v 21:04
NEcyklo Co vás zaujalo 169 dnes v 21:01
Komentáře k blogu Vodňansko dnes v 20:23
NEcyklo Stav našich vodníků I dnes v 19:28
Vyjížďky, srazy, akce Nakolácký podzimní sraz 2017 dnes v 19:25
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

251 cyklistů (23 přihlášených)

Vodňansko

Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov,…
VLB | 01.09.2017